Internettoegang op LAN: Inbelverbinding via server

Pagina: 1
Acties:

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 22:42
HUIDIGE SITUATIE
MKB bedrijf, 8 werknemers, 10 werkstations, 1 server (Windows 2000 Server). 100MBit LAN. Er is toegang tot internet op één PC doormiddel van een externe ISDN modem. Deze internetverbinding werd doorgaans gebruikt voor email, en zo nu en dan zakelijk surfen. Dit werd ook door één en dezelfde medewerker afgehandeld. Voldeed prima.

VERANDERING
Er worden nu ook websites ontwikkeld, door een andere medewerker. Deze heeft zo nu en dan ook internet toegang nodig om wat dingen up te loaden enzo.

PROBLEEM
Het is lastig dat er maar één pc op internet kan, terwijl er meerdere medewerkers nu gebruik van maken. Mede doordat het eigenlijk een dedicated werkstation is voor één medewerker.

OPLOSSING 1
De botte oplossing zou zijn: koop nog zo'n ISDN modem en plug die aan het webdesign werkstation. Maar dit heeft nadelen, zo kan het voorkomen dat beide modems ingebeld zijn en het bedrijf telefonisch onbereikbaar is. Ook is het was useless om twee keer in te bellen naar het internet, terwijl dit best over één lijntje kan.

OPLOSSING 2
De ISDN modem bij het werkstation weghalen en deze op de Windows 2000 server aansluiten, en vervolgens met Routing en Remote Access het geheel zo configureren dat er automatisch ingebeld wordt. Probleem is wel dat de medewerkers niet meer kunnen monitoren of er een verbinding is met het internet.

Oplossing 2 heb ik al eens eerder uitgeprobeerd. Dit ging niet van harte. De modem wilde nog wel eens zonder request inbellen. Nu is dit een probleem van de server zelf, je dient iets uit te schakelen zodat hij geen DNS requests meer doet. Ander probleem is dat het soms voorkwam dat de verbinding gewoon niet verbroken werd na verloop van tijd. Dit is natuurlijk een groot probleem. Een weekend ingebeld staan is erg kostbaar.
Ook zal je de medewerkers er bewust van moeten maken dat ze beslist geen toepassingen moeten gebruiken die de verbinding warm houden (zichzelf refreshende HTML, FTP-clients, downloaders etc).

Wie heeft ervaring met oplossing 2???
Voor de volledigheid; ADSL en kabel zijn allebei NIET voorhanden (bedrijventerrein, er moet onder een weg worden gegraven wat te kostbaar is). In het bijzonder ben ik benieuwd naar soorgelijke situaties als oplossing 2. :) Alvast bedankt!

Verwijderd

Je kan toch een software router gebruiken om het internet te delen? (Winroute,ICS enz.)
De verbinding laat je verbreken als er een bepaalde tijd geen activiteit is.(kun je wel instellen)
Dat mensen de verbinding warm houden zoals je zegt door programmatuur zoals webshots of MSN is een lastiger verhaal.
Je zou bepaalde poorten kunnen afschermen die programma's gebruiken maar dat gaat niet op als deze pakketten via de HTTP poort 80 werken.
Dit is het lastigste probleem aangezien je met inetsharing mensen die mogelijkheid gaat geven.
Tsja, dan idd bij de tweede gebruiker ook een ISDN adapter gebruiken en desnoods een extra ISDN of analoge lijn daarvoor nemen kan natuurlijk ook nog.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik denk persoonlijk dat voor een bedrijfje een isdn routertje wel makkelijk is.

Je moet dit uiteraard wel goed instellen zodat niet de hele dag de verbinding open staat, maar ik neem aan dat je daartoe wel in staat bent.

Dan sluit je gewoon die router aan instellen, alle werkstations instellen en gaan met die hap.

Ik denk dat dit de beste/goedkoopste/makkelijkste oplossing is.

Deze Draytek Vigor2200 ISDN/Breedband Router is in de pricewatch 284 euro.

Als het bedrijf een _veel_ groter budget heb dan kan je nauutrlijk ook een cisco nemen, maar dan ben je wel gelijk 8x zoveel kwijt. (zie pricewatch)

En mocht je het allemaal niet zelf kunnen configgen... dan denk ik dat de lokale computershop dat wel kan a 60 euro per uur...

Dus ik denk dan dat je voor een 400 euro helemaal klaar bent en dan hoef je (als het goed is) nergens meer naar om te kijken.

