[WC] Ged. Water: H2 vorming? Knalgas? :)

Pagina: 1
Acties:
  • 532 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Hey peeps, ik ben nu net klaar met het testen van mn wwaterkoeling (ofwel Wäku zoals de Duitsers zeggen :)) en het gaat tot nu toe allemaal goed (nu testopstelling, pics komen later) - Idle temps van 50 terug naar 35 en full load terug van 55 naar 45. Slot A Athlon 800 @ 951 (1.95v)

Anyways, ik heb dus mn tijdelijke reservoirtje met 3 liter gedestileerd water vrijwel naast mn mobo staan (want dat zit nu in een mooie houten la als testopstelling :)) en ik was gisteren ff bezig toen het pompje per ongeluk iets omhoog schoot en een goede plons water druppels op het mobo spoot. het lag echt op contacten e.d. maar ik had gelukkig een doek bij de hand dus dat ging allemaal goed. (ja mn pc stond aan). Maar goed ik type dit nu op dezelfde dus alles doet het nog :P Dus toen ging een beetje spelen met mn water en ik heb er complete eletrische installaties in gehouden en zo op het eerste gezicht geleid het niet. maar volgens mij zag ik wel luchtbelletejs ontstaan. Als ik het goed heb is dat H2(gaz), right? m.a.w. áls ik er een lampje zou inbouwen zonder bescherming, en mn reservoir zou gesloten zijn, dan vormt zich dus een pretty scary situatie, of heb ik het nu mis?

(btw, pics komen eraan hoor :))

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15528

Nouja, je kan water ontleden met electrolyse. je krijgt dan O2 en H2. Dus ik weet niet precies wat je uitgespookt hebt :P maar da zou het dus geweest kunnen zijn. enne das niet echt fijn wanneer je zoon mengsel van O2 en H2 in de goede verhoudingn bij elkaar doet en laat ploffen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54696

Kun je er niet een ventieltje op maken. Kun je het altijd afvoeren en opslaan in een fles of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:11

Zoefff

❤ 

Op vrijdag 07 juni 2002 08:20 schreef general000 het volgende:
Kun je er niet een ventieltje op maken. Kun je het altijd afvoeren en opslaan in een fles of zo.
MolotovKnalgas-coctail... >:)

Of waterstof bommetje natuurlijk...maar dan heb je eerst nog atoombommetje nodig om m te ontsteken...

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30654

De lucht in je kamer waar de pc staat wordt waarschijnlijk(gemiddeld) om de 5 minuten ververst door tocht en zo. Om dus een ontploffing te veroorzaken moet je echt een gigantische hoeveelheid gas produceren. Tegen de tijd dat je een liter water hebt ontleed zal ik de deur eens open zetten, maar die paar belletjes doen niets hoor.
Knalgas knalt ook alleen maar als het in precies de juiste hoeveelheid zit. Zodra je het met lucht mengt zit er in verhouding teveel O2 in en zal het alleen branden.

H2 is niet veel gevaarlijker dan aanstekergas of zo hoor. Je gaat toch ook niet de deur open zetten als je je aansteker gebruikt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30654

Een lampje kan het mengsel trouwens ook niet aansteken: het is een glazen bolletje met daarin gas. Aangezien dat gas er niet uit kan, kan het knalgas er ook niet in.

Je moet wel uitkijken met schakelaars die vermogens schakelen: die geven nog wel eens een vonk (vooral als er spoelen aanhangen).

Nog iets: Je kunt door electrolyse (daar ben je dan mee bezig) ook metalen aantasten. Je ontleed het metaal en in je water komen dan ijzerdeeltjes: het water kan gaan geleiden na een tijdje. Zorg er dan goed voor dat je water geregeld vervangen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25994

Gedestilleerd water geleid wel degelijk! Zuiver water heeft een PH van 7, wat betekent dit? (ik zal het simpel houden) Dat er ionen in voorkomen OH- en H+ die de stroom kunnen geleiden. Water dat niet geleid bestaat trouwens niet, want er zijn altijd ionen!!! Als jij er elektrische dingen in gaat hangen is het vrij logisch dat er gasbelletjes gaan ontstaan, het water ontleed dan in O2 en H2 gas. Je zult wel heel lang en heel veel stroom er op moeten zetten voordat je een goede hoeveelheid hebt om het te laten ontploffen. Ik neem aan dat je waterkoeling gewoon een gesloten circuit is waar normaal geen stroom doorheen gaat lopen. Dan kan er ook geen ontleding gaan plaatsvinden. De gasbelletjes die je dan ziet zijn dan denk ik gewoon lucht!
Schud maar eens met een glas water dan zie je ook belletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat zijn leuke experimentjes, het koper van het draadje van de + pool lost langzaam op in je water, waardoor er zoveel koper ionen inkomen dat je beter gewoon kraanwater had kunnen kopen :+

