Overdreven beleefdheid = asociaal snobisme?

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Je hebt soms van die extreem beleefde mensen die echt zich steeds een hautaine houding aanmeten. Naar mijn mening is dat zowel een vorm van snobisme (mensen die zich niet tot zulke extreme vormen van beleefdheid dwingen worden bijna als boeren beschouwd) en is het ook asociaal (geef toe, je zal gemakkelijker een leuk gesprek voeren met een persoon die (niet overdreven) beleefd is, dan iemand die zo hautain is dat je er nauwelijks "Hallo" durft tegen te zeggen).

Natuurlijk is basisbeleefdheid een must, daar valt denk ik niet over te twisten; mij gaat het echt om de overdreven versie ervan.

Jullie mening?

Verwijderd

Is een hautaine houding een vorm van beleefdheid? :?

Volgens mij is dat een vorm van (op zijn haags :P ) Kapsones.

Onder beleefdheid versta ik wel wat anders.

Verwijderd

Schat je gesprekspartner goed in.

Als je dat goed kan, zelfs al na alleen een kort telefoongesprek of E-mail/briefje, kun je op zakelijk gebied een eind komen...

Ik stond op de CeBIT ook als een pinguin, en sprak mensen overdreven beleefd maar onderdanig aan; in mijn vrije tijd zullen de bezoekers van onze stand mij waarschijnlijk niet herkennen >:)

Maar als iemand moeilijk te peilen is, denk ik dat de beste opstelling "beleefd maar onderdanig" is. Dan kun je nog alle kanten op.
Je geeft ermee aan dat jij daar bent om hen te helpen; dat onderdanig moet je natuurlijk genuanceerd zien, je moet natuurlijk wel uitstralen dat jij degene bent die hem het beste advies kan geven, en de markt/het produkt van haver tot gort kent.

Maar ja; dit is allemaal in zakelijke sfeer, ik kan me niet voorstellen dat jij een situatie op vrijdagavond in je stamkroeg, of ergens op straat tegenkomt waar iemand ineens "overdreven beleefd" begint te doen...

Even voor de stelling; ik ben het dus niet met je eens; de gemiddelde snob is in mijn ogen niet overdreven beleefd, en iemand die overdreven beleefd doet komt op mij niet echt over als snob.

Sincerely Yours,
Floppus

>:)

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 17:51 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Natuurlijk is basisbeleefdheid een must, daar valt denk ik niet over te twisten; mij gaat het echt om de overdreven versie ervan.

Jullie mening?
In Azie wonen mijarden van die in onze ogen overdreven beleefde mensen. De chinezen en Japanners zien ons als een stelletje ongelooflijke lompe, onbeschaafde boerenpummels.

Juist in Nederland hebben wij boersheid tot een volksdeugd verheven. Elke beleefdheidsvorm is hier afgeschaft. Wij spreken zelf de meest geachte mensen nog aan bij de achternaam en laten laten ons in onze "eerlijkheid" niet weerhouden om beledigend en kwetsend te zijn. Het best komt dit tot uiting in de nederlandse speelfilms.

Waar jij over praat heeft waarschijnlijk niets te maken met beleefdheid. Beleefdheid heeft namelijk alles te maken met wellevendheid. En Wellevendheid is juist proberen te voorkomen dat een ander zich door jou ongemakkelijk of gekwetst voelt. Wellevendheid is gaat uit van respect en inlevingsvermogen.

Beleefdheid kan echter ook ten onrechte worden uitgelegd als hautain omdat mensen zich minderwaardig voelen. En in Nederland gebeurt dat nogal snel. Denk aan onze spreekwoorden: Doe maar gewoon, dan ben je al gek genoeg. Hier wordt alles wat boven het koren uitsteekt, snel afgemaaid.

Juist als je elkaar niet mag, is beleefdheid op zijn plaats. Nederlanders vinden het echter nodig om dat "eerlijk" uit te spreken. Tegenwoordig gaat dat vaak gepaard met schelden en in reactie daarop wordt ook steeds gemakkelijker geweld gebruikt.

Verwijderd

beleefdheid is niet gelijk aan snobisme. Een normale vorm van beleefdheid is elkaar bijvoorbeeld groeten in het bos op een zondagse wandeling, mensen vriendelijk aanspreken die achter een kassa werken etcetera. Ook een vorm van beleefdheid is de deur voor elkaar openhouden. Op het moment dat mensen elkaar niet meer groten of dat er nauwelijks hallo van afkan valt dat niet in de categorie beleefdheid van hoog niveau maar juist in de categorie arrogantie en negeren van anderen. Dus hebben die twee geen enkele relatie met elkaar...:)

Verwijderd

overdreven gedrag is nooit goed.
Als iemand overdreven beleeft reageert, dan denkt ie meestal "opflikkeren".

