Vreemd probleem met de CD-ROM drive/brander

Pagina: 1
Acties:

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07
Ik zit met het volgende probleem. De PC van m'n vader is uitgerust met een redelijk oude 2x brander, die altijd zonder problemen heeft gewerkt. Nu heb ik de PC flink geupgrade (van een P2 -> Athlon 800), maar nu werkt de brander niet meer naar behoren.

De brander lijkt goed geinstalleerd te worden door Windows 2000, hij herkent hem juist en installeert de juiste drivers. Maar het is niet mogelijk om fatsoenlijk een CD af te spelen, als je .exe draait vanaf een cd krijg je gegarandeerd een foutmelding. Maar als je eerst de inhoud van de CD naar de hardeschijf kopieerd kan je deze .exe wel afspelen (Het kopieren gaat trouwens extreem traag, zelf voor een 6x lezen).

Ook het branden van de CD's gaat niet goed. Zodra er een CD aanwezig is in de drive crashen alle CD-brand programma's die ik heb geprobeerd bijna spontaan (Easy CD Creator/Nero).

Het is niet zo dat de drive kapot is oid want op een andere computer werkt alles wel naar behoren. Wie heeft enig idee wat de oplossing is?

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Al eens een firmware update geprobeerd?

UDMA ingeschakeld?

Al in een andere Win2K bak geprobeerd?

Wat voor foutmelding gaf tie?

Nieuwe ASPI drivers geprobeerd?

Slave/Master instellingen op de IDE controller correct?

eerst zoveel mogelijk zelf proberen zou ik zeggen.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 13:35

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Kan van alles zijn:
Er zijn(gloof ik weet niet zeker maar wel is wat over gehoord) cd-r die een minimum brandsnelheid hebben en dat betekent dus dat een 2x brander er dan onder valt.

Wat misschien wat waarschijnlijker is is dat een brander over het algemeen master moet zijn (secondary master), mijn gloednieuwe aopen fikker kan ook niet als secondary slave hangen want dan start windows niet op (maar de bios herkent hem wel)

Firmware kan het ook zijn maar lijkt me stug.
Kijk ook ff of je wel een goede voeding (oid) heb.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Master/slave mag niks uitmaken...

Ik heb veel assemblage werk gedaan, en de standaard procedure was altijd cdrom - master, brander - slave.

nooit geen problemen mee gehad, met varierende type's niet.

Dat mag het niet zijn, tenzij je hem op auto hebt staan, dat kan nog wel nukkig gaan doen.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 13:35

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Geloof me gebeurt vaker, kep zelf ook vaak in pc's zitten sleutelen en het gebeurt wel eens (niet vaak maar toch) dat de brander perse master wil zijn.

En ik gebruik nooit cable select optie.
En jah ik controleer altijd of ik niet per ongeluk 2x slave hep, kan je vaak ook al aan de bios zien want dan gaat ie flippen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07
Ik heb het jumpertje van slave -> master gezet en het probleem lijkt opgelost. Hij crasht iig niet meer als ik iets vanaf cd probeer te lezen. Of het branden ook werkt moet nog getest worden.
Pagina: 1