half-werkend BNC netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-08 08:51
We hebben bij ons op studentengang een netwerk met 7 pc's
1 server win2k, wniroute dhcp server met kabelinternet
Deze server staat ongeveer in het midden van het BNC netwerk.

pc 1 pc 3 pc4 pc6
\----\-----\-----\------\-------\-------\------\
pc 2 server pc5 pc7

(Ok, dus niet helemaal in het midden)

Maar een huisgenoot pc 2 is verhuisd en is een nieuwe voor in de plaats gekomen. Dus hebben we even kabels uit kamer gehaald en weer teruggelegd en weer aangesloten. Toen we deze dus weer wilde aansluiten hebben we een tijdelijk probleem gehad op pc 1 en pc 7.

Deze pc's hadden geen toegang tot het netwerk. Kregen geen ip toegewezen van dhcp server en een hard ip geven hielp ook niet. Toen heb ik tijdelijk een laptop op aansluiting 1 aangesloten welke ook geeen ip kreeg. En toen pc 1 weer aangesloten was hadden pc 1 en pc 7 weer toegang tot het netwerk.

Echter dit heeft weer 1 dag gewerkt en toen hadden ze weer een soortgelijk probleem, alleen nu kunnen ze af en toe wel netwerkverbinding krijgen, echter maar met langzame verbinding of helemaal niet.

Ik denk aan een kabel probleem, echter de andere pc's hebben geen probleem gehad, alleen de uiteinden van het netwerk. Ik heb kabels opnieuw gestekkerd bij pc 2 mocht ook niet baten.

Iemand nog ideeen?

Verwijderd

De terminators stuk?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt inderdaad als een terminator-probleem. Let er op dat coax werkt volgens het bus-principe: ALLE werkstations moeten dus met een T-stuk aangesloten zijn. Zorg dat er geen WS'en zijn waarbij er vanaf, zeg de gang, een kabel naar een T-stuk op de gang loopt. Dat gaat nl niet werken.. Aansluiting zou, topologisch gezien, als volgt moeten zijn:

t|===|=......=|===|t
W W S W

waarbij:
W: PC
S: Server
t: terminator

Uitvergrote aansluiting voor de terminators (op einde bus):

/--------------|
| T | | ===========
\----| |----|
| |
| |
aansl
naar PC

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 08:38

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Een BNC bekabeling kan je heel simpel doormeten met een ohm meter.
Je draait 1 van de t stukjes uit 1 van je pc netwerkkaart.
Je laat de 2 kabels aan het t stukje zitten.
Je plaatst een ohmmeter op het middelste pootje en op de buitenkant van het t-stukje.
Nu moet je een weerstand meten van 25 ohm,
dat zijn namelijk 2 keer 50 ohm parallel.
Als je 50 ohm meet, dan mis je 1 van de 2 terminators (afsluitweerstanden)
Als je 0 ohm meet heb je ergens sluiting.
Als je oneindig meet heb je helemaal geen terminators aangesloten of je hebt een totale onderbreking.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hmmm geloof dat mijn plaatjes niet echt goed doorgekomen zijn. En ze waren zo mooi.. :'(

Anyway, de gedachte is dat alleen op de eerste en de laatste machine een terminator zit, en dat de rest van de machines via T-stukken met elkaar verbonden is. Dus nog eens:

term.===T===T===T===T===term.

Let er op: terminators zitten in principe OP het laatste T-stuk van de bus (waarom zou je daar nog een extra stuk kabel aangangen trouwens???) en T-stukken zitten rechtstreeks op de NIC, dus niet via een kabel van de NIC naar het T-stuk. Dat gaat nl absoluut niet werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
We hadden eerst ook een BNC netwerk thuis.. maarruh.. doordat er zoooveel problemen waren. Soms deed hij het wel soms niet zijn we maar gewoon overgegaan op UTP..

Dat was echt een opluchting. Stekkertjes eraan in switch en het werkte en nooit meer problemen mee gehad

No worries m8

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Klinkt mij heeeeel bekend in de oren. Wij hebben thuis ook een BNC netwerk. Het werkt heel makkelijk, maar vertoont behoorlijk wat kuren.

Het netwerk:
TERM-C1-C2-SERVER-C3-C4-TERM

C1 en C2 konden elkaar nooit bereiken, nauwelijks pingen etc. We dachten dat het aan Windows lag, maar op een gegeven moment hebben we de kabel tussen C2 en server vervangen door een iets langere. Contact tussen C1 en C2 was weer goed, maar nu kon C4 de server NIET en C1 MATIG bereiken. Weer een andere kabel, nu kon C4 alleen de server niet bereiken. Uiteindelijk hebben we het maar weer in de oude toestand teruggebracht.

Hey, wacht eens even, volgens mij kan ik (C1) tegenwoordig wel C2 bereiken, hmmm, vaag... zal nog eens navraag doen bij mijn huisgenoten.

Onze buren, ook met BNC netwerk, hebben een nog vager probleen. Hun snelheid komt niet boven de 300k/s uit, wat je ook doet. Daarbij is de snelheid ook nog eens erg variable, de ene keer 100 en de andere keer 300. Wat dat betreft hebben wij het niet eens zo slecht getroffen :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Zijn ALLE segmentjes wel RG-58U bekabeling (50 Ohm) ?
De beschreven problemen kunnen zoals al vermeld aan missende terminators liggen, maar ook aan een verdwaald stuk RG-59 (75 Ohm), ofwel gewone antenne-coax.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-08 08:51
Ik heb alle pc's met t-stukje aangesloten. En 2 terminators. Ik heb daarbij niks veranderd. (mijn tekening kwam ook niet mooi over hier nogmaals)

T-PC1---PC2---PC3---Server---PC4---PC5---PC6---PC7-T

Het probleem begon toen ik dus een stuk kabel tijdelijk had ontmanteld. Dus stekkers eraf en even op de gang gelegd en daar weer aangsloten, dus even zonder pc eraan. Dat gaf nog geen enkel probleem. Toen ik daarna die kabel weer ontmanteld had en weer door de muur gepropt heb, toen begonnen de problemen (kale contacten tegen elkaar? kortsluiting of zo? iets teveel aan kabels getrokken?) Ik heb de stekkertjes 2x opnieuw aangesloten, hielp niks.

En hij heeft het even gedaan, nu doet ie het echter alweer 2 dagen niet. Zonder dat iemand aan zijn kabels heeft gezeten.

Ben momenteel niet thuis, maar ga proberen stuk netwerk eraf te halen (pc 1 eraf, kijken of pc 7 het dan wel doet) Ik denk dat de kabel tussen pc 2 en pc 1 niet optimaal meer is. Ik zal ook andere terminator proberen. (heb helaas geen Ohm meter)
Pagina: 1