Snelheid bij een USB 2.0 PCI insteekkaart

Pagina: 1
Acties:

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:18
Binnenkort koop ik een Canon USB2.0 scanner, en om ook echt van die extra snelheid gebruik te kunnen maken wil ik een USB 2.0 PCI insteekkaart kopen.
Ook wil ik er mijn webcam (usb 1.x?) op aansluiten vanwege problemen als ik die direct op mijn moederbord aansluit.

Nu kreeg ik via de search dit te pakken:

"het probleem is dat als je bijv. op een usb 2.0 controller een usb 2.0 device hebt aangesloten, en een usb 1.0 device, dat ALLES, dus ook de usb 2.0 device op de snelheid van usb 1.0 draait" (uit dit topic: [topic=348583/1/50])

Echter, op http://www.hardwareinfo.net/artikelen.php?id=46&page=3 las ik het volgende:

"Wat nu als we een USB 2.0 hub hebben waar een USB 1.1 apparaat is aangesloten. Data zal dan aankomen bij de hub met 480 Mbit/s, maar kan alleen maar doorgestuurd worden met maximaal 12 Mbit/s. Een bij computers bekende manier om dit snelheidsverschil op te vangen is om de maximale snelheid gelijk te laten zijn aan de laagste snelheid, zoals bij IDE-controllers. Maar dit is zonde van de bandbreedte. Andere USB 2.0 apparaten die aan de USB 2.0 hub zijn aangesloten, zullen dan ook met maximaal 12 Mbit/s data kunnen uitwisselen met de PC . Bij USB 2.0 heeft men dit anders aangepakt. Om het snelheidsverschil op te vangen heeft men een buffer ingebouwd in de USB 2.0 hub. Deze buffer heet de Transaction Translator.

Omdat het overdragen van data van de USB 2.0 hub naar het USB 1.1 apparaat relatief langzaam gaat, is het protocol dat er voor zorgt dat de data overgedragen wordt in tweeën gedeeld; Start-split Transaction en Complete Split Transaction. Start-split Transaction: De host controller controleert of de Transaction Translator genoeg bufferruimte heeft om data door te sturen naar een USB 1.1 apparaat. Een Start-split Transaction bevat geen data. Wanneer de hub antwoordt met ACK, wordt er data verstuurd naar de hub. Wanneer de hub antwoordt met NYET, wordt de Start-split Transaction opnieuw uitgevoerd."

Tegenstrijdige berichten dus :o
Kan iemand bestevigen dat als ik een usb1 en een usb2 apparaat aansluit op zo'n USB 2.0 PCI kaart, en beide apparaten erop aansluit dat de scanner dan gewoon op "usb2.0"-snelheid blijft draaien?

Dit wil ik namelijk even zeker weten, want anders heeft de aanschaf van zo'n interne kaart weinig nut.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:02

YellowCube

Wait...what?

het tweede verhaal lijkt me iets aannemelijker. Aangezien USB 1 erg populair is, is de kans dat iemand een USB 1 apparaat op een nieuwe USB 2 hub aansluit vrij groot. Lijkt me vrij stug dat ze daar geen rekening mee gehouden hebben.
Volgens mij gaat hetzelfde op voor een interne USB poort in een pc. Koop een nieuw moderbord met USB 2.0, sluit je oude USB muis erop aan dan zit je onmiddelijk met een USB 1 systeem. Lijkt me raar.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Meneer aard
  • Laatst online: 15:27

Meneer aard

Porsche rulez!

als je scanner de beschikbaarheid bied voor usb 2.0 en dat is wel in dit geval wordt de door voer snelheid behouden van 480 mb/s ipv 11 mb/s >:) .Als je een scanner of iets dergelijks hebt met usb 1.1 en prik je `m in de usb 2.0 kaart, dan switch de usb-poort automatisch om naar usb 2.0. :)

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• DeadMetal
Dus:

Als ik een USB 2.0 Scanner en een USB 1.1 Webcam allebei op die PCI kaart aansluit dan:

-Loopt de scanner op 480 mbit/sec
-Loopt de webcam op 11 mbit/sec

Heb ik dat juist? Het zou namelijk zonde zijn als de scanner ook op 11 mbit/sec zou gaan lopen...

Verwijderd

correct, mits niet beide op dezelfde usb-poort van de pci-kaart.

De meeste pci-usb2 kaarten hebben 3 controllers:
1*EHCI USB2.0
2*OHCI USB1.0/1.1 12/1.5Mbit

En alle controllers zijn met alle poorten verbonden.
Dus elk apparaat via een eigen poort, en t gaat goed.

• DeadMetal
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben vandaag eens rondgekeken op internet en heb best veel verschillende USB 2.0 PCI kaarten gevonden (allemaal 5 aansluitingen, waarvan 1 intern).

Van onderandere de volgende merken zag ik kaarten:
Freecom, Maxtor, Safeway, Trust, Target.

