Toon posts:

MSX Emulatoren getest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag in dit forum al redelijk wat MSX activiteit dus ik hoop dat mijn schaamteloos pluggen door de modjes gedoogd wordt ;)

Ik heb namelijk een review geschreven op the MSX Resource Center waar 6 populaire MSX emulatoren voor Windows getest worden. Onder deze emulatoren: fMSX, fMSX-FAN, fMSX-SDL, NLMSX, paraMSX en RuMSX. Er zijn benchmarks en een stapel zware games en demo's uit de kast getrokken om de zwakke plekken van de emulatoren genadeloos vast te stellen.

Gewerkt wordt aan een vergelijkbare test voor Linux en DOS emulatoren. Suggesties zijn welkom. Anyway, de link: http://www.msx.org/index.asp?frame=emucomp/wincomp.html

Happy MSXing!

Verwijderd

you've done a good job! :P

Verwijderd

Zware games? We hebben het hier wel over een MSX he :P Zwaarste game qua rekenpower -> Great Strategy 2 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zwaar is inderdaad een zeer relatief begrip. Misschien dat ik in een volgende versie van de test Great Strategy 2 ook mee neem. Via mail kreeg ik de suggestie RADX-8 binnen. Aangezien ik weet dat NLMSX 0.42 er aan zit te komen zal ik een aantal veranderingen in één keer doorbrengen, er staan al een aantal goede suggesties op de lijst. Thanks!

• RaDKiLL
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

RaDKiLL

Revived

Wat waren nou de toptitels voor MSX?! Krijg nl weer last van een nostalgisch gevoel in mijn onderbuik! :+

"Ik huiver de fluister, daarom schreeuw ik!"

Verwijderd

Topicstarter
Een kleine greep uit de collectie?

Metal Gear I en II (Solid Snake), het alleen op MSX uitgebrachte SD-Snatcher, de YS series (hey Ruud! :)), Xak series, zelfs een verdwaalde Final Fantasy, en stapels meer van grote Japanse namen als Konami, Microcabin, T&E soft, Square etc.

Ook van Nederlandse bodem was veel te verwachten, zoals onder andere D.A.S.S. (hey Ruud! :P), Not Again! (hey ik), Pixess, Trojka en binnenkort Bombaman.

Om over de talloze demo's nog maar te zwijgen.... sigh.. nostalgia isn't what it used to be...

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 12:58 schreef Snout het volgende:
Een kleine greep uit de collectie?

Metal Gear I en II (Solid Snake) (Hey Ruud! -> mijn MG verzameling is groter dan m'n Ys verzameling), het alleen op MSX uitgebrachte SD-Snatcher, de YS series (hey Ruud! :)), Xak series, zelfs een verdwaalde Final Fantasy, en stapels meer van grote Japanse namen als Konami, Microcabin, T&E soft, Square etc.
Final Fantasy was vrij slecht hoor :)
Treasure of Usas, King's Valley (2), Firebird, Laydock, Aleste (1+2), Golvellius, Feedback, Fray, Illusion City, Dragonslayer reeks...je vergeet Compile en Tecnosoft bij je lijstje developers :) Konami was wel de absolute top.
Ook van Nederlandse bodem was veel te verwachten, zoals onder andere D.A.S.S. (hey Ruud! :P), Not Again! (hey ik), Pixess (hey Ruud! ;)), Trojka en binnenkort Bombaman.
Even wat verbeterd ;)

Verwijderd

Topicstarter
pfff, verslagen door de meester ;)

Thanks voor de aanvullingen.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:42

Wildfire

Joy to the world!

Je link is momenteel best wel dood.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Ik gebruik zelf fmsx. Was in het begin wat gekloot met de juiste settings vinden maar draait daarna echt goed.

Kings Valley vindt ik toch echt een van de beste msx games ooit.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/krabben/kingsvalley1.gif

Verwijderd

Oe oe oe oe
Hebben hebben..
Kings vally was echt zoooo verslavend. Zoals bijna alle konami spellen.. Nemesis speelde ik tot me vingers niet meer wilden.. Me record is de hele game uitspelen zonder een keer dood te gaan...

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 08 juni 2002 22:58 schreef Blerk_NKK het volgende:
Kings Valley vindt ik toch echt een van de beste msx games ooit.
Was leuk ja :) Sorcery vond ik vaag maar ook wel leuk, en vooral: F1 Spirit :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:42

Wildfire

Joy to the world!

De link is nog steeds heel erg dood...

<edit> Hééé, raar... ik kan www.msx.org wel pingen, maar vanuit IE is het net alsof www.msx.org niet bestaat... :? </edit>

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
En No$MSX dan?

Verwijderd

Ik gebruik zelf NLMsx omdat die (imho) de beste geluidsemulatie heeft. Ik heb toen ik eind vorig jaar voor zaken naar Amerika was nog verschillende avondjes op de hotelkamer Treasure of Usas zitten spelen op de laptop :) Toch blijft DE favoriet toch Metal Gear, maar wie had van mij anders verwacht :)

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 01:17 schreef MrRudi het volgende:
Ik gebruik zelf NLMsx omdat die (imho) de beste geluidsemulatie heeft. Ik heb toen ik eind vorig jaar voor zaken naar Amerika was nog verschillende avondjes op de hotelkamer Treasure of Usas zitten spelen op de laptop :) Toch blijft DE favoriet toch Metal Gear, maar wie had van mij anders verwacht :)
Over Metal Gear gesproken, MrRudi!