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Laatst online: 23-02 19:55
Op vrijdag 07 juni 2002 08:55 schreef shadowbyte het volgende:
Gedestilleerd water geleid wel degelijk! Zuiver water heeft een PH van 7, wat betekent dit? (ik zal het simpel houden) Dat er ionen in voorkomen OH- en H+ die de stroom kunnen geleiden. Water dat niet geleid bestaat trouwens niet, want er zijn altijd ionen!!! Als jij er elektrische dingen in gaat hangen is het vrij logisch dat er gasbelletjes gaan ontstaan, het water ontleed dan in O2 en H2 gas. Je zult wel heel lang en heel veel stroom er op moeten zetten voordat je een goede hoeveelheid hebt om het te laten ontploffen. Ik neem aan dat je waterkoeling gewoon een gesloten circuit is waar normaal geen stroom doorheen gaat lopen. Dan kan er ook geen ontleding gaan plaatsvinden. De gasbelletjes die je dan ziet zijn dan denk ik gewoon lucht!
Schud maar eens met een glas water dan zie je ook belletjes.
Als je goed leest zie je dat hij er electrische apparaten heeft in gehangen, en hij wil er een lampje permanent in gooien. Dan loopt er wel een stroompje doorheen en dus krijg je electrolyse. Volgens geleid gedestilleerd water trouwens helemaal niet, want er zitten geen ionen in. In gewoon kraanwater zit genoeg troep om het wel te laten geleiden, maar gedestilleerd water is gewoon H2O... toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp kan je je hele systeem in het water gooien en hoef je dus niet meer te koelen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 19:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op vrijdag 07 juni 2002 08:27 schreef Zoefff het volgende:

[..]

MolotovKnalgas-coctail... >:)

Of waterstof bommetje natuurlijk...maar dan heb je eerst nog atoombommetje nodig om m te ontsteken...
volgens mij snap je nog niet helemaal wat een waterstof bom inhoudt :)
dat heeft heel weinig met knalgas te maken kan ik je wel vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op vrijdag 07 juni 2002 11:06 schreef DocB het volgende:

[..]

Volgens geleid gedestilleerd water trouwens helemaal niet, want er zitten geen ionen in. In gewoon kraanwater zit genoeg troep om het wel te laten geleiden, maar gedestilleerd water is gewoon H2O... toch? :)
Zoals hierboven al is uitgelegd:
in zuiver H2O geld een ionenevenwicht.
Namelijk een evenwicht van H3O+ en OH-
Dit betekend dat er altijd H3O+ en OH- ionen aanwezig zijn.

Dit komt doordat water een zgnd. amfolyt is, een stof die zowel als zuur als als base kan reageren.
2 watermolecuultjes reageren dus met elkaar, de ene reageert als zuur en staat een H+ af, waardoor hijzelf veranderd in een OH- ion. Het andere watermolecuul reageert als base en neemt de H+ op, waardoor hij veranderd in een H3O+ ion.
Dit proces vind constant plaats, er zijn dus altijd ionen aanwezig in water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 20:54
Op vrijdag 07 juni 2002 11:17 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

Je naam suggereerd dat jij er wel veel vanaf weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
ok, ik was echter niet van plan om er echt een lampje in te hangen hoor, t wa maar ff een experimentje met een ledje en 2 batterijtjes :P en het ging vooral over die gassvorming: wat als je een gesloten circuit hebt en je reservoir vult zich in de loop der dagen/weken met gas, zou je dat merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 22:11

Zoefff

❤ 

Op vrijdag 07 juni 2002 11:17 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

Het was ook maar een grapje hoor....

En nee, ik weet niet exact hoe een waterstof bom in elkaar zit.

Volgens mij heeft het te maken met kernfusie van H-moleculen, net zoals op de zon...toch??

Stop een hoop waterstof in een vat, doe er héél veel energie bij om de reactie op gang te zetten, en dan heb je bommetje.....

Nah, ik hou me er ook niet iedere dag mee bezig.... :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op vrijdag 07 juni 2002 08:37 schreef jurerbrink het volgende:
Om dus een ontploffing te veroorzaken moet je echt een gigantische hoeveelheid gas produceren.
Ow? Volgens mijn scheikundeleraar was het al gevaarlijk om een erlenmeyer (zo'n fles van scheikunde) vol te laten lopen en dan te ontsteken... niet dat je zoveel produceert bij een WC, maar toch, met een accu en een bak water heb je het zo gemaakt... >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54246

tijd voor een leuk proefje (wat ik al te vaak heb gedaan :) ) met nemen een bierflesje daar doe je handwarm water in; daarna gootsteenontstopper toevoegen ; daarna genoeg alluminium folie en tot slot een balonnetje op de opening van het flesje.

