Toon posts:

lanparty server vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
1 hoeveel ram?
2 welke os?
3 voor 40 man en voor 5 games hoeveel servers

en natuurlijk andere tips zijn altijd welkom

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Op vrijdag 07 juni 2002 19:18 schreef icekiller het volgende:
1 hoeveel ram?
ligt eraan welke spellen en wel OS
2 welke os?
meeste spellen doen het onder w9x, w2k of xp, sommige zijn voor linux te krijgen
beetje stabiele game server, 1spel per server :)

[tip]
- 2x 100mbit 24poort switches met gig backbone
- genoeg energie, stroom dus, onderschat dit niet!
- internet! ;)
[/tip]

Verwijderd

Topicstarter
bij os heb i khet over de game servers
en stroom tja hoeveel stroom/amp verbruiken zo een 10 pc's?

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Nou simpel Watt = ookwel VA (volt ampere)
Dus P (vermogen = V * I
aantal watt = voltage * ampere
dus
3000 (10x300w) = 230 * I
-> 3000 / 230 = 13A
En das zonder monitoren

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Op vrijdag 07 juni 2002 19:27 schreef icekiller het volgende:
bij os heb i khet over de game servers
en stroom tja hoeveel stroom/amp verbruiken zo een 10 pc's?
10x 400Watt (forse pc's :) ) + 2 tot 4A per monitor=
4000 Watt + 9200W = 13200W = 58A

Houd rekening met eventuele extreme koelers (peltier voedingen enzo) ;)

• nhimf

nhimf

ff aanvullende info ;)

Als je 40pcs wil hebben (begrijp ik dat goed) dan moet je rekenen op 300w per pc en ca 150 per monitor
das dus 450w per werkplek
450 * 40 = 18000w (18kw)
das dus zonder verlichting, ijskasten voor het bier :+ en dergelijke dus erhm
jah ;)
18000 / 230 = 78,25 A ;)
erhm
doe je niet thuis denk ik lol
je hep wel een groep of erhm minimaal 5 nodig maar ga er maar vanuit dat je er 7 a 8 nodig hep ;)

Ik betaal iig je stroomrekening niet ;)

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Op vrijdag 07 juni 2002 19:37 schreef nhimf het volgende:
ff aanvullende info ;)

Als je 40pcs wil hebben (begrijp ik dat goed) dan moet je rekenen op 300w per pc en ca 150 per monitor
das dus 450w per werkplek
450 * 40 = 18000w (18kw)
das dus zonder verlichting, ijskasten voor het bier :+ en dergelijke dus erhm
jah ;)
18000 / 230 = 78,25 A ;)
erhm
doe je niet thuis denk ik lol
je hep wel een groep of erhm minimaal 5 nodig maar ga er maar vanuit dat je er 7 a 8 nodig hep ;)

Ik betaal iig je stroomrekening niet ;)
hehe, zo kan het natuurlijk ook ;)

Tja, toch maar krachtstroom?

Verwijderd

jeej dat zouden wij niet eens redden met stroom... met onze dikke 75 A aansluiting :P

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

Croga

The Unreasonable Man

Grote god! En dan te bedenken dat we dat een aantal jaren terug nog wél gewoon thuis deden!

Ik weet nog dat we een keer 18 PC's tegelijk aan hadden staan op een zolderkamertje. Okay, we hadden toen nog niet allemaal 17" monitoren, en 2 ervan waren notebooks, maar dat zal me wel een behoorlijke bak stroom gekost hebben!

Verwijderd

Krachtstroom is geen overbodige luxe, voor LAN feestjes

hebben ooit eens met 25 man in de loods gezeten, ging prima, maar met stopcontacten werken zal de boel eruit vliegen gokje

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 22:08

Vidra

Vragen?

Idd monitoren t/m 21" trekken max 150watt

Maar tegenwoordige systemen worden uitgerust met 400+ watt voedingen....en als je uitgaat van elk systeem 300 mis je 4000w (40*100)....ik zou uitgaan van een ruime schatting dus 550-600watt per persoon.....sommige hebben lampjes mee, etc.....

tevens heb je switches, servers etc....die trekken ook nog behoorlijk stroom.

Als een tapinstallatie >:) neerzet die trekt ongeveer 750w en een koelkast circa 500w

Suc6

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• nhimf

nhimf

Op vrijdag 07 juni 2002 19:41 schreef Croga het volgende:
Grote god! En dan te bedenken dat we dat een aantal jaren terug nog wél gewoon thuis deden!

