Een zeer trage fan, waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 934 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik ben op zoek naar een fan van 120mm of groter die zeer traag draait. Ik denk daarbij aan ongeveer 1 rotatie per secode (<60RPM)

Het idee is namelijk om dat ding in me toekomstige plexy (lexaan ofzo) zijkant te bouwen, en er dan een lamp achter te zetten. Zodat je een schaduw krijgt van die fan.

Ik heb zelf al wat gezocht. Maar alle fans werken het zelfde als die van me pc. En die doen het gewoon niet onder minder dan 1000RPM. Ik heb er wel een paar gevonden die moet een normale elecktromotor werken, maar die zijn allemaal zeer groot (meer dan 416mm iig)

Weet iemand wat voor fan ik dan moet zoeken. En evt. een verkoopadres?

Verwijderd

http://www.ttelectronics.nl/

misschien hebben ze hier wat je zoekt :)

Verwijderd

misschien zo min mogelijk volt waarbij een bepaalde fan nog draait?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

bouw een zeer soepel draaiende propellor in de kast en laat deze draaien op de caseflow !!

dus niet dat ding zelf aandrijven.

of met een as, tandwielconstructie naar een lego motortje ??

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op donderdag 06 juni 2002 13:37 schreef LeonM het volgende:
Ik ben op zoek naar een fan van 120mm of groter die zeer traag draait. Ik denk daarbij aan ongeveer 1 rotatie per secode (<60RPM)

Het idee is namelijk om dat ding in me toekomstige plexy (lexaan ofzo) zijkant te bouwen, en er dan een lamp achter te zetten. Zodat je een schaduw krijgt van die fan.

Ik heb zelf al wat gezocht. Maar alle fans werken het zelfde als die van me pc. En die doen het gewoon niet onder minder dan 1000RPM. Ik heb er wel een paar gevonden die moet een normale elecktromotor werken, maar die zijn allemaal zeer groot (meer dan 416mm iig)

Weet iemand wat voor fan ik dan moet zoeken. En evt. een verkoopadres?
Misschien moet je gewoon een standaard grote fan nemen, en daar zelf eem slome motor in modden ?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• LeonM
Op donderdag 06 juni 2002 13:39 schreef Chilco het volgende:
http://www.ttelectronics.nl/

misschien hebben ze hier wat je zoekt :)
Ik ga checken :)
[EDIT] Eeeeh, weet je het zeker, ik zie nergens fans staan hoor?
Op donderdag 06 juni 2002 13:43 schreef xychix het volgende:
bouw een zeer soepel draaiende propellor in de kast en laat deze draaien op de caseflow !!

dus niet dat ding zelf aandrijven.

of met een as, tandwielconstructie naar een lego motortje ??
Zou ook nog kunnen, misschien laten lasercutten uit een stukje alu, en dan zwart schilderen ofzo
Op donderdag 06 juni 2002 13:43 schreef Devil het volgende:

[..]

Misschien moet je gewoon een standaard grote fan nemen, en daar zelf eem slome motor in modden ?
Denk niet dat dat lukt, wanrt er zit weinig ruimte in het midden van zo'n ding. En als het zou kunnen, wat voor motor zou ik dan nemen? Gewoon een standaard stappenmotortje?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op donderdag 06 juni 2002 13:51 schreef LeonM het volgende:

[..]

[..]

Zou ook nog kunnen, misschien laten lasercutten uit een stukje alu, en dan zwart schilderen ofzo
[..]

Denk niet dat dat lukt, wanrt er zit weinig ruimte in het midden van zo'n ding. En als het zou kunnen, wat voor motor zou ik dan nemen? Gewoon een standaard stappenmotortje?
Veel weet ik er ook niet van, maar een klein motortje met een klein tandwiel wat je een groot tandwiel kan laten draaien, aan dat grote tandwiel zit weer een kleine vastgemaakt die nauwelijks ronddraait die weer op zijn beurt een grote kan aandrijven die weer een kleine aanvast zit die bijna niet draait, op die manier kan hij zo langzaam gaan lopen als je zelf wil :) Werkt een horloge zo niet (weliswaar met kleinere tandwieltjes :P )

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[..]

Je hoeft die motor ook niet precies in het midden van het ding te bouwen, je kan hem best er achter laten uitsteken.
Vroeger, toen ik nog techniekles had op school, hadden ze daar kleine electromotortjes met een berg tandwielen erin, waardoor de motor heel langzaam ronddraaide. Ik denk dat ze dat soort motors wel bij modelbouwzaken hebben.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
je fan moet starten. dat kost kracht. maar als ie eenmaal draait kan ie geloof ik toch wel NOG lager dan 1000rpm?

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Verwijderd

Gewoon een krachtig motortje nemen, en die met tandwielen etc naar je 120mm fan laten gaan, let wel op dat je een krachtig motortje neemt, want zoveel tandwielen verijsen een hele berg kracht, zeker met opstarten.