Er ontstaat dan waterstof gas (dus zonder zuurstof DUS GEEN KNALGAS DAT LEVENSGEVAARLIJK IS !) als het balonnetje vol is knoop je hem goed dicht zodat er niets ontsnapt. Daarna maak je hem aan een touwtje vast anders vliegt ie weg. (waterstof is lichter dan helium ! EN NIET HET WATERSTOF INADEMEN WANT IN GROTE HOEVEELHEDEN IS HET OP DEN DUUR SCHADELIJK!) dan neem je een lange stok maakt daar lucifers op steekt deze aan en dan bij de balon houden :) leuk proefje. een doffe klap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54246

Op vrijdag 07 juni 2002 12:55 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Ow? Volgens mijn scheikundeleraar was het al gevaarlijk om een erlenmeyer (zo'n fles van scheikunde) vol te laten lopen en dan te ontsteken... niet dat je zoveel produceert bij een WC, maar toch, met een accu en een bak water heb je het zo gemaakt... >:)
met een balonnetje knalgas blaas je 2 lokalen weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4179

Op vrijdag 07 juni 2002 08:11 schreef BaRF het volgende:
Hey peeps, ik ben nu net klaar met het testen van mn wwaterkoeling (ofwel Wäku zoals de Duitsers zeggen :)) en het gaat tot nu toe allemaal goed (nu testopstelling, pics komen later) - Idle temps van 50 terug naar 35 en full load terug van 55 naar 45. Slot A Athlon 800 @ 951 (1.95v)

Anyways, ik heb dus mn tijdelijke reservoirtje met 3 liter gedestileerd water vrijwel naast mn mobo staan (want dat zit nu in een mooie houten la als testopstelling :)) en ik was gisteren ff bezig toen het pompje per ongeluk iets omhoog schoot en een goede plons water druppels op het mobo spoot. het lag echt op contacten e.d. maar ik had gelukkig een doek bij de hand dus dat ging allemaal goed. (ja mn pc stond aan). Maar goed ik type dit nu op dezelfde dus alles doet het nog :P Dus toen ging een beetje spelen met mn water en ik heb er complete eletrische installaties in gehouden en zo op het eerste gezicht geleid het niet. maar volgens mij zag ik wel luchtbelletejs ontstaan. Als ik het goed heb is dat H2(gaz), right? m.a.w. áls ik er een lampje zou inbouwen zonder bescherming, en mn reservoir zou gesloten zijn, dan vormt zich dus een pretty scary situatie, of heb ik het nu mis?

(btw, pics komen eraan hoor :))
ehhhh en je had mij nog niets verteld :((( MAN !!

Wel gaaf...ik wacht op pics !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Eventjes wat verbeteren aan het chemische geleuter hiero: de electrolyse van water is als volgt:

2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-

H2O = water
e- = elektron, stroom, elektriciteit whatever
H2 = waterstofgas (knalgas)
OH- = hydroxide, vergelijkbaar met bleekmiddel

Dus er ontstaat geen O2 (zuurstofgas)

In zuiver demiwater bij 20C zitten idd nog altijd 0,0000014 mol/l ionen, dus het geleidt wel.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52458

Op vrijdag 07 juni 2002 17:27 schreef iPiX1999 het volgende:
Eventjes wat verbeteren aan het chemische geleuter hiero: de electrolyse van water is als volgt:

2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-

H2O = water

ik wil niet veel zeggen en beweren dat ik er veel van af weet, maar dit is dus echt wel gezwam..
je kan toch niet zomaar 2e in water stoppen hoor.. je hebt nu alleen een HALF reactie opgeschreven, mist de andere helft dus.

ik hoop toch echt voor je dat je die proef op school vergeten bent waarbij door electrolyse waterstofgas EN zuurstof gas vrij komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 13:25 schreef stanley het volgende:

[..]

ehhhh en je had mij nog niets verteld :((( MAN !!

Wel gaaf...ik wacht op pics !
Sorry Stanley aka rené :) Ik was even'té eenthousiast dat mn pc het nog deed ;) Pics komen snel maar nu ga ik ff kloten met mn opstellinkje! Hehe en dan te bedenken dat ik na een half uur polijsten er al genoeg van had en gewoon dat ding er op heb gepleurt :) toch al 15 graden koeler mooha

Hoest met jouw setupje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Laatst online: 23-02 19:55
ach je moet er gewoon gebruik van maken! er ontstaat maar een heel klein beetje van dat gas, dus laat dat gewoon gelijk verbranden. Een soort schoorsteentje op je reservoir met een vlammetje erop. Staat wel cool, en tis redelijk origineel ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 19:17 schreef DocB het volgende:
ach je moet er gewoon gebruik van maken! er ontstaat maar een heel klein beetje van dat gas, dus laat dat gewoon gelijk verbranden. Een soort schoorsteentje op je reservoir met een vlammetje erop. Staat wel cool, en tis redelijk origineel ;) >:)
LOL :+ schoorsteentje op je pc - toch wel zeg maar het nutteloos maken van waterkoeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:30

Epsilon

Op vrijdag 07 juni 2002 17:27 schreef iPiX1999 het volgende:

2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-

H2O = water

In zuiver demiwater bij 20C zitten idd nog altijd 0,0000014 mol/l ionen, dus het geleidt wel.
sorry maar wat je hier plaat is echt bullshit.
Waar denk ik je waar die 2e vandaan komt |:(

je halfreactie klopt nie

4H+ + 4e- --> 2H2
2O2- - 4e- --> O2

Over knalgas:
H2 + O2 in de juiste molverhouding (2:1) is knalgas.

