ATX stekker modden?

Pagina: 1
Acties:

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Ik heb (o.a.) het volgende systeem:

Asus P5A (SuSo7, ALi5)
AMD K6-II 550
160 MB PC-100
GeForce2 MX-64
20 GB WD @ 7200rpm

Sinds kort ben ik erachter waarom mijn PC onstabiel wordt tijdens extreme CPU belasting. De CPU wordt te heet, hij wordt bij sommige 3D-games binnen 10 minuten minimaal 55 graden, en loopt soms zelfs tegen de 60 aan. Er zit nu een coolermaster koeler op. Nu wil ik er een andere voor in de plaats zetten, maar die dingen zijn niet zo makkelijk meer te krijgen. Ik heb dus in Apeldoorn zo'n orb-achtige koeler gekocht maar die past niet omdat de ATX voedingstekker in de weg zit. :( Verder zitten er wat condensatorretjes om de socket heen, maar die zijn net laag genoeg. Beetje onhandig ingericht dus, maarja. Nu vraag ik me af of zo'n ATX stekker een beetje platter te modden is, zodat de koeler er wel op past. :? Of zijn er misschien speciale stekkers te krijgen?

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Koeler tussen een bankschroef draaien en een stuk eraf vijlen is een goede oplossing.

Verwijderd

ja bedoelt je voeding-in(230v?) ja kan gewoon een stekker+snoer direct op je voeding solderen. Kan je de aansluiten weg halen.

Maare je cpu wordt erg warm, waarom gooi je niet een paar extra fan's in je kast. Tenminste het lijkt me dat je system/kast-temperatuur ook erg hoog is. Waarschijnlijk als je 2 fan's er bij zet, bijv. voorin en achterin je kast scheelt dit een hele boel.

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 13:27 schreef kaasie het volgende:
ja bedoelt je voeding-in(230v?) ja kan gewoon een stekker+snoer direct op je voeding solderen. Kan je de aansluiten weg halen.
Nee, ik bedoel die ATX stekker vanaf de voeding die je op je mobo prikt, in dit geval dus vlak naast de CPU socket.
Maare je cpu wordt erg warm, waarom gooi je niet een paar extra fan's in je kast. Tenminste het lijkt me dat je system/kast-temperatuur ook erg hoog is. Waarschijnlijk als je 2 fan's er bij zet, bijv. voorin en achterin je kast scheelt dit een hele boel.
Mijn casetemp is 32 graden! :) :? Nix te hoog dus, is ook niet zo vreemd met 1 intake (voorkant, onderin) en 2 outtake (achterkant, boven voeding) van elk 8cm. En dat alles in een bigtower. :P Owja, idle is de CPU-temp zo'n 42 graden. :{

Verwijderd

ja je zou die atx direct op je mobo kunnen solderen.. ik raad dit niet aan trouwens.. Ik zou een extra fan's in je pc op je cpu laten richten, hoe staat het met de ruimte op je coolblok? kan er een van bij/naast/op??
Ik zou je systeem temp ook naar beneden halen. van 30 naar zo'n 25 graden. Misschien extra fan's onder je cd-rom speler.. heb ik ook 3xfan in één...

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Volgens mij kan je handiger even een andere koeler halen. Socket-a koelers passen ook op een k6-2 namelijk.

Ik heb op m'n k6-2/400 een spire koeler gezet toen het fannetje van de originele koeler geen zin meer had. Die zelfde koelertjes heb ik vorige week nog bij de norrod gehaald voor de celeron's op m'n bp6. (fan's daarop werden ook wat gaar)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 13:50 schreef Vorlon het volgende:
Volgens mij kan je handiger even een andere koeler halen. Socket-a koelers passen ook op een k6-2 namelijk.

Ik heb op m'n k6-2/400 een spire koeler gezet toen het fannetje van de originele koeler geen zin meer had. Die zelfde koelertjes heb ik vorige week nog bij de norrod gehaald voor de celeron's op m'n bp6. (fan's daarop werden ook wat gaar)
Socket A koelblok is veel te groot (breed), nog groter dan dat ronde ding wat ik nu heb en niet past. Ik heb het wel geprobeerd maar inmiddels alweer geld terug. In principe heb ik niet meer ruimte dan 5x5 cm voor het koelblok.

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 13:35 schreef kaasie het volgende:
ja je zou die atx direct op je mobo kunnen solderen.. ik raad dit niet aan trouwens.. Ik zou een extra fan's in je pc op je cpu laten richten, hoe staat het met de ruimte op je coolblok? kan er een van bij/naast/op??
Ik zou je systeem temp ook naar beneden halen. van 30 naar zo'n 25 graden. Misschien extra fan's onder je cd-rom speler.. heb ik ook 3xfan in één...
Mwa... solderen zie ik ook niet echt zitten. Koelblok is vol. Zit 1 5x5cm fannetje op. Extra fans onder cd-rom heeft niet veel zin, want die zouden dan vrij hoog komen, wat alleen maar voor extra airflow bovenin de kast zorgt. Mijn mobo zit daar niet. Ik kan geloof ik wel een 5x5cm koelertje naast de onboard aansluitingen zetten, maar of dat veel effect heeft weet ik nie.

Ik ga toch es wat proberen met die connector, en anders maak ik de koeler gewoon een stukje kleiner.

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Inmiddels heb ik de cooler een stukje kleiner gemaakt. Hij past nu zowat, ik moet alleen nog ff mobo eruit halen want het is nogal een strak koelertje. Uit de kast gaat het plaatsen wat makkelijker. ;)

Nu hopen dat de temp een beetje cooler 8-) wordt.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
Het is misschien een idee om het kapje van je K6-II te halen en de koeler direct op de core te zetten; Ik heb het ook gedaan met mijn K6-II 266 die loopt nu op 412.5(5.5x75; geen Super socket7 mobo) met 2.4v, 35 graden stressed :9 Hoger wil hij niet, dan wordt hij instabiel waarschijnlijk om andere redenen dan hitte/voltage :'(

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 14:52 schreef Gabriel-LG het volgende:
Het is misschien een idee om het kapje van je K6-II te halen en de koeler direct op de core te zetten; Ik heb het ook gedaan met mijn K6-II 266 die loopt nu op 412.5(5.5x75; geen Super socket7 mobo) met 2.4v, 35 graden stressed :9 Hoger wil hij niet, dan wordt hij instabiel waarschijnlijk om andere redenen dan hitte/voltage :'(
Mja... is wel een goeie. Als hij niet koeler wordt ga ik dat zeker doen! :D

Pagina: 1