Waar Cat 6/7 kabel op rol kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Weet iemand een shop waar je Cat 6 of Cat 7 (Level 6/7) netwerkkabel kan kopen? Op een rol van zo'n 100 meter ofzo. Graag voor een "normale" prijs natuurlijk. In de Pricewatch staat nog niks ;( en mijn favoriete suppliers hebben ook nog niks.

Het liefst 600mhz en goed afgeschermd. Verder moet ik het kunnen afmonteren op een patch-panel/wanddoos, maar ik wil er ook graag patch kabels met reguliere shielded RJ-45 stekkers van kunnen maken (harde kern <--> zachte kern verhaal). Wat is het beste daarvoor? Hard of zacht? Breken die kabels nou echt zo gemakkelijk?

Ik heb net ff de nieuwe Conrad gids bestelt trouwens, ik kan me herrinneren dat er in de vorige catalogus iets over Cat 6 instond.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-03 17:06
Voor kabels die niet vaak gebogen wordt en lange stukken kan je beter massieve kabel nemen, voor stukken als van pc naar wanddoos of van patchkast naar switch kan je beter soepele kabel nemen.
Ik denk wel dat er nog geen soepele cat6 of 7 kabel bestaat, aangezien soepele kabel in princiepe veel slechtere eigenschappen heeft als massieve kabel.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 19:52
Hou er rekening mee dat de hele zaak zo zwak is als de zwakste schakel. De Cat x aanduiding betreft het geheel van kabel en connectoren, contactdozen, enz. Een Cat 5 kabel met een slordig geknepen rj45 kan zomaar niet voldoen aan de eisen...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
CSS verkoopt het wel per rol. 100 meter zijn die.
Weet iig van CSS bolsward/groningen, dat die ze wel los verkopen.

• TheManinBlack
  • Niet online
Allereerst, bedankt voor de reacties allemaal.
Op vrijdag 07 juni 2002 09:28 schreef FatalError het volgende:
Voor kabels die niet vaak gebogen wordt en lange stukken kan je beter massieve kabel nemen, voor stukken als van pc naar wanddoos of van patchkast naar switch kan je beter soepele kabel nemen.
Ik denk wel dat er nog geen soepele cat6 of 7 kabel bestaat, aangezien soepele kabel in princiepe veel slechtere eigenschappen heeft als massieve kabel.
Yup, daar was ik van op de hoogte. Toch vraag ik me af hoe breekbaar die kabels zijn. Ik dacht dat je met soepele kabel ongeveer 20% signaalverlies hebt in vergelijking met harde kern kabels. Ik heb geen ervaring met massieve kabels, btw.
Op vrijdag 07 juni 2002 10:56 schreef ijdod het volgende:
Hou er rekening mee dat de hele zaak zo zwak is als de zwakste schakel. De Cat x aanduiding betreft het geheel van kabel en connectoren, contactdozen, enz. Een Cat 5 kabel met een slordig geknepen rj45 kan zomaar niet voldoen aan de eisen...
Weet ik, vanaf nu koop ik ook alleen nog maar Cat 6/7 compatibele zooi (patchpanel, kabels etc.). Aangezien ik altijd een beetje met het oog op de toekomst aankopen doe. En glasvezel is nog iets te duur op dit moment.
Op vrijdag 07 juni 2002 12:25 schreef Sundead het volgende:
CSS verkoopt het wel per rol. 100 meter zijn die.
Weet iig van CSS bolsward/groningen, dat die ze wel los verkopen.
Bedoel je http://www2.css.nl ? Dat bedrijf ziet eruit alsof het alleen aan zakelijke klanten levert. Dat was ik vergeten te zeggen, ik zoek een zaak die (ook) aan particulieren levert.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
[quote][b]Op vrijdag 07 juni 2002 00:52 schreef

Het liefst 600mhz en goed afgeschermd. Verder moet ik het kunnen afmonteren op een patch-panel/wanddoos, maar ik wil er ook graag patch kabels met reguliere shielded RJ-45 stekkers van kunnen maken (harde kern <--> zachte kern verhaal). Wat is het beste daarvoor? Hard of zacht? Breken die kabels nou echt zo gemakkelijk?

wil je er even rekening mee houden dat je niet zomaar een patchkabel cat5 met rj45 in een cat6 outlet rj45 moet gaan drukken.
Ze passen er wel in maar je krijgt ze nooit van je lang zal ze leven meer uit.
Verder is het rj45 tijdperk voorbij als je cat7 wil gaan gebruiken.
De nieuwe kabel die cat7 moet gaan heten (er zijn nog geen officiele specs voor cat 7 )kan je niety meer op rj45 afmonteren.
De nieuwe connectoren bestaan uit 4 2-draads aansluitingen.
Ik heb die kabel in de handen gehad een (fstp cat7) maximaal 600MHZ kan je erover blazen.
De kabel bestaat dus uit mantel folie en elk paar is voorzien van een shield.
Dus een zeer speciale connector is er voor nodig en geen rj45.

