Op donderdag 06 juni 2002 21:59 schreef bgrr het volgende:
Wat zijn de verschillen tussen een scsi en een ide opslagmedia voor een fileserver ?
Momenteel komen de IDE raidcontrollers als paddestoelen uit de grond. Daarbij zijn de ide schijven ook nog eens stukken goedkoper.
Is scsi sneller, betrouwbaarder in vergelijking tot ide ?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je ff simpel weten wat IDE en wat SCSI is:
IDE:
Er kunnen slechts 2HD's op 1 controler, master, slave
De lokatie die de te schrijven/lezen data krijgt word bepaalt door de contoler die processor tijd vraagt. Eventueel kan de data in de buffer gezet worden. De contoller moet nog wel bepalen waar de data naar toe moet waardoor er niet naar een andere schijf op de controller geschreven kan worden.
Bij SCSI is het afhankelijk van het type SCSI, 7, 15, 31 HD's op 1 contoller.
De contoller stuurd de data door naar de schijf welke vervolgens bepaalt waar de data terecht komt. Eventueel kan de data in de buffer gezet worden waarna de HD zelf bepaalt waar de data terecht gaat komen. Onder tussen kan er naar een andere HD gescheven kan worden.
Kort om, een SCSI disk is een intiligente disk, een IDE disk is een "domme" disk die om processor tijd vraagt.
Ik hoop dat ik het verhaal van mijn leraar van 2 jaar geleden goed heb overgeschreven....