[Via geeft geluidsproblemen] Welk Intel bordje?

Pagina: 1
Acties:

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Mijn Asus Cuv4x doet het op zich helemaal niet zo slecht; redelijk (33%) overclockbaar, lekker stabiel. Wat dat betreft heb ik niks over het mobootje te klagen.

Alleen heb ik toch wel wat problemen met de chipset die erop zit; die werkt niet goed met mijn geluidskaart, een Audiotrak Maya 44. Natuurlijk zijn er legio mensen die echt niet zullen begrijpen dat ik daar waarde aan hecht, maar ik doe dat wel.

Ik heb begrepen dat de beste oplossing is om te kijken naar een Intel BX, 815 of 850 chipset bordje. Ik heb nu geen zin en knaken om een upgrade te doen naar een P4, want mijn PIII 700 @ 933 loopt prima.

Maar welk bord is nou goed om te nemen? Ik hoef geen onboard geluid (duh :) ) of video. Aan 512 MB heb ik op zich genoeg geheugen. Dus een 815 chipset lijkt dan wel okee.

maar misschien zijn er mensen die betere ideeen hebben?

Welk bord kan ik nou het beste nemen?

Asus CUSL,
Asus TUSL,
Abit BX,
Abit SA6(r)
MSI 6337
Of iets heel anders?

Ik weet het niet meer hoor. Door de bomen zie ik het bos niet meer...

Help!

ThX! :)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:38

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zelf de CUSL2-C van ASUS. Ben ik erg tevreden over, ik heb een SoundBlaster Audigy Platinum, en die draait zonder problemen met de I815EP chipset van het mobo.

Overklokken is ook geen probleem ermee, want je kunt de CPU in stappen van 3 MHz per BIOS oc'en. Erg makkelijk dus. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:54
Tja, je hecht waarde aan je geluidskaartje. Is't een nieuwe dan? anders koop je gewoon een andere geluidskaart. dat is misschien iets goedkoper.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:38

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Volgens mij is die Maya vooral bedoeld voor musici, meen ik ooit eens in een C!T gelezen te hebben. Dus waarschijnlijk is hij wel aan zijn geluidskaart gehecht. ;)

He who controls the Spice, controls the Universe.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
De optie geluidskaart weg is idd geen optie; anders kan ik mijn oude Soundblaster 128 pci er wel weer insteken...

• dion_b
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 juni 2002 17:21 schreef maartenb het volgende:
Tja, je hecht waarde aan je geluidskaartje. Is't een nieuwe dan? anders koop je gewoon een andere geluidskaart. dat is misschien iets goedkoper.
Betwijfel of dat helpt- het is die 'Via chipset' bug (eigenlijk het gebruiken van een Intel extension door kaartfabrikanten zonder stil te staan dat andere chipsets een proprietary extension niet zouden ondersteunen) en daar hebben de meeste zware PCI kaarten last van.

Bovendien is dit niet zomaar een kaartje :9~

Ik zou gaan voor een i815EB of SiS635T chipset, of BX als goedkope tweede.

Een i815EB heb je met de TUSL2-C or Abit ST6, maar ook met de ECS P6IPAT, wat de helft kost. Een SiS635T (ECS P6S5AT) heb je al voor €63

Wat betreft BX, 2e hands Asus P3B-F, Abit BE-6 II, Gigabyte BX200 ofzo kost geen zak, en een convertor is lekker flexibel, of anders gewoon voor een Asus CUBX of Abit BX133 gaan, heeft al FC-PGA

Oslik blyat! Oslik!

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Euh... Wat is dan het verschil tussen een Cusl en een Tusl?

Op de Mycom site staat dat de Tusl een 82815EP chipset heeft. Is dat hetzelfde als de 815?

Gatsamme wat maken die computerboeren toch alles nodeloos onoverzichtelijk! :D

Is dat ECS spul en die Tusl nog wel een beetje te OC'en, of moet ik het verder met 700 MHz doen?

Verwijderd

Ik heb zelf een TUSL2-C mobo van Asus en een Sound Blaster Audigy en alles werkt zonder problemen. Goed overclockbaar.
Ik heb op mijn Celeron 1100 zeer stabiel op 1254 MHz draaien. En werkt met de volgende processors:

Pentium 3 Coppermine/Tualatin
Celeron 2 Coppermine/Tualatin
Cyrix 3

Ow ja hiervoor had ik een Celeron 600 stabiel op 900 MHz draaien op dit plankje.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Update:

Er zit nu een Asus TUSL bordje in. Wat een wereld van verschil. Het geluid is nog nooit zo goed geweest als ik nu heb. Iedereen dank voor het advies, MisterDon is happy! :)
Pagina: 1