Toon posts:

[webserver]raid+hd vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja, mijn vraag gaat over een server config, maar ik heb en aantal specifieke vragen, waarop ik hier en elders niet echt een antowoord op kon vinden.

Het gaat om een webserver die ik ga bouwen (co-located). Ben al druk aan het rondkijken, en cruciaal is toch wel stabiliteit en veilighied.

Dus ik wil raid 0+1 gaan draaien, met 4x40gb hd's. Nu liep ik tegen een naar mijn idee wel mooi moederbord aan (asus a7v333), met daarbij de ibm 120gxp 40gb hd's. Hierover heb ik twee vragen:

- Die hardeschijven zijn erg snel las ik, maar zijn ze ook betrouwbaar? (langetermijn!)
- Dat mobo heeft dus raid onboard (promise kaart), maar is dit nu minder stabiel/heeft het een slechtere performance dan een losse raid kaart? Met andere woorden, raid onboard of 'extern'?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

1) Lijkt me niet zo'n probleem. De IBM schijven hebben relatief hoge uitvalscijfers dus die moet je vermijden. De Seagate Barracuda IV heeft de laagste uitvalscijfers, maar die schijnt problemen te hebben in RAID (ik weet niet of dat ook dat alleen het geval is bij de pseudo-RAID kaartjes van HighPoint en Promise). Zie: http://www.tweakers.net/nieuws/21893?highlight=ibm+seagate+maxtor .
2) Ga je Linux gebruiken? Dan kun je beter een 3ware controller nemen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:05

Predator

Suffers from split brain

[forum=24] -> [forum=21]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
Hmm.. ik ben zelf geen fan van de IBM schijven (ondanks inmiddels tegengesproken aanbevolen gebruiksduur per maand) Tevens hebben ze de laatste tijd nogal wat slechte series gehad...

Op dit moment hebben we zelf 3x80 GB en een 3ware escalade raid kaart gekocht om daarmee raid 5 te draaien.

Helaas kan ik dus nog niet zeggen of dat een beetje lekker werkt, maar misschien is het het overwegen waard.