Computers vinden elkaar niet meer

Pagina: 1
Acties:

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:13

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Ik wordt een beetje gek van alle problemen de laatste tijd, maar goed...

Ik heb hier een PC (werkstation) staan die opeens na een reboot van de andere PC (linux router/firewall) hem niet meer kan vinden en vice versa.

Werkstation IP settings:
10.100.100.100
255.255.255.0
10.100.100.254

'Green' kant router/firewall IP settings:
10.100.100.254
255.255.255.0

Deze zijn verbonden dmv van een switch. Deze verbinding zorgt voor activiteit op beide kaarten, maar zonder dat ze elkaar kunnen pingen.

Sluit je daar en tegen de netwerkkaarten direct op elkaar aan (crosscable en gewone cable geprobeerd), krijgen ze geen van beide activiteit.

Dit is echt opeens na een reboot gebeurt, dit werkte eerst wel nl.

Somebody plz help!

Godfather Bodybuilding topic reeks

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 11:15
is misschien het ip-adres van die linux-bak veranderd nadat je ge-reboot hebt?
check dat eens effe, wellicht dat dat je prob is.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Nope, da's natuurlijk het eerste wat ik gechecked hebt...

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik hoop dat het 2e ip (niet het netmask) bij je workstation een fout is van het overnemen he? ;)

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 09:43 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Ik hoop dat het 2e ip (niet het netmask) bij je workstation een fout is van het overnemen he? ;)
Nope, is de Def. GW van desbetreffende NIC. :)

• Jelmer
  • Nu online
Ok, download ethereal voor windows eens en laat die ff sniffen. Start vervolgens een ping op de linux machine en kijk of ethereal uberhaupt pakketten kan loggen. Zo ja, of daar rare dingen tussen zitten. Mocht ie nou geen paketten ontvangen, dan zou je even op linux moeten kijken met tcpdump -w <bestand>. Vervlogens ga je weer pingen. De file die tcpdump opleverd gooi je even naar een diskette en kun je weer inlezen met ethereal op windows. Misschien dat je dan wel rare dingen ziet. Je mag ook die output hier posten, dan zal ik er zelf even naar kijken.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Kan ik doen, tnx.

Ik ga iig eerst nog kijken of ik wat kan rommellen met de Line speed (10/100) en de Duplex mode, misschien dat het daar ook nog aan kan liggen.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ok, dit heb ik tot nu toe ondervonden.

Als je beide NIC's met een crosscable met elkaar verbind, en ze allebei insteld op 100MB/Full duplex, gaat er en lampje branden op de achterkant van beide NIC's.

Helaas is dit ook het enige wat er gebeurt, onder windows staat er nog steeds 'Networkcable unplugged'.

Stop ik nu beide NIC's in de switch, krijg ik wel weer te zien dat de cable plugged in is.

Het gekke is dat de switch wel aangeeft dat beide NIC's op 100MB draaien, maar geen van beide poortjes geeft Full Duplex aan, terwijl ze dat allebei zijn. :?

Iemand een idee? Want het begint behoorlijk frustrerend te worden, dat alles het opeens niet meer doet. :(

Extra info:
NIC in werkstation:
'Oud' Intel kaartje

NIC in linux bak:
Splinternieuw Sitecom kaartje (Realtek chip)

/edit:
Ik heb nu totaal geen mogelijkheid nu om de tooltjes 'Ethereal' en TCP-dump voor linux te downloaden. Ik zit hier op een PC met een ISDN lijntje en geen CD burner... ;(

/edit2:
Na wat testen is dit de laatste info die ik uit mijn mijn NIC's haal betreffende de Line speed.

NIC in werkstation:
code:
1
2
3
4
Instelling NIC:     Volgens de switch:
100MB/Full Duplex     100MB/Full Duplex  
100MB/Half Duplex     100MB/Full Duplex  
Auto               100MB/Full Duplex

NIC in linux bak:
code:
1
2
3
4
Instelling NIC:     Volgens de switch:
100MB/Full Duplex     100MB/Half Duplex  
100MB/Half Duplex     100MB/Half Duplex  
Auto               100MB/Full Duplex

Iemand die het nu nog snapt? :?

