Toon posts:

[Dual CPU?] Servertje samenstellen..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel het volgende van plan...

CPU AMD XP 1800+ 1,53Ghz
Koeler Neolec Socket Athlon 2.0 Ghz paps
2z Geheugen DDR 512MB 266 A-Merk infineon
Mot GBT SA GA-7 DXR AMD-761
Netwerk PCI 3Com 3C905C-TX- M
2x IDE SEAGATE 80GB BARRACUDA IV 7200t

maar dual CPU... heeft dat zin voor Redhat (7.3)?
Dus 2x een XP 1800+....

Het is bedoeld voor een site die flink wat bezoekers trekt...

Effe een advies van de pro's! :P

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51

Arjan A

Cenosillicafoob

Ehm, waarom AMD? Die maakt veel hitte hoor, en als jij professioneel wilt hosten, kun je beter iets nemen dat wat langer koel blijft. Verder moet je je niet blindstaren op een RedHat versie. Je kan het beste een nieuwe kernel compileren, zodat-ie goed geoptimaliseeerd draait zonder overbodige features.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Topicstarter
Thanxx voor je input, maar hou het ajb effe bij het topic :D

Ik ga het ding volstouwen met coolers - dus dat komt wel goed :P

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Op vrijdag 07 juni 2002 00:25 schreef Arjan A het volgende:
Ehm, waarom AMD? Die maakt veel hitte hoor, en als jij professioneel wilt hosten, kun je beter iets nemen dat wat langer koel blijft. Verder moet je je niet blindstaren op een RedHat versie. Je kan het beste een nieuwe kernel compileren, zodat-ie goed geoptimaliseeerd draait zonder overbodige features.
Pak dus een (dual) intel xeon :)
Op vrijdag 07 juni 2002 00:26 schreef hypernatic het volgende:
Thanxx voor je input, maar hou het ajb effe bij het topic :D

Ik ga het ding volstouwen met coolers - dus dat komt wel goed :P
Koop dan ook een goede voeding voor al die koelers |:(

• jochemd
  • Laatst online: 29-12-2025
Wat voor site? DB driven? Wat voor DB? Draait de DB op het zelfde systeem? Scripting? Veel grote downloads? Etc....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Denk niet dat dual CPU echt nodig is, denk dat je je geld dan beter ergens anders aan uit kunt geven (RAID array bijv.)
Dat een AMD niet geschikt zou zijn vanwege zijn warmteproduktie is natuurlijk onzin, wat denk jij dat een beetje Alpha Server aan warmte produceert? Daar kom jij met je XP'tje nog niet eens in de BUURT! :)

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt inderdaad een mirror RAID...

Die Intel Xeon's... HOEZO? En HOE DUUR? :P
Vertel vertel...

niet echt downloads
PHP + mySQL voornamelijk...

• MaTTeRs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-01 22:46
Die intel antwoorden waren ook weer vanzelfsprekend van Pentium bezitters, AMD kan net zo goed, en voor een server maakt herie niet uit dus gewoon een goeie koeler op een AMD.
De Xeon prijzen kun je wel opzoeken in de Pricewatch.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 07 juni 2002 00:25 schreef Arjan A het volgende:
Maar heb je er ook daadwerkelijk ervaring mee? Wij gebruiken al twee jaar Athlon processors in onze servers en dat draait gewoon uitstekend.

• jochemd
  • Laatst online: 29-12-2025
niet echt downloads
PHP + mySQL voornamelijk...
Ga hier eens over door. Hoe groot is bijvoorbeeld de dataset (als die erg groot is heb je waarschijnlijk meer aan I/O dan aan processorcapaciteit)? Doet PHP naast dingen uit MySQL halen nog andere zware berekeningen (dan heb je weer veel processorcapaciteit nodig)? Hoeveel hits verwacht je? Wat zijn de specificaties m.b.t. dataintegriteit en beschikbaarheid (is dataverlies bij een crash acceptabel en hoeveel downtime mag)?

