linux gratis?

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
mischien een hele dikke noob vraag (:X)
maar ik heb het totaal gehad met windows
en zit er over te denken om linux te nemen

nu heb ik van vershillende mensen gehoord
dat linux gewoon gratis te downloaden is.

maar ik geloof hier dus niet echt veel van.
als ik bijvoorbeeld kijk bij Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [22/04]

dan kom ik op site van vershillende linux versies
en er moet gewoon betaald worden.

help... plz...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ze zijn wel degelijk gratis te downloaden, zie bijvoorbeeld ftp://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-8.0/isos/install.iso Daar kan je Slackware in ISO-vorm downen, maar dat zal wel niet de geschikste distrokeuze zijn voor iemand die niet weet da't gratis is.

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

http://www.linuxiso.org/

need I to say more .... :?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Op vrijdag 07 juni 2002 16:20 schreef -FoX- het volgende:

Nope :)

• klomp
Op vrijdag 07 juni 2002 16:20 schreef -FoX- het volgende:

ah kijk, thanks

maar ik ben dus een totale noob op linux gebied
en i kwist dit dus niet.

thx :)

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 18:24
ftp.xs4all.nl

snel, stabiel en een zooi linux distro's.

linux kost alleen geld als je hem in een mooi doosje koopt met handleiding en extra's erbij.
koopt dus alleen de package.

linux op zichzelf is gewoon gratis.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Er zijn toch ook versies op cd-rom waarvoor je wel moet betalen?
edit -> OK net te laat

Verwijderd

kijk in het topic welke distro moet ik kiezen om een goede uit te kiezen: mandrake, suse en red hat zijn aan te bevelen. Als je bereidt bent om wat te leren is debian ook een goede keus.

Verwijderd

Heb je op download site's gekeken, of gewoon van een reseller?

Gratis is trouwens een kleine spraakverwarring geweest van het amerikaanse 'Free'.

Vrij verkrijgbaar wil niet betekenen dat je een winkel binnen kan lopen en een gratis pakketje Red Hat meekrijgt.
De meeste distributies bieden echter wel een gratis download versie aan. En dat zijn er heel veel op dit moment. Bij het pakket in de winkel betaal je meestal voor een handboek en support via e-mail of telefoon.

Op bijv. ftp.redhat.com kan je gewoon de 3 iso's versie 7.3 downen.

Zoekt en gij zult vinden. :)

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 16:22 schreef sarcast het volgende:
linux kost alleen geld als je hem in een mooi doosje koopt met handleiding en extra's erbij.

linux op zichzelf is gewoon gratis.
nee, linux kost geen geld. linux zelf is gratis. ook als je het netjes in een doosje 'krijgt' in een winkel. jij betaald slechts voor de boeken, cd's (productiekosten) en de support. - sommige distributeurs weten dit 'slim' aan te pakken (suse bijvoorbeeld) en zorgen ervoor dat het niet te downloaden is. je moet het dus in de winkel kopen. ze houden zich netjes aan de regels, linux blijft gratis, maar je zult nog steeds moeten betalen voor de boeken, cd's en support.

• klomp
Op vrijdag 07 juni 2002 16:26 schreef mdd het volgende:
Heb je op download site's gekeken, of gewoon van een reseller?

Gratis is trouwens een kleine spraakverwarring geweest van het amerikaanse 'Free'.

Vrij verkrijgbaar wil niet betekenen dat je een winkel binnen kan lopen en een gratis pakketje Red Hat meekrijgt.
De meeste distributies bieden echter wel een gratis download versie aan. En dat zijn er heel veel op dit moment. Bij het pakket in de winkel betaal je meestal voor een handboek en support via e-mail of telefoon.

Op bijv. ftp.redhat.com kan je gewoon de 3 iso's versie 7.3 downen.

