Hallo,
Ik heb omdat ik het zat ben een mailtje getikt waarin ik uitleg wat een HOAX is en waarom ze irritant/schadelijk zijn en deze aan mn hele adreslijst gestuurd. Ik wilde jullie deze niet onthouden, dus gebruik m als je ook (vooral vandaag is t erg) plat wordt gegood met "virus-waarschuwingen".
Ik heb omdat ik het zat ben een mailtje getikt waarin ik uitleg wat een HOAX is en waarom ze irritant/schadelijk zijn en deze aan mn hele adreslijst gestuurd. Ik wilde jullie deze niet onthouden, dus gebruik m als je ook (vooral vandaag is t erg) plat wordt gegood met "virus-waarschuwingen".
De gemiddelde GoTter zal dit wel weten, maar de gemidelde gebruikers dus niet. Vandaar dat je dit aan die gemiddelde gebruiker kunt sturen om van die mailtjes af te zijnGoeiendag allemaal,
Na aanleiding van verschillende e-mailtjes die ik heb ontvangen (en omdat ik toch ff niets te doen heb) stuur ik dit mailtje waarin ik het een en ander zal uitleggen over het fenomeen HOAX.
Allereerst, wat is een HOAX?
Een Hoax is vrij vertaald een "grap-mail". Voorbeelden van deze HOAXen zijn:
- Stuur dit mailtje door aan ten minste 10 mensen en krijg 5 euro beltegoed!
- Voor elk mailtje dat wordt doorgestuurd ontvangt *naam* x cent van AOL en Microsoft voor zijn operatie, die hij niet kan betalen!
- Als je dit mailtje doorstuurt krijg je allemaal nieuwe smilies met msn!
Dit soort mailtjes hebben allemaal het kenmerk dat ze verspreid worden doormiddel van de oproep ze door te sturen. De bovenstaande voorbeelden zijn vrij onschadelijk, maar toch behoorlijk irritant omdat ze NIET waar zijn.
Maar Stephan, waarom dan dit mailtje?
Simpel, er zijn ook HOAXen die behalve irritant zijn, ook schade aan kunnen richten. Het komt bij deze mailtjes er meestal op neer dat men een bepaald bestand moet verwijderen, omdat dit een (slapend) virus zou zijn. Meestal staat erbij dat virusscanners ze (nog) niet herkennen. Gek genoeg zul je dit "virus" altijd op je computer aantreffen, omdat het een standaard Windows bestand is, soms zelfs een cruciaal bestand om Windows goed te laten werken.
Gooi daarom ook _nooit_ bestanden weg, omdat het zogenaamd een virus is. Voor virussen heb je virusscanners, deze zullen al het werk voor je doen. Je kan deze scanners vinden op onder andere http://www.mcafee.com , http://www.symantec.com en http://www.f-prot.com.
Wat kan ik nog meer doen om echte virussen te voorkomen?
Simpel, nooit bijlages openen van mensen die je niet kent, of waarvan je niet zeker weet dat het veilig is. Als je dit doet, heb je al heel weinig kans virussen te krijgen. In combinatie met een virusscanner kan je dus niets overkomen.
Wat moet ik voortaan doen dan tegen HOAXes?
Gewoon het e-mailtje verwijderen en zeker NIET doorsturen
Kan je eens zo'n gevaarlijk mailtje laten zien?
Zeker wel, dit is de aanleiding dat ik dit schrijf. Let op: dit is dus NIET waar!
---HOAX---
> > >Subject: check virus in adresbestand
> > >
> > >
> > >Dit mailtje kreeg ik vanochtend en ik had 'm ook... kijk dus even!
> > >Het is echt geen geintje doe het voor de zekerheid!!!!!!!
> > >
> > >
> > >Wij zijn vandaag gewaarschuwd dat ons adres geïnfecteerd is met een
virus
> > >dat zich zeer snel verspreid via ons adressenbestand.
> > >
> > >Het virus heet: jdbgmgr.exe en wordt niet door het antivirussyteem van
> > >Norton of McAfee beschermd. Nadat het virus 14 dagen onopgemerkt in het
> > >systeem zit, gaat het tot vernietiging over.
> > >
> > >Wij hebben vandaag inderdaad dit virus gevonden en onmiddelijk
gedelete.
> > >
> > >Hierbij het verzoek om zo snel mogelijk over te gaan tot de volgende
> actie
> > >om te kijken of het virus inderdaad ook in jouw/jullie computer zit
> > >
> > >Ga via start naar de zoekoptie en zoek het bestand met de naam:
> jdbgmgr.exe
> > >op de C: schijf. Je ziet als het virus gevonden wordt de omschreven
naam
> > >voorafgegaan door een beertje. NOOIT OPENEN!!!!!!! Direct verwijderen,
> ook
> > >uit de prullebak!!
> > >Als je het virus inderdaad gevonden hebt, stuur dan deze boodschap door
> > >naar jouw gehele adressenbestand.
> > >
> > >groet,
> > >
> > >Bertel en Ingrid
> > >
> > >for translating virus jdbgmgr.exe
> > >there is maybe an virus on your computer look at "start"left in the
> corner
> > >under in the screen and then option search type the name as above when
> you
> > >have a name with an little bear trow it away and in your recicle bin
also
> > >NEVER OPEN IT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
> > >Its open himself after 14 days and sistroy your computer and go to
> another,
> > >using your adressbook.When you have it say it to the whole adresses.
> > >The virus scan can not see it so look please if you infected.
> > >We have got this virus from another person.
---HOAX---
Hartelijk bedankt voor het lezen van deze informatie, ik hoop nu nooit meer dit soort e-mails te ontvangen
Met vriendelijke groeten,
sdomburg