Het is een nogal lang verhaal, ik zal het zo kort mogelijk proberen te vertellen.
De G-schijf van mijn Windows XP installatie was 2,6 Gb, ik besloot om die te gaan gebruiken voor m'n Gentoo probeersel. Dus ik gooi in Windows die partitie weg, boot de Gentoo cd en start de setup. Ik heb 3 partities aangemaakt:
/dev/hda8 - 100 Mb - Boot partitie
/dev/hda9 - 256 Mb - Swap partitie
/dev/hda10 - ong. 2,2 Gb - Root partitie
De installatie ging vrij goed en alles liep redelijk voor zover ik kon nagaan. Tot ik een nieuwe kernel wilde compileren omdat ik wat opties vergeten was. De boot partitie is standaard niet gemount, dus ik mount /dev/hda8 als /boot en kijk wat er op staat. Krijg ik dit:
HostKeyDatabase Recycled SecureFX.dat SecureFX.idx
Dit zijn de bestanden die op mijn Windows partitie stonden!! Waar is grub, waar is m'n bzImage?! Dus ik kijk voor alle zekerheid met mount of ik geen typfout heb gemaakt oid:
proc on /proc type proc (rw)
tmpfs on /mnt/.init.d type tmpfs (rw,mode=0644,size=1024k)
/dev/hda8 on /boot type vfat (rw)
VFAT?! ARGH! Waar slaat dat nou op! Toen heb ik /boot geunmount, /dev/hda8 met mke2fs nog es behandeld en vervolgens weer gemount. Geen verschil. Het had wel effect gehad want opnieuw opstarten en grub wilde niet meer laden (goh) en dus moest ik een nieuwe MBR schrijven en heb ik meteen de partities maar verwijderd.
Gisteravond ben ik opnieuw begonnen, met de handleiding ernaast. Alles gaat weer prima, tot ik na het opstarten /dev/hda8 mount als /boot, dan staan die stomme Windows bestanden er weer. Ik ga niet weer met mke2fs aan de slag, ik wil gewoon weten waar m'n bzImage is!
Kan het er iets mee te maken hebben dat die Linux partities zich in dezelfde extended partition bevinden als de Windows partities?
Kan /dev/hda8 wellicht op meer dan 1 manier gemount worden? Dus, stel ik zou hem kunnen mounten als ext2, zou ik mijn bestanden dan wel zien?
[edit]
Partitie informatie met fdisk levert het volgende op:
M'n /etc/fstab ziet er volgens mij ook goed uit:
[edit2]
Hmm ik heb sowieso iets niet goed gelezen ben ik bang, maar voor het probleem maakt dat niks uit:
# mkdir /mnt/gentoo/boot
# mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot
Oftewel ik had /dev/hda8 (hda1 is het voorbeeld in de installatiehandleiding) als /mnt/gentoo/boot moeten mounten, niet als /boot. Maar waar ik het ook mount, dat moet geen verschil uitmaken toch?
[edit3]
Nou snap ik er echt helemaal niks meer van
Wat is nou het verschil tussen /mnt/gentoo/boot en /boot?! Want bij het stukje kernel stond dit in de handleiding:
# cd /usr/src/linux
# make menuconfig
# make dep && make clean bzImage modules modules_install
# mv /boot/bzImage /boot/bzImage.orig [if bzImage already exists]
# cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot
Dan moet ik dus wel in /boot zijn?!
De G-schijf van mijn Windows XP installatie was 2,6 Gb, ik besloot om die te gaan gebruiken voor m'n Gentoo probeersel. Dus ik gooi in Windows die partitie weg, boot de Gentoo cd en start de setup. Ik heb 3 partities aangemaakt:
/dev/hda8 - 100 Mb - Boot partitie
/dev/hda9 - 256 Mb - Swap partitie
/dev/hda10 - ong. 2,2 Gb - Root partitie
De installatie ging vrij goed en alles liep redelijk voor zover ik kon nagaan. Tot ik een nieuwe kernel wilde compileren omdat ik wat opties vergeten was. De boot partitie is standaard niet gemount, dus ik mount /dev/hda8 als /boot en kijk wat er op staat. Krijg ik dit:
HostKeyDatabase Recycled SecureFX.dat SecureFX.idx
Dit zijn de bestanden die op mijn Windows partitie stonden!! Waar is grub, waar is m'n bzImage?! Dus ik kijk voor alle zekerheid met mount of ik geen typfout heb gemaakt oid:
proc on /proc type proc (rw)
tmpfs on /mnt/.init.d type tmpfs (rw,mode=0644,size=1024k)
/dev/hda8 on /boot type vfat (rw)
VFAT?! ARGH! Waar slaat dat nou op! Toen heb ik /boot geunmount, /dev/hda8 met mke2fs nog es behandeld en vervolgens weer gemount. Geen verschil. Het had wel effect gehad want opnieuw opstarten en grub wilde niet meer laden (goh) en dus moest ik een nieuwe MBR schrijven en heb ik meteen de partities maar verwijderd.
Gisteravond ben ik opnieuw begonnen, met de handleiding ernaast. Alles gaat weer prima, tot ik na het opstarten /dev/hda8 mount als /boot, dan staan die stomme Windows bestanden er weer. Ik ga niet weer met mke2fs aan de slag, ik wil gewoon weten waar m'n bzImage is!
Kan het er iets mee te maken hebben dat die Linux partities zich in dezelfde extended partition bevinden als de Windows partities?
Kan /dev/hda8 wellicht op meer dan 1 manier gemount worden? Dus, stel ik zou hem kunnen mounten als ext2, zou ik mijn bestanden dan wel zien?
[edit]
Partitie informatie met fdisk levert het volgende op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hda1 * 17 1322 10490445 c Win95 FAT32 (LBA) /dev/hda2 1323 5606 34411230 f Win95 Ext'd (LBA) /dev/hda5 1323 2628 10490413+ b FAT32 /dev/hda6 2624 3924 10490413+ b FAT32 /dev/hda7 3935 5240 10490413+ b FAT32 /dev/hda8 5241 5253 104391 83 Linux /dev/hda9 5254 5286 265041 82 Linux Swap /dev/hda10 5287 5606 2570368+ 83 Linux |
M'n /etc/fstab ziet er volgens mij ook goed uit:
code:
1
2
3
4
5
| /dev/hda8 /boot ext2 noauto,noatime 1 1 /dev/hda10 / ext2 noatime 0 0 /dev/hda9 none swap sw 0 0 /dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro 0 0 proc /proc proc defaults 0 0 |
[edit2]
Hmm ik heb sowieso iets niet goed gelezen ben ik bang, maar voor het probleem maakt dat niks uit:
# mkdir /mnt/gentoo/boot
# mount /dev/hda1 /mnt/gentoo/boot
Oftewel ik had /dev/hda8 (hda1 is het voorbeeld in de installatiehandleiding) als /mnt/gentoo/boot moeten mounten, niet als /boot. Maar waar ik het ook mount, dat moet geen verschil uitmaken toch?
[edit3]
Nou snap ik er echt helemaal niks meer van
# cd /usr/src/linux
# make menuconfig
# make dep && make clean bzImage modules modules_install
# mv /boot/bzImage /boot/bzImage.orig [if bzImage already exists]
# cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot
Dan moet ik dus wel in /boot zijn?!