• Ordos20
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 12:46
Eeuhm een weerstandje bij de voeding en zo de stroom terug drukken? dan gaat ie toch ook lager lopen?(bijv 2-3v)

MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-02 11:06
op warmte (zonne) - energie laten lopen vanaf de lamp dat is vrij makkelijk en snel gaat het zeker niet

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Op donderdag 06 juni 2002 15:23 schreef Ordos20 het volgende:
Eeuhm een weerstandje bij de voeding en zo de stroom terug drukken? dan gaat ie toch ook lager lopen?(bijv 2-3v)
Dit werkt dus niet met een 12VDC casefan, die draait dan helemaal niet meer. De meeste gewone electomotors draaien ook iets van 500 rpm minimaal.

Kan je niet een stappenmotor nemen en die aansturen?
Of met behulp van een "versnellings-bak" (een paar tandwieljes) het toerental omlaag brengen?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 08:53
Op donderdag 06 juni 2002 15:45 schreef Mad_Demon het volgende:
Dit werkt dus niet met een 12VDC casefan, die draait dan helemaal niet meer. De meeste gewone electomotors draaien ook iets van 500 rpm minimaal.
Helemaal mee eens... Deze optie vervalt dus eigenlijk...
Kan je niet een stappenmotor nemen en die aansturen?
Of met behulp van een "versnellings-bak" (een paar tandwieljes) het toerental omlaag brengen?
Hier zie je dus 2 oplossingen:
- Stappenmotor
- Vertraging (versnellings-bak-idee)

Beide hebben voor en nadelen. Bij beide moet je de constructie van je ventilator veranderen. Met een stappenmotor moet je het motortje eruit slopen, en een stappenmotor erin zetten. Bij een vertraging heb je denk ik ook wel een ander motortje nodig. Hier een vertraging bij zetten. Bij een modelbouwzaak moeten ze zo iets wel hebben.

Ik zal in het kort de voor- en nadelen voor je opsommen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- Stappenmotor voordelen:
   De snelheid is vrijwel traploos te regelen.
   Een stappenmotor hoeft niet groot te zijn.
   Een stappenmotor is heel stil t.o.v. tandwielen.

- Vertraging voordelen:
   Je hebt geen extra schakeling nodig.

- Stappenmotor nadelen:
   Je hebt een schakeling nodig (microcontroller), welke
    de stappenmotor aanstuurt.
   Je moet de fan zo ombouwen dat er een stappenmotor in
    zit ipv de normale borsteltjes.

- Vertraging nadelen:
   Je moet de fan zo ombouwen dat er een motortje met
    vertraging in past.
   De vertraging werkt met tandwieltjes, deze kunnen voor
    meer geluid zorgen.
   Het motortje draait al op volle toeren als de fan heel
    langzaam draait. De fan snel laten draaien zit er dus
    niet in.

Als je het dus netjes wilt doen zou ik voor de stappenmotor gaan. Deze kan je dan ook nog snel laten draaien mocht dat nodig zijn...

Veel suc6...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Kr3Kr
  • Laatst online: 16-12-2025

Kr3Kr

Melpomene

kun je natuurlijk oplossen met een vertraging. zou btw wel lekker kloelen .... ;)

[edit: ooeps; niet gezien...]

Gregor van Egdom Krekr

• Benadski
  • Laatst online: 28-11-2025
Of je laat je lamp knipperen op een iets hogere/lagere frequentie dan je toerental, dan loopt die fan gewoon (extra flow) en zie je de schaduw draaien :9

Gebruik dan wel een snelle lichtbron (superfelle led oid), zodat deze de snelheid van je fan kan bijhouden...

• LeonM
Op donderdag 06 juni 2002 16:12 schreef Benadski het volgende:
Of je laat je lamp knipperen op een iets hogere/lagere frequentie dan je toerental, dan loopt die fan gewoon (extra flow) en zie je de schaduw draaien :9

Gebruik dan wel een snelle lichtbron (superfelle led oid), zodat deze de snelheid van je fan kan bijhouden...
Hmmm, dat kan misschien ook nog wel, goed idee, maar dat vereist wel een heel secure afstelling.

Ik heb dit al wel eens gezien in me pc, als ik door de front fan heen kijk naar de achterste out-take. Dan zie je de achterste heel langzaam draaien :)

Een "versnellingsbakje" is opzich lastig te maken, want waar haal ik tandwieltjes vandaan? Ik heb wel een berg lego, maar dat is allemaal al opgeruimd.

En het gaat er dus om dat de fan in een lexaan plaat komt (zijkant van me pc) en dan is het lelijk om een heel loopwerk erachter te hebben.

Een kant en klare fan op een laag toerental zal het beste zijn. Om me werk hadden ze van die dingen op de airco. Die draaiden heel traag (minder dan 1 rotatie p/s) zodat ze dan sneller konden opstarten zodra de airco aansloeg. Maargoed, die waren wel heel groot :(

• Benadski
Maak met een 555 ic-tje en een paar andere onderdelen (o.a. potmeter) een oscillator. Met de potmeter kun je dan zelf regelen hoe snel je "geprojecteerde fan" ronddraait.

