Toon posts:

Server van buitenaf onbereikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt. Ik heb hier een netwerk met 1 server (NT4 SP6), en 3 workstations (W95,W98,XP). In de server zitten twee netwerkkaarten, zodat de MxStream verbinding gedeeld kan worden.

Nu wil ik de server ook als webserver laten dienen, dus het ik Apache voor win32 geïnstalleerd (Apache 1.3.14). Verder heb ik ook MySQL geinstalleerd.

Nu het probleem:

Apache draait binnen het netwerk prima. Ik kan de site die er op draait binnen het netwerk zonder problemen bekijken. Het probleem is, dat de webserver van buitenaf niet bereikbaar is. De server is wel gewoon te pingen, maar poort 80 en 3306 staan gewoon niet open.

Als jullie nog meer informatie nodigen hebben roepen jullie maar. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

heb je het van binneuit naar je externe ip geprobeerd of echt van buiten. Wat vor internet verbinding heb je

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 13:58
mxstream

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 08:57

Tuumke

Shingaling?

uhm.. blokt je fw het niet?

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier inderdaad MxStream. Ik heb via onze inbelaccount (modem) bij xs4all.nl geprobeerd onze server te bereiken, en dat werkt dus niet.

Verder draait er (nog) geen firewall op de server. Echter ben ik nog niet zo erg bekend met NT4 server. Zit er misschien standaard een FW op ofzo?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

is je modem getweaked of heb je nog steeds die pptp interface

Verwijderd

denk ook dat je firewall het blokt.
moet je anders ff kijken of de fw aanstaat in xp

Verwijderd

Topicstarter
Modem is niet getweaked. En de server is NT4 (SP6), en dus geen XP. Dus volgens mij draait er geen firewall?

Verwijderd

Volgens mij zit je Apache config niet netjes aan je externe interface geknoopt. Zoals de vraag hierboven: Heb je al van binnenuit je externe IP geprobeerd op te vragen?

Verwijderd

Topicstarter
Yup, dat heb ik geprobeerd, en dat werkt. Voor alle gemak, dit is het adres:

http://alkemade.xs4all.nl

Als ik dit adres dus intern opvraag krijg ik dus keurig de site te zien die op apache draait.

Ghoster: Waar vind ik de configuratie van Apache, zodat ik kan zien of ie met de juiste netwerk interface verbonden is?

• Zoppie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is het niet zo dat het Alcatel modem alle poorten standaard dicht heeft staan.

Verwijderd

Het is inderdaad een vreemd probleem. Het lijkt een firewall inderdaad omdat nmap (portscanprog (heb alleen p 80 gescanned hoor :) )) zegt dat je port 80 filtered is. Er komt ook geen ICMP reply zoals wel het geval op 81.

Ehm, kort gezegd, er lijkt inderdaad een vuurmuur tussen te zitten. Nu staat me er iets van mij dat je bij XS4ALL kan aangeven dat bepaalde poortjes uit veiligheidsoverwegingen geblokkeerd kunnen worden, maar ik kan zelf die optie in mijn control panel (bij XS4ALL) ook niet vinden. <=== gecontroleerd, port 80 staat bij dat filter niet dicht als je het aanzet.

De config files staan bij mij in /usr/local/apache/conf, maar dat zal op jouw Windows PC wel anders zijn neem ik aan, daar moet je even je documentatie op nalezen.

Verwijderd

Nee, Alcatel modems hebben alles standaard open. Dat is het mooie van MxStream, standaard wordt niks geblokkeerd.

• Zoppie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik kan me herinner dat ik bij mijn getweakte Alcatel modem expliciet de poorten doormoest routen naar de server. Of een standaard server moest instellen.
Maar dat was dus bij een getweakte versie.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik het voor elkaar. Zou iemand het nog een keer kunnen proberen? (http://alkemade.xs4all.nl/)

Verwijderd

Ow ja, hehe, daar heb je gelijk in Zoppie... Met een getweaked modem moet je die poortjes doorrouten inderdaad. Maar de vraag vertelt over een server met twee netwerkkaarten, eentje enkel voor de MxStream verbinding, wat doet vermoeden dat het modem niet getweaked is.

Dus... ?

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 09:43 schreef Rickman het volgende:
Volgens mij heb ik het voor elkaar. Zou iemand het nog een keer kunnen proberen? (http://alkemade.xs4all.nl/)
werkt...

mag ik je topic overnemen?

