Toon posts:

Mobo upgrade rendabel??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment bezit ik een Msi Kt133a bordje met 512 Mb Sdram.Uit testen blijkt dat het geheugen snelheid erg belangrijk is voor je preformences. Dus nu zit ik te denken om over te schakelen naar DDR.

Ik kan dit bordje met me geheugen (zonder proc) verkopen voor 150 Euro. Ik zou dan ongeveer 100 euro bij moeten lappen voor een gigabyte GA-7vrxp met 256 DDR333.

Mijn vraag is dus, is dit wel rendabel genoeg betreft de performences tegen over die 100 Euro??

Verwijderd

/me vind zelf van niet :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Performance winst, wat is voor jou performance winst? Je wilt 512Mb SDRAM 'ruilen' met 256MB DDR-SDRAM, da's de helft minder. Als jij veel boven de 256MB verbruik zit denk ik niet dat je van een vooruitgang kunt spreken.
Dus, wat doe je veelal met je bak en wat zijn de andere componenten (cpu, HDD, grafische kaart)?

edit:
Ik zag je sig niet tijdens het tikken van m'n reply

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Volgens mij scheelt SDRAM met DDR ongeveer 5 a 10% (maximaal). Lijkt mij niet echt de moeite...

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
Voor een AMD maakt het verschil tussen PC2100 en PC2700 niet uit.. Maar tussen normaal SD-Ram en High End DDR wel. Je zal wel performance merken met grafische toepassingen die veel bandbreedte slurpen.. Maar je halveert het wel (van 512 naar 256)

Alleen voor een pentium 4 geld --> des te meer bandbreedte des te beter >:)

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 11:07 schreef AlPha.BeYoNdeR het volgende:
Voor een AMD maakt het verschil tussen PC2100 en PC2700 niet uit.. Je zal misschien wel performance merken met grafische toepassingen die veel bandbreedte slurpen..

Een Pentium 4 maakt wel veel verschil uit, als er word gewerkt met PC2100 of PC2700
Het gaat hier niet om PC2100 of PC 2700 geheugen, maar om SD-RAM en DDR RAM :z

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 07 juni 2002 11:09 schreef ThaBunny het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om PC2100 of PC 2700 geheugen, maar om SD-RAM en DDR RAM :z
Wat denk je dat pc-2100 en pc-2700 zijn...
Back to school for u m8....

Juist
juist
juist ja!!! DDR-RAM ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 11:05 schreef Abbadon het volgende:
Performance winst, wat is voor jou performance winst? Je wilt 512Mb SDRAM 'ruilen' met 256MB DDR-SDRAM, da's de helft minder. Als jij veel boven de 256MB verbruik zit denk ik niet dat je van een vooruitgang kunt spreken.
Dus, wat doe je veelal met je bak en wat zijn de andere componenten (cpu, HDD, grafische kaart)?

edit:
Ik zag je sig niet tijdens het tikken van m'n reply
Het meeste wat ik doe zijn natuurkijk GAMES. Ik heb dus een XPtje 1600+ met radeon 8500 pro.. Maar stel ik bouw er wel 512 DDR333 geheugen in, zijn de performence dan aanzienlijk hoger in vergelijking van sdram , en is het dan wel het geld waard?

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dus bijvoorbeeld QuakeIII en Unreal 2 met mijn specs in volledige details draaien (1280*1024) of vreet dat zoveel bandbreedte dat ik toch naar DDR moet???

Ik zag dat je in de bios van een DDR333 mobo de Dram clock op 166Mhz kan zetten. Zijn de performences dan veel beter dan DDR266??

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 11:49 schreef Toorich het volgende:
Kan ik dus bijvoorbeeld QuakeIII en Unreal 2 met mijn specs in volledige details draaien (1280*1024) of vreet dat zoveel bandbreedte dat ik toch naar DDR moet???

