Sorry hoor Nitraat (wat een bitch, maar toch geen al te grote want AMDer

), maar ik moet je toch even op enkele kleine foutjes wijzen
<quote>
<vetjes> Op een dag geraakte er in de bovenkamer van Nitraat een IDE kabeltje los, craschte zijn brein en dacht hij mij te overtroeven in het beledigen van anderen (wel of niet gemeend???). <niemeer in t' vetjes>
(no flame intended hoor, ik moet de examens toch op iets afreageren)
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op donderdag 06 juni 2002 21:41 sloeg naftebakje volledig de plank mis:
Hoekverdraaiing is hetzelfde als toerental, heeft dus niets te maken met luchtweerstand. Het koppel wordt echter bepaald door de luchtweerstand, rotatiesnelheid en diameter v/d fan. Het benodigde vermogen is inderdaad laag,MAAR:
Als je een reductie op de motor steekt, zal die minder snel draaien maar een groter koppel hebben. Het vermogen blijft dus gelijk (wet behoud van energie). Je hebt wel vermogenverlies in je reductie, maar dit is maar een procentje of tien.
Je motortje moet dus maar een klein vermogen hebben, en hoe sneller hij oorspronkelijk draait, hoe kleiner je het vermogen mag nemen.
Tot zover de interessante mededeling van een overwerkte Belgische student in examentijd.
[zeikmode]
Ten eerste sugdereer ik dat hoekverdraaiing iets maar ook iets met luchtweerstand te maken heeft? Ik zeg dat het benodigde vermogen van de motor afhankelijk is van de luchtweerstand en de hoekverdraaiing. Hoekverdraaing is niet het zelfde als toerental, echter wel rechtevenredig hieraan. 100 omwentelinigen per seconde staat immers niet gelijk aan 100 rad/s maar aan (2*Pi*n)/60 aannemende dat je 100 rpm hebt, dan is dat 10.47 rad/s....ik weet wel welke ik in moet vullen in de formule als ik het benodigde vermogen moet berekenen. de 10.47 en niet de 100.
De discussie ging erover of je een sterke motor nodig had om een fan langzaam te laten draaien d.m.v een overbrenging. Ik zeg neen, minder vermogen volstaat zelfs. Wat jij vertelt klopt, maar je hebt mijn verhaal niet goed begrepen. Iemand opperde dat je een sterkere motor nodig zou hebben voor lage toerentallen en dit geldt alleen als de fan direct op de motor gemonteerd is.
Maar goed je snap iig wel hoe het in elkaar steekt, maar lezen is ook een kunst Bovendien denk ik dat de 10% vermogensverlies in je overbrenging nogal hoog is. Ik heb zelf stage gelopen bij Schelde Gears en die maken echt geen lullige tandwielkastjes. Afhankelijk van de type vertanding die je hebt zal het rendement varieeren tussen de 95% en 90% ik neem aan dat we rechte vertanding nemen en geen schuine, we hebben het toch over lage vermogens dus 5% is meer dan genoeg rendementsverlies.
BTW Doe de groeten maar aan die leraar en vertel hem maar dat ik "iets" hoger had dan een 3 voor mechanica op de HTS.
[/zeikmode]
[patsmode]
BTW als je over tandwielen e.d. wilt praten, ik heb hier nog een compleet 300 blz tellend rekenverslag liggen van een tweedtraps tanwielkastje die ik moest ontwerpen voor school. Met daarin berekening van tandwielen, profielverschuiving, tot aan de benodigde spelingen in de glijlagers t.b.v een goed smeerfilmdikte.
[/patsmode]
</quote>
Om het de simpele tweaker gemakkelijk te maken en uitroepen zoals hierboven (LeonM: Eeeehm... sjah Had ik al gezegt dat ik nog met me opleiding moest beginnen?) te vermijden heb ik proberen je brakke zin te verduidelijken omdat je toch wel een verband tussen hoekverdraaiing en luchtweerstand leek te bedoelen.
En eh, hoekverdraaiing niet hetzelfde als toerental (als je niet te strikt werkt om wat eenvoud te bewaren voor die arme LeonM)
*krabt in haar*

Eureka. Het gewicht drukken wij uit in Kg nietwaar? Is een gewicht in pond dan iets anders, maar wel evenredig? Is een prijs in Euro iets anders dan in gulden of $?
Neen, de omwentelingssnelheid kun je in tr/min (jaja, SI eenheid is min^-1) en radialen/min uitdrukken.
Je hebt stage gelopen bij *RECLAME*, en die maken geen lullige tandwielkastjes? Proficiat, de gemiddelde tweaker wel

, en als die zijn tandwielen dan oliet zet hij ze volledig in een bak olie. Dus is een ruwe schatting van 10 % verlies (jaja, rendement is 0.9 oftewel 90 %) lijkt me wel gerechtvaardigt, en doet er eigenlijk zoveel niet toe. Trouwens is jouw 95 % voor een (1) enkele overbrenging, terwijl hij voor zijn vertraging toch wel een serie overbrengingen nodig heeft, tenzij hij een worm-wormwieloverbrenging gebruikt maar daar heb je dan weer grotere verliezen.
En je stelling dat je alleen een sterkere motor nodig hebt als je de fan rechtstreeks verbind, daar klopt ook geen ene reet van, dat mag een lichte zijn met vermogen P=M*2*Pi*n .
En als je wil patsen, ik ben wel al telkens gebuisd geweest voor mijn hoofdvak Wiskunde, maar de leraars vinden dat geen probleem want ik kan het in de les. Ze zeggen zelf dat ik de slimste op het vak van wiskunde ben waar ze ooit aan les hebben gegeven (zegt een +- 60 jarige leraar wiskunde). Da's pas kunnen (not)

Ik hoop dat je nu niet teveel beledigt bent, maar je hebt erom gevraagd.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.