Toon posts:

DMA niet inschakelbaar-> HDD of Mobo fout?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem dat mijn processor opgeslokt wordt bij ieder actie die ik uitvoer.
Dit ligt aan het feit dat mijn HDD niet meer DMA kan zetten, maar dat ie dus op PIO (1*16mb/s) blijft staan.
Iedere poging om het te forceren, wordt genegeerd (BIOS opties, DMA Tools, Drivers en nieuwe BIOS).

Ik krijg de volgende foutmelding als ik DMA wil forceren:
Error: Can't open SCSI Base Key en Error: Get PIO/DMA mode Error!

Ik heb 3 verschillende udma66 kabels getest.

Heeft iemand een idee of dit nu de fout is van mijn HDD of van mijn Mobo (specificaties in signature), gezien het feit dat ik het dus met een DMA Tool niet opgelost krijg ( beschreven in http://www6.tomshardware.com/mainboard/00q3/000919/kt133-07.html ) :?

Historie:
[topic=516396/1/25]
[topic=516805/1]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36
Move PMG -> OM & I/O Controllers

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Probeer eens een Linux kernel te booten. Bijvoorbeeld met een Red Hat 7.3 bootdisk (ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat/linux/7.3/en/os/i386/images/boot.img ... schrijfutil op ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat/linux/7.3/en/os/i386/dosutils/rawrite.exe). De standaard kernel probeert de schijven direct op DMA mode te zetten als het mogelijk is. Met Shift+PgUp kan je schermen terugbladeren naar de kernel output en kan je zien of de gewraakte HD op PIO of DMA is gezet. En naar mijn ervaring heeft de Linux kernel het vaak bij het rechte eind (heeft bijv. maling aan wat je in je BIOS hebt ingesteld ;) hij vraagt t wel aan de IDE controller)

Verwijderd

Topicstarter
Ga dat even proberen.
Ik heb net alles overgezet naar een andere ak33, maar het heeft niets opgelost.
In het postscherm zie ik wel dat de HDD op 66 staat.
Vreemd dat na vele malen format, Windows de HDD nog steds op PIO staat.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 22:34 schreef Sfynx het volgende:
Probeer eens een Linux kernel te booten. Bijvoorbeeld met een Red Hat 7.3 bootdisk ([url="ftp://ftp.nl.uu.net/pub/linux/redhat/redhat/linux/7.3/en/os/i386/images/boot.img"]
Linux zegt dat alles op mijn primair ide kanaal dev0 op dma staat (hda, dus daar zit mijn hdd op).
HDD (IBM DTLA-305030) staat op udma 66.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat na ongeveer 6x formateren en mbr wissen, XP nog steeds het primaire ide kanaal op PIO zet.

What's next?