Voor schema's en voorbeelden kun je gaan naar circuitsonline (en ze hebben daar ook een forumpje)

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

tip: technisch LEGO-motortje met een overbrenging >:)

AHUM.... Ja... uh.... |:(

Uh... help? :)

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• LeonM
Op donderdag 06 juni 2002 17:50 schreef Scyth het volgende:
tip: technisch LEGO-motortje met een overbrenging >:)
tip: koop een bril >:)

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

tja na het topic maar eens gelezen te hebben:
12v fans zijn er wel die opstarten en draaien op 1.5V (check ibm server fan's: NMB :) maar deze draaien dan nog te snel ..)

Wat je ook zou kunnen doen <simple oplossing>
is een 120mm fan pakken die erg soepel draait(NMB/Papst) en deze niet van stoom voorzien.
en achter je lamp een fan zetten, dus dan gaat je groote draaien door de lucht van de kleinere.. :o

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Neomess
  • Laatst online: 20-02 14:09

Neomess

neomess.nl

gewoon je fan opstarten met een wat hoger voltage en dan overschakelen op een wat lager voltage

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Verwijderd

Ben te :z om alle replies door te lezen hoor :)
Misschien kan je de bladen van de fan verzwaren en zo het laagste rpm lager maken dan het was..
Acceleratie duurt langer en hij blijft langer doordraaien ensew maar ik kan zo 124 geen nadelen bedenken 8-)

Zelf heb ik een 80mm met startproblemen, die blijft dan heen en weer gaan en komt net niet ver genoeg om een draai te maken en daarna op snelheid te komen.
Met zwaardere bladen zou dat niet gaan.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Op donderdag 06 juni 2002 18:15 schreef im_ik het volgende:
tja na het topic maar eens gelezen te hebben:
12v fans zijn er wel die opstarten en draaien op 1.5V (check ibm server fan's: NMB :) maar deze draaien dan nog te snel ..)

Wat je ook zou kunnen doen <simple oplossing>
is een 120mm fan pakken die erg soepel draait(NMB/Papst) en deze niet van stoom voorzien.
en achter je lamp een fan zetten, dus dan gaat je groote draaien door de lucht van de kleinere.. :o
Dat gaat niet werken. Een 120mm fan kan onmogelijk aan het draaien gebrachten worden door een fan die ook nog eens ACHTER de lamp zit, daar loopt de 120mm fan te stug voor, en levert de kleinere lang niet genoeg kracht voor...
(Mischien WEL als je het gehele motortje uit de 120mm fan haalt BTW.)

[Annoying mode on]
Op donderdag 06 juni 2002 18:15 schreef im_ik het volgende:
...een 120mm fan pakken die erg soepel draait(NMB/Papst) en deze niet van stoom voorzien...
Wh00t! Hoe oud zijn je fans dat ze nog op stoom lope?

:Y)

[Annoying mode off]

Sorry.. kon het niet laten...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Benadski
Iemand ervaringen met PWM sturingen voor fans?

Op deze manier schakel je de spanning heel snel tussen 12V en 0V, de opstartspanning heb je dan, de gemiddelde spanning kan je erg laag maken.

Ik weet alleen niet of een fan dat wel zo leuk vind, door z'n inductie zouen problemen kunnen ontstaan.

• naftebakje
  • Laatst online: 22-02 09:30
Ik heb die PWMschakeling van circuitsonline :7
*gooit pc open en prutst wat*
Als je de PWM schakeling tussen 0 en 5 V zet, kan hij (12 cm fan prutsmerk) op ongeveer 1 toer per seconde draaien. Het gebeurt wel erg schokkerig maar door je tijdsbasis (RC-kring) kleiner te maken is dat zeker te verhelpen. Ik heb wel de vrijloopdiode niet geplaatst (ik weet zeker dat ik ze daar ergens liggen heb :+ ) maar dat zal ook wel een verbetering geven. Na de examens wil ik gerust even de aangepaste waarden uitproberen en posten, maar nu ben ik bezig met "studeren" :'(

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

[..]

Moet je naar de winkel zelf komen :P
is in harderwijk
als je naar tnt electronics vraag weten de harderwijkers wel waar het zit :)

ze hebben er verschillende

edit:
Je kunt er natuurlijk ook een podmeter tussen zetten kun je de snelheid regelen

Verwijderd

gewoon een weerstandje ertussen (tussen het rode draadje)
moet je aan je electroboer ff vrage hoveel ohm (moet je zegge welke aantal volt je wilt en klaar is case

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 15:21 schreef Vers-Tappen het volgende:
Gewoon een krachtig motortje nemen, en die met tandwielen etc naar je 120mm fan laten gaan, let wel op dat je een krachtig motortje neemt, want zoveel tandwielen verijsen een hele berg kracht, zeker met opstarten.
Wat lul jij nou? Met jou theorie kost het me dus veel moeite om in een lage versnellig te fietsen en in een hoge versnelling niet?? :?