Dit kan je NIET opslaan in een 1,5l fles. Ja, kan wel, maar als het dan fout gaat liggen bij jou in huis, en de ramen van de achter/voorburen eruit. Dat geeft zo'n verschrikkelijke knal, das echt niet normaal. Het heet niet voor niks knalgas.

Maar je hoeft niet bang te zijn dat je in gedestileerd water electrolise krijgt. Daar geleid het lang niet goed genoeg voor. Zelfs kraanwater doet nog niks met een spanning van 30v. Je moet er een flinke scheut zwavelzuur bij gooien voor een goeie electrolise van water. (zout kan ook, maar dan krijg je ipv zuurstof aan de positieve kant, chloorgas).

conclusie: je hoeft je nergens druk over te maken :)

enne, H2 is GEEN knalgas
Dat durf ik als het in een ballon zit, nog wel binnen aan te steken (met een kaars op 1m lange steel ofzo).
Ik doe dan wel de deur open, en houd mijn mond ook maar open :). Dat geeft een enorme dreun, de ramen trillen ervan.
Maar het is niet zoals knalgas.
10ml knalgas knalt al net zo hard als een normale astronaut (rotje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12052

Op vrijdag 07 juni 2002 21:01 schreef epsilon het volgende:

[..]

je halfreactie klopt nie

4H+ + 4e- --> 2H2
2O2- - 4e- --> O2

Over knalgas:

Dit kan je NIET opslaan in een 1,5l fles. Ja, kan wel, maar als het dan fout gaat liggen bij jou in huis, en de ramen van de achter/voorburen eruit. Dat geeft zo'n verschrikkelijke knal, das echt niet normaal. Het heet niet voor niks knalgas.

Maar je hoeft niet bang te zijn dat je in gedestileerd water electrolise krijgt. Daar geleid het lang niet goed genoeg voor. Zelfs kraanwater doet nog niks met een spanning van 30v. Je moet er een flinke scheut zwavelzuur bij gooien voor een goeie electrolise van water. (zout kan ook, maar dan krijg je ipv zuurstof aan de positieve kant, chloorgas).

Je hebt helemaal gelijk! In theorie kan er helemaal nix gebeuren. Maar toch, water bij elektronica is niet helemaal een goeie combinatie volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Maar het klopt dus dat 1 zo'n fles van scheikunde (halve liter ofzo) vol met knalgas al een lokaal sloopt?
Onze leraar deed die knalgasproefjes altijd met dikwandige reageerbuizen, want gewone reageerbuizen waren niet veilig genoeg :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7998

Op vrijdag 07 juni 2002 21:01 schreef epsilon het volgende:

[..]

je halfreactie klopt nie

4H+ + 4e- --> 2H2
2O2- - 4e- --> O2

Over knalgas:

enne, H2 is GEEN knalgas
Dat durf ik als het in een ballon zit, nog wel binnen aan te steken (met een kaars op 1m lange steel ofzo).
Ik doe dan wel de deur open, en houd mijn mond ook maar open :). Dat geeft een enorme dreun, de ramen trillen ervan.
Maar het is niet zoals knalgas.
10ml knalgas knalt al net zo hard als een normale astronaut (rotje).
Klopt, dat geeft zo'n enorme dreun, dat je t door de hele school hoort :)

Ballon vullen met waterstof-gas, dan boven brander houden (wel afstand houden). Opeens zie je een enorme steekvlam en een drukgolf die op je af komt :9~ Ook de hitte is wel een lekker gevoel :P De systeemplafonden (je weet wel, met die losse platen) lagen helemaal overhoop en beneden in de aula stonden de ruiten te trillen >:)

Als examenstunt (volgend jaar...) willen we dit ook gaan doen in de aula >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 08:31

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 07 juni 2002 22:07 schreef CowMike het volgende:

[..]

Klopt, dat geeft zo'n enorme dreun, dat je t door de hele school hoort :)
Knalgas geeft zoals de naam al aangeeft, een knal en geen boem...
maar dat hoor je inderdaad wel door de hele school heen...

Mocht die 'knal' toch als een 'boem' klinken, dan ben ik bang dat in het desbetreffende lokaal niet 1 ruit heel is... en mogelijk nog veel meer zaken (zoals muren) kaduuk zijn ;(
Ballon vullen met waterstof-gas, dan boven brander houden (wel afstand houden). Opeens zie je een enorme steekvlam en een drukgolf die op je af komt :9~ Ook de hitte is wel een lekker gevoel :P De systeemplafonden (je weet wel, met die losse platen) lagen helemaal overhoop en beneden in de aula stonden de ruiten te trillen >:)
Ik heb zo'n vermoeden dat hier onzinpraat wordt uitgekraamd.

1) Als je een ballon vult met pure waterstof, krijg je geen knal (behalve de knal die komt door het knappen van de ballon)
2) warmte-ontwikkeling krijg je zeker
3) flinke warme vuurbal krijg je ook
4) ruiten trillen? misschien als je een lokaal hebt met ruim meer dan 50% zuurstof (21% is normaal)
5) Systeemplaten die los gaan liggen/verkeerd gaan liggen? Wie heeft daar dan met z'n jatten aangezeten?
6) Drukgolf? (als antwoord op de vorige punten) krijg je niet echt in deze situatie. Niet een drukgolf die problemen veroorzaken kan. Ja, er komt een drukgolf. maar door de waardeloze mengverhouding (die moet nog tot stand komen na het knappen van de ballon; maar tijdens die verbrandt geleidelijk heel wat gas), waardoor de drukgolf die HAD kunnen ontstaan, wordt verspreid over een langere tijdsduur.