Ik weet nog dat we een keer 18 PC's tegelijk aan hadden staan op een zolderkamertje. Okay, we hadden toen nog niet allemaal 17" monitoren, en 2 ervan waren notebooks, maar dat zal me wel een behoorlijke bak stroom gekost hebben!
nou erhm met 80 A (ff makkelijk rekenen) en 0,15 per kwh en erhm jullie gamen 10 uur das dus 80*230*10*0,18 das dus 33120 cent is dus 331,20 euro ;)
en das dus 10 uur gerekend dus als je 3 dagen wil das totaal erhm zegmaar 50 uur gemiddeld dus zon 1600 euro

• nhimf

nhimf

Op vrijdag 07 juni 2002 19:42 schreef J4ZP3R het volgende:
Krachtstroom is geen overbodige luxe, voor LAN feestjes

hebben ooit eens met 25 man in de loods gezeten, ging prima, maar met stopcontacten werken zal de boel eruit vliegen gokje
mja kracht stroom is leuk, maar erhm das 400v lijkt me handig als je dat wel convert naar 230 anders gaan er zon 40 mensen je hoofd eraf rukken denk ik ;)

Verwijderd

Weer die achterlijk slechte berekeningen wat een stel PC's gebruiken hé ????????

Ik snap niet waar jullie de kennis van dalen ... 300 watt voor alleen een systeemkast :(. Wat gek dan dat mijn comp met monitor etc aan niet boven de 150 watt uitkomt (ja een piek verbruik van 210 watt als je de monitor aanzet!). Ik wil nog eens benadrukken dat 300 watt staat voor het maximale vermogen wat zo'n voeding kan leveren. Hier zijn al vaker topics over geweest en steeds wordt het gevuld met die troep.

En niet zeggen dat ik niet een beetje in het rond zit te zwammen ... ik heb het realtime gemeten met een watt meter tussen de pc stuff en het stopcontact.

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 19:49 schreef nhimf het volgende:

[..]

mja kracht stroom is leuk, maar erhm das 400v lijkt me handig als je dat wel convert naar 230 anders gaan er zon 40 mensen je hoofd eraf rukken denk ik ;)
hmmmm 400 volt is als je over twee fasen meet van de kracht aansluiting. Als je over een aparte fase en de nul meet heb je gewoon 230 volt. Je hebt met een kracht aansluiting gewoon 3 maal 230 volt 16 amps (32, 63 of meer) tot je beschikking.

edit:
typo's :)

• Zegato
  • Niet online
Op vrijdag 07 juni 2002 19:18 schreef icekiller het volgende:
1 hoeveel ram?
Als je een MOHAA/RtCW/SoF2 server goed wil hebben moet je zeker rekenen op minimaal 512mb ram
2 welke os?
Win2k server, omdat Linux niet genoeg ondersteuning voor de games geeft
5 :)

T.net gallery | V&A ads

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

je moet gewoon rekenen dat je op 1 16 ampere groep maar 8 complete pc's zet

dan gaat het meestal gewoon goed

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 19:53 schreef Juniorrules het volgende:
1 hoeveel ram?
Als je een MOHAA/RtCW/SoF2 server goed wil hebben moet je zeker rekenen op minimaal 512mb ram
2 welke os?
Win2k server, omdat Linux niet genoeg ondersteuning voor de games geeft
5
Daarmee moet het idd goed te doen zijn. Zo kun je ook nog een beetje speling mocht het nodig zijn.
Op vrijdag 07 juni 2002 19:55 schreef the_dgc het volgende:
je moet gewoon rekenen dat je op 1 16 ampere groep maar 8 complete pc's zet

dan gaat het meestal gewoon goed
Lezen is moeilijk hé ??? Zoals ik boven al schreef gebruikt een gemiddelde computer 150 watt, maar ga maar uit van 200 watt :). Dus ff rekenen .. 3650 watt (16amps) -> 18 pc'tjes. Maar normaal gesproken worden er 16 pc's op één groep aangesloten zodat je genoeg speling overhoud wat betreft verbruik (o.a. piekverbruik).

