IDE - RAID - Hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-04 23:26
Goed, heb nu 4 IDE apparaten aan m'n comp.
dvd, brander, 2 HD.
Ik weet dat van 2 apparaten op een poort altijd
1 de master moet zijn en de andere slave.

Ik weet alleen niet wat nou de beste combinatie is
(hoor hier verschillende verhalen over)
Aangezien ik niet op 12x (lees: max speed, mijn oude 6x brander kon het ook niet)
kan branden wil ik wel eens weten wat nou het beste is.

Momenteel heb ik de dvd, en brander op 1 poort, waarvan de brander
de master (moet?) is. Ik wil eens proberen de 2 drives van elkaar te scheiden.
Nou hoor ik wel eens dat het beter is de brander Master te houden, maar
aangezien een harde schijf - volgens mij- ook altijd master moet zijn kan dit in mijn
geval dus niet.

...of kan ik ook gewoon een drive op een raid poort plaatsen?
KAn ik daar ook gewoon 2 drives aanhangen op 1 poort?
Nou hoorde ik vandaag dat windows met RAID niet 'precies' weet waar de data
staat, ziet hem als 1 drive? Dus met een crash veel grotere kans op data-loss.

Nou heb ik ook ergens op het forum gelezen dat als je de 2 drives op 1 poort heb dat je niet on-the-fly kunt kopieren?

Verwijderd

Hoogswaarschijnlijk kun je ze allemaal op een aparte aansluiting plaatsen :) En dan is alles op master altijd beter.

Raid 0 wil zeggen dat 2 schijven samengevoegd worden en om en om naar die schijven geschreven word. Grootste nadeel: 1 schijf kapot = 2de schijf gegevens ook kwijt.

Cd en DVD kunnen NIET op de Raid config aangesloten worden daar kunnen alleen schijven op :)

Verwijderd

onzin, je kunt een dvd speler of een brander best op een raid kanaal aansluiten, je kunt er alleen geen raid set van maken (wel leip 4 x plextor 32x brander in raid 0 >:) )

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 20:59 schreef MisterE het volgende:
Goed, heb nu 4 IDE apparaten aan m'n comp.
dvd, brander, 2 HD.
Ik weet dat van 2 apparaten op een poort altijd
1 de master moet zijn en de andere slave.

Ik weet alleen niet wat nou de beste combinatie is
(hoor hier verschillende verhalen over)
Aangezien ik niet op 12x (lees: max speed, mijn oude 6x brander kon het ook niet)
kan branden wil ik wel eens weten wat nou het beste is.

Momenteel heb ik de dvd, en brander op 1 poort, waarvan de brander
de master (moet?) is. Ik wil eens proberen de 2 drives van elkaar te scheiden.
Nou hoor ik wel eens dat het beter is de brander Master te houden, maar
aangezien een harde schijf - volgens mij- ook altijd master moet zijn kan dit in mijn
geval dus niet.

...of kan ik ook gewoon een drive op een raid poort plaatsen?
KAn ik daar ook gewoon 2 drives aanhangen op 1 poort?
Nou hoorde ik vandaag dat windows met RAID niet 'precies' weet waar de data
staat, ziet hem als 1 drive? Dus met een crash veel grotere kans op data-loss.

Nou heb ik ook ergens op het forum gelezen dat als je de 2 drives op 1 poort heb dat je niet on-the-fly kunt kopieren?
OK, ik ga er vanuit dat je mobo dus over twee normale IDE-controllers beschikt en 2 RAID-controllers (denk niet da 1 raid-controller apart bestaat, kan je dan toch niet veel mee aanvangen). De beste opstelling is dan gewoon elke HD op een aparte RAID-controller als master en de dvd en brander elk op een aparte normale controller. Heb je slechts twee normale controllers dan sluit je best je twee hd's als master aan (elk op een controller) en de snelste van de dvd en brander op dezelfde controller als de snelste HD. Zo hou je je snelheid maximaal.
Je theorie van On-the-fly kopieren klopt ook wel, sinds een controller slechts een aparaat kan aansturen tegelijkertijd kan hij dus niet zowel schrijven naar je hd als lezen van een andere als die op dezelfde controller zitten. Daarom stel ik dus ook voor ze elk hun eigen controller en master te geven...Ik hoop dat dit een voldoende antwoord is op je vraag.