Zoekt en gij zult vinden. :)
ik heb op die site van linuxiso gekeken,
en ik ben nu mandrake aan het downen.

dat zijn 3 .iso bestanden van alle 3 ongeveer 650MB
en dat is alles wat ik nodig ben?

install, extras en suplemental?

want ik lees ook dingen packages enzo
dat die niet gratis zijn...

of zit ik gewoon raar te doen en is alles wat ik
nodig heb gratis? ( "free" ) :P

dus gnome enzo ook?

edit: nogmaals ik ben een complete noob op linux gebied, sorry :( :P

• sarcast
Op vrijdag 07 juni 2002 16:30 schreef areana het volgende:

[..]

nee, linux kost geen geld. linux zelf is gratis. ook als je het netjes in een doosje koopt in een winkel. jij betaald slechts voor de boeken, cd's (productiekosten) en de support.
sorry hoor, maar is wel beetje miereneukerig. geez.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• klomp
Op vrijdag 07 juni 2002 16:33 schreef sarcast het volgende:

[..]

sorry hoor, maar is wel beetje miereneukerig. geez.
dus als je in de winkel betaalt, betaal je eigenlijk
alleen voor de boekjes en de cd's omdat die al klaar zijn
(wat je dus bij een download versie zelf doet)

daarom is een internet versie gratis te halen? maar het
is wel de complete versie net zoals je die in de winkel zou
kopen

maar dan zonder boekjes enzo

• AlterEgo
  • Niet online
Klomp,
als je jezelf als newbie kwalificeert (8>
zou ik overwegen om een pakket te kopen (cd's plus docs).
Goede documentatie is enorm belangrijk om je op gang te helpen, en voorkomt teleurstellingen.
Alle info is ook wel te vinden op internet, maar een goed naslagwerk bij de hand is goud waard 8-)
Als je de meest basale dingen moet gaan googlen, gaat de lol er snel van af.
Have a lot of fun !

• klomp
Op vrijdag 07 juni 2002 16:36 schreef AlterEgo het volgende:
Klomp,
als je jezelf als newbie kwalificeert (8>
zou ik overwegen om een pakket te kopen (cd's plus docs).
Goede documentatie is enorm belangrijk om je op gang te helpen, en voorkomt teleurstellingen.
Alle info is ook wel te vinden op internet, maar een goed naslagwerk bij de hand is goud waard 8-)
Als je de meest basale dingen moet gaan googlen, gaat de lol er snel van af.
Have a lot of fun !
die boekjes kan ik wel aan komen, dat is het probleem niet
ik snap alleen niet helemaal of de download versie de HELE versie is, en niet een of andere versie dat ik ineens iets mis ofzo

• sarcast
verschil tussen micro$choft en Linux :)

microsoft maakt een product om te verkopen.
linux word grotendeels gemaakt door hobbyisten.
en ieder doet z'n eigen deeltje.
daarom gratis..

• EnRaged
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-01-2022

EnRaged

rijdt met Joe Bar Team Spirit

--------------------------------------------------------
ik snap alleen niet helemaal of de download versie de HELE versie is, en niet een of andere versie dat ik ineens iets mis ofzo

Nou, je mist zeker niets. Alles wat je voorlopig nodig hebt staat wel op die 3 CD's van Mandrake. Ik gebruik het zelf ook (naar volle tevredenheid). Je zult hooguit zelf even de nieuwe divX codec moeten instaleren (en als je wilt de nieuwste drivers van je kaarten, net zoals onder windows dus). Maar wat je download is het volledige besturingssyteem, wat niet verschilt van de versie in een mooi doosje op de plank in de winkel.

Overtuigingen zijn gevangenissen.................................................. Specs: een Duron 650@800 in een gemod kastje, een P-100 in een Panasonic videorecorder gemod enne.... 90PK op 2 wieltjes voor d'n echte snelheid.

• klomp
Op vrijdag 07 juni 2002 16:47 schreef EnRaged het volgende:

Nou, je mist zeker niets. Alles wat je voorlopig nodig hebt staat wel op die 3 CD's van Mandrake. Ik gebruik het zelf ook (naar volle tevredenheid). Je zult hooguit zelf even de nieuwe divX codec moeten instaleren. Maar het is verder een volledig besturingssyteem, wat niet verschilt van de versie in een mooi doosje op de plank in de winkel.
aha k dan. en apparte drivers enzo?
is dat nodig? of kan ik die gewoon bij
de site van de makers halen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mooie distro voor beginners is Debian. Eenmaal gewend aan apt-get wil je nooit meer door "start -> configscherm -> software -> verwijderen" gaan om je troep te verwijderen :)

