Toon posts:

HDD wil geen DMA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een eerdere post (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/516396/1?limit=25)
heb ik het over een probleem gehad dat mijn cpu continue overbelast is.

Iemand heeft me opmerkzaam gemaakt op het feit dat het wel eens aan de HDD die niet op DMA zou staan kon liggen.
Mijn HDD staat idd op een nog onbekende reden op PIO.
De vraag is hoe ik deze weer op DMA krijg.
Ik heb DMA voor zover dat mogelijk is in de BIOS ingesteld.
Verder heb ik in XP de optie DMA if possible aangevinkt.
Dit heeft nog niets opgeleverd.
Uiteindelijk heb ik mijn UDMA66 kabel vervangen door een nieuwe UDMA66 kabel.
Ook dit heeft het niet opgelost.

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik DMA zou kunnen forceren en of het mogelijk is dat een virus in de bootsector (want ik heb meerdere malen geformat) ervoor kan zorgen dat de HDD op PIO blijft staan.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat voor een hardisk is het?

Misschien kan de harddisk geen DMA aan?

(misschien effe een topic-name-change aanvragen?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals mijn signature al zegt: IDM DTLA 305030, 40gb/5400/u100.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Zo, topictitel maar even creatief verbeterd :)

Verwijderd

hmmmm... misschien is je hd wel kapot... test het eens met een andere hd!

Verwijderd

Topicstarter
Harddisk op alle mogelijke manieren getest (ontrack) en er worden geen problemen gevonden.
Ben net weer klaar met een format.
Weer hetzelfde probleem,.....:(

Verwijderd

heb zojuist ook in je oude thread gepost...
Sluit die ide kabel es alleen op je hdd op de laatste connector aan en kijk dan nog es.

Verwijderd

Topicstarter
HDD blijft gewoon in PIO staan.
Ik probeer DMA te forceren, maar iedere poging wordt geweigerd (IDE Tool IBM, VIA DMA Tool).

Foutmeldingen die ik krijg-> Error: Can't open SCSI Base Key en Error: Get PIO/DMA mode Error!
Net ging winxp zoeken naar een scsi/controller, terwijl ik geen scsi en geen udma100/+ controller heb op de ak33.
Mijn HDD is ondersteunt wel udma100, ik gebruik slechts udma 66.

Ik heb trouwens ook gekeken in '98SE en daar weigert hij ook de HDD in DMA te zetten (historie probleem [topic=516396/1/25] )

Dit linkje verwijst naar het probleem, echter ik krijg het dus niet opgelost d.m.v dma tool.
http://www6.tomshardware.com/mainboard/00q3/000919/kt133-07.html

Zal nieuwe BIOS istalleren (voor de zoveelste keer) en daarna ga ik toch echt even een andere ak33 proberen.
De schijf heb ik op alle mogelijke manieren getest, dus denk dat het daar niet aan ligt.

Als er iemand is die met dit probleem bekend is of een andere nuttige bijdrage heeft, all welcome!!

Verwijderd

Let er wel op dat het een IBM schijf is en niet al te betrouwbaar zijn, ga is kijken op de site van ibm voor een diag tool.

Verwijderd

Topicstarter
Sinds wanneer is IBM onbetrouwbaar dan?

Ik heb alle mogelijke diagnostische programma's losgelaten op de schijf, ook die van IBM (zie mijn postings,...)

Verwijderd

er is laatst nog nieuws over geweest dat ibm meer dan 3% uitval heeft. toch niet echt betrouwbaar

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zo.
Als er ook maar iets met mijn HDD aan de hand is, dan zou ik dat toch a.d.h.v. een van die diagnostische programma's moeten zien?

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb net mijn mobo vervangen door een andere ak33.
Geen veranderingen.
Mag ik er vanuit gaan dat mijn HDD naar de tandjes is, i.c.c. dat hij geen dma meer aan kan en dus waardeloos is?
Pagina: 1