• nhimf

nhimf

Lezen is moeilijk hé ??? Zoals ik boven al schreef gebruikt een gemiddelde computer 150 watt, maar ga maar uit van 200 watt :). Dus ff rekenen .. 3650 watt (16amps) -> 18 pc'tjes. Maar normaal gesproken worden er 16 pc's op één groep aangesloten zodat je genoeg speling overhoud wat betreft verbruik (o.a. piekverbruik).
mja ga jij maar een amd systeem 150 (inc monitor) geven
geheid dat je dan nix meer ziet.
Ik hep zelf een p3!!! en die had niet genoeg aan 230w en een monitor trekt al gauw 100-150watt
dus waar jij 150 watt vandaan haalt?????
Mja als je 486 hep met 14" monitor dan wil ik je wel
geloven.

edit:

ow en als je stroomvoorziening gaat regelen moet je altijd teveel rekenen nooit teweinig.
Lijkt me een "goede" lan als je 30 mensen hep en dan nr 31 zet pc aan en alles flikkert eruit.

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 20:37 schreef nhimf het volgende:

[..]

mja ga jij maar een amd systeem 150 (inc monitor) geven
geheid dat je dan nix meer ziet.
Ik hep zelf een p3!!! en die had niet genoeg aan 230w en een monitor trekt al gauw 100-150watt
dus waar jij 150 watt vandaan haalt?????
Mja als je 486 hep met 14" monitor dan wil ik je wel geloven.
Als je nou eens leest :( ... (moeilijk he ???) en kijk bij mijn signature ... wat staat daar??? precies: Systeemspecs!

Ik heb het gemeten van mijn eigen systeem, specs zijn:
AMD Athlon Tbird 1.2 ghz | Abit KT7A | Asus V7700 GeForce II Pro en dan nog de gebruikelijke zooi. En die trekt op full load echt niet meer als 150 hooguit 160 watt. Daarom heb ik in een volgende post ook gezegd 'ga uit van een 200 watt per pc op full load'.

edit:

ow en als je stroomvoorziening gaat regelen moet je altijd teveel rekenen nooit teweinig.
Lijkt me een "goede" lan als je 30 mensen hep en dan nr 31 zet pc aan en alles flikkert eruit.

Nogmaals ... als je leest!!! Heb ik daar ook rekening mee gehouden. Ik wil niet gaan flamen, maar het lijkt erop dat het wederom voor sommige mensen moeilijk blijft om de rest van de posts te lezen. :r

• nhimf

nhimf

Mja maar als ik een 230watt voeding hep en die levert niet genoeg, en ik een monitor hep van 138watt normaal gebruik en dat bij elkaar optel kom ik tog echt op de 368 watt

maare hoeveel een pc nou echt trekt boeit in dit geval niet zo, maar het gaat om dat je genoeg speling heb.

En ik neem aan dat mensen die naar een lan gaan wat snellere pc's hebben en ook goeie vga kaarten enzo
dus dan kan jij wel 150watt meten maar daar red je het echt niet mee.

edit:

Je moet altijd rekening houden met pieken, als de stoppen eruit slaan komt dat meestal omdat vanalles ineens hun pieke halen, daar moet je rekening mee houden en niet met jouw mooie 150W.
Ik heb verder geen zin om woorden vuil te maken aan mensen die het beter weten. Ga jij maar een lan party houden voor 40 mensen met 2 a 3 groepen van 16A en dan praten we wel weer verder. :r

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 22:08

Vidra

Vragen?

Op vrijdag 07 juni 2002 20:42 schreef mad_maxz het volgende:

[..]

Als je nou eens leest :( ... (moeilijk he ???) en kijk bij mijn signature ... wat staat daar??? precies: Systeemspecs!

Ik heb het gemeten van mijn eigen systeem, specs zijn:
AMD Athlon Tbird 1.2 ghz | Abit KT7A | Asus V7700 GeForce II Pro en dan nog de gebruikelijke zooi. En die trekt op full load echt niet meer als 150 hooguit 160 watt. Daarom heb ik in een volgende post ook gezegd 'ga uit van een 200 watt per pc op full load'.
Heel leuk en aardig maar mensen met SCSI, Dual, GF3/4 etc.... dat trekt veel meer...de mijne 300 watt en met piek nog wel ffies meer :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• nhimf

nhimf

maar we hebben nu alleen over stroom enzo
Ik denk dat iemand meer wil weten ;)

Het beste is natuurlijk dat je 5 severs hep (1 per spel)
maar das nogal duur enzow.

Wat iig niet nodig is, is dat je de server uitrust met een gf4, een goedkope kaart is genoeg.

Verder moet je raid hebben, zeker als je ook nog dingen als ftp enzo wilt.