• TheManinBlack
  • Niet online
Op vrijdag 07 juni 2002 20:30 schreef makkie het volgende:
wil je er even rekening mee houden dat je niet zomaar een patchkabel cat5 met rj45 in een cat6 outlet rj45 moet gaan drukken.
Ze passen er wel in maar je krijgt ze nooit van je lang zal ze leven meer uit.
Verder is het rj45 tijdperk voorbij als je cat7 wil gaan gebruiken.
De nieuwe kabel die cat7 moet gaan heten (er zijn nog geen officiele specs voor cat 7 )kan je niety meer op rj45 afmonteren.
De nieuwe connectoren bestaan uit 4 2-draads aansluitingen.
Ik heb die kabel in de handen gehad een (fstp cat7) maximaal 600MHZ kan je erover blazen.
De kabel bestaat dus uit mantel folie en elk paar is voorzien van een shield.
Dus een zeer speciale connector is er voor nodig en geen rj45.
Fsck! Daar was ik al bang voor ja, ik kan namelijk nergens RJ-45 connectoren vinden voor Cat 6 of Cat 7 (Level 7).
Vervelend is dat, dat zou betekenen dat ik voor het in gebruik nemen van Cat 7 kabels ook mijn switches moet upgraden. Duur geintje. Misschien is Cat 5E dan voorlopig goed genoeg. Das wel zonde, als ik nu 100 meter Cat 5E koop, en het is binnenkort niet meer de standaard. Alle netwerkkabels vervangen is ook niet iets wat je graag doet. Het gaat er mij om dat ik gemakkelijk kan upgraden naar gigabit. En ja, ik weet dat Cat 5E ook geschikt is voor gigabit verbindingen.

makkie, die kabel die je noemt, is dat niet de PiMF (Pairs in Metal Foil) kabel van AMP? Daar kan ik wel aan komen, alleen dan de 300 mhz versie. Die is wel ranzig goed afgeschermd ja. Kan je zelfs wel buiten leggen. Die kabeltjes zijn inderdaad te dik om direct op RJ-45 te crimpen. Die moet je afmonteren op een wanddoos of patch panel.

Ik bedenk me net: ik heb die Cat 7 kabels niet gezien in de gids van Conrad, maar in de folder van Zero Six hardware.

• makkie
en oja nu zal je denken kunnen ze hjet niet bij de rj45 standaard houden. Nee dat kan niet omdat door die 600MHZ de data "spettert" tussen de contacten. Vandaar dat elk paar afgeschermd is en dat er tussen de 4 paren een plastic tussenschotje zit.
Met 1 outylet ben je de eerste 20 minuten ff bezig tewijl je een cat5 outletje er in 1 minuut opzet.
|:|:|
|:|:| (dit moest dus een vierkant worden maar dat krijg ik niet voor elkaar)

• makkie
Ben ff aan het zoeken gegaan , en jawel hier een aantal foto's van cat7 outlets en connectors
http://www.category7-classf.com/category7/default.asp

• TheManinBlack
  • Niet online
OMG wat ziet dat er heerlijk uit! Thanx voor de link, ik ga me ff aftre***n bij die plaatjes.

Nou, bij wijze van spreken dan.
Dat zal nog wel aardig wat kosten zeg, inderdaad jammer dat er van de RJ-45 afgestapt gaat worden, dat zou betekenen dat je voor sommige devices je hele netwerk structuur moet aanpassen. Vandaar dat deze bekabeling alleen in nieuwe architecturen zal worden geimplementeerd. Het is gewoon te duur om "even" over te stappen op dit soort :9~ spul.

Ik zal er in ieder geval aan denken, als ik nog eens een huisje laat bouwen. Tegen die tijd zal het waarschijnlijk ook wel allemaal glas zijn :9

• Cristan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 11:08
Op http://www.connect-home.nl/ kan je hier oa 100 meter Cat6 voor € 47,25 kopen.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

of gewoon bij een beetje electro installateru binnenlopen, daar kan je het ook halen, meestal goeie kwaliteit, prijzen daar weet ik eigenlijk niet, maar met kvk-nummer mischien wel goedkoper :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ Mensjes hierboven: dit topic is uit 2002...

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarvoor zoek je CAT6? Voor Gigabit moet je het niet doen.

Beetje geschiedenis, lang geleden ging 10BASE-T over CAT3 kabels, 1 paar voor te verzenden en 1 paar om te ontvangen. Toen kwam Fast Ethernet op in verschillende smaken: 100BASE-TX ging over 2 paren van CAT5 en 100BASE-T4 ging over 3 paren van een CAT3. Zo te zien kan je over een verouderde kabel met speciale technieken en meer paren gebruiken ook hogere snelheden halen.

Gigabit kwam op, ookal in verschillende smaken. 1000BASE-T ging over de 4 paren in beide richtingen van een CAT5, maar je mag ook CAT5e of CAT6 gebruiken. 1000BASE-TX gaat over 2 paren in elke richting van CAT6 en men hoopte dat verlaagde elektronicakosten interessant was. Prijs van netwerkkaarten stelt niks voor tov de kosten van een netwerk herkableren naar CAT6, dus het flopte.

CAT6 wordt pas interessant als je aan 10Gbps begint. Het duurt nog een tijdje voordat we clients op Gigabit aansluiten, dan wordt het interessant om de uplinks/backbones naar 10Gbps up te graden. Het gaat nog lang duren voordat de clients (bv tiepmiepen) Gigabit op de werkvloer nodig hebben, zelfs lanparties houden nog aan 100Mbps standaard. Binnen 5 jaar gaan we nog niet 10Gbps aan clients zien hangen. http://en.wikipedia.org/wiki/10_gigabit_Ethernet#10GBASE-T

In praktijk kableert bijna iedereen CAT5e, prijsverschil tussen CAT5e en CAT6 is ongeveer factor 2x (volgens link van een voorganger).

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie denkt dat de TS in de afgelopen 4 jaar wel het nodige stukje UTP gevonden zal hebben.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.