Ik heb hier dus ook een alcatel speedtouch modem, getweaked, die hangt aan een freesco server die de verbindingen deelt.

Nu zit ik met poorten die open moeten, maar het niet aan de praat krijg omdat ik het op mijn modem niet goed kan instellen, ik heb de portforwarding faq gelezen en alle topics ook maar dta mocht niet baten.

Server ip = 192.168.200.10
dan moet alle inkomende verkeer op port 3000 naar 192.168.200.14:3000

probleem is dat ik niet weet hoe ik alle inkomende verkeer op poort 3000 op het modem naar freesco port 3000 moet forwarden. Ik weet wel hoe ik vanuit freesco moet forwarden maar daar heb ik natuurlijk niks aan als het modem alle s tegenhoudt.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

Vliegvlug

Flight Simple

Yep, krijg "gebr. Alkemade, vaste planten & stek bedrijf"

Verwijderd

Ja, nu werkt ie, maar wat heb je nou veranderd?

Verwijderd

Topicstarter
lol, ik zal jullie vertellen wat het probleem was: Gebrek aan communicatie bij ons hier op werk! :D

Hehe, ik sta hier goed voor paal. Ik hoog en laag beweren dat het geen firewall related probleem kon zijn: Blijkt m'n collega de router software opnieuw geinstalleerd te hebben, waardoor de door mij zo keurig ge-mapte poortjes verloren gingen! :)

Nou bedankt in ieder geval voor jullie hulp!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 09:52 schreef Rickman het volgende:
lol, ik zal jullie vertellen wat het probleem was: Gebrek aan communicatie bij ons hier op werk! :D

Hehe, ik sta hier goed voor paal. Ik hoog en laag beweren dat het geen firewall related probleem kon zijn: Blijkt m'n collega de router software opnieuw geinstalleerd te hebben, waardoor de door mij zo keurig ge-mapte poortjes verloren gingen! :)

Nou bedankt in ieder geval voor jullie hulp!
:P Ik wou dat dat hier het geval was, dan was ik er snel uit.. :)

Zie mijn probleem hier boven.

Verwijderd

Volgens mij heb ik zojuist op http://www.weethet.nl/dutch/adsl_automap.asp precies gevonden hoe je die poortjes moet mappen door op je modem in te loggen en wat commando's in te tokkelen.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 09:55 schreef Ghoster het volgende:
Volgens mij heb ik zojuist op http://www.weethet.nl/dutch/adsl_automap.asp precies gevonden hoe je die poortjes moet mappen door op je modem in te loggen en wat commando's in te tokkelen.
Het modem begrijpt het command 'nat' niet....

Dit is mijn software versie:
=>software version

Active : GSV7AA3.235 Passive : GSV7AA3.235
Moet ik er dan een nieuwe firmware opzetten?
Je kunt het modem ook vertellen AL het binnenkomende verkeer door te sturen naar een specifieke PC met het commando "defserver".

Open hiervoor weer een telnet sessie zoals je hierboven hebt gedaan.
Bij stap 3, type je weer "nat" gevolgd door een ENTER.
Vervolgens type je "defserver addr=10.0.0.150" gevolgd door een ENTER.
Ook hier geldt weer: wijzigingen opslaan met het commando "save".

Als je wilt zien wat de default server is, type dan "defserver" gevolgd door een ENTER.
Er verschijnt nu "Default server is 10.0.0.150".

Je kunt met "defserver addr=0" deze optie weer uitzetten. Als je daarna het commando "defserver" geeft, krijg je de volgende tekst: "Default server is undefined".
dat wil ik dus doen, maar dan moet ik wel eerst zorgen dat tie 'nat' ziet.

Verwijderd

hm ik draai thuis ook een servertje met mxstream maar die kan ik thuis ook alleen via het interne ip adres bereiken
het internetadres is alleen via een proxy te bereiken
wel gewoon iedereen kan via internet me site bereiken maar ik dus niet...
kheb alle poorten met defaultnogwat doorgeschakeld naar me server dus..
dan werkt het op andere pcs in het netwerk die via de getweakte modem verbinding hebben toch zowiezo niet ?
of is dat op te lossen ? want ik kan bijv. met msn ook geen bestanden sturen zoals je meer hoort
maar hoe los je dat dan op ?
aangezien je de poorten maar naar 1 pc kan doorsturen..

