Op vrijdag 07 juni 2002 02:28 schreef Mark het volgende:
Lijkt me vrij lastig als je CPU-Fan dood gaat in je server welke ergens in een colo hangt en je CPU is binnen een paar seconden dood....Betekend dus weer een ritje colo om een fan + cpu te vervangen.
Een Athlon gaat niet zomaar dood als de fan uitvalt. Hij zal waarschijnlijk wel zo heet worden dat-ie crasht. Het is wat anders als je de heatsink eraf laat vallen zoals THG doet, maar de kans dat een horizontaal gemonteerde heatsink (in een rackmount) plotseling uit eigen beweging van positie veranderd is niet aanwezig.
Toen ik de laatste keer bij mijn servers was in de colo moest ik geheugen uitbreiden van 1 van mijn servers. Toen ik de kap eraf had bleek dat van 1 van de slot-1 CPU's (zitten er 2 in) het fannetje hardstikke stilstond.
Rara, wat was er gebeurd als dat een Athlon processor was geweest...
Of enig andere moderne processor. Ze worden tegenwoordig allemaal zo heet. Je kunt het probleem trouwens zelf eenvoudig oplossen door twee fans op een heatsink te plakken.
Verder is er nog steeds geen echte profesionele chipset voor SMP opstellingen met Athlons. In vergelijking met Serverworks chipsets zijn de Via en AMD chipsets kinderspeelgoed. Wat snelheid betreft winnen ze het misschien wel, maar ondersteuning voor Chipkill geheugen, Memory Spare, Memory Mirroring, PCI-X, meer als 4Gb RAM en SMBus missen gewoon nog steeds op het AMD platform.
De 760MPX kan zich meten met de populaire ServerWorks III LE. Beide chipsets opereren in dezelfde markt. Voor een dual server platform zijn features zoals Chipkill overkill. Dual processor betekent per definitie low-end (in server begrippen).
Ik hoop dat er met het uitkomen van de Opteron ook een serieuse chipset uitkomt voor server en highend workstation toepassingen. Tot die tijd komt zal Intel heer en meester blijven op het x86 server en workstation gebied.
Chipkill ECC, Machine Check Architecture wordt ondersteund door de processor en een PCI-X HyperTransport tunnel staat op het programma.
Op vrijdag 07 juni 2002 02:33 schreef brakkie het volgende:
Ik ben absoluut geen pro op dit gebied maar het lijkt me toch interresant om te weten wat topicstarter bedoeld met flink veel bezoekers ipv te beginnen over het feit dat er geen AMD mobo's zijn waar meer dan 4 GB geheugen op kan. (Om maar een voorbeeldje te noemen.)
Waar heb je in hemelsnaam meer dan 4GB voor nodig? Een enorme database? Zodra je één site op één doos gaat hosten die meer dan 4GB nodig heeft is het tijd om wat meer machientjes neer te gaan planten. Om te beginnen uiteraard een scheiding tussen web- en databaseserver.