Speaker opgeblazen?!?

Pagina: 1
Acties:

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-08 06:30
Ik heb een JBL subwoofer in mijn auto liggen.
Toen ik gisteren zat te luisteren was het ineens.. PLOP uit!
Hij deed helemaal niks meer. Ook niet een heel klein beetje.
Ik heb hem toen mee naar binnen genomen en op mijn stereoset aangesloten. Ook hier deed ie niks. Dus het ligt echt aan de subkist zelf en niet aan de versterker.
Ik heb de kast opengemaakt en de draadjes gecontroleerd. Alles zit nog vast. De speaker loopt niet aan, dus volgens mij is hij niet verbrand. Zou hij nou opgeblazen zijn?!?
Ik had hem helemaal niet hard staan en zit bijna nooit in m'n auto. Vind het vreemd dat hij helemaal niks meer doet.

De specs van die sub staan hier:
JBL International

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Waarschijnlijk is het een zekering die gesprongen is. Kijk eens of er ergens een glas-zekering, of een autozekering in zit.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• kaandorp
Nope.. De draadjes die van de klemmen afkomen zitten rechtstreeks op de speaker. Ik heb al een beetje gerommeld met de draadjes, maar het doet weinig. Nog meer ideeen?

• rupert
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

rupert

a.k.a. fritz

Interne zekering in de woofer? Kan zijn dat die bij overbelasting is gesprongen. Anders zou ik het ook niet weten.

©zweitausendundsechs

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22

Neomess

neomess.nl

heb je er een filter inhangen??? zoja controleer die dan en zonee hoop ik maar voor je dat het een zekering is

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• kaandorp
Zit geen filter in. Zoals ik al zei: De draadjes zitten rechtstreeks op de speaker.

Zit er ook een zekering IN de speaker dan? :?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op vrijdag 07 juni 2002 10:21 schreef kaandorp het volgende:
Zit geen filter in. Zoals ik al zei: De draadjes zitten rechtstreeks op de speaker.

Zit er ook een zekering IN de speaker dan? :?
Nee, er zit geen zekering IN de speaker zelf... Kan het niet zijn dat je spoel doorgebrand is??? Zet eens een multimeter op de klemmen... Hoeveel weerstand meet je???
Ergens tussen 1 en 10, je speaker werkt... Oneindige weerstand??? Je spoel is doorgefikt...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Oef...

Pijnlijke zaak.
Ik heb ook wel eens zoiets gehad, het bleek dat er vanaf de speaker klem(op de speaker, niet op de box) een draadje die naar de spoel in de conus loopt was gebroken/losgetrilt.
En ja, dat kan gebeuren als de speaker zacht staat of hard staat. 1 ding is zeker: als die los zit hoor je nix meer. :)

Ik heb toen een soldeerbout en een vijl >:) gepakt, de uiteinden een beetje "grof" gemaakt en weer aan elkaar gesoldeerd. Beetje prutswerk maarre, hij deed het weer. :D
Dat is inmiddels een jaar geleden, en doet het nu nog steeds goed. (en geloof me, mijn sub's worden goed gebruikt, rij elke dag 40 min heen en 40 minuten terug naar m'n werk en tijdens de rit altijd op bijna op volle kracht *D (=2x150 Watt RMS))

Alles kan stuk.

• kaandorp
Op vrijdag 07 juni 2002 10:25 schreef Banzi het volgende:
Zet eens een multimeter op de klemmen... Hoeveel weerstand meet je???
Ergens tussen 1 en 10, je speaker werkt... Oneindige weerstand??? Je spoel is doorgefikt...
Goed idee... Ga ik vanmiddag eens doen. Denk idd dat die spoel doorgefikt is. Kan me niks anders voorstellen.

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:22

Neomess

neomess.nl

bij nader inzien zit er geen zekering in de speaker, ik maakte de fout omdat dat erboven werd gezegt, maar zitten allebij de draadjes nog aan je conus??? en als je spoel doorgefikt is is het bey bey speaker

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:34
Ik zou inderdaad eens aan die draadjes naar de conus gaan kijken. Je kan ook even een multimeter op bij aansluitklemmen zetten om te kijken of je hier toevallig een oneindige weerstand meet, dan kun je er zeker vanuit gaan dat de spoel onderbroken is....

• kaandorp
Laten we even van het ergste uitgaan. En de spoel is stuk.
Wat kan ik er voor vervanging inproppen? Het is een 30cm woofer. Denk namelijk dat je die JBL woofer niet zo makkelijk los kunt bestellen.

Voor kast: zie link bovenste post.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ja je kan er een andere in zetten alleen is een kast meestal berekend op de speaker.

En elke speaker heeft bepaalde eigenschappen,
probeer een speaker te vinden die het meest overeenkomt.

Het zou heel goed kunnen zijn dat je gewoon niet hetzelfde geluid weer uit die kast kan halen.

Verwijderd

als ze stinkt kan je het ruiken dat de spoel verbrand is

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 00:26

The PyroPath

Go Tweak your ass off

ff met batterij en draadje aan de haal, vertoont de conus beweging dan moet je het ergens anders zoeken

Breek je nek voorzichtig

Pagina: 1