Flik het niet om een ballon te vullen met een goede mengverhouding zuurstof en waterstof. Ik garandeer je dat je dat niet kan navertellen!!!
Als examenstunt (volgend jaar...) willen we dit ook gaan doen in de aula >:)
niet goed wijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 21:01 schreef epsilon een behoorlijk overtuigende text
Mmm, dit klinkt idd aannemelijk. Maar is knalgas btw echt zó 'destructief'? Leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 07 juni 2002 22:23 schreef BaRF het volgende:

[..]

Mmm, dit klinkt idd aannemelijk. Maar is knalgas btw echt zó 'destructief'? Leuk :)
knalgas is zeer destructief ja.

Niet zo overdreven als in dit topic wordt genoemd btw... maar het is dus in ieder geval voor een mens (menselijk lichaam zoals met name de oren) die het aansteekt vrij destructief.

Overigens overdrijft epsilon NIET.

En jouw 'Leuk' is echt niet zo 'Leuk' als je denkt.

zo'n 1,5 liter fles gevuld met knalgas afsteken doe je maar 1 keer... mocht je het doen (niet doen!!!!), geniet er maar van, want het zal je eerste en laatste keer zijn

NIET DOEN DUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 07 juni 2002 22:19 schreef wfvn het volgende:

[..]

Knalgas geeft zoals de naam al aangeeft, een knal en geen boem...
maar dat hoor je inderdaad wel door de hele school heen...

Mocht die 'knal' toch als een 'boem' klinken, dan ben ik bang dat in het desbetreffende lokaal niet 1 ruit heel is... en mogelijk nog veel meer zaken (zoals muren) kaduuk zijn ;(
[..]

Ik heb zo'n vermoeden dat hier onzinpraat wordt uitgekraamd.

1) Als je een ballon vult met pure waterstof, krijg je geen knal (behalve de knal die komt door het knappen van de ballon)
2) warmte-ontwikkeling krijg je zeker
3) flinke warme vuurbal krijg je ook
4) ruiten trillen? misschien als je een lokaal hebt met ruim meer dan 50% zuurstof (21% is normaal)
5) Systeemplaten die los gaan liggen/verkeerd gaan liggen? Wie heeft daar dan met z'n jatten aangezeten?
6) Drukgolf? (als antwoord op de vorige punten) krijg je niet echt in deze situatie. Niet een drukgolf die problemen veroorzaken kan. Ja, er komt een drukgolf. maar door de waardeloze mengverhouding (die moet nog tot stand komen na het knappen van de ballon; maar tijdens die verbrandt geleidelijk heel wat gas), waardoor de drukgolf die HAD kunnen ontstaan, wordt verspreid over een langere tijdsduur.

Flik het niet om een ballon te vullen met een goede mengverhouding zuurstof en waterstof. Ik garandeer je dat je dat niet kan navertellen!!!
[..]

niet goed wijs
T wordt gevuld met waterstofgas (uit zo'n grote langwerpige gasfles (en nee, tis geen propaan/butaan oid) :P).

De plafonden van onze lokalen op school hebben allemaal systeemplafonden... Ballon eronder, door trilling/druk schuiven ze uit hun bevestigingspunt (ligt los)... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 07 juni 2002 22:45 schreef CowMike het volgende:

[..]

T wordt gevuld met waterstofgas (uit zo'n grote langwerpige gasfles (en nee, tis geen propaan/butaan oid) :P).
Ja en?
waterstofgas is heftiger dan propaan of butaan... (ik meen te lezen dat je denkt dat dat nog heftiger is)
De plafonden van onze lokalen op school hebben allemaal systeemplafonden... Ballon eronder, door trilling/druk schuiven ze uit hun bevestigingspunt (ligt los)... :)
* WFvN heeft hier toch z'n bedenkingen bij en meent een vorm van 'visserslatijn' aangetroffen te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 07 juni 2002 22:53 schreef wfvn het volgende:

[..]

Ja en?
waterstofgas is heftiger dan propaan of butaan... (ik meen te lezen dat je denkt dat dat nog heftiger is)
[..]

* WFvN heeft hier toch z'n bedenkingen bij en meent een vorm van 'visserslatijn' aangetroffen te hebben
Hela, ik bedoel alleen dat je niet denkt dat dat butaan of propaan was, aangezien dat ook uit een gasfles/gaskraan komt :)

Waarom zou t visserslatijn zijn? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 07 juni 2002 22:58 schreef CowMike het volgende:

[..]

Hela, ik bedoel alleen dat je niet denkt dat dat butaan of propaan was, aangezien dat ook uit een gasfles/gaskraan komt :)

Waarom zou t visserslatijn zijn? :P
eenvoudig...