Dus jah, je stelling is juist..bij overdreven beleefdheid.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik ken iemand die echt zo overdreven beleefd is. Tis soms heel ergerlijk. :(
Verklaart ook waarom sommige mensen hem/haar niet mag.

dikzak

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 20:18 schreef lasker het volgende:
In Azie wonen mijarden van die in onze ogen overdreven beleefde mensen. De chinezen en Japanners zien ons als een stelletje ongelooflijke lompe, onbeschaafde boerenpummels.
Wij hier in het Westen hebben gewoon een ander idee over wat 'fatsoen' moet inhouden. Die definitie komt voort uit een soort secularisering van de samenleving, denk ik. In Azië is er nog een veel sterkere band met religie en heeft het idee van fatsoen een lange religieuze traditie.Hierdoor vinden Aziërs ons soms vrij lomp. Maar dit komt ook niet in de laatste plaats dat Aziërs gemiddeld bekeken nogal kleine mensjes zijn van een kilootje of 40.
Juist in Nederland hebben wij boersheid tot een volksdeugd verheven. Elke beleefdheidsvorm is hier afgeschaft. Wij spreken zelf de meest geachte mensen nog aan bij de achternaam en laten laten ons in onze "eerlijkheid" niet weerhouden om beledigend en kwetsend te zijn. Het best komt dit tot uiting in de nederlandse speelfilms.
Het ligt er maar aan wat voor definitie je voor beleefdheid en fatsoen hanteert. Kijk, zoals jij het nu uitlegt is het zeg maar de rigide definitie die al eeuwen gehanteerd wordt. Iets is pas onbeleefd als iemand 'gekwetst' raakt. En als iemand gekwetst raakt door eerlijkheid dan is het een hautaine kwal.
Waar jij over praat heeft waarschijnlijk niets te maken met beleefdheid. Beleefdheid heeft namelijk alles te maken met wellevendheid. En Wellevendheid is juist proberen te voorkomen dat een ander zich door jou ongemakkelijk of gekwetst voelt. Wellevendheid is gaat uit van respect en inlevingsvermogen.
Dat is nogal onderdanig he? Alles proberen om het je partner naar de zin toe maken, oneindig ver doorbuigen in je beleefdheidsvormen heeft niks nuttigs en maakt een gesprek tot een kwijnend steekspel van hypocrisie. Respect 'voor je gesprekspartner, ok. Maar inlevingsvermogen? Nou, nee dat vind ik niet eens vereiste beleefdheidsvorm.
Beleefdheid kan echter ook ten onrechte worden uitgelegd als hautain omdat mensen zich minderwaardig voelen. En in Nederland gebeurt dat nogal snel. Denk aan onze spreekwoorden: Doe maar gewoon, dan ben je al gek genoeg. Hier wordt alles wat boven het koren uitsteekt, snel afgemaaid.
Hiert heb je wel gelijk in. Heel vaak wordt meteen gedacht dat als je Mulisch leest en Bach luistert dat je 'dan wel verheven gevoelens moet hebben' en dit beeld zorgt ervoor dat mensen die dat niet doen zich minderwaardig voelen. Wat ze daarbij vergeten is dat we allemaal mensen zijn. Het heeft dus wellicht te maken met een bepaalde vooringenomenheid van mensen en het misplaatste idee dat iedereen gelijk is. Iedereen is gelijkwaardig, niet gelijk. Mensen hebben nogal moeite met dat onderscheid, denk ik.
Juist als je elkaar niet mag, is beleefdheid op zijn plaats. Nederlanders vinden het echter nodig om dat "eerlijk" uit te spreken. Tegenwoordig gaat dat vaak gepaard met schelden en in reactie daarop wordt ook steeds gemakkelijker geweld gebruikt.
Nee, hier ben ik het totaal niet mee eens. als je iemand niet mag, vind ik dat je dat duidelijk maken, zodat die andere persoon weet waar die aan toe is. En dan leg ik helemaal die suggestieve link naar 'zinloos geweld' zoals jij die legt.

