[SQL] Verschil tussen Acces en SyBase

Pagina: 1
Acties:

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Ik wilde ff weten wat nu de verschillen tussen de SQL taal van Acces en van SyBase is? Want de query die ik gebruik in Acces werkt niet in SyBase. Weet iemand daar een linkie van?

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

Verwijderd

Heb ik ook ooit gezocht maar nooit gevonden.
'k heb wel met beide gewerkt.
Het belangrijkste verschil was dat je bij sybase
GO aan het einde van de query zet.
Of achter elke commando eigenlijk
bv .
use database <databasename>
go

select ....

go

Laat anders die query even zien :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Ik veronderstel dat je in access gebruikt maakt van de 'INNER JOIN ON' syntax ofzo?

Laat dat eens weg in uw Sybase query, zodat hij er als volgt uit ziet bv:
code:
1
2
3
SELECT *
FROM   table1, table2
WHERE  table1.id = table2.fk

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Hier nog een sybase tutorial.
Ik zie er alleen geen examples...

http://www.cise.ufl.edu/~cen3031sp02/tut/sybase/tut.htm

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 10:40

Paxlie

chaos en inslag

Access roept gewoon zelf de query's aan, om even terug te komen op de postings over het GO

Terwijl je bij Sybase moet zeggen dat ie de query moet gaan uitvoeren. Als je namelijk in PHP iets maakt voor een sybase database, dan hoef je er ook geen GO achter te plakken (als ik het goed heb). Dit doet Access dus ook zelf....

Access is gewoon al een GUI voor zichzelf.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Op vrijdag 07 juni 2002 13:16 schreef Paxlie het volgende:

Terwijl je bij Sybase moet zeggen dat ie de query moet gaan uitvoeren. Als je namelijk in PHP iets maakt voor een sybase database, dan hoef je er ook geen GO achter te plakken (als ik het goed heb). Dit doet Access dus ook zelf....
Dat zou ik wel vreemd vinden. Bij Oracle, Informix, ... hoef je dat ook allemaal niet te doen.
Access is gewoon al een GUI voor zichzelf.
Wat heeft de manier waarop je een query nu aanroept te maken met GUI's?

https://fgheysels.github.io/

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

Op vrijdag 07 juni 2002 13:25 schreef whoami het volgende:

[..]

Dat zou ik wel vreemd vinden. Bij Oracle, Informix, ... hoef je dat ook allemaal niet te doen.
[..]

Wat heeft de manier waarop je een query nu aanroept te maken met GUI's?
Het zou best kunnen dat het bij database-systemen niet hoeft. Ik was in de veronderstelling dat hij letterlijk ze SQL-queries aan het intypen was in een console, dan moet je meestal GO erachter te plakken om hem te laten runnen. Onder PHP of Access of wat dan ook dat je alleen de query aanroept wordt gewoon de query automatisch ge-execute. Dus het GO-commando wordt er achter geplakt.

Dit heeft verder nix te maken met welke database je gebruikt. Een Access database kan je namelijk ook gewoon met een soort editor aanspreken als sybase onder linux. Op dat moment moet je er wel GO achter plakken.

Laat ik er even voor de duidelijkheid bij zeggen dat ik ook geen ultra-expert ben op dit gebied, maar dat ik dacht dat het zo in elkaar zit.

• McMad
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 11:26
GO commando (of welke variant dan ook) is een commando voor de client die het SQL-statement naar de server stuurt, en eigenlijk dus geen SQL

He's mad, he's mad, he's madder then mad Jack McMad, winner of last years madman competition.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 07 juni 2002 13:25 schreef whoami het volgende:
In de commandline client van Oracle moet je over het algemeen iets als / achter je query tikken om aan te geven dat ie uitgevoerd moet worden :)

Maar dat heeft met de client te maken, niets met de queries binnen oracle zelf.

In sybase's eigen cli-client zal zoiets ook wel moeten.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Nog even voor de volledigheid, LEFT OUTER JOINS in Sybase (11.9.2, want dat draait de HvA daar!) Voor RIGHT ff de ster aan de andere kant dan :)
code:
1
2
3
SELECT Blaat.blaat
FROM Blaat, Blaat2
WHERE Blaat.pk *= Blaat2.fk

Verwijderd

Ik ben de afgelopen weken op school met Sybase en Access bezig geweest, het meeste query's verbouwen.

Je moet ff in deze Powerpointpresentatie kijken, daarin staan waar verschillen uitgelegd :

http://home.ie.hva.nl/ProjectSite/docs.php?id=539&filename=SQL_en_Sybase.ppt

• pistole
  • Laatst online: 20:36

pistole

Frutter

als je in Access je queries in ANSI-SQL schrijft, dan zou je ze één-op-één moeten kunnen overzetten.

