[linux] bash vervangen door ksh93?

Pagina: 1
Acties:

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Ik heb tijdens een cursus gewerkt met ksh93 (kornshell). Omdat ik op mijn werk ook al aardig aan ksh gewend ben overweeg ik nu om deze ook op mijn linux systemen te zetten. ksh93 is geavanceerder in shell scripting, de meeste dingen werken echter ook gewoon in bash. Maar vooral de esc+v(commando wat je aan het intypen bent editen in VI) optie in ksh vind ik handig.

Wat is jullie mening over de verschillende shells(voor en nadelen) en wat voor problemen kan ik tegenkomen als ik de default shell zou willen vervangen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 23:01

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat moet niet echt een probleem zijn denk ik, zolang je maar bash er ook op laat staan. Als je gewoon /bin/bash door zou linken naar je ksh dan gaan er een hoop dingen mis, maar als je ksh ernaast zet en als standaard instelt dan moet het geen probleem zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Er is helemaal geen probleem om de default shell voor je user te veranderen. Zolang bash maar op het systeem blijft staan, kan jij rust een andere shell gebruiken.

Eerst de kornshell installeren, via een debje, rpm, of langs de source, en dan als user via het programma "chsh" (Change Shell) de default shell van /bin/bash naar /bin/blabla veranderen.

Via /etc/adduser.conf kan je nieuwe users ook de kornshell automatisch opdringen, mocht je dat wensen :)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 16:34 schreef odysseus het volgende:
Dat moet niet echt een probleem zijn denk ik, zolang je maar bash er ook op laat staan. Als je gewoon /bin/bash door zou linken naar je ksh dan gaan er een hoop dingen mis, maar als je ksh ernaast zet en als standaard instelt dan moet het geen probleem zijn.
vanwege de #!/bin/bash scrippies zeker? :)

Ik heb hem inmiddels draaien, maar hij pakt natuurlijk mijn .profile niet mee als ik via ksh mn shell verander, ik ga maar eens default instellen :) (voor de gewone user dan)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun