[Gentoo] Windows bestanden op boot partitie (vfat)

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Het is een nogal lang verhaal, ik zal het zo kort mogelijk proberen te vertellen.

De G-schijf van mijn Windows XP installatie was 2,6 Gb, ik besloot om die te gaan gebruiken voor m'n Gentoo probeersel. Dus ik gooi in Windows die partitie weg, boot de Gentoo cd en start de setup. Ik heb 3 partities aangemaakt:

/dev/hda8 - 100 Mb - Boot partitie
/dev/hda9 - 256 Mb - Swap partitie
/dev/hda10 - ong. 2,2 Gb - Root partitie

De installatie ging vrij goed en alles liep redelijk voor zover ik kon nagaan. Tot ik een nieuwe kernel wilde compileren omdat ik wat opties vergeten was. De boot partitie is standaard niet gemount, dus ik mount /dev/hda8 als /boot en kijk wat er op staat. Krijg ik dit:

HostKeyDatabase Recycled SecureFX.dat SecureFX.idx

Dit zijn de bestanden die op mijn Windows partitie stonden!! Waar is grub, waar is m'n bzImage?! Dus ik kijk voor alle zekerheid met mount of ik geen typfout heb gemaakt oid:

proc on /proc type proc (rw)
tmpfs on /mnt/.init.d type tmpfs (rw,mode=0644,size=1024k)
/dev/hda8 on /boot type vfat (rw)

VFAT?! ARGH! Waar slaat dat nou op! Toen heb ik /boot geunmount, /dev/hda8 met mke2fs nog es behandeld en vervolgens weer gemount. Geen verschil. Het had wel effect gehad want opnieuw opstarten en grub wilde niet meer laden (goh) en dus moest ik een nieuwe MBR schrijven en heb ik meteen de partities maar verwijderd.

Gisteravond ben ik opnieuw begonnen, met de handleiding ernaast. Alles gaat weer prima, tot ik na het opstarten /dev/hda8 mount als /boot, dan staan die stomme Windows bestanden er weer. Ik ga niet weer met mke2fs aan de slag, ik wil gewoon weten waar m'n bzImage is!

Kan het er iets mee te maken hebben dat die Linux partities zich in dezelfde extended partition bevinden als de Windows partities?

Kan /dev/hda8 wellicht op meer dan 1 manier gemount worden? Dus, stel ik zou hem kunnen mounten als ext2, zou ik mijn bestanden dan wel zien?

[edit]

Partitie informatie met fdisk levert het volgende op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Device     Boot Start End   Blocks    Id  System 
/dev/hda1  *    17    1322  10490445  c   Win95 FAT32 (LBA) 
/dev/hda2    1323  5606  34411230  f   Win95 Ext'd (LBA) 
/dev/hda5    1323  2628  10490413+ b   FAT32 
/dev/hda6    2624  3924  10490413+ b   FAT32 
/dev/hda7    3935  5240  10490413+ b   FAT32 
/dev/hda8    5241  5253  104391    83  Linux 
/dev/hda9    5254  5286  265041    82  Linux Swap 
/dev/hda10  5287  5606  2570368+  83  Linux

M'n /etc/fstab ziet er volgens mij ook goed uit:
code:
1
2
3
4
5
/dev/hda8       /boot   ext2     noauto,noatime 1 1
/dev/hda10     /        ext2     noatime      0 0
/dev/hda9       none     swap     sw         0 0
/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660  noauto,ro    0 0
proc           /proc    proc     defaults    0 0

[edit2]

Hmm ik heb sowieso iets niet goed gelezen ben ik bang, maar voor het probleem maakt dat niks uit:

# mkdir /mnt/gentoo/boot
# mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot

Oftewel ik had /dev/hda8 (hda1 is het voorbeeld in de installatiehandleiding) als /mnt/gentoo/boot moeten mounten, niet als /boot. Maar waar ik het ook mount, dat moet geen verschil uitmaken toch?

[edit3]

Nou snap ik er echt helemaal niks meer van :'( Wat is nou het verschil tussen /mnt/gentoo/boot en /boot?! Want bij het stukje kernel stond dit in de handleiding:

# cd /usr/src/linux
# make menuconfig
# make dep && make clean bzImage modules modules_install
# mv /boot/bzImage /boot/bzImage.orig [if bzImage already exists]
# cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot

Dan moet ik dus wel in /boot zijn?!

Verwijderd

Het verschil is vrij simpel:
Op het moment dat je de gentoo installatie begint maakt hij een linux installatie op een ram schijf.
Vervolgens mount je in die installatie je schijven waar je op gaat insstalleren.
Je mount de boot schijf onder /mnt/gentoo/boot
en je mount je gewone schijf onder /mnt/gentoo
hier copieeer je wat bestanden heen en vervolgens chroot je hier in. Je bevind je nu in je toekomstige gentoo installatie. /mnt/gentoo/boot is nu dus /boot geworden aangezien /mnt/gentoo / geworden is snap je.
Voor de rest zou ik zeggen start fdisk gooi al je partitie's weg en maak nieuwe aan. weet je zeker dat alles weg is.

• TripleM
Op vrijdag 07 juni 2002 12:28 schreef ultimate het volgende:
Voor de rest zou ik zeggen start fdisk gooi al je partitie's weg en maak nieuwe aan. weet je zeker dat alles weg is.
Dat heb ik dus gisteren gedaan. Weliswaar met de XP partition manager maar ja, weg is weg zou je denken. Toen ik de linux fdisk startte waren de partities ook daadwerkelijk weg dus dat lijkt me wel goed gegaan.

Na een complete herinstallatie boot alles weer prima, maar ik heb geen idee waar m'n bzImage nu is. Ja, op m'n niet gemounte boot partitie, maar dat is hda8. En als ik die mount als /boot krijg ik m'n Windows bestanden weer te zien. Slaat helemaal nergens op.. :{

[edit]

Ik zit te denken, in mijn grub config staat hda8 aangegeven als boot partitie (vertaald in grub-taal: hd(0,7)), dus dat is wel degelijk de goede partitie.

Nu moet ik dus alleen weten waarom ie em verkeerd mount, en waarom ik dan sowieso bestanden krijg te zien die er niet horen te staan.

• TripleM
Ik ben eruit!

Ik gebruikte mount /dev/hda8 /boot om te mounten, dat had ik niet moeten doen. Omdat de boot partitie 100 Mb groot was en er niet zoveel opstond, vond linux random ook nog delen van mijn Windows bestanden en dacht dat het dus wel een vfat volume zou zijn.

Toen ik mount /boot gebruikte, las ie in de fstab dat het ext2 moet zijn en ging het mounten wel goed. Het was iets heel stoms dus.

Ik ga straks even wat random files naar /dev/hda8 kopieren zodat dit niet meer kan gebeuren. Probleem opgelost!