Op vrijdag 07 juni 2002 01:48 schreef hoolie_v het volgende:
Riemer, as I said":
Goed zoeken ZEKER !!! , maar er zijn soms zoektermen die je niet kunt verzinnen, als je niet lang GoTter bent...
Ga b.v eens zoeken op moederplank als keyword....
Als newbie, of zelfs dat niet... zou je hier toch niet opkomen..?

Helemaal mee eens.. zei het dat in de meeste gevallen vaak onterecht geroepen wordt dat men gezocht heeft. Vaak kiest men een topictitel die, als je die in de search zou gebruiken, verheldering brengt en het probleem binnen no-time vindt.
Eén van policyregels in WOS is dat er een duidelijke topic dient te worden bedacht. Dit heeft als voordeel dat veel keywoorden worden vermeld in de titel. Vaak zoekt men namelijk niet topictitel en inhoud, maar alleen op topictitel. Als je dan consequent duidelijke titels hanteerd geeft dat een verhoogte kans op een goed zoekresultaat.
De problemen als hierboven besproken zijn forumbreed en niet specifiek bij WOS onder te brengen.Er worden nog te vaak topics geopent met vragen die gewoon in de FAQ staan en heel makkelijk terug te vinden zijn in de search. Om maar te zwijgen van het ontbreken van de basiskennis te die verlangen van de users. Bijna alle nieuwskomers op GoT hebben één ding gemeen, ze hebben in windows operating systeem... Dus is WOS één van de eerste fora die men bezoekt. Deze users hebben nog niet echt het reilen en zeilen van het forum onder de knie (lees: The Basics; Forum Survival Guide) en dus zijn de regulars en (lite) mods niet alleen technisch aan het modden maar ook bezig om nieuwe users te sturen... Dit laatste vergt veel geduld en tijd. Gelukkig is de bezetting qua modforce erg goed. Sterker nog, vaak is er een bezetting van wel 20 uur per dag, en dat is ook nodig.
En zoals al eerder is gezegt, tussen zoeken en zoeken zit een groot verschil. Zoeken is inderdaad een kunst, maar zeker niet onmogelijk. Vaak is het ook een kwestie van willen. Veel users worden in een topic gewezen op het feit dat het antwoord dat wordt geboden makkelijk in de search te vinden was... daarop volgt vaak een antwoord in de trend van "ja, sorry. Maar ik heb haast" Als ik dat lees gaan mij de haren rechtop staan. Een topic openen en ook nog een antwoord krijgen kost meestal meer tijd dan zelf zoeken. Nieuwe users hebben meestal basic vragen... als je de antwoorden op die vragen niet kunt vinden via de FAQ of de search (
* Han zwijgt maar over de vaak vergeten helpfunctie's in windows of programma's) ligt dit echt aan de user zelf.
Een ander hekelpunt vind ik het egoïsme. Veel users openen een topic met een vraag en wordt afgesloten met een boodschap van de topicstarter in de trend van "laat maar, opgelost". Ja? Wat hebben andere users daar aan? Post dan op z'n minst de oplossing. Helemaal als er meerdere mogelijkheden worden aangegeven door andere users in zo'n topic, dan is het verdomde handig voor users die later het topic lezen om te weten welke mogelijkheid nu daadwerkelijk tot de oplossing heeft bijgedragen.
Tot zover mijn RSI-aanwakkerende bijdrage
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.