[Linux] X geeft mijn beeld helemaal wit weer

Pagina: 1
Acties:

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb net RedHat 7.3 op me notebook gezet maar X flipt een beetje, als ik hem op 800x600 laat draaien wertk het perfect, als ik hem dan zonder te rebooten op 1024x768 gooi werkt het ook perfect. Als ik dan opnieuw opstart, en X weer start (in 1024x768) wordt me scherm in een keer wit, en zie ik verder niks. De computer reageert echter wel, op ctrl-alt-backspace en dan ctrl-alt-del werkt perfect, en reboot hij ook gewoon weer met beeld. Heeft iemand dit al vaker gehad?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Specs van notebook?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Wordt het zo langzaam vanuit het midden of vanuit de randen steeds witter? Beetje ongezond uitziend effect?

En, heel belangrijk: wat voor videokaart is het?

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
tis een Asus notebook. Met een SiS 730 videokaart. Het beeldscherm draait onder windows gewoon op 1024x768 op 60 Hz. Verder is het scherm direct wit, verder geen enge dingen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 23:10

deadinspace

The what goes where now?

De SiS 730 is een moederbord chipset, met geintegreerde videokaart.

Kijk eens met lspci of je wat meer detail eruit kunt krijgen...

Uit deze SiS GNU/Linux-driver pagina maak ik op dat de 730 chip gebruik maakt van de 530, 540, 620 of 630 grafische chipset.

Op de XFree86 4.2.0 driver status document is te lezen dat de 630 en de 540 nog wat problemen hebben in 4.2.0 (wat veel zou verklaren).

Probeer er eens achter te komen welke grafische chipset je precies hebt. Als het om de 630 of 540 gaat, zou je XFree86 3.3.6 kunnen proberen (of misschien de patch van SiS zelf).

Wat je anders zou kunnen proberen, bij wijze van - ietwat ranzige - workaround: laat bij het booten een X starten op 800x600 en automatisch weer afsluiten, en start daarna een X op 1024x768.