Hoe maak ik een /dev/dsp device aan als deze er niet is?
Heb btw. een Sis7018 soundcard, maar dat is niet zo belangrijk om te weten verder.
Heb btw. een Sis7018 soundcard, maar dat is niet zo belangrijk om te weten verder.
Die maak JIJ niet aan, die maakt de driver voor de souncard aan. Je moet je kernel compileren met ondersteuning voor sound. Als je OSS wilt gebruiken moet je met de kernel ook de driver voor je soundcard meecompileren, en de module die daaruit rolt moet je installeren. Dan wordt /dev/dsp aangemaakt.Op donderdag 06 juni 2002 12:33 schreef freebie het volgende:
Hoe maak ik een /dev/dsp device aan als deze er niet is?
Tja
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
Op donderdag 06 juni 2002 13:18 schreef Valium het volgende:
Je kunt kijken of je een DevfsD hebt draaien. Dat is vaak een aardige indicatie of je wel DevFS hebt.
1
2
| [mh@Scratchy mh]$ ls -al /dev | grep devfs crw------- 1 root root 8, 0 Jan 1 1970 .devfsd |
"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."
Drivers maken geen bestanden aan. (tenzij je devfs gebruikt, beetje afhankelijk van je distro)Die maak JIJ niet aan, die maakt de driver voor de souncard aan.
Wel als je gewoon het character device mist. Indien je devfs gebruikt herkent het systeem je geluidskaart gewoon niet.Zelf aanmaken heeft in ieder geval geen zin, daar gaat de soundcard niet opeens van werken.
Zowel met Debian en Slackware van 1,5 jaar geleden ZONDER devfs, als met Gentoo nu MET devfs heb ik nog NOOIT een device hoeven aan te maken om geluid te kunnen spelen. De devices werden aangemaakt na het laden van de driver.(dus met 'modprobe sb'...Op donderdag 06 juni 2002 13:55 schreef igmar het volgende:
[..]
Drivers maken geen bestanden aan. (tenzij je devfs gebruikt, beetje afhankelijk van je distro)
Wat heeft devfs daar nou weer mee te maken? Je geluidskaart wordt herkent door de kernel, niet door devfs. Zie commentaar hierboven.Wel als je gewoon het character device mist. Indien je devfs gebruikt herkent het systeem je geluidskaart gewoon niet.
Tja
Ja werkt ongeveer hetzelfde FreeBSD.Op donderdag 06 juni 2002 14:18 schreef MadEgg het volgende:
[..]
Zowel met Debian en Slackware van 1,5 jaar geleden ZONDER devfs, als met Gentoo nu MET devfs heb ik nog NOOIT een device hoeven aan te maken om geluid te kunnen spelen. De devices werden aangemaakt na het laden van de driver.(dus met 'modprobe sb'...
Nou neem ik aan dat het om FreeBSD gaat te zien aan het avatartje van topicstarter, maar voor zover ik weet werkt dat ongeveer hetzelfde.
Tja
met mknod kun je een character device aanmakenOp donderdag 06 juni 2002 14:29 schreef freebie het volgende:
[..]
En had in princiepe ook geen device hoeven maken, maar was zo stom om het te wissen.
Maar even ontopic, zie mijn vorige post.
Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.