Verwijderd

in onze cultuur is overdreven snobisme zeker wel een vorma van snobberigheid. Er is een bepaalde (kleine) groep mensen, die zich elite voelen, omdat ze intelligent zijn. dat komt in mijn familie ook voor. Die mensen lezen vaak alleen maar kranten, die bedoelt zijn voor de slimmere laag van de bevolking en kijken een beetje neer op mensen "van lagere geestelijke werking" vaak vinden ze beleefdheid heel belangrijk, ze snappen de gewone dingen niet zo goed, bijvoorbeeld de financien etc. Ze zijn ook wereldvreemd en in hun eigen omgeving is iedereen zo beleefd. Het is binnen hun eigen omgeving dus niet overdreven! maar voor ons wel en het is in feite wel een elite-groep en daarom redelijk snob. Maar toch op een andere manier dan de echte snobs.

Dit geld natuurlijk alleen in onze eigen cultuur, daar was ook naar gevraagd. Andere culturen zijn idd veel netter en daardoor krijg je dus cultuurverschillen. Ik ben het ook niet eens met de stelling. Als je overdreven beleefd bent hoor je over het algemeen bij een andere cultuur en die kan inderdaad behoorlijk snob zijn. Kijk maar naar de groep die ik heb beschreven, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een snob is over het algemeen opschepperig met geld, deze mensen zijn dat met intelligentie. (persoonlijk vind ik dat laatste erger)

Verwijderd

het is iig hypocriet

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:23

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Er moet ook verschil gemaakt worden tussen echte beleefdheid en oppervlakkige beleefdheid.

In Afrika en Azië is men echt beleefd. De beleefdheid komt van binnen, en komt zo dus vanzelf naar buiten.

In Amerika en Frankrijk heerst een oppervlakkige beleefdheid. Men zegt "you're welcome" en "je vous en prie", maar men denkt "drop dead" en "dégage". Een klein beetje stress zorgt ervoor dat dat kleine laagje beleefdheid doorbroken wordt en men dus heerlijk onbeschoft gaat doen.

In Nederland neemt men gewoon niet de moeite om een laagje beleefdheid over de algemene onbeschoftheid te leggen...

Disclaimer: All generalisations are inaccurate. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

beleefdheid (en in een zekere vorm, de meer officiële sport genaamd diplomatie) is een fenomeen op zich. dat westerlingen het minder nodig hebben kan iets te maken hebben met een sociale regelgeving die minder een met prikkeldraad bezaaid mijnenveld is dan die van het oosten. als je van jongsafaan opgevoed wordt met de regels begrijp je ze, en pas je ze toe. voor een westerling (die zich niet met dergelijke finesse door genoemd mijnenveld kan bewegen) is dit verwarrend - een spel waarvan je de regels niet kent leidt onherroepelijk tot verlies.

gewoon beleefd zijn tegen iemand is wel het minste wat je kunt doen. wat je 'overdreven' noemt komt hoogstwaarschijnlijk van die mensen die inderdaad "val dood" denken. wat holle standaardfrasen betreft, die zijn er overal. ook worden bij diezelfde hooggeachte oosterse beleefdheid op tactvolle wijze een persoonlijkheids-scan uitgevoerd die mensen meer laat weten over het karakter.

snobisme is een vorm van arrogantie. beleefdheid als een laagje suiker over een klomp zure venijn werkt over het algemeen net zo effectief als diezelfde klomp zure venijn.
het meeste 'ik ben beter dan'-gevoel wordt veroorzaakt door een inkomen dat omgekeerd evenredig is aan stijl, smaak, en sociale vaardigheid. als ik business class vlieg ben ik niet snobistisch - als ik een speciale behandeling eis (terwijl deze niet verdiend/betaald is) met als enige argument mijn arrogantie en een dikke beurs - dan ben ik het wel.

wat 'betere kranten' betreft - als je zo wanhopig bent om mensen te laten zien hoe slim je wel niet bent... (ooit eens 'keeping up appearances' gezien?)

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Uw uitspraken betreffende mijn vermeende snobisme interfereerden met mijn periferie.

Deze interferentie bewoog mij tot het beschouwen van de seksuele praktijken van uw moeder, de afmetingen van uw reproduktieve organen, en niet te vergeten uw geestelijke capaciteiten.

Ik zou u de resulaten van deze beschouwingen gaarne doen toekomen, ware het niet dat voornoemde resultaten aantonen dat dit een nutteloze onderneming zou zijn.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:59

Elvhenk

Madam Mikmak

Op dinsdag 11 juni 2002 16:45 schreef mietje het volgende:
Uw uitspraken betreffende mijn vermeende snobisme interfereerden met mijn periferie.

Deze interferentie bewoog mij tot het beschouwen van de seksuele praktijken van uw moeder, de afmetingen van uw reproduktieve organen, en niet te vergeten uw geestelijke capaciteiten.