• GeeMoney
  • Laatst online: 14:21
hmm ik zou als ik jou was toch echt eens wat info zoeken want ook als noob is dit toch wel beetje erg :)
alles zit er gewoon bij wat je nodig hebt en op de mandrake site kan je dacht ik wel een hardware compaitble list krijgen, die boekjes waar je aan kan komen lees die alvast ff door :P
mandrake heb ik zelf ook gebruikt en was erg simpel ben na een tijd Debian gaan gebruiken en ik wil neit anders meer :)

suc6

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

http://www.hub.nl/adsm_linux/

Lees dit even, dan kan je een goed begin maken.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• EnRaged
  • Laatst online: 06-01-2022

EnRaged

rijdt met Joe Bar Team Spirit

---------------------------------------
aha k dan. en apparte drivers enzo?
is dat nodig? of kan ik die gewoon bij
de site van de makers halen
----------------------------------

Mandrake herkent zelf verschikkelijk veel hardware, maar als je bijvoorbeeld de nieuwste Nvidia drivers wil hebben (voor betere prestaties) kun je gewoon de Linux versies bij Nvidia downloaden. Steeds meer bedrijven hebben Linux drivers. Voor veel hardware is het vaak niet nodig, omdat Mandrake dus heel veel zelf herkent

Overtuigingen zijn gevangenissen.................................................. Specs: een Duron 650@800 in een gemod kastje, een P-100 in een Panasonic videorecorder gemod enne.... 90PK op 2 wieltjes voor d'n echte snelheid.

• klomp
k ik weet genoeg nu :)

thx mensen

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Jotti, nelske: slot?

• deadinspace
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

GNU/Linux is zogeheten Free software.
Zoals al is opgemerkt: dat 'Free' slaat op 'vrij', niet op 'gratis'. Als criteria voor het 'Free' zijn van software hanteer ik de DFSG.

Een van de eisen die de DFSG stelt is dat Free software zonder beperking te verspreiden is. Dat houdt in dat iedereen Free software mag verkopen, verhuren, weggeven, enz. Dat heeft als gevolg dat Free software ook altijd gratis is te verkrijgen.

Als je een distributie koopt, dan heb je een mooie doos met daarin bedrukte CDs/DVDs, een handleiding en recht op support van de distributeur.
Als je het download (als ISO of dmv FTP install), dan heb je alleen de software. Handleidingen zul je zelf op het internet moeten zoeken (zijn er genoeg), en je hebt geen recht op support (maar met zelf uitzoeken en behulp van fora als deze en mailinglists kun je verreweg de meeste problemen uitzoeken).

En om jouw vraag te beantwoorden: als je een set Mandrake ISO's downloadt, dan heb je een tamelijk complete set ja.
Let op dat dit niet altijd zo is (zoals bijvoorbeeld de SuSE live eval).

En Gnome en KDE en verreweg de meesta andere software is ook Free ja.
Maar niet alle software voor GNU/Linux (en andere Free OSses) is dat. Niemand houdt bedrijven tegen om commerciele software te maken voor GNU/Linux, dus die is er ook.
Paar voorbeelden van commerciele software voor GNU/Linux: een veertigtal games, Opera (gratis met banner), Oracle database.

Verder had je zelf ook wat mogen zoeken en de NWOS FAQ mogen lezen.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 22:47

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

hehe LOL van welke planeet kom jij :+ ik dacht dat iedereen wel wist dat bepaalde linux distr. gratis zijn....

