Wat is een elco

Pagina: 1
Acties:
  • 579 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive|IA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07-2005

Fugitive|IA

Uhmmm ff denken

Topicstarter
Ik heb een vraag wat is een elco
en wat houdt die inkerving boven op de elco in
en waarom zijn er verschillende type inkervingen

Gigabyte 7IXE, AMD K7 700, 512Mb, GeForce MX 200 64Mb, 40X Plextor SCSI CD-ROM, 4X4X20 Plextor Burner, 5X Creative DVD Encore, Iomega Zip 100Mb, Guillemot Fortisimo, Edimax 10/100Mbit NIC, SCSI Controller, 19" IIlyama 901HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3758

dat is een condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35942

Dat is een elektrolytische condensator. En die inkervingen geven de polariteit aan +/- en als je die omdraait (zoals ik ooit wel eens in een prakticum op school heb gedaan jaren geleden), dan krijg je een harde knal met daarna een mooie, grote, gele, heel erg stinkende wolk die vast niet gezond voor je is. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive|IA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07-2005

Fugitive|IA

Uhmmm ff denken

Topicstarter
Oke maar wat is het verschil met een elco en een gewone condensator

Gigabyte 7IXE, AMD K7 700, 512Mb, GeForce MX 200 64Mb, 40X Plextor SCSI CD-ROM, 4X4X20 Plextor Burner, 5X Creative DVD Encore, Iomega Zip 100Mb, Guillemot Fortisimo, Edimax 10/100Mbit NIC, SCSI Controller, 19" IIlyama 901HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 14:30

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgensmij zijn elco's van een ander materiaal gemaakt dan gewone condensators's. door dit andere materiaal(volgens mij is het lucht) kan een elco voor een grote capiciteit toch nog behoorlijk klein worden gemaakt

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 15:52

BaRF

bijna kerst

Op donderdag 06 juni 2002 12:19 schreef virus.elektro het volgende:
volgensmij zijn elco's van een ander materiaal gemaakt dan gewone condensators's. door dit andere materiaal(volgens mij is het lucht) kan een elco voor een grote capiciteit toch nog behoorlijk klein worden gemaakt
is elco niet een afkorting van elektrolytische condensator :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eightValve
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

eightValve

Zegt u toch allemaal???

Op donderdag 06 juni 2002 12:10 schreef Fugitive het volgende:
Oke maar wat is het verschil met een elco en een gewone condensator
Een elco heeft polariteit, gewone condensator niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56548

Met "gewoon" bedoel je dan alle niet electrolytische condensatoren....

Keramische condensatoren (een stukje kunststof ertussen), wat heb je nog meer...
Alleen elco's hebben polariteiten, dacht ik..
de rest zijn vaak ontstorings condensatoren.

in principe zijn twee metalen plaatjes tegenover elkaar
in een electrisch netwerk condensators.

Condensatoren houden gelijkspanning tegen en wisselspanning
niet.

oja, een andere toepassing van condensators is computer geheugen. Houden nl een electrische lading vast zoals ook
jij als je uit een auto stapt en ineens een schok krijgt
(ontlading van een stel electronen) (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 13:56

Ercewee

a.k.a. K

Op donderdag 06 juni 2002 12:19 schreef virus.elektro het volgende:
*grin* lucht is het iig niet.

In een elko is een ander dielectricum gebruikt dan in een 'normale' condensator.

Hierin zit namelijk een electrolyt! In de vorm van een pasta of een vloeistof. Een electrolyt is een vloeistof, waardoor stroom kan lopen, daardat er ionen in zitten

Zodra je spanning op een elco zet gaat er een stroom lopen, waarbij er op 1 van de polen in de elco een metaaloxide ontstaat (redox-reactie). Dit metaal-oxide zorgt voor isolatie tussen de polen, ergo een condensator.

Meestal zijn de polen van verschillende materialen gemaakt.

Het nadeel is dat een elco meestal een grote lekstroom heeft. Het voordeel is dat eenvoudig een hoge capaciteit gemaakt kan worden.

Zodra je een elco ompool gaat de chemische reactie de verkeerde kant op lopen en ontstaat er gasvorming.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34692

Op donderdag 06 juni 2002 13:04 schreef Ercewee het volgende:
Zodra je een elco ompool gaat de chemische reactie de verkeerde kant op lopen en ontstaat er gasvorming.
en dan doet ie BOEM !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53971

Op donderdag 06 juni 2002 13:06 schreef Cordobasdi het volgende:

[..]

en dan doet ie BOEM !!!!!
En dit is leuk bij die hele grote die gaan harder dan een stijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Op donderdag 06 juni 2002 13:18 schreef Chilco het volgende:

[..]

En dit is leuk bij die hele grote die gaan harder dan een stijker :+
op wissel spanning :P had ik ze een keer gezet. zet hem aan tijd je later trrrr komt een straal geele drap uit dat kastje stromen opeens allemaal rook kon de duer niet eens meer vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ectholian
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:47

Ectholian

Zei ik dat ?