Als je je fan traag wilt laten draaien d.m.v tandwielen kan je juist een slap motortje nemen omdat door de tandwieloverbrenging je een waanzinnig koppel aan je fan kan krijgen. Neem bv je auto, in een lage versnelling heb je bergen aan vermogen over in hoger versnellingen niet. Dit terwijl in hoge versnellingen je wielen wel harder draaien dan in lage. Ok de luchtweerstand is wel heel hoog als je hard rijdt, maar als je fan hard draait heeft hij ook meer luchtweerstand dan als hij langzaam draait.

Daarbij moet je gewoon letten op de volgende formule.

Vermogen = koppel * hoekverdraaing (rad/s)

Bij lage toeren heb je weinig luchtweerstand in je fan en zal je hoekverdraaining laag zijn. Resultaat is weinig vermogen. Wederom bewijs dat je geen krachtige motor nodig hebt. Dit geldt alleen als je motor het zelfde toerental als je fan gaat draaien maar dat doet ie niet.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:35
Ik heb niet alles gelezen (lees: alleen de eerste post :P), maar ik denk dat ze zulke slome fans in de winkel niet verkopen, omdat je met 60 RPM helemaal niks wint aan koeling :)

The devil is in the details.

• Benadski
Op donderdag 06 juni 2002 19:47 schreef naftebakje het volgende:
Ik heb die PWMschakeling van circuitsonline :7
*gooit pc open en prutst wat*
Als je de PWM schakeling tussen 0 en 5 V zet, kan hij (12 cm fan prutsmerk) op ongeveer 1 toer per seconde draaien. Het gebeurt wel erg schokkerig maar door je tijdsbasis (RC-kring) kleiner te maken is dat zeker te verhelpen. Ik heb wel de vrijloopdiode niet geplaatst (ik weet zeker dat ik ze daar ergens liggen heb :+ ) maar dat zal ook wel een verbetering geven. Na de examens wil ik gerust even de aangepaste waarden uitproberen en posten, maar nu ben ik bezig met "studeren" :'(
Gooi er inderdaad maar een vrijloopdiode in voordat je verder gaat... De inductieve eigenschappen van die fan zouden nog weleens wat spanningspieken op je 5V lijn kunnen zetten zonder die diode. Dat vinden je chipjes in je pc niet leuk.

Een vrijloop diode sluit je over je fan aan in tegengestelde richting als je spanning.

• naftebakje
Benadski, zodra ik de diode teruggevonden heb ga ik die wel eens installeren hoor, maar ik ben met zoveel projectjes bezig B-) , en de aansluiting van de diode ken ik ook wel hoor, ik ga mijn voeding niet zomaar kortsluiten!
<schoolgezeikmodus>
Tegenovergestelde richting van de spanning??? Richting van de spanning???
Elektronische componenten werken volgens de zin van de conventionele stroom (+ naar -, is eigenlijk mis), dus de pijl in het symbool tegengesteld aan de normale stoomzin door de fan, streepje aan de plus hangen.
</schoolgezeikmodus>

<quote>
Op een dag schreef nitraat iets waarvoor mijn leraar mechanica hem 3/10 zou geven:

Vermogen = koppel * hoekverdraaing (rad/s)

Bij lage toeren heb je weinig luchtweerstand in je fan en zal je hoekverdraaining laag zijn. Resultaat is weinig vermogen. Wederom bewijs dat je geen krachtige motor nodig hebt. Dit geldt alleen als je motor het zelfde toerental als je fan gaat draaien maar dat doet ie niet.
</quote>
Hoekverdraaiing is hetzelfde als toerental, heeft dus niets te maken met luchtweerstand. Het koppel wordt echter bepaald door de luchtweerstand, rotatiesnelheid en diameter v/d fan. Het benodigde vermogen is inderdaad laag,MAAR:
Als je een reductie op de motor steekt, zal die minder snel draaien maar een groter koppel hebben. Het vermogen blijft dus gelijk (wet behoud van energie). Je hebt wel vermogenverlies in je reductie, maar dit is maar een procentje of tien.

Je motortje moet dus maar een klein vermogen hebben, en hoe sneller hij oorspronkelijk draait, hoe kleiner je het vermogen mag nemen.

Tot zover de :? interessante :? mededeling van een overwerkte Belgische student in examentijd.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LeonM
Grrr, nog even voor alle mensen die het NIET snappen:

Een standaard PC fan kan NIET onder 1500RPM draaien, ook niet als je er een weerstand of potmeter tussen zet en ook niet als je m eerst "start"
HET KAN DUS GEWOON NIET MET EEN NORMALE PC FAN!!!!

Duidelijk?