Helaas zal Access een query waarin gejoint wordt automagisch in zijn eigen dialect omzetten... en heb je dus toch wat handwerk

Ik frut, dus ik epibreer

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op vrijdag 07 juni 2002 20:04 schreef Sinterklaas het volgende:
Ik ben de afgelopen weken op school met Sybase en Access bezig geweest, het meeste query's verbouwen.

Je moet ff in deze Powerpointpresentatie kijken, daarin staan waar verschillen uitgelegd :

http://home.ie.hva.nl/ProjectSite/docs.php?id=539&filename=SQL_en_Sybase.ppt
Domme vraag misschien hoor, maar jullie wisten toch dat je met Sybase moest gaan werken? Waarom maak je die zut dan in Access, terwijl jullie gewoon tussen Java en Sybase gaat communiceren :?
En dat terwijl jullie gewoon SQL lessen hebben gehad (vorig jaar kwamen die in de tweede, moest je maar een beetje SQL gokken bij de Zwart :( )

Waarom hang je niet gewoon een Sybase isql binary (http://linux.sybase.com) op oege en ga je lekker met sybase babbelen over een command om je query's te testen?

Is al die zut zo waardeloos uitgelegd door die tweedejaars dan :?

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Op vrijdag 07 juni 2002 20:11 schreef pistole het volgende:
als je in Access je queries in ANSI-SQL schrijft, dan zou je ze één-op-één moeten kunnen overzetten.

Helaas zal Access een query waarin gejoint wordt automagisch in zijn eigen dialect omzetten... en heb je dus toch wat handwerk
Sybase (en ik ken er eigenlijk geen een) is volledig SQL2 compatible. Zo ondersteunt de Sybase die op de HvA gedraaid wordt het volgende niet:
code:
1
2
3
SELECT boeh
FROM Blaat LEFT OUTER JOIN Beeeeeh
     ON Blaat.pk = Beeeeeh.fk

• pistole
  • Laatst online: 20:36

pistole

Frutter

Op vrijdag 07 juni 2002 20:17 schreef Glimi het volgende:

[..]

Sybase (en ik ken er eigenlijk geen een) is volledig SQL2 compatible. Zo ondersteunt de Sybase die op de HvA gedraaid wordt het volgende niet:
code:
1
2
3
SELECT boeh
FROM Blaat LEFT OUTER JOIN Beeeeeh
     ON Blaat.pk = Beeeeeh.fk
En dus doe je het als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
SELECT 
  boeh
FROM
  Blaat, Beeeeeeh
WHERE
  Blaat.pk = Beeeeeeh.fk

toch?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 20:12 schreef Glimi het volgende:

[..]

Domme vraag misschien hoor, maar jullie wisten toch dat je met Sybase moest gaan werken? Waarom maak je die zut dan in Access, terwijl jullie gewoon tussen Java en Sybase gaat communiceren :?
En dat terwijl jullie gewoon SQL lessen hebben gehad (vorig jaar kwamen die in de tweede, moest je maar een beetje SQL gokken bij de Zwart :( )

Waarom hang je niet gewoon een Sybase isql binary (http://linux.sybase.com) op oege en ga je lekker met sybase babbelen over een command om je query's te testen?

Is al die zut zo waardeloos uitgelegd door die tweedejaars dan :?
Dit is op de hvasite te vinden:
Er komen veel klachten binnen over Sybase. We weten waar het aan ligt, namelijk dat er teams zijn die erg veel connecties open hebben staan. Hierdoor ontstaan er problemen waardoor er een aantal teams problemen hebben met hun oplevering. Kijk je code aub na!
We hebben enorm veel gezeik gehad omdat die server telkens gaar deed. We hebben van ellende maar een lokale Accessversie gemaakt.
SQL lessen hebben we niet echt gehad, bak in access je query en kijk wat voor mooie sql access ervan maakt is het :)

iSql staat gelukkig in de NAL, zelfs een windowsversie :P

En die 2ejaars zijn idd waardeloos. De goedkeuring van onze tabellen heeft 1,5 week te lang op zich laten wachten :(

• Paxlie

Paxlie

chaos en inslag

Ik zit ook op de HVA (nu 3e jaars, net begonnen met stage, hoera voor OP) en als ik het goed heb dan krijg je tog een eigen PC??? Waarom draai je daar dan zelf geen sybase + redhat 7.1 op?

Bij mij hoorde dat zelfs bij de opdracht.....
Voorderest: Administratie @ HVA zuigt en alles regelen als je achterstand hebt al helemaal.

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 21:13 schreef Paxlie het volgende:
Ik zit ook op de HVA (nu 3e jaars, net begonnen met stage, hoera voor OP) en als ik het goed heb dan krijg je tog een eigen PC??? Waarom draai je daar dan zelf geen sybase + redhat 7.1 op?

Bij mij hoorde dat zelfs bij de opdracht.....
Voorderest: Administratie @ HVA zuigt en alles regelen als je achterstand hebt al helemaal.
Das bij PEC.
Pagina: 1