• Arnout
Op donderdag 06 juni 2002 23:00 schreef pinolief het volgende:
Je kan toch een software router gebruiken om het internet te delen? (Winroute,ICS enz.)
De verbinding laat je verbreken als er een bepaalde tijd geen activiteit is.(kun je wel instellen)
Dat mensen de verbinding warm houden zoals je zegt door programmatuur zoals webshots of MSN is een lastiger verhaal.
Je zou bepaalde poorten kunnen afschermen die programma's gebruiken maar dat gaat niet op als deze pakketten via de HTTP poort 80 werken.
Dit is het lastigste probleem aangezien je met inetsharing mensen die mogelijkheid gaat geven.
Tsja, dan idd bij de tweede gebruiker ook een ISDN adapter gebruiken en desnoods een extra ISDN of analoge lijn daarvoor nemen kan natuurlijk ook nog.
Ok maar je hebt er dus geen ervaring mee begrijp ik :)
Op donderdag 06 juni 2002 23:17 schreef [Airwolf] het volgende:
Ik denk persoonlijk dat voor een bedrijfje een isdn routertje wel makkelijk is.
ISDN router kan ook, maar ik heb al een server staan. Deze kan volgens mij net zo goed een hardwarematige ISDN router 'simuleren'. :)
Ik wil niet direct wéér nieuwe hardware aanschaffen terwijl er een Athlon 1200 als server staat. :)
En mocht je het allemaal niet zelf kunnen configgen... dan denk ik dat de lokale computershop dat wel kan a 60 euro per uur...
:D Misschien kom ik wat a-technisch over hier en daar :? maar ik heb geen hulp nodig van de lokale computershop.

Zij eerder van mij :o :P

Verwijderd

:D Misschien kom ik wat a-technisch over hier en daar :? maar ik heb geen hulp nodig van de lokale computershop.

Zij eerder van mij :o :P
[/quote]
Beetje uit de hoogte, Beste Man????
Als je zoveel weet dat je durft te zeggen dat een PCboer eerder jouw hulp nodig hebt waarom stel je hier dan vragen?

• Arnout
Op zondag 09 juni 2002 21:49 schreef pinolief het volgende:
[...]
Beetje uit de hoogte, Beste Man????
Als je zoveel weet dat je durft te zeggen dat een PCboer eerder jouw hulp nodig hebt waarom stel je hier dan vragen?
Zal er volgende keer nog wat meer smileys achter zetten. :)
Jij kent de lokale computerboer hier nog niet. :)

Verwijderd

je kan toch ook ICS van win2k gebruiken.

client's verwijzen naar ip 192.168.0.1 als dit de server is tenminste

Verwijderd

Als ik het goed begrijp wil je dus dat je op een workstation een internetverbinding met de server kan maken/verbreken en deze dan kan gebruiken. :?

Ik wil dus precies hetzelfde, ik had er al een topic over gemaakt, maar deze werd meteen gesloten door Airwolf. Hij zei dat het wel in de faq stond alleen ik kon et nergens vinden, misschien heeft ie m'n vraag toen niet helemaal begrepen |:(

• Arnout
Op maandag 10 juni 2002 11:14 schreef svennies het volgende:
je kan toch ook ICS van win2k gebruiken.

client's verwijzen naar ip 192.168.0.1 als dit de server is tenminste
Internet-delen is niet zo schokkend. Het zou ook geen probleem zijn als er een vaste internetverbinding was.

Het gaat mij er juist om of het te doen is om een server automatisch te laten inbellen met het internet en dat de server dit ook weer op de juiste manier verbreekt. Als er één ding goed moet werken is het wel het verbreek-mechanisme; 1x niet verbroken: *kloink* 10 euro door de plee. :)
Op maandag 10 juni 2002 11:47 schreef Eckie het volgende:
Ik wil dus precies hetzelfde, ik had er al een topic over gemaakt, maar deze werd meteen gesloten door Airwolf. Hij zei dat het wel in de faq stond alleen ik kon et nergens vinden, misschien heeft ie m'n vraag toen niet helemaal begrepen |:(
Mijn topic verschilt in het jouwe dat ik wel weet hoe het opgezet moet worden, maar twijfels heb ik de goede werking van het geheel (wat nogal van belang is ;)). En, jij wilt expliciet vanaf het werkstation kunnen bepalen of er verbinding gemaakt moet worden, bij mij is dat minder van belang (als het maar goed werkt). En daarover *probeer* ik een discussie op te starten. Je topic is trouwens niet gesloten door [Airwolf], die kan geen topics sluiten. >:)

Wie heeft er zo'n setup ergens draaien (privé/zakelijk) ?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Op maandag 10 juni 2002 11:47 schreef Eckie het volgende:

*knip*
Method legt het al helemaal uit.

En daar komt nog bij dat je dan als je iets tegen mij heb fat je me dan op icq kan contacten, of mijn e-mail.

Of je neemt contact op met mafia, want die heb jou topic dicht gezet.

Any way weer verder on topic.

• Arnout
Op dinsdag 11 juni 2002 09:18 schreef [Airwolf] het volgende:
[knip]

Any way weer verder on topic.
Dankje. :)

Vreemd dat er niemand is die doormiddel van een W2K server toegang tot internet hebben via een inbelverbinding. :?

Misschien ga ik het eerst ook wel proberen met een losse Freesco router, op voorwaarde dat de ISDN modem goed aangestuurd kan worden door de Linux variant. :)
Pagina: 1