Voor alle mensen die het WEL snappen:

Ik geloof dat naftebakje wel een aardige oplossing eeft gewonden. Voor zover ik het dus begrijp geeft die schakeling kortje "pulsjes" stroom aan de fan, en zo kan je m langzaam laten draaien. Het nadeel is dus dat een normale pc fan altijd schokerig draaid door die magneten erin. En dit is dus niet het effect wat ik wil hebben.

Zoals ik dus al in mijn eerste post vroeg, zijn er fans die dit wel kunnen, die dus een andere aandrijving hebben dan pc fans. Zo ja, wat en waar (en evt pics en specs :P)

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
ik heb nu een ys-tech 120 mm met een 12 naar 5 volt schakelaartje en een rheostat er tussen. als ik hem op volle toeren op 5 volt laat draaien geeft ie 255Rpm aan, draai ik hem daarna nog lager dat ie echt heel erg langzaam is dan geeft ie niet meer aan hoe snel die draait, ik zelf gok ongeveer 150 rpm. ik denk ook niet dat je een fan lager dan dit kunt krijgen...

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Stappenmotoren, vrijloopdiodes, tandwielversnellingsbakken, microcontrollers....

Zeg, niet om het een of ander hoor, maar als je nou 'ns een filmbusje oid neemt en die tegen een fan aanplakt - en dan een 600-toeren-motortje met een dun asje neemt - en die met een snaar (uit oud cassettedeck slopen) koppelt - dan heb je je vertraging ook. Totale kosten moeten onder de vijf euro te houden zijn >:)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 20:01 schreef fuxxe het volgende:
gewoon een weerstandje ertussen (tussen het rode draadje)
moet je aan je electroboer ff vrage hoveel ohm (moet je zegge welke aantal volt je wilt en klaar is case
|:( totdat de weerstand in brand vliegt of hij als warmte element gaat dienen.

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

koop een scanner.. martin sound & light
ik dacht dat deze logo's draait.
of kijk op onze website www.hetkarretje.nl die Double Crystal lamp heeft 2 draaiende logo's deze moet je alleen ff met de hand modden naar een stil staande spiegel.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Ik denk als je het motortje uit een 120mm sloopt, zodat hij vrij en soepel kan draaien, dat je hem wel langzaam kam laten draaien mbh van eenkleinere fan achter de lamp.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 21:41 sloeg naftebakje volledig de plank mis:

Hoekverdraaiing is hetzelfde als toerental, heeft dus niets te maken met luchtweerstand. Het koppel wordt echter bepaald door de luchtweerstand, rotatiesnelheid en diameter v/d fan. Het benodigde vermogen is inderdaad laag,MAAR:
Als je een reductie op de motor steekt, zal die minder snel draaien maar een groter koppel hebben. Het vermogen blijft dus gelijk (wet behoud van energie). Je hebt wel vermogenverlies in je reductie, maar dit is maar een procentje of tien.

Je motortje moet dus maar een klein vermogen hebben, en hoe sneller hij oorspronkelijk draait, hoe kleiner je het vermogen mag nemen.

Tot zover de :? interessante :? mededeling van een overwerkte Belgische student in examentijd.
[zeikmode]
Ten eerste sugdereer ik dat hoekverdraaiing iets maar ook iets met luchtweerstand te maken heeft? Ik zeg dat het benodigde vermogen van de motor afhankelijk is van de luchtweerstand en de hoekverdraaiing. Hoekverdraaing is niet het zelfde als toerental, echter wel rechtevenredig hieraan. 100 omwentelinigen per seconde staat immers niet gelijk aan 100 rad/s maar aan (2*Pi*n)/60 aannemende dat je 100 rpm hebt, dan is dat 10.47 rad/s....ik weet wel welke ik in moet vullen in de formule als ik het benodigde vermogen moet berekenen. de 10.47 en niet de 100.

De discussie ging erover of je een sterke motor nodig had om een fan langzaam te laten draaien d.m.v een overbrenging. Ik zeg neen, minder vermogen volstaat zelfs. Wat jij vertelt klopt, maar je hebt mijn verhaal niet goed begrepen. Iemand opperde dat je een sterkere motor nodig zou hebben voor lage toerentallen en dit geldt alleen als de fan direct op de motor gemonteerd is.

Maar goed je snap iig wel hoe het in elkaar steekt, maar lezen is ook een kunst ;) Bovendien denk ik dat de 10% vermogensverlies in je overbrenging nogal hoog is. Ik heb zelf stage gelopen bij Schelde Gears en die maken echt geen lullige tandwielkastjes. Afhankelijk van de type vertanding die je hebt zal het rendement varieeren tussen de 95% en 90% ik neem aan dat we rechte vertanding nemen en geen schuine, we hebben het toch over lage vermogens dus 5% is meer dan genoeg rendementsverlies.