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30

MadEgg

Tux is lievvv

Hehe, zo n00b is het nou ook weer niet. Toen ik een jaar of wat geleden Linux zou gaan proberen had ik de vaste overtuiging dat ik ALLES zelf moest gaan compileren, tot ik er achter kwam dat ik de compiler ook moest compileren, en ja, toen had ik een probleem(ik had dus gewoon de source van GCC gedownload op Windows) >:)

Ik raad je trouwens aan, als je onbeperkt internet hebt, om geen package te kopen, maar gewoon de nieuwste distro die je graag wilt, en de info op internet te zoeken, lid worden van mailinglists, kijken op www.linuxdocs.org, dan vind je genoeg, en up-to-datere informatie dan je in een boek vind.
En als je er zelf naar moet speuren onthoudt je het beter :)

Tja

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

En (zegt een Linux-noob die sinds een paar weken ook Mandrake 8.2 op z'n pc heeft) hou die dual-boot erop! Want als je een beetje pech hebt (zoals ik) krijg je je netwerkkaart niet aan de praat en kunt niet bij internet om oplossingen te zoeken. En uiteindelijk heeft Windows (in mijn geval!) meer tooltjes die wat gebruiksvriendelijker zijn. Voor iedereen die nu gaat schreeuwen dat dit niet waar is:

1) noem mij een streamripper voor shoutcast die visueel werkt onder linux
2) noem mij een windows commander clone die werkt (kcommander valt niet te compileren onder mandrake 8.2, maar dat kan aan mij liggen, hij mist allemaal shit)
3) noem mij een linux-browser die de WK2002 manager van Fokzine kan gebruiken (Galleon, Mozilla en Opera geprobeerd, allemaal krijgen ze die menu's niet open)

Ik sta open voor suggesties. En on-topic: topicstarter: succes! *D

Verwijderd

Als je Mdk-8.2 installeert kun je toch gewoon emailen, browsen en (er vanuit gaande dat je CD3 had en openoffice heft geinstalleerd) office gebruiken? Dus waarom heb je linuxdoc.org dan nog nodig? :D.

Verwijderd

zo raar is dat niet hoor. ik weet ook pas een jaar wat van linux af. daarvoor ging mijn kennis niet verder dan dat het bestond.

nu ik er eenmaal van afweet is het :9

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 17:24 schreef ThePriest het volgende:
En (zegt een Linux-noob die sinds een paar weken ook Mandrake 8.2 op z'n pc heeft) hou die dual-boot erop! Want als je een beetje pech hebt (zoals ik) krijg je je netwerkkaart niet aan de praat en kunt niet bij internet om oplossingen te zoeken. En uiteindelijk heeft Windows (in mijn geval!) meer tooltjes die wat gebruiksvriendelijker zijn. Voor iedereen die nu gaat schreeuwen dat dit niet waar is:

1) noem mij een streamripper voor shoutcast die visueel werkt onder linux
2) noem mij een windows commander clone die werkt (kcommander valt niet te compileren onder mandrake 8.2, maar dat kan aan mij liggen, hij mist allemaal shit)
3) noem mij een linux-browser die de WK2002 manager van Fokzine kan gebruiken (Galleon, Mozilla en Opera geprobeerd, allemaal krijgen ze die menu's niet open)

voor nummer 2 lijkt me Midnight Commander een hele goeie, typ maar eens "mc" in, t is dan wel tekstbased, aar t roeld zwaar :)

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30

MadEgg

Tux is lievvv

Op vrijdag 07 juni 2002 17:25 schreef beelzebubu het volgende:
Als je Mdk-8.2 installeert kun je toch gewoon emailen, browsen en (er vanuit gaande dat je CD3 had en openoffice heft geinstalleerd) office gebruiken? Dus waarom heb je linuxdoc.org dan nog nodig? :D.
Ow, en dat is alles wat je met je computer wilt? Ga dan maar terug naar windows :+

Tja

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 17:45 schreef MadEgg het volgende:
Ow, en dat is alles wat je met je computer wilt? Ga dan maar terug naar windows :+
Linux is veel goedkoper. >:). ja, dit is fout bedoeld.

Verwijderd

1 xmms en alsa player
2 konquer
3 konquer al geprobeerd verder ken ik de site niet dus zou ik het niet weten. Ik ben in iedergeval nog geen site tegen gekomen die niet werkt. Heb je de flash plug in geinstalled, javascript enabled, cookies enabled?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gnome 2.0 beta doet het hier wel redelijk, helemaal zelf gecompileerd, maar ook gewoon als Debian Packages te downloaden