• Mark
  • Laatst online: 23:53
Op vrijdag 07 juni 2002 01:14 schreef Femme het volgende:

[..]

Maar heb je er ook daadwerkelijk ervaring mee? Wij gebruiken al twee jaar Athlon processors in onze servers en dat draait gewoon uitstekend.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Athlons goed zijn...Als Athlons inderdaad zo ideaal zouden zijn, waarom dan nog steeds geen A-Merk leveranciers welke Athlon leveren in hun servers ?

Lijkt me vrij lastig als je CPU-Fan dood gaat in je server welke ergens in een colo hangt en je CPU is binnen een paar seconden dood....Betekend dus weer een ritje colo om een fan + cpu te vervangen.
Toen ik de laatste keer bij mijn servers was in de colo moest ik geheugen uitbreiden van 1 van mijn servers. Toen ik de kap eraf had bleek dat van 1 van de slot-1 CPU's (zitten er 2 in) het fannetje hardstikke stilstond.
Rara, wat was er gebeurd als dat een Athlon processor was geweest...

Verder is er nog steeds geen echte profesionele chipset voor SMP opstellingen met Athlons. In vergelijking met Serverworks chipsets zijn de Via en AMD chipsets kinderspeelgoed.
Wat snelheid betreft winnen ze het misschien wel, maar ondersteuning voor Chipkill geheugen, Memory Spare, Memory Mirroring, PCI-X, meer als 4Gb RAM en SMBus missen gewoon nog steeds op het AMD platform.

Ik hoop dat er met het uitkomen van de Opteron ook een serieuse chipset uitkomt voor server en highend workstation toepassingen.
Tot die tijd komt zal Intel heer en meester blijven op het x86 server en workstation gebied.

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Ik ben absoluut geen pro op dit gebied maar het lijkt me toch interresant om te weten wat topicstarter bedoeld met flink veel bezoekers ipv te beginnen over het feit dat er geen AMD mobo's zijn waar meer dan 4 GB geheugen op kan. (Om maar een voorbeeldje te noemen.)

Systeem | Strava

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 07 juni 2002 00:17 schreef hypernatic het volgende:
Ik ben momenteel het volgende van plan...

CPU AMD XP 1800+ 1,53Ghz
Koeler Neolec Socket Athlon 2.0 Ghz paps
2z Geheugen DDR 512MB 266 A-Merk infineon
Mot GBT SA GA-7 DXR AMD-761
Netwerk PCI 3Com 3C905C-TX- M
2x IDE SEAGATE 80GB BARRACUDA IV 7200t

maar dual CPU... heeft dat zin voor Redhat (7.3)?
Dus 2x een XP 1800+....

Effe een advies van de pro's! :P
Flinke site met RedHat en IDE schijven...

de betaler vervuilt

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 07 juni 2002 00:39 schreef hypernatic het volgende:
Het wordt inderdaad een mirror RAID...
Ik zie anders geen raid-controller (3ware / adaptec) op je lijstje staan....

Die ga je voor een beetje performance toch echt wel nodig hebben als je machine zo zwaar belast wordt als je zelf zegd.

Verwijderd

dual AMD MP
4x mastor 80gb 7200 RPM in raid 0+1

ideaal :)

• Mark
Op vrijdag 07 juni 2002 02:33 schreef brakkie het volgende:
Ik ben absoluut geen pro op dit gebied maar het lijkt me toch interresant om te weten wat topicstarter bedoeld met flink veel bezoekers ipv te beginnen over het feit dat er geen AMD mobo's zijn waar meer dan 4 GB geheugen op kan. (Om maar een voorbeeldje te noemen.)
Betekenis van het woord forum:
code:
1
2
3
4
Žfo·rum (het ~) 

1 bijeenkomst waarop deskundigen na een inleiding met het publiek discussiëren
2 groep deskundigen die vragen van een publiek beantwoorden

Het gaat hier dus om een discussie. Hij vraagt wat mensen van zijn hardware setup vinden en hierdoor onstaat dus een discussie welke processor beter is voor in een server.
Het lijkt me dan wel makkelijk als de topicstarter weet dat als hij meer als 4Gb geheugen nodig mocht gaan hebben in deze server dit dus niet kan met zijn huidige processor/chipset combinatie. Nu zul jij je wel afvragen welke gek er meer als 4Gb RAM nodig heeft (maar gelukkig ben jij ook geen pro), dit is vrij normaal in zware database servers (en hij wil hier zowel zijn web- als databaseserver op draaien!!).
Op vrijdag 07 juni 2002 02:46 schreef little_soundman het volgende:

[..]