BTW Doe de groeten maar aan die leraar en vertel hem maar dat ik "iets" hoger had dan een 3 voor mechanica op de HTS.
[/zeikmode]

[patsmode]
BTW als je over tandwielen e.d. wilt praten, ik heb hier nog een compleet 300 blz tellend rekenverslag liggen van een tweedtraps tanwielkastje die ik moest ontwerpen voor school. Met daarin berekening van tandwielen, profielverschuiving, tot aan de benodigde spelingen in de glijlagers t.b.v een goed smeerfilmdikte.
[/patsmode]

Verwijderd

w00t...nix voor mij :s

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

kun je dat lego ding echt niet onderin je case plakken ?? moet je nog een schakeling van 12 > 9 volt hebben...

misschien kun je hem ook met 7v voeden !?!?

dan geen tandwielen maar een elastiekje naar de propellor in de case ???

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

sloop de magneten uit je fan. dan draait ie vrij wrijvingsloos. laat en dan draaien op de caseflow (dat is al eerder genoemd).
Test hety uit met een (complete) fan. hij draait niet gelijkmarig, als ie langzaam draait dan schokt ie, dat komt door de magneten.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

een zwakke motor tegen een sterke in laten draaien ? niet mooi maar t werkt denk wel.... :z

of gwoon 2achtermekaar plakken :P net zoals in je case weetjewel, bij front naar binnen kijken naar die achterste fan van je :D
en dan gwoon nu t zelfde doen met 120mm fans :z

ik kom wel is een keer ff kijken als je t af hep ;)

• LeonM
Op vrijdag 07 juni 2002 01:10 schreef jeuuron het volgende:
koop een scanner.. martin sound & light
ik dacht dat deze logo's draait.
of kijk op onze website www.hetkarretje.nl die Double Crystal lamp heeft 2 draaiende logo's deze moet je alleen ff met de hand modden naar een stil staande spiegel.
Ach ja, het kost ook niet zoveel enzo, en die dingen zijn ook niet zo groot enzo, en gelukkig produceren ze niet zoveel warmte enzo :P
Op vrijdag 07 juni 2002 02:10 schreef nitraat het volgende:

[..]

[zeikmode]
Ten eerste sugdereer ik dat hoekverdraaiing iets maar ook iets met luchtweerstand te maken heeft? Ik zeg dat het benodigde vermogen van de motor afhankelijk is van de luchtweerstand en de hoekverdraaiing. Hoekverdraaing is niet het zelfde als toerental, echter wel rechtevenredig hieraan. 100 omwentelinigen per seconde staat immers niet gelijk aan 100 rad/s maar aan (2*Pi*n)/60 aannemende dat je 100 rpm hebt, dan is dat 10.47 rad/s....ik weet wel welke ik in moet vullen in de formule als ik het benodigde vermogen moet berekenen. de 10.47 en niet de 100.

De discussie ging erover of je een sterke motor nodig had om een fan langzaam te laten draaien d.m.v een overbrenging. Ik zeg neen, minder vermogen volstaat zelfs. Wat jij vertelt klopt, maar je hebt mijn verhaal niet goed begrepen. Iemand opperde dat je een sterkere motor nodig zou hebben voor lage toerentallen en dit geldt alleen als de fan direct op de motor gemonteerd is.

Maar goed je snap iig wel hoe het in elkaar steekt, maar lezen is ook een kunst ;) Bovendien denk ik dat de 10% vermogensverlies in je overbrenging nogal hoog is. Ik heb zelf stage gelopen bij Schelde Gears en die maken echt geen lullige tandwielkastjes. Afhankelijk van de type vertanding die je hebt zal het rendement varieeren tussen de 95% en 90% ik neem aan dat we rechte vertanding nemen en geen schuine, we hebben het toch over lage vermogens dus 5% is meer dan genoeg rendementsverlies.

BTW Doe de groeten maar aan die leraar en vertel hem maar dat ik "iets" hoger had dan een 3 voor mechanica op de HTS.
[/zeikmode]

[patsmode]
BTW als je over tandwielen e.d. wilt praten, ik heb hier nog een compleet 300 blz tellend rekenverslag liggen van een tweedtraps tanwielkastje die ik moest ontwerpen voor school. Met daarin berekening van tandwielen, profielverschuiving, tot aan de benodigde spelingen in de glijlagers t.b.v een goed smeerfilmdikte.
[/patsmode]
Eeeehm... sjah :{ Had ik al gezegt dat ik nog met me opleiding moest beginnen?

• naftebakje
Sorry hoor Nitraat (wat een bitch, maar toch geen al te grote want AMDer :? ), maar ik moet je toch even op enkele kleine foutjes wijzen
<quote>
<vetjes> Op een dag geraakte er in de bovenkamer van Nitraat een IDE kabeltje los, craschte zijn brein en dacht hij mij te overtroeven in het beledigen van anderen (wel of niet gemeend???). <niemeer in t' vetjes>
(no flame intended hoor, ik moet de examens toch op iets afreageren)

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op donderdag 06 juni 2002 21:41 sloeg naftebakje volledig de plank mis:

Tot zover de interessante mededeling van een overwerkte Belgische student in examentijd.