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:01 schreef effex het volgende:
hm ik draai thuis ook een servertje met mxstream maar die kan ik thuis ook alleen via het interne ip adres bereiken
dan werkt het op andere pcs in het netwerk die via de getweakte modem verbinding hebben toch zowiezo niet ?
of is dat op te lossen ? want ik kan bijv. met msn ook geen bestanden sturen zoals je meer hoort
aangezien je de poorten maar naar 1 pc kan doorsturen..
da's redelijk normaal, tenminste wel als je freesco gebruikt.

Verwijderd

Mijn modem snapt het ook niet inderdaad. Onderwerp is leuk. Ik ben de reference guide aan het lezen die op http://www.weethet.nl/downloads/alcatelshell.zip staat.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:05 schreef Ghoster het volgende:
Mijn modem snapt het ook niet inderdaad. Onderwerp is leuk. Ik ben de reference guide aan het lezen die op http://www.weethet.nl/downloads/alcatelshell.zip staat.
Ik lees even mee, ik wil dit tot de bodem uitgezocht hebben ;)

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 10:03 schreef Hoicks het volgende:

[..]

da's redelijk normaal, tenminste wel als je freesco gebruikt.
wrom zou ik freesco gebruiken als ik een getweakte modem heb :)

web/ftp server bedoel ik he....

Verwijderd

Ik heb trouwens een vraagje. Ze melden een serial console port op het modem 'indien aanwezig'. Ik zit op mijn stage en heb bijna niks meer te doen, maar kan niet mijn modem controleren op zo'n poortje. Zit het erop dan? Dat zou betekenen dat als je per ongeluk je modem verkloot zoals ik wel eens lees dat het IP pleite is of zo, dat je gewoon met een hyperterminal of zo erop kan?

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:06 schreef effex het volgende:

[..]

wrom zou ik freesco gebruiken als ik een getweakte modem heb :)

web/ftp server bedoel ik he....
Oh dat dacht ik :P

Ik wil gewoon dat mijn modem alles doorlaat waarna ik de firewall en sharing compatiblilty van freesco kan gebruiken + ipforwarding.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:08 schreef Ghoster het volgende:
Ik heb trouwens een vraagje. Ze melden een serial console port op het modem 'indien aanwezig'. Ik zit op mijn stage en heb bijna niks meer te doen, maar kan niet mijn modem controleren op zo'n poortje. Zit het erop dan? Dat zou betekenen dat als je per ongeluk je modem verkloot zoals ik wel eens lees dat het IP pleite is of zo, dat je gewoon met een hyperterminal of zo erop kan?
Geen idee ik zal eens kijken of deze aanwezig is.

Ik kan geen seriële port vinden.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

Vliegvlug

Flight Simple

Op vrijdag 07 juni 2002 10:01 schreef effex het volgende:
of is dat op te lossen ?
Nee, dat is normaal.
want ik kan bijv. met msn ook geen bestanden sturen zoals je meer hoort
Dat heeft niets met het andere probleem te maken.
Ligt aan NAT en messenger dat een brak protocol gebruikt, dacht ik.
Maar daar zijn al veel topics over geweest dus moet terug te vinden zijn met search

Verwijderd

MSN verhaal, quote uit mijn scriptie, kijk maar of je er wat aan hebt:

NetMeeting is de applicatie van Microsoft waarmee mensen kunnen chatten, bestanden uitwisselen en zelfs ook spraak en videobeelden daarbij kunnen gebruiken. NetMeeting maakt gebruik van het H.323 protocol voor de overdracht van spraak en videobeelden. Dit protocol levert dezelfde problemen op als FTP, namelijk dat er een TCP verbinding geopend wordt naar een dynamisch toegewezen poortnummer en ook een UDP sessie naar een dynamisch toegewezen poortnummer.

Als NetMeeting voor het gehele interne netwerk beschikbaar moet zijn, kan het interessant zijn op zoek te gaan naar proxy servers die dit ondersteunen. In ieder geval kunnen veel stateful inspection firewalls tegenwoordig met H.323 overweg. Ook Cisco routers met IOS 11.2 of hoger hebben extra kennis van dit protocol. (zie de korte uitleg op pagina 21)

Hieronder staat het verkeer omschreven dat bij NetMeeting komt kijken wanneer er een verbinding naar een lokale host wordt geopend. Voor het openen van verbindingen naar de buitenwereld worden de gegevens omgedraaid. Het is mogelijk zonder H.323 ondersteuning NetMeeting te gebruiken, maar dan is er geen mogelijkheid om geluid en beeld over te dragen. Hiervoor hoeft slechts rekening gehouden te worden met het verkeer in de onderstaande tabel in de eerste zes regels.