:( ;(

• Jelmer
  • Nu online
Ik ben bang dat je te maken hebt met een rotte nic in je server. Er zijn mensen die zweren bij realtek en er veel plezier van hebben, maar ikzelf zweer bij 3com of intel kaartjes. Heb zelf nl al heel erg veel gezeik gehad met realtek gebaseerde kaartjes...

• blade181
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-04 07:52

blade181

Cra-cra-cracker?

Als je 3Com kaartjes hebt dan maken ze pas contact en beginnen pas lampjes te branden zodra de nic in up stand wordt gegooid. Niet eerder en niet later. Realtek kaartjes maken contact zodra de kabel er in zit en contact maakt met een ander apparaat... een switch bijvoorbeeld.

Another white boy in this movie? Damn!

• Jelmer
  • Nu online
Is nie waar blade, ook 3com's gaan gewoon branden als je de pc aan zet en de kaart in feite nog niet up is (eigenlijk wel, want hoe wil je anders gaan booten van je lan als je nic nog niets eens aan staat....). Het enige is dat als je de kaart down brengt, je de kaart ook echt kan uitschakelen. Iets wat realtekjes dus niet kunnen volgens mij.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Hmm, als ik dit eerder gelezen had, had ik een 3COM kaartje erbij gekocht ipv weer een Realtek based NIC.

Maar goed, vanochtend nieuw Realtek based NIC gehaald, en hieronder mijn bevindingen:
code:
1
2
3
4
PC:           Linux bak;         Resultaat:
Intel           Realtek 1       Werkt niet
Realtek 2 (nieuwste)   Realtek 1        Werkt niet
Intel           Realtek 2 (nieuwste) Werkt niet

Heb ik nu 2 rotte NIC's???? :?
Ik heb dus elke combo geprobeerd...

Ga nu ff snel nog een nieuw kabeltje halen (om de oudste kabel te vervangen), kijken of dat soelaas biedt...

/edit
Nieuwe kabeltjes brachten geen uitkomst.

Het enige waar ik achter kwam is dat icm met een splinternieuwe crosscable er wel 'prik' op allebei de NIC kwam (Intel en Realtek1 in dit geval).

Ik kon ze niet pingen, maar via 'arp -a' op mijn PC stond wel het MAC & IP adres van mijn Linux bak er opeens in.

Ik begrijp er nu helemaal niets meer van, wel automatisch via het MAC adres een IP adres kunnen achterhalen, maar dat niet kunnen pingen?

:?

• MrJ

MrJ

Topicstarter
schopje

Niemand hier die de oplossing voor dit hele vreemde probleem heeft?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:55

Predator

Suffers from split brain

Je hebt je firewall toch uitgezet tijdens het pingen :?

Welk OS runt de niet linux pc ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ik heb geen firewall meer draaien op de w2k machine.

Mijn werkstation is dus w2k Prof./SP2 en mijn Linux bak IPcop (speciale routing/firewall distro).

• MrJ

MrJ

Topicstarter
F*ck,

Ik heb het gevonden. |:(

Ik heb continu gefocused op het wel of niet kunnen pingen van de andere NIC. Blijkt dat ik wel gewoon naar de webconsole van die bak kan connecten via poort 81.

Ben ik nog eens goed gaan nadenken wat het kan zijn, blijkt dat ik een weekje geleden de SIPSpoof methode niet alleen op mijn IPCop bak heb losgelaten, maar ook tijdelijk direct op mijn PC.

Voor die methode moest je dus een default route toevoegen (mijn modem IP), maar aangezien die default route door een 'technische storing' ( :P ) off line was, kon er ook niet meer via die route gepinged worden... :z

* MrJ gaat maar zijn oude hobby oppakken ipv computers, nl. vissen ...

Pagina: 1