Als plafondplaten (systeemplaten) al niet op hun plek blijven liggen, moet 1) OF het er vlak onder zijn gebeurd of 2) de persoon die het aangestoken heeft inmiddels zwaar ongelukkig zijn of 3) zwaar overdreven zijn....

Ik gok dus op 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

mwa, een ballon waterstofgas aansteken in een normaal lokaal geeft een behoorlijke dreun waar de ramen wel van trillen, echter alleen in dat lokaal. Dat je het in de rest van de school hoort is echt onzin. Het maakt namelijk niet eens zo veel lawaai.

De plafonplaten verschoven? Echt bullshit, want dat hebben wij in ons lokaal waar we die ballon aangestoken hebben ook, en daar was echt niks verschoven. Dat was overigens een meter onder het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Nou wij hadden dus ook een ballonetje aangestoken (lang lang geleden (kunnen ze nix orgineels verzinnen?)) Maar dat gaf wel een knal, maar dat was het dan ook, het zag er mooi uit en het werd nogal warm, maar het knalde niet echt hard. Ook hadden we een omgekeerde elemeyer (hoe schrijf je zoiets?) vol waterstof gedaan en daar die kaars in gehouden, en de kaars ging uit. Je haalt em er weer uit en de kaars is weer aan. Omdat alleen aan de rand zuurstof genoeg is brand alleen daar het waterstof. Net als een gastank in een auto of een aansteker. Alleen het randje kan branden waardoor je dus amper een vlammetje krijgt.

Maar na veel gezeur hebben we ook nog een leuker proefje gedaan (met dank aan een aardige natuurkunde leraar die toevallig langskwam bij scheikunde). We hadden een klein flesje gepakt en die voor de helft (volgens mij was het meer iets van driekwart want de leraar durfte niet echt) gevult met waterstof. Daarna hebben wij een lont eraan gemaakt en begraven langs het sportveld. Iedereen moest op een afstand gaan staan en toen stak de natuurkunde leraar de lont aan en rende weg. Nou dat gaf me toch een knal, en een mooi gat in de grond.

Ohwjah en over waterstofbommen:
Waterstof (H2 dus) is de kleinste stof die je maar kan bedenken, en Einstein zei: "Hoe kleiner het deeltje dat je splijt hoe groter de energie die vrijkomt"
Een waterstofbom werkt precies hetzelfde als een atoombom, maar dan knalt het harder. Je hebt een kern van radioactive plutonium (dat het radioactief is heeft er niet zo heel veel mee te maken) (bij een waterstof bom dus waterstof) met daaromheen een boel explosieven. Die explosieven ontploffen zo dat ze een schokgolf maken die aan alle kanten ontstaat en tegelijk in het midden aankomt. Hierdoor splijten er in het midden een (meestal meer) atomen, je moet een zogeheten critische massa hebben (bij plutonium vrij veel en bij waterstof wat minder) om te zorgen dat een reactie ontstaat (zogehete kernreactie (omdat het in de kern plaatsvind, hierdoor wordt het ook wel een kernbom genoemt)) Die reactie zorgt ervoor dat de opgespleten deeltjes van het gespleten deeltje in het midden zo hard tegen andere deeltjes aanknallen dat die ook splitsen. In het begin wist niemand wat de critische massa was en hoe de explosieven zo gemaakt konden worden dat de schokgolven tegelijk in het midden aankwamen. Maar na een paar jaar van gepruts was het gelukt en was de atoombom een feit. De waterstof bom was allang bedacht (dit was het orginele idee) maar omdat ze waterstof niet gemakkelijk puur genoeg konden krijgen en omdat het niet handig was om mee te werken hebben ze plutonium gepakt. Maar de Nederlanders (Jah wij jah) hadden een heel nieuw proces bedacht om stoffen te zuiveren, namelijk een heleboel hypercentrifuges. Die draaien zo enorm hard dat de zwaardere deeltje naar de rand worden geslingert en de lichtere blijven hangen. Door dit proces vaak te herhalen kon zo heel puur plutonium (en alle andere stoffen) op een gemakkelijke manier verkregen worden.

En over de watercooling (waar het dus om ging)
dat is gewoon lucht, er is misschien een kans dat er ook H2 bijkomt maar dan is er nog geen reden tot paniek want je krijgt het toch niet in de goede verhouding en anders knalt het toch niet. Ik denk ook niet dat jouw waterkoeling gas dicht is (dat is iets anders als waterdicht) dus dat gas kan gemakkelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 22:30
Ik zal even wat misverstanden uit de wereld helpen (ik ben TOA op een school en doe dus regelmatig electrolyse mbv het toestel van Hoffman).

Een reageerbuisje heeft ongeveer een inhoud van 15ml. Ik las ergens dat de reactie van knalgas waarbij er dus 10 ml zuiver H2-gas wordt gebruikt er al flinke explosies ontstaan. Dat is dus onzin. Ik vul zo'n reageerbuis altijd met 10ml H2-gas en 5 ml zuiver O2-gas, oftewel de perfecte verhouding. Dit steek ik dan aan mbv een brander. Het knalt dan goed, maar het reageerbuisje blijft mooi heel. Binnenin zie je wel een mooie drukgolf aan de hand van streepjes condens tegen het glas.

