[IDEE?] Trein-trafo voor regelen van fans

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
ik kwam bij het opruimen een oude treintransformator tegen
das zo'n mooi groen kastje met een grote draaiknop waarmee ik voltage tussen 0 en 15V kan regelen

is dit bruikbaar om mn fans mee te regelen?

op zich lijkt het me wel kewl zo'n grote rode draai knop bij mn pc :D
en evt. ontlast het ook de voeding zodat ik die voor wat meer verlichting ed kan gebruiken

Verwijderd

Mja ik denk het wel hoor ik weet niet of je rekening moet houden met watt of ampère ofzo :?

• Upquark
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
Ik weet niet of het kan, maar het lijkt me wel kickuh! :D

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55

PoweRoy

funky!

lijkt me strak.....kheb er ook nog 1

[This space is for rent]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

ik heb ook wel van die trafo's hier :)(legetrein :P), maar die geven te weining vermogen, misschien dat je net 3 koelers kunt doen.

specs

• Karp
ik zal zo ff in bakken graven en de specificaties opzoeken
ik heb nl. ook nog 2 verschillende

• Karp
thnk god, het boek lag niet op de stapel-met-trein-spullen-helemaal-achter-in-een-berghok

ok, ik heb zelf 2 smaken

de fleischmann 6735 en de 6755

6735 is de lichtere:

max vermogen 14,5 VA
0-14V bij 0,55A

en de 6755

max vermogen 31VA waarvan 17VA voor de gelijkstroom
0-15V bij 1.1A (ookal zegt de transformator zelf 1,2A ?)

dit is beide gelijkstroom
er is nog een 2e aansluiting voor wisselstroom, die is niet regelbaar

• BaRF
  • Laatst online: 20-02 10:55

BaRF

bijna kerst

hehe cool als je dan een digitale hebt kun je je fans aparte nummer geven, en onafhankelijk sturen :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• kweenie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb zelf ook nog twee trafo's liggen, zou wel cool zijn :P

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:30
<treinfreakmode>
Je kan je fans regelen met een regelbare transfo. Let enkel op bij Marklin, dit is wisselspanning. De regeling werkt net als gewoon een potmeter tussenschakelen. Met een digitale gaat dit echter niet werken, die stuurt namelijk constant het volledige voltage (+- 15 V) op de lijn, samen met digitale info die door een chip in de locomotief de motorsnelheid regelt. Het vermogen valt wel mee hoor, en als je overbelast dan vat ie gewoon een minuutje uit. Let wel op de warmte die hij afgeeft.
</treinfreakmode>
Gewoon gaaan dus, en niet missen tussen + en - :D

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

edit:

over de reply van naftebakje gelezen |:(
/edit

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 10:39
Ik heb het al geprobeerd, wel met een lego trafo :), maar het werkte echt, maar onder een bepaald voltage werken ze dus niet meer, zet je em hoger dan werkt, best leuk.

Maar echt handig is het niet.

|>

• naftebakje
  • Laatst online: 22-02 09:30
Inderdaad, de fan heeft een startvoltage nodig. Misschien helpt een condensator parallel met de trafo wel om op lagere voltages de fan te kunnen starten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
ja kan dit gebruik ik ook.... en heb het van een vriend... wel handig idd!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37
:{

nogal een lompe oplossing imho

Repareren doe je zo.

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-02 13:39

decramy

root@birdie:~#

* decramy heeft gezocht en GEVONDEN!!

LOL :D

dit is LOL

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Karp
Op donderdag 06 juni 2002 20:10 schreef Sine het volgende:
:{

nogal een lompe oplossing imho
wat dan?

je kunt aan de snelheid van je treintjes zien hoe je fans draaien, wat wil je nog meer? :D

• Karp
weet iemand wat een gemiddelde 80/92mm fan nodig heeft aan voeding?
dan kan ik ook zien hoeveel ik er op kan gooien :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
iets van 0.025 ampère gloof ik. Kan ook 10x zoveel zijn hoor...