Er is een host die de verbinding opent en een host die de verbinding ontvangt. Alle verbindingen worden steeds in dezelfde richting geopend.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Richting    Bronadres   Bronpoort   Doeladres   Doelpoort   Proto   ACK Commentaar
in  *   >1023   ontvanger   389 tcp *   ILS request
uit ontvanger   389 *   >1023   tcp yes ILS reply
in  *   >1023   ontvanger   522 tcp *   ULS request
uit ontvanger   522 *   >1023   tcp yes ULS reply
in  *   >1023   ontvanger   1503    tcp *   T.120 incoming
uit ontvanger   1503    *   >1023   tcp yes T.120 outgoing
in  *   >1023   ontvanger   1720    tcp *   H.323 setup channel
uit ontvanger   1720    *   >1023   tcp yes H.323 setup channel
in  *   >1023   ontvanger   >1023   tcp *   H.323 call control
uit ontvanger   >1023   *   >1023   tcp yes H.323 call control
in  *   >1023   ontvanger   1731    tcp *   audio call control
uit ontvanger   1731    *   >1023   tcp yes audio call control
in  *   >1023   ontvanger   >1023   udp !   H.323 streaming (RTP)
uit ontvanger   >1023   *   >1023   udp !   H.323 streaming (RTP)

In het bovenstaande overzicht komen naast H.323 nog enkele andere termen voor:

oILS, Internet Location Service. Dit is een LDAP implementatie waarmee gebruikers van NetMeeting op het internet gevonden kunnen worden en waarmee afspraken voor meetings gemaakt kunnen worden.
oULS, User Location Service. Dit is de NetMeeting directory service. Deze is inmiddels vervangen door ILS.
oT.120 is het protocol waarmee het conferencing plaats vindt en waarmee bestanden overgestuurd kunnen worden. Het is een multipoint protocol, wat wil zeggen dat er met meerdere hosts tegelijk verbindingen op deze poort kunnen zijn.

Voor H.323 zal allereerst een verbinding worden gemaakt naar poort 1720. Via deze verbinding wordt informatie uitgewisseld voor een dynamische verbinding voor call control. Ook wordt er een verbinding gemaakt naar poort 1731. In deze verbinding en het H.323 setup channel zullen dynamisch UDP poortnummers toegewezen worden voor RTP, het streaming video protocol.

Dit geheel is dus voor normale pakketfilters een onmogelijke opgaaf om er ondersteuning aan te bieden. De enige mogelijkheid voor pakketfilters is het openen van alle poorten boven de 1023. Dit is wel de raad die Microsoft geeft, al is het natuurlijk onacceptabel voor onze firewall.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

=>software version
Blijkbaar is mijn modem helemaal niet gehackt want active en passive zijn dezelfde versienummers.

Maar welke versie moet ik dan wel hebben?

Verwijderd

Er staat dus in dat reference manual dat het "nat" commando "only applicable to DSL routers" is, wat volgens mij betekent dat dat commando alleen werkt als je het modem hacked.

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 10:19 schreef Hoicks het volgende:

[..]

Blijkbaar is mijn modem helemaal niet gehackt want active en passive zijn dezelfde versienummers
Het gehacked zijn of niet heeft niets met je software versienummers te maken. Is omzetten van paar bitjes in het register.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:20 schreef Ghoster het volgende:
Er staat dus in dat reference manual dat het "nat" commando "only applicable to DSL routers" is, wat volgens mij betekent dat dat commando alleen werkt als je het modem hacked.
Goed dan komen we bij mijn firmware versie.

da's dus nu:
=>software version
Welke versie moet ik voor isdn hebben, ik zie er meerdere staan namelijk.

als ie gehackt was had ik 'nat' kunnen gebruiken dus een firmware update is wel degelijk noodzakelijk.
Ten eerste moeten we natuurlijk een andere/nieuwe firmware hebben. Je kunt bij WeetHet de volgende versie downloaden: POTS/Analoog 261, ISDN 261, POTS/Analoog 281 en IDSN 281. Je kunt ook in de grote collectie van firmawres bij de visit New Zeland DSL Information gaan kijken. Als het een zip bestand is, dan moet je die natuurlijk eerst uitpakken.
Wordt het de 261 of de 281?

