Nieuwe psu fan: koelen doet ie, maar....

Pagina: 1
Acties:

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De vorige fan van m'n voeding deed weinig tot niets meer, dus maar een nieuwe fan gemonteerd: een coolermaster 80 mm casefan (0,14 A). Hieruit lopen drie draadjes: rood, zwart en geel. Net zoals bij de vorige fan heb ik de rode en zwarte met een kroonsteentje aangesloten. Maar waar is die gele voor?

Nog een vraag. De fan zal ongetwijfeld de voeding perfect koelen, maar het papier ligt hier bijna op m'n bureau te wapperen. ;) Is een casefan teveel van het goede en kan ik het toerental makkelijk aanpassen? Het mooist natuurlijk met een variabel regelaartje ergens op de kast!

• the_master
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 14:42
Die gele was d8 ik voor je rpm.
Toerental kun je aanpassen door het voltage te verminderen (bijv: 7 volt laten lopen)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Geel=rpm monitor.
Je kunt em natuurlijk op 7v zetten of er een schakelaar 7/12 volt inbouwen.
Howto's staan echt overal op internet.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Toerenmetertje, doe die fan op je mobo aansluiten kan je gelijk zien hoe snel ie draait.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Ja geel is voor de toeren dus da's vrij zinloos. 5 volt is zwart op zwart en rood op rood. 7 volt is rood (van fan) op geel en zwart (van fan) op rood.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 22:49
ff een gaatje boren in je PSU, en dan een potmetertje erin. Die gele is voor de RPM's, die hoef je dus niet aan te sluiten.
Pagina: 1