Is er een kaart die je mij heel erg kan afraden, of maakt het allemaal niet zoveel uit? Een USB poort is tenslotte een USB poort en werkt of werkt niet zou ik zo weggen :P
(In dat geval is vooral de prijs dus belangrijk... :) )

• Meneer aard
  • Laatst online: 15:27

Meneer aard

Porsche rulez!

Je moet kijken wat je budget is, als die laag is dan kun je kiezen uit trust en safeway. trust is vaak het goedkoopst in die dingen.
Op donderdag 06 juni 2002 21:24 schreef DeadMetal het volgende:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben vandaag eens rondgekeken op internet en heb best veel verschillende USB 2.0 PCI kaarten gevonden (allemaal 5 aansluitingen, waarvan 1 intern).

Van onderandere de volgende merken zag ik kaarten:
Freecom, Maxtor, Safeway, Trust, Target.

Is er een kaart die je mij heel erg kan afraden, of maakt het allemaal niet zoveel uit? Een USB poort is tenslotte een USB poort en werkt of werkt niet zou ik zo weggen :P
(In dat geval is vooral de prijs dus belangrijk... :) )

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• DeadMetal
Op donderdag 06 juni 2002 21:31 schreef aard het volgende:
Je moet kijken wat je budget is, als die laag is dan kun je kiezen uit trust en safeway. trust is vaak het goedkoopst in die dingen.
[..]
Maar wel degelijk?

Verwijderd

maakt allemaal niet uit.

Als het even kan dient er een NEC controller-chip op te zitten voor de usb2.0 zelf.

Iets minder in het algemeen zijn OPTI en VIA controllers op zo'n kaartje.

• DeadMetal
Ik denk dat ik dan voor die van SafeWay 4+1 USB 2.0 ga.
Lekker prijsje (ongeveer 35). Alleen die van Target is goedkoper (26 euro geloof ik), maar dat merk zegt me niet veel.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:44

Wimo.

Shake and Bake!

Op maandag 10 juni 2002 22:51 schreef DeadMetal het volgende:
Ik denk dat ik dan voor die van SafeWay 4+1 USB 2.0 ga.
Lekker prijsje (ongeveer 35). Alleen die van Target is goedkoper (26 euro geloof ik), maar dat merk zegt me niet veel.
Zegt het merk je niet veel ? Target is best gr00t :)

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 20:04

harlekein

Creator Owner

Safeway maakt zeer degelijk spul voor een lage prijs. Bovendien krijg je er 3 jaar garantie op.

Verwijderd

Ik heb er een van Dynalink die komt met een tooltje waarmee je in je traybar kan zien hoeveel MB/sec e.d. er relatime via je poortgaat,zijn 5 usb poorten + expansie poort voor intern gebruik (voor b.v. 51/4" front bay USB-montage).

• DeadMetal
Op maandag 10 juni 2002 23:17 schreef l_a_p_d het volgende:
Ik heb er een van Dynalink die komt met een tooltje waarmee je in je traybar kan zien hoeveel MB/sec e.d. er relatime via je poortgaat,zijn 5 usb poorten + expansie poort voor intern gebruik (voor b.v. 51/4" front bay USB-montage).
De dynalink vind ik eigenlijk te duur. Ik zag m voor €55 exclusief verzenden. |:( Das wel erg veel vergeleken met de goedkopere Target en Safeway.

• DeadMetal
Op maandag 10 juni 2002 22:58 schreef Wimo. het volgende:

[..]

Zegt het merk je niet veel ? Target is best gr00t :)
En hoe zit het met de kwaliteit van Target?
Iemand die er slechte of juist hele goede ervaringen mee heeft?

Verwijderd

Op dinsdag 11 juni 2002 11:27 schreef DeadMetal het volgende:

[..]

De dynalink vind ik eigenlijk te duur. Ik zag m voor €55 exclusief verzenden. |:( Das wel erg veel vergeleken met de goedkopere Target en Safeway.
Ja zoiets wel maar uit test van C'T blijkt dat ie wel erg goed is en bij mij vergeleken met andere pc onboard usb 2.0 tot 167% sneller.

• DeadMetal
Ik heb gisteren de SiteCom gekocht op een beurs voor slechts 40 euro. Ze wisten de prijs niet zeker omdat ze 'm net in hun assortiment hadden ofzo, dus kreeg ik 'm voor 40 mee. Zeker mazzel, omdat de enige andere stand m voor 49 euro aanbood, en op internet had ik m voor €60 gezien.
Hij werkt prima met USB 1.1 apparaten.
Maandag koop ik de USB 2.0 scanner, eens kijken of dat gaat werken.

• DeadMetal
Scanner werkt trouwens perfect (Canon CanoScan D1250 U2)
USB 2.0 apparaten werken op USB 2.0 snelheid, en USB 1.1 aparaten werken op USB 1.1 snelheid.
Toppie, en nog bedankt voor de hulp allemaal

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 20:57

Movinghead

ing.

Ik heb zelf nu grote problemen ondervonden met de Safeway USB 2.0 kaart

Ik kreeg allemaal blauwe schermen bij het booten van windows 2000.

Na de kaart eruit gehaald te hebben waren deze problemen weg.
Pagina: 1