Ik zou u de resulaten van deze beschouwingen gaarne doen toekomen, ware het niet dat voornoemde resultaten aantonen dat dit een nutteloze onderneming zou zijn.
ROFL >:) Amen

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Op dinsdag 11 juni 2002 16:45 schreef mietje het volgende:

vertaling :

1: hou je kop of ik sla je lens.
2: je bent een debiele hoerenzoon met een te kleine pik.
3: ik hou nu maar op want je snapt er duidelijk geen moer van.

ach, de wondere taal der diplomatie. >:)

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Hehe :)

Ik wil de pret niet drukken, maar "interfereerden met mijn periferie" betekent eigenlijk zoveel als "waren ongepast in mijn omgeving" (snob, remember). Voor de rest is het een prima vertaling ;)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Iemand die goedgemanierd is zal zich altijd aanpassen aan de andere. Een voorbeeld hiervan is meen ik prinses Juliana (of prinses Wilhelmina) tijdens een diner. Een van haar gasten dacht dat een vingerbakje, een schaaltje dat bedoeld is om je vingers tijdens het eten mee schoon te maken (bijvoorbeeld bij het eten van asperges), bedoeld was om er uit te drinken. Koningin Juliana wilde hierbij de gast niet laten merken dat hij ongemanierd was en past zich aan door ook uit haar bakje te drinken (er waren overigens meedere gasten).

Zo hoort het dus volgens mij (merk overigens op dat er waarschijnlijk redelijk wat fouten in het verhaal zitten maar het gaat om de essentie).

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Op woensdag 12 juni 2002 01:21 schreef mietje het volgende:
Hehe :)

Ik wil de pret niet drukken, maar "interfereerden met mijn periferie" betekent eigenlijk zoveel als "waren ongepast in mijn omgeving" (snob, remember). Voor de rest is het een prima vertaling ;)
Hm.. ik vind dat een dubieuze vertaling ei'k :P.

Woordenboek:
in·ter·fe·Žre·ren (onov.ww.)

1 tussenbeide komen
2 samentreffen en op elkaar inwerken
en
pe·ri·fe·Žrie (de ~ (v.))

1 buitenkant
2 [wisk.] door een kromme lijn begrensd vlak
Misschien denk jij bij interfereren aan het engelse interfere wat meer betekenissen heeft dan alleen interfereren.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
een leuk boekje over hoe wellevend te zijn en ook te spreken:

http://home.student.utwente.nl/e.s.wacker/wellevendheid/hst6p2.html

(gedigitaliseerd door een flatgenoot van mij, het boekje stamt zelf uit het begin van deze eeuw en is bedoeld voor christelijke kinderen :) )
§ II. Sierlijke taal.

l. Bedien u van gewone, heldere, wèlgekozen uitdrukkingen, strookende met 't onderwerp, dat men behandelt. Eene gezochte uitdrukking wekt lichtelijk lach- of spotlust.

2. Niet zelden neemt men ongemerkt de gewoonte aan, ieder oogenblik nuttelooze woorden en zegwijzen te bezigen « En toen... » « Ziet ge? » « weet ge? » « Niet waar? » « Natuurlijk. » « Dat ziet ge van hier » (een Fransch taaleigen). « Zulle » (!!!) en meer dergelijke.

Een welopgevoed mensch vermijdt ook met zorg « platte » woorden en uitdrukkingen. Zeg bijvoorbeeld niet « pikken » voor stelen; « stommigheid » voor misslag, enz. Zeker al te « naturalistisch » werkwoord moet ook vermeden; men zegt : « Het riekt hier niet aangenaam... »

Verwijderd

Op donderdag 13 juni 2002 12:51 schreef Burat het volgende:
Hm.. ik vind dat een dubieuze vertaling ei'k :P.
Dus letterlijk: "uw beweringen werkten (storend) in op mijn buitenkant/omgeving". Anyways, maak ervan wat je wilt, "beauty is in the eye of the beholder" ;)

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Op donderdag 13 juni 2002 13:05 schreef Yo-L het volgende:
een leuk boekje over hoe wellevend te zijn en ook te spreken:

http://home.student.utwente.nl/e.s.wacker/wellevendheid/hst6p2.html
Grappig :)
Wie zich den neus snuit, moet zulks op kiesche wijze en zoo snel mogelijk doen; en wat betreft dengene, die, na zijn zakdoek gebruikt te hebben, een kijkje erin neemt, dien noem ik een... « lomperd,» om geen ander en strenger woord te bezigen!

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Pagina: 1