Moest jij nou die review van mij nog hebben of hoe zit dat? :)

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 01:19 schreef Codin het volgende:

[..]

Over Metal Gear gesproken, MrRudi!

Moest jij nou die review van mij nog hebben of hoe zit dat? :)
Ja man! waar blijft ie? Ik zit al weken te wachten!
(ennuh, dat sof2 topic was vrij naief he ;) :P )

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 01:21 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Ja man! waar blijft ie? Ik zit al weken te wachten!
(ennuh, dat sof2 topic was vrij naief he ;) :P )
Jonge!

Niet op m'n sof2 topic zeuren!

Ksnapte er zojuist geen zak van.

/me is lichtelijk aangeschoten :P

Verwijderd

Afijn daar gaat m'n review aankomen :7

Verwijderd

Topicstarter
msxorg is op dit moment dead as a dodo inderdaad. gvd. Al een hele tijd geen hosting problems gehad en nu gewoon ff twee dagen uit de lucht. We zijn momenteel bezig de serverproblems once and for all op te lossen, maar dat duurt ff. Ondertussen is hier ruimte genoeg voor nostalgische momenten ;)

Rudi - Het geluid van fMSX-SDL is het zelfde, maar dan in pseudostereo. Niet essentieel op een laptop, maar hier in huize Snout geeft het toch net een beetje extra 8-)

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 11:34 schreef Snout het volgende:
msxorg is op dit moment dead as a dodo inderdaad. gvd. Al een hele tijd geen hosting problems gehad en nu gewoon ff twee dagen uit de lucht. We zijn momenteel bezig de serverproblems once and for all op te lossen, maar dat duurt ff. Ondertussen is hier ruimte genoeg voor nostalgische momenten ;)

Rudi - Het geluid van fMSX-SDL is het zelfde, maar dan in pseudostereo. Niet essentieel op een laptop, maar hier in huize Snout geeft het toch net een beetje extra 8-)
Altijd al typisch gevonden dat de andere Sander zich Snout ging noemen ;) Maar goed, zoals je ongetwijfeld zult begrijpen gebruik ik de emu regelmatig voor Moonblaster, en FM-Pac + Muziekmodule werkte gewoon het beste op NL-MSX. Daarvoor gebruikte ik ook altijd fMSX hoor, prima emu. En die MB plugin voor Winamp rockt helemaal :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 juni 2002 13:18 schreef MrRudi het volgende:

[..]

Altijd al typisch gevonden dat de andere Sander zich Snout ging noemen ;) Maar goed, zoals je ongetwijfeld zult begrijpen gebruik ik de emu regelmatig voor Moonblaster, en FM-Pac + Muziekmodule werkte gewoon het beste op NL-MSX. Daarvoor gebruikte ik ook altijd fMSX hoor, prima emu. En die MB plugin voor Winamp rockt helemaal :D
Tjah, die andere Sander had niet zoveel inspiratie nadat andere mensen al met Gilian, Latok, Adol en MrRudi aan de haal waren gegaan ;) Suggesties zijn welkom.

Over de emulatortest - www.msx.org is eindelijk up and running again. Now lets kick some ass ;P

Verwijderd

Op zondag 09 juni 2002 15:04 schreef Snout het volgende:

[..]

Tjah, die andere Sander had niet zoveel inspiratie nadat andere mensen al met Gilian, Latok, Adol en MrRudi aan de haal waren gegaan ;) Suggesties zijn welkom.

Over de emulatortest - www.msx.org is eindelijk up and running again. Now lets kick some ass ;P
Solid Snake, Big Boss, Gray Fox, Roy Campbell, Dogi, Lilia, Fray, Pixie, Cles, Popolon, Pentaro, Simon Belmont, Goemon, Cunningham, MrSeed...Joe Kowalski :P

Verwijderd

NLMsx werkt iig aardig goed, alleen met Galius werkt ie niet lekker.. Lees helemaal niet.. Maar net ff knightmare, kings vally gedaan.. Ik zoek nog een game maar ik heb geen idee of ie van konami is en hoe ik moet uitleggen hoe ie gaat. Het leek een beetje op knightmare iig.. Maar dan met een soort banen(leek op een korenveld ofzo en bosjes enzo) Tja tis vaag i know.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt in de verste verte misschien een klein beetje op Kings Valley, wanneer je Pippols bedoelt. inderdaad ook van Konami.

Ik zet Galious op de testlijst voor de volgende versie van de emutest.

Verwijderd

Yeps het is pippols :)
Thnx man... me = :)

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-01 04:14

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Denk dat Puyo Puyo ook wel een goede test is... bij mij flipt hij helemaal onder (ik meen) NL-MSX. :(

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze staat Puyo Puyo op de lijst voor de volgende testrun. Mochten er interessante resultaten uit komen, dan komt ie in de comparison terecht.

Zijn er nog meer suggesties?

Verwijderd

Aleste II is wel redelijk zwaar.... veel actie, en enorme verticale scrollsnelheden worden gehaald :)

Als die 100% werkt op een emu dan is de emu GOED :)

Verwijderd

Topicstarter
Thx, ik zal ook kijken of Aleste II voor schokkende resultaten (letterlijk en figuurlijk) in de comparison zorgt. :P
Pagina: 1