Ik heb (via Chello) bestand en printers delen aan staan. Ik heb wel een firewall maar volgens mij doet ie het niet goed. Hoe kan ik vanaf een andere PC kijken (via internet) of ik bij mij eigen bestanden kan komen?
Zorg dat je dat F&P sharing via NetBEUI doet, en niet over TCP/IP. Dan ben je al een stukje veiliger. Ik weet niet meer precies hoe je dat doet, maar je moet dus TCP/IP unbinden van je F&P sharing, en dan ALLEEN netBEUI daaraan binden. Moet je het wel eerst als netwerkprotocol installeren natuurlijk.Op vrijdag 07 juni 2002 14:42 schreef MarkW het volgende:
Ik heb (via Chello) bestand en printers delen aan staan. Ik heb wel een firewall maar volgens mij doet ie het niet goed. Hoe kan ik vanaf een andere PC kijken (via internet) of ik bij mij eigen bestanden kan komen?
Ligt ook een beetje aan het OS dat je draait. Windows 2000 moet je bijvoorbeeld nog een beetje extra beveiligen door de guest+admin account te renamen. Netwerk logon zou je helemaal kunnen verbieden etc. Onder Windows 98 heb je daar weer geen last van, maar daar heb je weer een goede firewall nodig.
* TheManinBlack gebruikt al een hele tijd een router met Port inspection en hoeft zich geen zorgen meer te maken over die TCP/IP onzin.
Verwijderd
je moet gewoon de eigenschappen van je (chello) kaart opvragen.
Bij bindingen moet daar alleen maar tcp/ip aangeknoopt zijn en niets anders!
Ja, doe dat vooral. Dan weet je in ieder geval zeker dat je shares over TCP/IP te benaderen zijnOp zaterdag 08 juni 2002 11:02 schreef martijntje het volgende:
je moet gewoon de eigenschappen van je (chello) kaart opvragen.
Verwijderd
Dus not.Op zaterdag 08 juni 2002 13:38 schreef TheManinBlack het volgende:
[..]
Ja, doe dat vooral. Dan weet je in ieder geval zeker dat je shares over TCP/IP te benaderen zijn
Zodra je Client voor MS netwerken/bestands en printerdeling aan je chello nic hangt kun je files gaan sharen over internet.
Zou je geen tcp/ip aan je chello kaart hangen dan kun je inderdaad niet meer via internet je shares raadplegen, (je kan dan ook niet meer internetten maar dat terzijde).
ps: Sla niet zo toon aan en gebruik al helemaal niet zulke simlies (
Verwijderd
die F&P heb je dus echt niet nodig voor je chello-verbinding...Op zaterdag 08 juni 2002 13:53 schreef martijntje het volgende:
[..]
Dus not.
Zodra je Client voor MS netwerken/bestands en printerdeling aan je chello nic hangt kun je files gaan sharen over internet.
Zou je geen tcp/ip aan je chello kaart hangen dan kun je inderdaad niet meer via internet je shares raadplegen, (je kan dan ook niet meer internetten maar dat terzijde).
ps: Sla niet zo toon aan en gebruik al helemaal niet zulke simlies () als je denkt dat je het beter weet. (wat dus niet zo is). Dit kan wel eens irritaties opwekken.
Klein misverstandje waarschijnlijk: Volgens mij gaat het er niet om dat hij bij zijn shares wil komen (via internet). Hij wil zeker weten dat anderen er NIET bij kunnen komen (via het internet). Mijns inziens moet je dan zorgen dat je F&P sharing dus ook NIET via TCP/IP doet, aangezien dat over het internet te routen is. NETBEUI daarentegen niet.Op zaterdag 08 juni 2002 13:53 schreef martijntje het volgende:
Dus not.
ps: Sla niet zo toon aan en gebruik al helemaal niet zulke simlies () als je denkt dat je het beter weet. (wat dus niet zo is). Dit kan wel eens irritaties opwekken.
En het is niet de bedoeling dat ik je irriteer, dus voel je niet aangevallen. Ik ben nu trouwens zelf een beetje geirriteerd aangezien iemand anders een opmerking verkeerd heeft geinterpreteerd (niet in dit topic). Misschien moet ik maar eens leren duidelijk te zijn ofzo.
Verwijderd
moraal van dit verhaal:Op zaterdag 08 juni 2002 14:02 schreef TheManinBlack het volgende:
[..]
draai alleen maar tcp/ip over op je chello nic.
Je kan best wel f&p op je interne nic draaien.
een vuurmuur blijft toch wel een must. (tegen gaten in windhoos, bufferoverflow's e.d)
zullen we weer vriendjes zijn??
Ja precies... en waarom zou iemand in heeeeemelsnaam met NETBEUI gaan werken? Het zal niet lang meer duren voordat Microsoft geen support meer levert op dat antieke achterlijke protocol.Op zaterdag 08 juni 2002 14:13 schreef martijntje het volgende:
[..]
moraal van dit verhaal:
draai alleen maar tcp/ip over op je chello nic.
Je kan best wel f&p op je interne nic draaien.
een vuurmuur blijft toch wel een must. (tegen gaten in windhoos, bufferoverflow's e.d)
zullen we weer vriendjes zijn??
En wat is het nu voor nonsense om NETBUIE te gaan gebruiken voor je File- and Printersharing? Je hebt maar één protocol nodig. TCP/IP. En ja, het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat enkel TCP/IP gebound is aan je public nic.
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
En sorry voor mijn flamerige toon, maar dat is ook niet de bedoeling.
Maar het gebruik van een firewall is ook al in tienduizend topics besproken.
Ik heb geen firewall.. Ook niet nodig. Patches bijhouden... that's it. Oh ja, daar hebben ze trouwens windows update voor uitgevonden. En onder XP hoef je enkel maar af en toe op het knopje 'ok' te klikken om die critical updates te downloaden en installeren.
Als je enkel TCP/IP gebound hebt aan je public nic, en NETBIOS ook uit, welke 'services' draai je dan die bereikbaar zijn voor de buitenwereld?
Het enige effect dat firewalls hebben is dat GoT volloopt met topics als 'iexplore.exe wil naar internet, mag dat?' en 'OMG ik word gehacked, want iemand portscanned me!'. En sorry, maar daar zakt mijn broek van af..
Dus nogmaals mijn excuses voor het gezien, maar ik moet er van af..
En dit is ook absoluut geen verwijt of flame naar de topicstarter, maar mijn uitleg voor waarom een firewall niet nodig is. Iedereen zijn mening.
Maar het gebruik van een firewall is ook al in tienduizend topics besproken.
Ik heb geen firewall.. Ook niet nodig. Patches bijhouden... that's it. Oh ja, daar hebben ze trouwens windows update voor uitgevonden. En onder XP hoef je enkel maar af en toe op het knopje 'ok' te klikken om die critical updates te downloaden en installeren.
Als je enkel TCP/IP gebound hebt aan je public nic, en NETBIOS ook uit, welke 'services' draai je dan die bereikbaar zijn voor de buitenwereld?
Het enige effect dat firewalls hebben is dat GoT volloopt met topics als 'iexplore.exe wil naar internet, mag dat?' en 'OMG ik word gehacked, want iemand portscanned me!'. En sorry, maar daar zakt mijn broek van af..
Dus nogmaals mijn excuses voor het gezien, maar ik moet er van af..
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Pagina: 1