Ik zie anders geen raid-controller (3ware / adaptec) op je lijstje staan....

Die ga je voor een beetje performance toch echt wel nodig hebben als je machine zo zwaar belast wordt als je zelf zegd.
Misschien gaat hij soft RAID1 draaien en heeft hij daarom al die CPU power nodig ;)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op vrijdag 07 juni 2002 02:28 schreef Mark het volgende:

[..]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Athlons goed zijn...Als Athlons inderdaad zo ideaal zouden zijn, waarom dan nog steeds geen A-Merk leveranciers welke Athlon leveren in hun servers ?
Uhh Sun? Is dat geen A-merk leverancier?

Anyway, ik zou als je dual CPU's gebruikt voor de Athlon MP gaan ipv de XP. En inderdaad een 3ware controllertje voor je RAID, die zijn iets fijner.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoals in de diverse FAQ's te lezen valt, post eerst maar eens een complete tech info en wat er allemaal te verwachten valt.

"PHP + MySQL en niet veel downloads" zecht eigenlijk nog steeds compleet niets.

Tijd voor een nieuwe sig..

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 09:04
wat is je budget? hoeveel mensen verwacht je?

zowieso zou ik in verband met mysql scsi hd's aanraden.

wat natuurlijk ook kan is een ram schijfje (aangezien een database onder x86 niet groter kan worden dan 4 gb is dit geen probleem) heb je meteebn betere peformance dan scsi..
is dit niet te betalen/meer schijfruimte nodig? ga dan voor scsi raid....

dan nog een kleine (scsi) schijf nemen voor het overige....
hoezo zoveel schijfruimte ? (80 gb) neem anders (als het moet) nog een 36 gig scsi schijfje of 16 gig scsi schijfje
zou genoeg moeten zijn...

ga niet voor ide in verband met mysql.. dat geeft echt een hoge acces time voor database search en is vooral niet makkelijk omdat je meerdere requests per keer krijgt, kost teveel processor kracht met ide tov van scsi.. verder kan scsi beter omgaan met meerdere request op 1 moment.

uhm neem een tyan thunder k7x zou ik zeggen zit alles op wat je nodig zou hebben past ook in een 1 u kast.

tyan thunder k7x
2x amd athlon mp 1800-2000+
adaptec scsi raid (zero channel?!?)
seagate cheetah schijfen 15k rpm (kijk zelf hoeveel je er nodig hebt neem de kleinste schijven en voeg er gewoon meer aan je raid array)
kosten drukken? neem dan 1 scsi schijf, scsi controller zit namelijk op dit mooi bordje
ram disk 4 gig
1 gig crucial/micron ram

goedkope server oplossing??

dual opstelling

tyan tiger mpx
2x amd athlon mp1600-1800+
scsi kaartje
noname vidkaart
1 scsi schijfje van 36 (moet te betalen zijn
1 gig crucial/micron ram

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 07 juni 2002 02:28 schreef Mark het volgende:

Lijkt me vrij lastig als je CPU-Fan dood gaat in je server welke ergens in een colo hangt en je CPU is binnen een paar seconden dood....Betekend dus weer een ritje colo om een fan + cpu te vervangen.
Een Athlon gaat niet zomaar dood als de fan uitvalt. Hij zal waarschijnlijk wel zo heet worden dat-ie crasht. Het is wat anders als je de heatsink eraf laat vallen zoals THG doet, maar de kans dat een horizontaal gemonteerde heatsink (in een rackmount) plotseling uit eigen beweging van positie veranderd is niet aanwezig.
Toen ik de laatste keer bij mijn servers was in de colo moest ik geheugen uitbreiden van 1 van mijn servers. Toen ik de kap eraf had bleek dat van 1 van de slot-1 CPU's (zitten er 2 in) het fannetje hardstikke stilstond.
Rara, wat was er gebeurd als dat een Athlon processor was geweest...
Of enig andere moderne processor. Ze worden tegenwoordig allemaal zo heet. Je kunt het probleem trouwens zelf eenvoudig oplossen door twee fans op een heatsink te plakken.
Verder is er nog steeds geen echte profesionele chipset voor SMP opstellingen met Athlons. In vergelijking met Serverworks chipsets zijn de Via en AMD chipsets kinderspeelgoed. Wat snelheid betreft winnen ze het misschien wel, maar ondersteuning voor Chipkill geheugen, Memory Spare, Memory Mirroring, PCI-X, meer als 4Gb RAM en SMBus missen gewoon nog steeds op het AMD platform.
De 760MPX kan zich meten met de populaire ServerWorks III LE. Beide chipsets opereren in dezelfde markt. Voor een dual server platform zijn features zoals Chipkill overkill. Dual processor betekent per definitie low-end (in server begrippen).
Ik hoop dat er met het uitkomen van de Opteron ook een serieuse chipset uitkomt voor server en highend workstation toepassingen. Tot die tijd komt zal Intel heer en meester blijven op het x86 server en workstation gebied.
Chipkill ECC, Machine Check Architecture wordt ondersteund door de processor en een PCI-X HyperTransport tunnel staat op het programma.
Op vrijdag 07 juni 2002 02:33 schreef brakkie het volgende:

Waar heb je in hemelsnaam meer dan 4GB voor nodig? Een enorme database? Zodra je één site op één doos gaat hosten die meer dan 4GB nodig heeft is het tijd om wat meer machientjes neer te gaan planten. Om te beginnen uiteraard een scheiding tussen web- en databaseserver.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja... wat is een trage access time?...

Oh en daarbij, hoezo zijn die MPs beter geschikt dan de XPs voor servers?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben er nog niet echt van overtuigd dat de topicstarter allerlei heftige hardware nodig heeft. Hoeveel hits en pageviews ga je per dag trekken? Hoe groot is de dataset van je database? Zijn er veel mutaties van de data of is het bijna volledig read-only?

• jep
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Op vrijdag 07 juni 2002 01:14 schreef Femme het volgende:

[..]

Persoonlijk weet ik 't niet, ik heb ook een AMD in mijn server maar fulltime op 61 graden draaien is voor mijn gevoel niet erg goed ;(. (Wel altijd stressed)

Artic-silver is on it's way though, ik hoop dat het wat helpt. Weet jij zo hoe warm die machines van jullie zijn?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

61 graden is wel erg hoog. De dual XP's in m'n werkbak worden hooguit 49 graden en die zijn conservatief gekoeld. Is de temperatuur in het kabinet soms erg hoog?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Zou als ik jou was kijken naar RAID 4 of 5 :9~
redelijk redundant ( kan altijd 1 schijf kapot gaan zonder dataverlies) en je hebt bij 3 schijven de ruimte van 2 (en bij 4 de ruimte van 3 enz..)

Marre.... hoe zwaar wordt ie belast?

• jep
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Op vrijdag 07 juni 2002 11:48 schreef Femme het volgende:
61 graden is wel erg hoog. De dual XP's in m'n werkbak worden hooguit 49 graden en die zijn conservatief gekoeld. Is de temperatuur in het kabinet soms erg hoog?
We hebben gewoon zo'n zelfde kabinet, zal dus wel niet uitmaken. Toch vind ik de temperatuur bij TS wel erg hoog hoor :{.