[zeikmode]

Maar goed je snap iig wel hoe het in elkaar steekt, maar lezen is ook een kunst Bovendien denk ik dat de 10% vermogensverlies in je overbrenging nogal hoog is. Ik heb zelf stage gelopen bij Schelde Gears en die maken echt geen lullige tandwielkastjes. Afhankelijk van de type vertanding die je hebt zal het rendement varieeren tussen de 95% en 90% ik neem aan dat we rechte vertanding nemen en geen schuine, we hebben het toch over lage vermogens dus 5% is meer dan genoeg rendementsverlies.

[/zeikmode]

[patsmode]
[/patsmode]

</quote>

Om het de simpele tweaker gemakkelijk te maken en uitroepen zoals hierboven (LeonM: Eeeehm... sjah Had ik al gezegt dat ik nog met me opleiding moest beginnen?) te vermijden heb ik proberen je brakke zin te verduidelijken omdat je toch wel een verband tussen hoekverdraaiing en luchtweerstand leek te bedoelen.
En eh, hoekverdraaiing niet hetzelfde als toerental (als je niet te strikt werkt om wat eenvoud te bewaren voor die arme LeonM)
*krabt in haar*
*D Eureka. Het gewicht drukken wij uit in Kg nietwaar? Is een gewicht in pond dan iets anders, maar wel evenredig? Is een prijs in Euro iets anders dan in gulden of $?
Neen, de omwentelingssnelheid kun je in tr/min (jaja, SI eenheid is min^-1) en radialen/min uitdrukken.
Je hebt stage gelopen bij *RECLAME*, en die maken geen lullige tandwielkastjes? Proficiat, de gemiddelde tweaker wel :+ , en als die zijn tandwielen dan oliet zet hij ze volledig in een bak olie. Dus is een ruwe schatting van 10 % verlies (jaja, rendement is 0.9 oftewel 90 %) lijkt me wel gerechtvaardigt, en doet er eigenlijk zoveel niet toe. Trouwens is jouw 95 % voor een (1) enkele overbrenging, terwijl hij voor zijn vertraging toch wel een serie overbrengingen nodig heeft, tenzij hij een worm-wormwieloverbrenging gebruikt maar daar heb je dan weer grotere verliezen.
En je stelling dat je alleen een sterkere motor nodig hebt als je de fan rechtstreeks verbind, daar klopt ook geen ene reet van, dat mag een lichte zijn met vermogen P=M*2*Pi*n .

En als je wil patsen, ik ben wel al telkens gebuisd geweest voor mijn hoofdvak Wiskunde, maar de leraars vinden dat geen probleem want ik kan het in de les. Ze zeggen zelf dat ik de slimste op het vak van wiskunde ben waar ze ooit aan les hebben gegeven (zegt een +- 60 jarige leraar wiskunde). Da's pas kunnen (not) :7
Ik hoop dat je nu niet teveel beledigt bent, maar je hebt erom gevraagd.

Verwijderd

niet moeilijk doen, bouw van lego een vertraging en maak een verbinding naar een fan via een elastiekje, heb ik vandaag gemaakt maar zoals op mn topic staat heb ik geen pics.

Verwijderd

[quote]
Op vrijdag 07 juni 2002 19:47 kwam het koellichaam van naftebakje z'n hersenpannetje los waardoor de inhoud hiervan aan de kook raakte. Gelukkig is hij AMD fan waardoor nitraat snel met een pannetje bluswater aan komt zetten. Nitraat beledigd mensen nooit gemeend, hij is alleen een tikkie ongesteld
Sorry hoor Nitraat (wat een bitch, maar toch geen al te grote want AMDer :? ), maar ik moet je toch even op enkele kleine foutjes wijzen
<quote>
<vetjes> Op een dag geraakte er in de bovenkamer van Nitraat een IDE kabeltje los, craschte zijn brein en dacht hij mij te overtroeven in het beledigen van anderen (wel of niet gemeend???). <niemeer in t' vetjes>
(no flame intended hoor, ik moet de examens toch op iets afreageren)