Verwijderd

Een firmware update is zowieso wel handig, maar het hacken van je modem draait om het wijzigen van enkele bitjes in het register van het modem, waardoor de software wordt vrijgeschakeld zodat je er meer mee kan. :)

Ik geloof dat die 281 wat lastiger was om te hacken dan die 261. Je kan ook hacken met software 261 en dan opnieuw upgraden naar 281, dan blijft de hack werken heb ik gelezen.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:24 schreef Ghoster het volgende:
Een firmware update is zowieso wel handig, maar het hacken van je modem draait om het wijzigen van enkele bitjes in het register van het modem, waardoor de software wordt vrijgeschakeld zodat je er meer mee kan. :)
Oh ik dacht dat hacken meeging met het installeren van een nieuwe firmware.

Maar welke moet ik nemen :P

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 10:25 schreef Hoicks het volgende:

[..]

Oh ik dacht dat hacken meeging met het installeren van een nieuwe firmware.

Maar welke moet ik nemen :P
Als in het bericht hierboven dus zeg maar. :)

Maarre, hang me er niet aan op en zorg dat je die pagina hebt uitgeprint of zo, zodat je kan zien hoe je eventueel het modem moet resetten. Ik heb het niet gedaan omdat ik met een PC ertussen een beter te controleren punt heb qua firewalling en zo.

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:32 schreef Ghoster het volgende:

[..]

Als in het bericht hierboven dus zeg maar. :)

Maarre, hang me er niet aan op en zorg dat je die pagina hebt uitgeprint of zo, zodat je kan zien hoe je eventueel het modem moet resetten. Ik heb het niet gedaan omdat ik met een PC ertussen een beter te controleren punt heb qua firewalling en zo.
Dat doe ik dus ook, maar dan moet ik wel alle poorten doorgestuurd hebben naar m'n firewall/freesco

Upgrade gedraaid.. nu eens inloggen op telnet. Dat werkt weer..

Maar nog geen 'nat' |:(

Is het niet mogelijk om via de webinterface deze instellingen te veranderen?

Verwijderd

Nee, volgens mij moet je de hack uitvoeren, daarna heb je de extra opties. Je modem in standaard uitvoering is namelijk nog geen router. "nat" is volgens dat reference manual een router commando.

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-08 18:31
Kijk op deze site hoe je de porten moet mappen op je alcatel router zie rubriek GIUDES op http://www.bruring.com
Suc6

Enkele tip voor tijdens het telnetten met je modem:
Zorg ervoor dat je password in je modem UIT staat (Dus geen passwrod) anders krijg je connectio to the host lost;
Als je eenmal in expermode gelukt is tip gelijk na de welkom scherm van je alcatel modem "help" zonder de " je krijgt een lijst van alle mogelijke commandos die je kan gebruiken bij dat scherm. Het commando help werkt ook bij submenu's

=/\= System Status =/\=

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:59 schreef Ghoster het volgende:
Nee, volgens mij moet je de hack uitvoeren, daarna heb je de extra opties. Je modem in standaard uitvoering is namelijk nog geen router. "nat" is volgens dat reference manual een router commando.
Ik heb zojuist de hack uitgevoerd hoor, maar dan doet tie dus nog niks...

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Op vrijdag 07 juni 2002 10:59 schreef Ghoster het volgende:
Da's exact dezelfde beschrijving als op eerdergenoemde website.

Probleem is dus ddat in telnet het 'nat' commando niet bestaat, en laat dat nou net het commando zijn waarmee je aan de gang moet.

ik zi ehet al.. het hacken volstaat niet met alleen een geupdate versie alleen.

Even uitzoeken hoe ik die hack in telnet plak

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Opgelost dankzij een document van XS4ALL

http://www.xs4all.nl/~useless/Alcatel-Home2Pro.pdf

Als je dit hebt gedaan in Freesco de instellingen overnemen en daarna poorten openzetten dmv defserver en freesco portforwarding te vinden op deze site:

http://www.bruring.com/ in guides.
Pagina: 1