Systemp is nu 25 graden in zo'n procase kast (met woeste koeling dus ;). Die nieuwe AMD's die binnenkort komen moesten 't kwa warmte beter gaan doen, ik wacht af :).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vergeleken met de colo van Vuurwerk in Haarlem is de temperatuur in de TeleCity racks erg hoog. Dat komt door het ontbreken van fans in de racks. e temperatuur in onze kast was ook way te hoog totdat we er een paar fans in hadden gezet. We hebben toen een keer een crash gehad van een dual Athlon server. Nadat de koeling van het rack en de processors was verbeterd is dat niet meer voorgekomen. In 2U kasten heb je het probleem dat hoge koelers nauwelijks lucht kunnen aanzuigen -> modden: http://tweakers.net/images/10079 .

Als ik jou was zou ik bij de colocatingboer waar je gehost bent (TrueServer, 2Fast, NXS?) eens gaan zeuren om een Varicon fan.

Verwijderd

Mijn mening.

Nouw ja is mijn mening.

Ik zou voor een dual P3 1,26 gaan met 512kb cache omdat intels niet zo waar worden en meer kunnen hebben als een cooler uit valt of ivm met warmte in het kabinet.

Mijn configuratie
Procase 2U kast.
Dual P3 1,26.
Tyan server moederbord
1GB Ram ivm
2 x 40GB op promise raid 1.
8MB VGA Kaartje
3Com nic.

Volgens mij moet deze server heel wat hebben.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op vrijdag 07 juni 2002 12:18 schreef Femme het volgende:
Vergeleken met de colo van Vuurwerk in Haarlem is de temperatuur in de TeleCity racks erg hoog. Dat komt door het ontbreken van fans in de racks. e temperatuur in onze kast was ook way te hoog totdat we er een paar fans in hadden gezet. We hebben toen een keer een crash gehad van een dual Athlon server. Nadat de koeling van het rack en de processors was verbeterd is dat niet meer voorgekomen. In 2U kasten heb je het probleem dat hoge koelers nauwelijks lucht kunnen aanzuigen -> modden: http://tweakers.net/images/10079 .

Als ik jou was zou ik bij de colocatingboer waar je gehost bent (TrueServer, 2Fast, NXS?) eens gaan zeuren om een Varicon fan.
Is er helemaal geen airflow door de kasten, of is het een setup waarbij de koude lucht van de airco onderin de kast wordt ingeblazen?

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op vrijdag 07 juni 2002 13:05 schreef TheChief het volgende:
Mijn mening.

Nouw ja is mijn mening.

Ik zou voor een dual P3 1,26 gaan met 512kb cache omdat intels niet zo waar worden en meer kunnen hebben als een cooler uit valt of ivm met warmte in het kabinet.

Mijn configuratie
Procase 2U kast.
Dual P3 1,26.
Tyan server moederbord
1GB Ram ivm
2 x 40GB op promise raid 1.
8MB VGA Kaartje
3Com nic.

Volgens mij moet deze server heel wat hebben.
Als je de nieuwe AMD (Dual) boardjes hebt, dan zit er bijna altijd 'thermal control' op, zodat je cpu niet kan doorfikken :) Dus zelfs het wegvallen van je heatsinks geeft dan geen problemen. Zowieso sloop je je cpu niet wanneer op een mobo zonder 'thermal control' je fan uitvalt. Hij loopt alleen vast :(

En die P3's 1,26 GHZ zijn veel te duur. Voor dat geld koop je ook een XP2100+ en houd je nog geld over!

webOS all the way!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 07 juni 2002 13:12 schreef vink het volgende:

[..]

Is er helemaal geen airflow door de kasten, of is het een setup waarbij de koude lucht van de airco onderin de kast wordt ingeblazen?
Er wordt koude lucht van onderen het rack in geblazen, maar levert dat te weinig koeling als het rack half of helemaal vol hangt.
Er is geen reden om niet voor een Athlon MP te gaan als je koeling op orde is. Twee simpele ingrediënten: zorgt dat de koeling van het rack voldoende is en zorg voor goede HSF's. De Tualatin PIII's ga maar tot 1,4GHz en zijn duurder dan de snelste Athlon MP op 1,67GHz.