Ik zou zeggen doe 2 a 3 snelle servers met 512mb dan denk ik dat je wel genoeg hebt.
En 100mbit is natuurlijk een vereiste (maar das logisch)

Verwijderd

Topicstarter
en die game servers hoeveel 1Gig, enzo
maar een oude vid kaart is toch normaal ook goed voor een game server dus gewoon zo ene met 8 mb ram :p
of zie ik dat verkeerd?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
video maakt niets uit.
Als het maar een goeie cpu, veel ram en een goeie hd + netwerkkaart heeft

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
de hd moet toch maar 5 a 10 G zijn of niet?

hoe zit datnu met die stroom 8 pc's is 16 amp of hoezit dat nu

Verwijderd

hmmm

wij hebben per ongeluk een keer met 18PC's, een koelkast en een beamer op 1 16A groep gezeten. en alles ging goed

geluk is de wereld nog niet uit :)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:26

The Wizard

Moderator Mobile
mad_maxz heeft gelijk, de voeding zegt niks over de totaal verbruik. Dat een 200 Watt voeding niet genoeg is voor bijv. een Athlon komt gewoon omdat de voeding niet genoeg stroom (I) kan leveren. Een voeding is niks anders dan een trafo die 220 V omzet in 12 en 5 volt. Niet meer en niet minder. Het verschil is dus gewoon de maximale stroom die hij kan leveren op de 12 en 5 volts lijntjes.

Het fabeltje dat een 300 Watt voeding 300 Watt max. uitstuurt moet nou maar eens uit de wereld zijn. Alleen bij het opstarten (het opspinnen van de HD`s) kan een piekje worden bereikt, dus als iedereen achter elkaar de pc`s aanzet, scheelt het weer. Vooral de monitoren (het opladen voor het hoogspannings gedeelte) hebben een piek.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2002 @ 19:51:
Weer die achterlijk slechte berekeningen wat een stel PC's gebruiken hé ????????

Ik snap niet waar jullie de kennis van dalen ... 300 watt voor alleen een systeemkast :(. Wat gek dan dat mijn comp met monitor etc aan niet boven de 150 watt uitkomt (ja een piek verbruik van 210 watt als je de monitor aanzet!). Ik wil nog eens benadrukken dat 300 watt staat voor het maximale vermogen wat zo'n voeding kan leveren. Hier zijn al vaker topics over geweest en steeds wordt het gevuld met die troep.

En niet zeggen dat ik niet een beetje in het rond zit te zwammen ... ik heb het realtime gemeten met een watt meter tussen de pc stuff en het stopcontact.
Amen!
Lan party bij mij thuis zou volgens de berekingen hier:
7x 550W =3850W
3850W/220V = 17,5A
opleveren, en aangezien we met zijn alle op dezelfde groep zaten...

• SilentSimon
  • Laatst online: 18:48

SilentSimon

Have you been hopped?

check ff www.gameparty.net

daar staan ook wel leuke weetjes enzo hoe een server/lan te organiseren.

Verwijderd

Als je een LAN gaat houden zet je toch gewoon een agregaat buiten neer. Die leveren genoeg power en die kan je hure. Zit je ook nie met de stroomkosten. Alleen wat bezine erin dumpen en klaar is kees. :)

• Battle Bunny
  • Laatst online: 02-02 21:41
Videokaart maakt wel uit. Serieus Sam wil niet opstarten zonder D3D support (dus via Terminal Server bijv.). Het is toch wel fijner om dat via het menu te doen, anders moet je ini's editten... Er zullen wel meer games zijn die dit doen vrees ik.

• SilentSimon
  • Laatst online: 18:48

SilentSimon

Have you been hopped?

de meeste games hebben of een apart proggie voor een dedicated server of iets in de trand van een console command oid.

• Tekla
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:45
Serious sam heeft idd een dedicated server die je apart kan opstarten, deze draait alleen onder windows, maar ik hoorde laatst dat men bezig is te porten naar linux.
Wij draaien op onze LAN's voor 30/40 mensen op linux servers. Dit zijn een duron 900 met 768 MB DDR met een 200 Mbit trunk en een soortgelijke bak met een 300 Mbit trunk. Hier draaien 1 a 2 gameservers op (CS / Q3). Met 40 man moet je met 2 servers voldoende hebben. Draai gewoon het spel wat men wil spelen, meestal zit je toch met de helft 1 spel te doen en doet de andere helft een ander spel. Zet evt extra een 3e server neer, dan weet je zeker dat je goed zit.
Pagina: 1