Verwijderd

Ik heb vier 80mm case fans op een extern instelbaar adaptertje van 12 tot 3 volt. Op twaalf volt draaien ze wat stiller dan op mijn 12v PSU vanwege de amps denk ik. Is wel zo prettig vanwege de herrie en verder maakt het voor mijn temps niet zoveel uit. (Zitten ook nog 2 fans op mijn voeding dus die kast blijft wel koel)

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik heb hier nog een of andere TRIX Express liggen... Levert max 12v bij 1A >:) Hmmz... Maar is wel een lom ding, en hij is lelijk :)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 19:12 schreef Karp het volgende:
ik kwam bij het opruimen een oude treintransformator tegen
das zo'n mooi groen kastje met een grote draaiknop waarmee ik voltage tussen 0 en 15V kan regelen

is dit bruikbaar om mn fans mee te regelen?

op zich lijkt het me wel kewl zo'n grote rode draai knop bij mn pc :D
en evt. ontlast het ook de voeding zodat ik die voor wat meer verlichting ed kan gebruiken
tuurlijk kan dat joh

Verwijderd

Op vrijdag 07 juni 2002 00:21 schreef Scyth het volgende:
(...)Maar is wel een lom ding, en hij is lelijk :)
Mag voor de gemiddelde tweaker geen probleem vormen, toch? :?

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 13:40
Woei, ik had vroeger ook altijd m'n fan(s) aan een hele oude treintrafo hangen, was wel grappig. Alleen was het voltage wat eruit kwam niet helemaal constand of zo. De hele tijd kleine snelheidsverschillen... :{

Verwijderd

ik gebruik zelf ook nog een oude hele oude lego trafo 0-13V werkt perfect ! Er hangen nu 4 Fans aan allemaal 8x8cm fans, en de voltage blijft op een gelijk nivo van 13v.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

doe ik al jaren.. voor mijn versterker! kan mijn radio heel hard.. word ook voor de drive-in show gebruikt www.hetkarretje.nl

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Werkt natuurlijk uitstekend, maar als je weet hoeveel een nieuwe treintrafo kost (>50 euro) is het nogal overdone wetende dat het ook met een draadgewonden potmeter (>3 euro) of LM317 (1 euro) of losse torren (1 euro) kan.

Ik heb trouwens een treintrafo omgebouwd tot wisselstroomvoeding.
Een oud model treintrafo is een trafo waar een metalen armpje direkt over de secundaire wikkeling schuift - net als bij een vermogenspotmeter. Ik heb de diodes overbrugd en kan nu van 0 tot 10 Volt wisselspanning regelen - of van 13 tot 23 Volt als ik de 13 Volt lampjes-wisselspanning in serie schakel. Dat is héél handig om voedingsschakelingen te testen. Een poor man's variac!

Verwijderd

Ik heb ook nog dozen vol met oude treintransformatoren liggen >:). Goed idee van je, very useful :7

• apollovenlo
  • Laatst online: 09-11-2025
van marklin heb je nu tog dat digitaale gedoe !!!!!!!

sloop die ondvangers uit je treintjuzzzzzzz hang ze aan een fan sluit ze aan op je trafo en nu kun je elke fan apart stuuren er is ook nog een interface voor die dingen aan je pc te maaken dan kun je dus met je pc je fans regelen
wel een duure oplossing maar zeker wel kicke
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Verwijderd

id op zich wel goed alleen je moet em op de 230v aansluiten en das baggen, gewoon een draaipotentio schakelaar en een mooi knopje naar keuze is makkelijker en ziet beter uit, is mijn mening dan.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op vrijdag 07 juni 2002 03:50 schreef Chainsaw1984 het volgende:
id op zich wel goed alleen je moet em op de 230v aansluiten en das baggen, gewoon een draaipotentio schakelaar en een mooi knopje naar keuze is makkelijker en ziet beter uit, is mijn mening dan.
een potmeter moet je alleen solderen en een zo'n trafo kun je het met kroonsteentjes af !

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1