• Mark
Op vrijdag 07 juni 2002 10:42 schreef Femme het volgende:

[..]

De 760MPX kan zich meten met de populaire ServerWorks III LE. Beide chipsets opereren in dezelfde markt. Voor een dual server platform zijn features zoals Chipkill overkill. Dual processor betekent per definitie low-end (in server begrippen).
[..]
Per definitie low-end ??? Wij draaien hier een volledige SAP ontwikkelstraat (stuk of 15 Wintel servers, 5-tal AS/400's, 4-tal HP9000's en 5 RS/6000's) op alleen maar dual-cpu opstellingen (voor zowel Wintel als midrange systemen). Geen enkel servertje wat in die ontwikkelstraat staat is low-end hoor. Ik durf met zekerheid te zeggen dat die machines meer transacties draaien per dag als de DB servers welke voor t.net gebruikt worden.
Ik vraag me af hoeveel ervaring jij hebt in de echte servermarkt.

Verwijderd

Dat weet ik ook wel.

Of de tuatalins duurder zijn. Ik heb geen niet op de pricewatch gekeken.
Verder terminal control zin niet op alle bordjes, wel mooi dat er op zit op de tyan's.

Verder waarom ik nu voor een intel heb gekozen. Je wilt niet dat als hij ergens in amsterdam vast loopt op een ongewenst tijdstip. Verder ik woon niet bepaald dicht bij en helemaal niet na de grote vakantie (Heerlen kamers).
Verder amd's zijn goedkoper dat weet ik. Maar als ik een server ga hosten ga ik persoonlijk voor kwaliteit. Ik zeg niet dat amd's slecht zijn heb tot nu toe alleen maar amd gehad en dat beviel me goed.

Verder wat Femme klopt ook wel. Als de koeling in orde is. Stel om een of andere reden valt de koeling uit. Loopt een amd vast en een intel blijft draaien. Daar zit het verschil. Verder zorg voor goede HSF's dat vind ik nog steeds zo vreemd. Intel levert ze er standaard bij en bij amd zit er geen standaard bij en moet je maar kiezen tussen ik weet niet hoeveel.

Wat ik wil verkomen is het plaatje wat Femme hier boven poste.

• dmeij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 14:28

dmeij

It's just my name

beter neem je gewoon dual pentium systeem en investeer je meer in geheugen en i/o dus dikke scsi schijven in raid 5 met 1 of 2 gb werk geheugen

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op vrijdag 07 juni 2002 14:35 schreef Mark het volgende:

[..]

Per definitie low-end ??? Wij draaien hier een volledige SAP ontwikkelstraat (stuk of 15 Wintel servers, 5-tal AS/400's, 4-tal HP9000's en 5 RS/6000's) op alleen maar dual-cpu opstellingen (voor zowel Wintel als midrange systemen). Geen enkel servertje wat in die ontwikkelstraat staat is low-end hoor. Ik durf met zekerheid te zeggen dat die machines meer transacties draaien per dag als de DB servers welke voor t.net gebruikt worden. Ik vraag me af hoeveel ervaring jij hebt in de echte servermarkt.
Tja, het ligt eraan hoe ver je je blikveld wilt spreiden. Een 2-way server noem ik low-end vergeleken met alles wat daar boven mogelijk is (4-way tot 8-way midrange, groter 8-way high-end). High-end features zoals Chipkill, NUMA, CPU en RAM hotplugging en domain partitioning zul je niet snel aantreffen in een 2-way server. Maar goed, in de Windows wereld ligt de horizon al snel bij 4-way tot 8-way (voordat je aan Unisys-achtige kasten moet denken).

Als je ziet hoe stabiel gewone desktop hardware al kan draaien (uptimes van meer dan 200 dagen onder hoe load zijn zondermeer mogelijk) is het gebrek aan echte high-end features geen groot gemis rekening houdend met de toepassingen waarvoor dergelijke servers bedoeld zijn.
Pagina: 1