Bij een waterstofbom wordt er geen gewoon H2 gebruikt maar zwaar waterstof zoals 2H en 3H.

De kritieke massa van Plutonium en 238Uranium is iets heel anders. Dit is namelijk de massa die nodig is om een spontane kettingreactie op te laten treden. Bij verijkt Uranium (minimaal 3% 238Uranium en de rest 235Uranium) is dat ongeveer 40kg (2 liter).

Overigens denken veel mensen dat er bij een Waterstofbom geen of nauwelijks radioactive straling ontstaan, omdat de betrokken H-atomen en ontstane He-atomen niet radioactief zijn. Dit is dus niet zo. Er onstaat namelijk nogal wat harde gammastralen doordat er zoveel energie ontstaat.

Nog even voor de geinteresseerden. Met een lucifer steek je dynamiet aan. Met dynamiet "steek" je een atoombom aan, met een atoombom "steek" je een waterstofbom aan. En met een waterstofbom "steek" je een annihilatie-bom aan.
Annihileren is de reactie tussen een deeltje en zijn anti-deeltje. Bv, een proton (H+) en een antiproton (een deeltje met de massa van een proton maar met een negatieve lading).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Zwam zwam zwam, als het laat wordt beginnen steeds meer mensen te zwammen, en dan komt er iemand aan die er verstand van heeft. En dan komt er nog iemand aan die er meer verstand van heeft en iets anders zegt. Dan komt er weer iemand anders aan die er nog meer verstand van heeft en weer iets anders zegt. En zo blijft dat voor eeuwig doorgaan net zolang totdat de tweakers.net harde schijf vol zit en iedereen die ergens verstand van heeft een ander forum zoekt om te zwammen. :-)

Dit is dus nog meer gezwam om 2 uur 's nachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op zaterdag 08 juni 2002 02:07 schreef Thorry het volgende:
Zwam zwam zwam, als het laat wordt beginnen steeds meer mensen te zwammen, en dan komt er iemand aan die er verstand van heeft. En dan komt er nog iemand aan die er meer verstand van heeft en iets anders zegt. Dan komt er weer iemand anders aan die er nog meer verstand van heeft en weer iets anders zegt. En zo blijft dat voor eeuwig doorgaan net zolang totdat de tweakers.net harde schijf vol zit en iedereen die ergens verstand van heeft een ander forum zoekt om te zwammen. :-)

Dit is dus nog meer gezwam om 2 uur 's nachts
Kijk, jij hebt er verstand van (8> 8-) Maar op deze manier kunnen we veel misverstanden uit de wereld helpen en mensen met dezelfde vraag naar dergelijke antwoorden/oplossingen verwijzen.

I O+ GOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 08 juni 2002 02:02 schreef universal creations het volgende:
Ik zal even wat misverstanden uit de wereld helpen (ik ben TOA op een school en doe dus regelmatig electrolyse mbv het toestel van Hoffman).

Een reageerbuisje heeft ongeveer een inhoud van 15ml. Ik las ergens dat de reactie van knalgas waarbij er dus 10 ml zuiver H2-gas wordt gebruikt er al flinke explosies ontstaan. Dat is dus onzin. Ik vul zo'n reageerbuis altijd met 10ml H2-gas en 5 ml zuiver O2-gas, oftewel de perfecte verhouding. Dit steek ik dan aan mbv een brander. Het knalt dan goed, maar het reageerbuisje blijft mooi heel. Binnenin zie je wel een mooie drukgolf aan de hand van streepjes condens tegen het glas.
Dat heb ik nog nooit gedaan; ik ben niet zo happig op eventueel rondvliegend glas. Het blijkt dus bij jou niet te gebeuren...

Maar ik wil je graag nog een andere manier vertellen waarbij je nog heel wat meer dan 15 ml gasmengsel gebruikt, ik gok ruim meer dan 30 ml:

Petrischaaltje vullen met een water-afwasmiddel-mengsel
de 2 uitgangen van het toestel van hoffman met elkaar verbinden dmv een slangetje. Midden op dat slangetje een dwarsstukje maken met ook daar weer een slang aan. Aan het einde van die laatste slang een glazen pasteurspipet (mooie kleine opening)

Flinke hoeveelheid gas maken. Vervolgens de opening van de pipet in de vloeistof van het petrischaaltje houden. Dan het gas laten stromen waardoor er gasbellen ontstaan.

Gasbellen aansteken met (bijvoorbeeld gloeiende houtspaander)

Doe niet teveel in 1x.