Om het de simpele tweaker gemakkelijk te maken en uitroepen zoals hierboven (LeonM: Eeeehm... sjah Had ik al gezegt dat ik nog met me opleiding moest beginnen?) te vermijden heb ik proberen je brakke zin te verduidelijken omdat je toch wel een verband tussen hoekverdraaiing en luchtweerstand leek te bedoelen.
En eh, hoekverdraaiing niet hetzelfde als toerental (als je niet te strikt werkt om wat eenvoud te bewaren voor die arme LeonM)
*krabt in haar*
*D Eureka. Het gewicht drukken wij uit in Kg nietwaar? Is een gewicht in pond dan iets anders, maar wel evenredig? Is een prijs in Euro iets anders dan in gulden of $?
Neen, de omwentelingssnelheid kun je in tr/min (jaja, SI eenheid is min^-1) en radialen/min uitdrukken.
Je hebt stage gelopen bij *RECLAME*, en die maken geen lullige tandwielkastjes? Proficiat, de gemiddelde tweaker wel :+ , en als die zijn tandwielen dan oliet zet hij ze volledig in een bak olie. Dus is een ruwe schatting van 10 % verlies (jaja, rendement is 0.9 oftewel 90 %) lijkt me wel gerechtvaardigt, en doet er eigenlijk zoveel niet toe. Trouwens is jouw 95 % voor een (1) enkele overbrenging, terwijl hij voor zijn vertraging toch wel een serie overbrengingen nodig heeft, tenzij hij een worm-wormwieloverbrenging gebruikt maar daar heb je dan weer grotere verliezen.
En je stelling dat je alleen een sterkere motor nodig hebt als je de fan rechtstreeks verbind, daar klopt ook geen ene reet van, dat mag een lichte zijn met vermogen P=M*2*Pi*n .

En als je wil patsen, ik ben wel al telkens gebuisd geweest voor mijn hoofdvak Wiskunde, maar de leraars vinden dat geen probleem want ik kan het in de les. Ze zeggen zelf dat ik de slimste op het vak van wiskunde ben waar ze ooit aan les hebben gegeven (zegt een +- 60 jarige leraar wiskunde). Da's pas kunnen (not) :7
Ik hoop dat je nu niet teveel beledigt bent, maar je hebt erom gevraagd.
Ik ben niet zo snel beledigd hoor :) afijn. Ik denk dat we aardig op de zelfde golflengtes zitten, maar ik wil je toch nog op een paar misverstand/misopvattingen over mijn tekst wijzen.

Je kan in het geval dat ik aan draag niet zeggen dat hoekverdraaing het zelfde is al aantal omwentelingen. Immers als met het toerental invult in de formule P=M*2*pi*n dan komt men bedrogen uit. Dan krijg je een hele andere eenheid bij de uitkomst. Als ik iemand 6 pond laat betalen ipv 6 euro, dan scheelt dat wel degelijk. Zo moet je het eigelijk zien.

Jou verhaal dat er meerdere overbrengingen nodig zijn betwijfel ik. Ik heb een papst fan gevonden die 100 rpm draait op 12 volt. Als ik deze op 5 volt laat draaien (dat kan doe ik thuis ook) dan draait deze 416,67 rpm. Om 60 rpm te halen heb ik dat een overbrengingsverhouding van 1:7 nodig. In de machine industrie is dit hoog te noemen, en wordt het niet toegepast. We hebben hier echter te maken met een fan die zo laag belast wordt dat ik zelfs met teflon tandwieltjes (olie is niet eens nodig) deze overbrenging tot stand durf te brengen en dan nog garant sta voor een lange levensduur. We hebben het immers over een verbruik van 0.625 Watt. Sorry maar als ik ga pissen en ik zou met die straal een turbine aandrijven, dan produceer ik nog meer energie dan die tandwieltjes voor hun kiezen krijgen.

Verder heb ik alleen problemen met deze stelling:
[toegeefmode]
Ok ok foutje ik bedoelde benodigde koppel. Lage toeren = hoog koppel = dikke elektromotor.
Mijn ervaring in de industrie is dat elektromotoren die lage toerentallen hebben het koppel die ze kunnen leveren wel veel hoger is dan hun hoogtoerige collegas. (8>
[/toegeefmode]

Verwijderd

Ik heb ook een idee, je pakt gewoon een fan. Je moet em misschien wat verzwaren aan de uiteinden. Dan pak je een of ander schijtmotertje maar ipv dat je em constante stroom geeft geef je em pulsen. (Misschien zelfs op een of andere manier aansluiten op je hddled zodat ie bij meer hdd activiteit harder gaat draaien?)

Anyway, bij iedere puls gaat ie weer wat draaien en zijn eigen gewicht houdt em dan draaiende zoals een vliegwiel. Wel moet je fan dan redelijk zwaar zijn.

Dus hetzelfde idee als eerst maar dan is 1 puls per sec genoeg. Dus geen moeilijke schakelingen gewoon een transistor, een weerstand en een condensator. Je zet er stroom op, de condensator laadt op, als ie helemaal vol is loopt er geen stroom meer in de transistor en dus ook niet meer in de fan, en dan ontlaad de condensator weer over de weerstand, waardoor er weer stroom gaat lopen enz.
Hiermee kun je gemakkelijk pulsen krijgen met variablen lengten, met 2 schakelingen aan elkaar kan je de pulslengte en de pauze ertussen onafhankelijk regelen.

Verwijderd

doet er een rubber ringtje in zodat die met moeite nog kan rond draaie!

Verwijderd

Op zaterdag 08 juni 2002 00:02 schreef Esmer het volgende:
doet er een rubber ringtje in zodat die met moeite nog kan rond draaie!
sloop je binnen 10 minuten je elektromotor mee...
Pagina: 1