Ik zag dat je in de bios van een DDR333 mobo de Dram clock op 166Mhz kan zetten. Zijn de performences dan veel beter dan DDR266??
Niet echt, behalve als je je XP unlocked. Die blijft namelijk op 266 FSB draaien. dacht ik

Verwijderd

mijn systeem is een xp1800 met 512mb sdram en een gf4ti4200
ik haal 8000 punten met 3dmark2001 . een vergelijkbaar systeem met ddr ram haalt zonder al teveel problemen de 9700

uiteindelijk scheelt het dus in grafische aplicaties nog behoorlijk wat... minimum 10-20 procent.. Hoe zwaarder de proc en grafische kaart hoe groter de bottleneck van sdr...
bij jou zal het verschil dus ietsje kleiner zijn..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op vrijdag 07 juni 2002 11:16 schreef Toorich het volgende:

[..]

Het meeste wat ik doe zijn natuurkijk GAMES. Ik heb dus een XPtje 1600+ met radeon 8500 pro.. Maar stel ik bouw er wel 512 DDR333 geheugen in, zijn de performence dan aanzienlijk hoger in vergelijking van sdram , en is het dan wel het geld waard?
Het zal zeker sneller gaan, alleen verwacht geen wonderen. Hier heb je een deel van een artikel waar op dezelfde vraag in wordt gegaan (het antwoord op jouw exacte vraag staat er niet precies in, maar het geeft een goede indicatie). Snelle XP's houden wel van wat meer bandbreedte dan PC133 kan leveren (snelle grafische kaarten en bepaalde games ook trouwens ook) alleen ben je aan een nieuw moederbord plus 512MB PC2700 toch wel een paar honderd Euro kwijt. Wat is wijsheid: de ene vindt 't wel waard de ander niet. Kijk, als je wil gaan overclocken en de multiplier unlocken om zodoende de FSB op 166+MHz in te stellen en je kan het geld vrij makkelijk missen zeg ik "doen" (tenslotte krijg je ook pegels terug voor je huidige spul). Is je budget beperkt en alles draait nog soepel dan zou ik het geld in de pocket houden en pas een nieuw moederbord kopen wanneer je daadwerkelijk een nieuwe nodig hebt (lees: omdat je een andere, non socket A, cpu neemt).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 12:31 schreef ultratrottel het volgende:
mijn systeem is een xp1800 met 512mb sdram en een gf4ti4200
ik haal 8000 punten met 3dmark2001 . een vergelijkbaar systeem met ddr ram haalt zonder al teveel problemen de 9700

uiteindelijk scheelt het dus in grafische aplicaties nog behoorlijk wat... minimum 10-20 procent.. Hoe zwaarder de proc en grafische kaart hoe groter de bottleneck van sdr...
bij jou zal het verschil dus ietsje kleiner zijn..
Ja precies. Ik haal nu 8053 punt en een kamaraad haalt met dezelfde kaart ook meer als 9000 punt. Ik denk dat Sdram de performences behoorlijk naar beneden haalt.

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 12:41 schreef Toorich het volgende:

[..]

Ja precies. Ik haal nu 8053 punt en een kamaraad haalt met dezelfde kaart ook meer als 9000 punt. Ik denk dat Sdram de performences behoorlijk naar beneden haalt.
Joh zie mijn topic:

[topic=516290/1/100]

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 07:56
Het gaat natuurlijk wel sneller.
Uiteindelijk stap je toch een keer over op een betere PC
Het is de vraag of je dat nu wil doen voor dat geld,
of dat je wil wachten.

Verwijderd

Topicstarter
Thx, ja ik denk dat ik ff w8 met upgraden. Opzich draait alles nog redelijk soepel.Als ik nu ga upgraden moet ik waarschijnlijk 6 maanden later weer. Over 6 maanden heb ik wel wat centjes gespaard , en dan koop ik gewoon alles in 1 keer. Hammer?:9

Verwijderd

erg blij met je topic THAX :)

ondersteunde idd al mn eigen compare onderzoekje met 3dmark databasejes...

gelukkig heb ik 2 systemen , ,en verkoop gewoon mn brakke athlon 900 :) en mobo +384 mb voor een mooi nieuw mobotje met proc en geheugen :) /
Pagina: 1