Ik heb 1x een zodanige hoeveelheid gedaan waarmee je zo'n 4 reageerbuizen mee kon vullen (dus een aardig vol toestel van Hoffman geleegd)

Dit knapte wel zo ongelofelijk hard... ik had geen oorbescherming en heb 5 minuten met een piep in m'n oren rondgelopen :+
(overigens zal de eerste knal niet zoveel voorstellen omdat de slangen gevuld zijn met lucht... die moet er uiteraard eerst uit)

Voor extra effect wisselspanning op het toestel aansluiten in plaats van gelijkspanning. (dit dus pas na aantonen van de verhouding 1:2; puur nog even voor de extra knal waar de leerlingen wel voor te porren zijn)

Maar (ik zeg het nog maar even een keer... is het niet voor jou, dan eventueel voor andere tweakers die gaan willen experimenteren) doe niet teveel de eerste keer, begin klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 08 juni 2002 02:02 schreef universal creations het volgende:

Een reageerbuisje heeft ongeveer een inhoud van 15ml. Ik las ergens dat de reactie van knalgas waarbij er dus 10 ml zuiver H2-gas wordt gebruikt er al flinke explosies ontstaan. Dat is dus onzin. Ik vul zo'n reageerbuis altijd met 10ml H2-gas en 5 ml zuiver O2-gas, oftewel de perfecte verhouding.
Sorry, maar dit stukje klopt niet. Je hebt nu een verhouding in inhoud. En NIET in mol. Er is nu een overmaat aan H2 aanwezig. Dit omdat een zuurstog molecuul behoorlijk veel groter is dan een waterstof molecuul.

edit nu heb ik ongelijk want idd die verhouding is 1:2 (van dat gare toestel waar je waterstof en zuurstof gescheide opvangt). Niet op letten wat hierboven staat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2090

Op vrijdag 07 juni 2002 23:51 schreef Thorry het volgende:

bla bla bla

Een waterstofbom werkt precies hetzelfde als een atoombom, maar dan knalt het harder. Je hebt een kern van radioactive plutonium (dat het radioactief is heeft er niet zo heel veel mee te maken) (bij een waterstof bom dus waterstof) met daaromheen een boel explosieven.

en nog meer onzin gebla
atoombom -> kernsplijting
waterstofbom -> kernfusie

Dus houd hie zaken effe uit elkaar.

universal creations heeft wel gelijk dat die atoombom idd een ontstekker is voor die waterstofbom is. Er kan nl. kernfusie plaats vinden als de temp. en druk heel hoog is en dat zorgt die a-bom wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op zaterdag 08 juni 2002 13:38 schreef epsilon het volgende:

[..]

Sorry, maar dit stukje klopt niet. Je hebt nu een verhouding in inhoud. En NIET in mol. Er is nu een overmaat aan H2 aanwezig. Dit omdat een zuurstog molecuul behoorlijk veel groter is dan een waterstof molecuul.

edit nu heb ik ongelijk want idd die verhouding is 1:2 (van dat gare toestel waar je waterstof en zuurstof gescheide opvangt). Niet op letten wat hierboven staat dus.
Je corrigeerde jezelf al, maar ik zal het nog iets beter verbeteren. Bij gassen is het namelijk zo dat bij dezelfde temp alle gassen een gelijk volume hebben per mol. Ik geloof dat bij kamertemperatuur het volume van 1 mol gas 24,2 dm3 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57703

niemand hier scheikunde gehad??
H2 is waterstof en geen knalgas een mengsel van
h2 en O2 dat is knapgas en bij ontleding van water kan geen OH- voorkomen daar komt alleen H2 en O2 bij vrij en bij verbranding hou je weer water over.
2H2O --ontleding--> 2H2 + O2
en knalgas word pas desastreus (ofzo iets) bij hoge druk en bij een grote hoeveelheid.
en met die eerste laatste keer klopt niet want ik heb al tich keren 1 a 2 liter knalgas tot ontploffing gebracht (electrische ontsteking) en ik leef nog >:)
was trouwens best wel leuk, flessen die 10 a 20 meter hoog vlogen....
maarja dit was het maar weer, einde scheidkunde les :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 15 juli 2002 22:06 schreef freaka het volgende:
niemand hier scheikunde gehad??
H2 is waterstof en geen knalgas een mengsel van
h2 en O2 dat is knapgas en bij ontleding van water kan geen OH- voorkomen daar komt alleen H2 en O2 bij vrij en bij verbranding hou je weer water over.
2H2O --ontleding--> 2H2 + O2
en knalgas word pas desastreus (ofzo iets) bij hoge druk en bij een grote hoeveelheid.
en met die eerste laatste keer klopt niet want ik heb al tich keren 1 a 2 liter knalgas tot ontploffing gebracht (electrische ontsteking) en ik leef nog >:)
was trouwens best wel leuk, flessen die 10 a 20 meter hoog vlogen....
maarja dit was het maar weer, einde scheidkunde les :)
Hehe dus jij vind het nodig om een topic van een maand oud omhoog te schoppen om je scheikunde kennis ten toon te spreiden. Verder haal je een paar dingen door elkaar. Niemand beweert dat OH- en H30+ vrijkomen bij ontleding. OH- en H30+ zijn juist nodig om de ontleding plaats te laten vinden. Zonder deze (of andere) ionen geleid water geen stroom en zal er geen ontleding plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57703

in gedestileerd water zitten geen ionen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

hmm, ook ik heb honderden liters knalgas tot ontploffing gebracht in m'n leven.

Maar voor de rest is het wel veel gezwam hiero. Dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.