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 07 juni 2002 17:24 schreef ThePriest het volgende:
En (zegt een Linux-noob die sinds een paar weken ook Mandrake 8.2 op z'n pc heeft) hou die dual-boot erop! Want als je een beetje pech hebt (zoals ik) krijg je je netwerkkaart niet aan de praat en kunt niet bij internet om oplossingen te zoeken.
En als mede Linux-nOOb, maar vrij ervaren hardware nerd (ik heb mobo's aan de muur hangen ter decoratie ;) ) die ook Mandrake als desktop distro draait (maar met Debian speelt om vage hardware te testen) kan ik wel dit zeggen: ik heb aanmerkelijk meer hardware (NICs!) gevonden die onder Win2K/XP de dienst weigeren dan onder Linux. De enige problematische categorie is die van de EEPROM ISA NICs, waar je vaak gedwongen bent eerst een DOS config progje te draaien. Maar goed, bezint eer ge begint. En laat die bezinning liefst hier beginnen: http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/
[...]

Wat nou 'Windows commander clone'- het zijn allemaal clones van Norton Commander (die ik trouw onder DOS gebruikte totdat ik ontdekte dat een 75K ofzo van m'n kostbare base memory vrat (daar heb je onder Linux gelukkig geen last van)

Voetbalsupporters verdienen het :z
Nee, dit is vast gewoon de wraak van Fok! tegen al die nare GoT nerds :+

Linux is ff wennen, maar het is de ideologie erachter die mij trekt (al is het mooi meegenomen dat het stabiel en cross-platform compatible is, en niet eens zoveel moeilijker dan DOS/Win3.11 (een soort supercharged versie daarvan is wat ik me bij Linux met X voorstel) :)

Oslik blyat! Oslik!

• deadinspace
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 07 juni 2002 19:05 schreef dion_b het volgende:
...Norton Commander (die ik trouw onder DOS gebruikte totdat ik ontdekte dat een 75K ofzo van m'n kostbare base memory vrat
NC deed afaik wel een of ander truukje waardoor het zichzelf grotendeels (op een paar KB na ofzo) uit het geheugen gooide als je vanuit NC een ander prog startte.

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Op vrijdag 07 juni 2002 19:05 schreef dion_b het volgende:

[..]

En als mede Linux-nOOb, maar vrij ervaren hardware nerd (ik heb mobo's aan de muur hangen ter decoratie ;) ) die ook Mandrake als desktop distro draait (maar met Debian speelt om vage hardware te testen) kan ik wel dit zeggen: ik heb aanmerkelijk meer hardware (NICs!) gevonden die onder Win2K/XP de dienst weigeren dan onder Linux. De enige problematische categorie is die van de EEPROM ISA NICs, waar je vaak gedwongen bent eerst een DOS config progje te draaien. Maar goed, bezint eer ge begint. En laat die bezinning liefst hier beginnen: http://www.tldp.org/HOWTO/Hardware-HOWTO/
[..]

Wat nou 'Windows commander clone'- het zijn allemaal clones van Norton Commander (die ik trouw onder DOS gebruikte totdat ik ontdekte dat een 75K ofzo van m'n kostbare base memory vrat (daar heb je onder Linux gelukkig geen last van)
[..]

Voetbalsupporters verdienen het :z
Nee, dit is vast gewoon de wraak van Fok! tegen al die nare GoT nerds :+

Linux is ff wennen, maar het is de ideologie erachter die mij trekt (al is het mooi meegenomen dat het stabiel en cross-platform compatible is, en niet eens zoveel moeilijker dan DOS/Win3.11 (een soort supercharged versie daarvan is wat ik me bij Linux met X voorstel) :)
Als je het zo stelt... maar goed, dan is Norton Commander (die ik ook sinds 1988 ofzo al gebruikt heb) ook niet de beginning of all things, want dat is ook weer een dosshell rip-off. Uiteindelijk (hoe jammer ook) lever je in op het gebied van compatibiliteit. Hoe hard je ook schreeuwt dat je vanalles met Linux kunt. (wat ook zo is)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op vrijdag 07 juni 2002 17:12 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Jotti, nelske: slot?
Mjaa... hm... 't is op zich niet iets waar een geweldige discussie uit kan komen, alhoewel het redelijk lukt. Ik doe em toch maar dicht, want dit is echt _overal_ te vinden ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.