Elco's worden trouwens ook gebruikt voor ontstoring! In principe is dit ontstoren simpelweg het afvlakken van het signaal (er weer een mooie blokgolf van maken).

Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43
Op woensdag 03 juli 2002 18:03 schreef Ectholian het volgende:
Elco's worden trouwens ook gebruikt voor ontstoring! In principe is dit ontstoren simpelweg het afvlakken van het signaal (er weer een mooie blokgolf van maken).
*proest* Sorry, ik verslikte mij even toen ik dit las. Jij wilt een condensator gebruiken om een signaal te ontstoren en er weer een mooie blokgolf van maken. Ik zal het erop houden dat je een klein foutje gemaakt hebt. Zo niet, dan ben ik bang dat je nog even je elektronicaboeken erbij moet pakken. (8>

Elko's worden inderdaad gebruikt voor ontstoring maar het resultaat zal een gelijkspanning zijn. Zodra je er een wisselspanning over zet zegt 'ie poef!
De makkelijkste manier om de rotzooi van een blokgolf af te halen is m.b.v. een hysterese (spelling?) schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmeStein
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 14:41

TimmeStein

Slopen is ook een kunst

*proest*

Wat ectholian bedoelt is het ontstoren/afvlakken van een gelijkgerichte wisselspanning (d.m.v. een diode-bruggetje). Dan krijg je dus een gelijkspanning die tussen 0v en je pos. spanning wiebelt.

Pak jij de boeken er maar weer eens bij :)

Alleen die blokgolf :?
Waarschijnlijk bedoelt een gelijkspanning met een klein rimpeltje.

Het maakt niet niet uit of het rechts of het links is, maar TimmeStein weet precies wat de Jinx is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 12:59
Electrolytische condensatoren

Electrolytische condensatoren worden algemeen toegepast op plaatsen waar hoge tot zeer hoge capaciteiten nodig zijn. In verhouding tot de afmetingen hebben elco's dan ook zeer grote capaciteiten doordat het diëelectricum wordt gevormd door een aluminiumoxidelaag, verkregen door middel van polarisatie. In audio apparatuur is de toepassing voornamelijk afvlakking en filtering van de voedings spanning(en). In halfgeleiderschakelingen worden altijd elco's toegepast gezien de relatief hoge stromen en lage spanningen.

Ondanks de 'slechte' naam in audiofiele kringen hoeft de gehoormatige kwaliteit als gevolg van de toepassing van elco's niet te lijden. Daar waar dit noodzakelijk is kunnen hoogwaardige typen worden toegepast. Er zijn veel goed verkrijgbare low-ESR* elco's van bijvoorbeeld BC components (Philips), Nippon Chemicon en Panasonic. Deze typen zijn niet erg duur doordat ze breed worden toegepast in schakelende voedingen waar ESR tot verlies van rendement en EMC problemen leidt.

Dan is er nog het 'kristaldiode-effect', van deeltjes van het diëelectricum die zich bij kleine spanningen als kleine halfgeleiderovergangen gedragen en vervorming veroorzaken. Dit probleem speelt wanneer een elco als koppelcondensator voor een audiosignaal wordt gebruikt. Met name Tantalium-elco's schijnen in dit opzicht berucht te zijn. Dit kan op twee manieren worden bestreden, waarvan de eerste het zoveel mogelijk voorkomen van elco's in de signaalweg - ook een ONTkoppelcondensator over een katodeweerstand bevindt zich in het signaalpad! De tweede oplossing is om een hoge gelijkspanning over de elco in te stellen, waardoor dit effect nauwelijks of niet optreedt.

bron: http://www.specmail.nl/onderdelen/caps.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55849

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43
Op woensdag 03 juli 2002 18:48 schreef TimmeStein het volgende:
*proest*
Wat ectholian bedoelt is het ontstoren/afvlakken van een gelijkgerichte wisselspanning (d.m.v. een diode-bruggetje). Dan krijg je dus een gelijkspanning die tussen 0v en je pos. spanning wiebelt.
Pak jij de boeken er maar weer eens bij :)
Uiteraard bedoelde hij het afvlakken, dat had ik ook door. Maar dan krijg je dus een positieve gelijkspanning, met inderdaad een rimpel erop. Die rimpel kun je overigens zo klein maken als je zelf wilt door de afvlak elco groter te maken. Waar ik over viel was die blokgolf. Als je namelijk een blokgolf over een elco of tantaaltje zet dan trekt ie dat niet zo goed. Verder als je een bipolaire elco, of een "gewone" condensator (MKN, MKT, etc) voor gebruikt dan zal je blok golf in een niet zo mooie sinus veranderen. Dus nee ik hoef de boeken er niet bij te pakken :+ :*
Alleen die blokgolf :?
Waarschijnlijk bedoelt een gelijkspanning met een klein rimpeltje.
Dat was dus hetgene waarvoor ik mij verslikte, wel lezen he! |:(
Pagina: 1