72 pins SIMM op Highscreen

Pagina: 1
Acties:

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
Ik ben al een tijdje op zoek naar 72 pins SIMMS voor op mijn oude Highscreen (Vobis) computer. Hij gaat dienst doen als linux-router. Nu heb ik al heel veel verschillende reepjes geprobeert (naast de twee reepjes van 4 Mb die er al inzitten), maar niets werkt. De PC boot dan helemaal niet en het scherm blijft zwart.

Waar moet ik aan denken?

Zijn er mensen die meer weten over Highscreen-PC's van rond '95-'96 (486 DX4 100 MHz)? Zit er heel apart geheugen op ofzo?

Ik heb al gebrobeert om de andere reepjes er alleen in te doen (twee aan twee natuurlijk) en alle andere mogelijke configuraties.

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 12:49 schreef Jack Flushell het volgende:
Ik ben al een tijdje op zoek naar 72 pins SIMMS voor op mijn oude Highscreen (Vobis) computer. Hij gaat dienst doen als linux-router. Nu heb ik al heel veel verschillende reepjes geprobeert (naast de twee reepjes van 4 Mb die er al inzitten), maar niets werkt. De PC boot dan helemaal niet en het scherm blijft zwart.

Waar moet ik aan denken?

Zijn er mensen die meer weten over Highscreen-PC's van rond '95-'96 (486 DX4 100 MHz)? Zit er heel apart geheugen op ofzo?

Ik heb al gebrobeert om de andere reepjes er alleen in te doen (twee aan twee natuurlijk) en alle andere mogelijke configuraties.
Waarom 2 aan 2? :?
Als je een 486 hebt kun je ook met 1 reepje erbij doen. blijkbaar is dr iets stuk...

of je gebruikt 60 ns RAM ipv 70 ns... wat staat erin t boekje van t masinboard?

t kan zelfs zijn dat ie niet met EDO-ram overweg kan...

Ik heb nog wel ergens bankjes liggen die zeker in een 486 passen :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt inderdaad alsof je EDO in een apparaat zit te prakken die alleen FP slikt.

EDO en FP SIMMs kunnen vrij lastig uit elkaar te houden zijn (mijn standaard methode: stop ze in een 486 testsys die ik heb die absoluut geen EDO slikt. Werkt het: FP, werkt het niet: EDO of brak. Vervolgens suspect-EDO per 2 in een P60: werkt het: EDO, werkt het niet- hoogstwaarschijnlijk dood), maar het is aan de markering te zien, doe een Google search.

Maar goed, wat zo'n systeem normaal nodig heeft zijn Fast Page 72p non-Parity SIMMs. Hoe groot ze mogen zijn hangt af van de chipset, maar alles tem 16MB zal meestal werken (al liggen 2MB en 8MB soms lastig ivm single-sided/double-sided issues), vaak 32MB ook. Ze hoeven ivm 32b memory bus van de 486 NIET per 2 geplaatst te worden.

Met die beschrijving moet je wel iets kunnen vinden IMHO

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vopis 486DX4-100 met een GMB486SG (Gemlight) moederbord en een SiS 496 chipset?

Daar gaat idd geen EDO RAM in, dan start ie niet op. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je de kleinste SIMMs vooraan zet, dus 2x4 + 2x8 en niet 2x8 en 2x4.