Toon posts:

CPU continue overbelast, ben heel boos op hem!!

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

Mijn processor is bij iedere opdracht die ik hem geef a.h.w. overbelast.
Om een simpel voorbeeld te noemen; als ik winamp aan het luisteren ben en ik start IE op, dan begint het geluid enorm te stotteren omdat de processor opeens de volle 100% aan het blazen is (het windows welkom muziekje draait ie al met pijn en moeite).
Bij iedere actie is de processor direct de volle 100% aan het denken (Ik draai trouwens WinXP, HW opstelling in signature).
Mijn pagefile wordt normaal aangesproken.
Ik kan nog wel redelijk werken op mijn compu, alleen er is een enorm snelheidsverlies waardoor alles toch wat als trage stront over mijn scherm glijdt.
Hij is aanzienlijk langzamer dan vroeger, i.c.c. 2 dagen geleden en ik irriteer me er mateloos aan.
Windows start ook iedere keer hetzelfde op; met dezelfde wachttjden op dezelfde momenten.
Het enige veschil is dat het blauwe balkje bij het bootscreen de ene keer 7x op-en-neer gaat en de andere keer 20x :( (en dit is niet omdat ik drivers en andere shit heb geïnstalleerd).
Er zit vooral een lange wachttijd tussen het moment dat het bootscreen klaar is en het inlogscherm van Windows.

Ik heb mijn systeem nu bijna 2 jaar, maar dit probleem ben ik nog nooit tegengekomen in deze vorm.
Alle problemen die ik voorheen had met dat onboard sound, konden altijd makkelijk worden opgelost.
Ik heb wel al eerder eens het idee gehad dat de cpu overbelast werd, echter dit werd met een simpele format opgelost.
Het probleem is ontstaan nadat ik 2x vastliep tijdens het afspelen van een film in media player.
Dit lijkt me een wat vreemde oorzaak voor dit probleem.

Ik heb tot nu toe mijn systeem 4x geformat (laatste keer alle partities verwijdert i.p.v. alleen de partitie met het OS).
Ik heb WinXP op 98, 98SE en ME gezet, maar dat maakt niets uit (alle wachttijden na iedere installatie hetzelfde).
Ik heb de hele zooi zowel op NTFS als op FAT-32 laten draaien.
Vroeger heb ik mijn systeem veelvuldig geformat, altijd met dezelfde combinatie van software, nooit problemen.
Ik heb uitgebreid virus gechecked met laatste updates (Norton 2002), echter ik kan me niet voorstellen dat na deze uitvoerige format er nog een virus in het systeem zit (bootsector is ook clean).
Verder heb ik het systeem uit elkaar gehaald en in elkaar gezet.
Ik heb 4 verschillende BIOS' geprobeerd, geen succes.

Nu rest mij dus niets om te denken dat er iets met de hardware aan de hand is, of er is een bepaald virus nog steeds actief (vandaar dat het in dit forum staat).
Ik ben echter niet bekend met een virus dat zich op deze manier manifesteert en tja de hardware,....., zouden er onderdelen zo plotseling overlijden?

Vanmiddag ga ik wat onderdelen wisselen (geheugen, grafische kaart en netwerkkaart), echter het scheelt een hoop tijd als iemand van jullie reeds bekend is met een probleem zoals ik dat hier uit de doeken doe.
Wie kan me helpen, wanneer kan ik mijn leven weer oppakken,...? ;(

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-04 16:51
Het klinkt toch echt als een interrupt probleempje hoor, of anders als een driverprobleem.
Je virus-vermoedens kun je snel controleren door een virusscanner te installeren!

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2025
Gewoon nagaan wat je hebt gedaan na de periode dat ie het nog goed deed.

Andere hardware aangeschaft e.d

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
is dit geen vaak gehoord probleem met een SBLive! geluidskaart ofzo? Kijk even in je mobo boekje welke PCI kaarten een uniek IRQ hebben en prop daar je geluidskaart in. Als je daar geen zin in hebt --> trial and error en prop je geluidskaart eens ergens anders in.

In geval van Via chipset, nieuwste drivers willen ook nog wel eens helpen

MMmm onboard sound, misschien disablen? en anders goed SB kaartje kopen.

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
jij hebt het over een virus,dat zou heel goed kunnen hoor,ik had hetzelfde,pc was ineens zo traag als stront,toch maar een virusscanner geinstalleerd,en ja hoor PIH_CIH virus,dus zeker even een virusscanner je systeem laten checken want het is tegenwoordig behoorlijk raak met de virussen via kazaa,email e.d

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles dus al grondig gescanned met Norton 2002 volledig updated.
Hij vindt niets, maar heb ook al alles geformat meerdere malen.
Andere scanner,....? maar kan een virus dit allemaal overleven?

Onboard sound is uitgeschakeld as we speak, geen oplossing.
Alles logisch nagaan toen het systeem het nog deed, ... ik doe niets anders.

Drivers alle versies ongeveer al geprobeerd (Via 4in1, AC97 onbiard sound, detonators, realtek updates) NIETS,NIETS, NIETS.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31

Tijntje

Hello?!

Misschien een hdd die stervende is? :?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oppervlakte uitvoerig gechecked, niets aan het handje.

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Op donderdag 06 juni 2002 12:07 schreef Bruxelles het volgende:
Ik heb de oppervlakte uitvoerig gechecked, niets aan het handje.
Probeer het eens met een andere schijf. Met de oppervlakte hoeft niks mis te zijn. Anders zou ik het ook niet weten.

Verwijderd

Ik gok op interrupts/dna's en adressen.
Zal er vast wel één dubbel gebruikt worden, wat je systeem niet leuk vindt.

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Op donderdag 06 juni 2002 12:10 schreef dufi het volgende:
Ik gok op interrupts/dna's en adressen.
Zal er vast wel één dubbel gebruikt worden, wat je systeem niet leuk vindt.
Hoe kan dat dan na veelvuldig opnieuw installen van verschillende OS-en

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 12:11 schreef Tijntje het volgende:

[..]

Hoe kan dat dan na veelvuldig opnieuw installen van verschillende OS-en
ej droopy, denk even na, als jij windows installeerd, wil dat niet automatisch zeggen dat windows je bios aanpast of wel? *blaat* :r

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Op donderdag 06 juni 2002 12:13 schreef camelnl het volgende:

[..]

ej droopy, denk even na, als jij windows installeerd, wil dat niet automatisch zeggen dat windows je bios aanpast of wel? *blaat* :r
bedankt voor je compliment. Als je win98 winme w2k installeerd komen je apparaten echt niet elke keer op de zelfde IRQ.

Het ligt eraan hoe je je bios hebt ingesteld. Als er in de bios niks is gedefineerd gaat windows lekker zelf aan de gang.

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt het wel in je BIOS instellen, maar a.h.g.is dan doet Windows lekker zijn eigen zij en werken de veranderingen niet hard genoeg door.
Met XP kun je de irq helemaal niet meer verdelen,..... of wel?

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 12:21 schreef Tijntje het volgende:

[..]

bedankt voor je compliment. Als je win98 winme w2k installeerd komen je apparaten echt niet elke keer op de zelfde IRQ.

Het ligt eraan hoe je je bios hebt ingesteld. Als er in de bios niks is gedefineerd gaat windows lekker zelf aan de gang.
Niet helemaal waar wat je nu zegt, Win2k zet alles op irq 9, zie microsoft database, win98 + me krijgen de gegevens van de bios :+

• Tijntje

Tijntje

Hello?!

Op donderdag 06 juni 2002 12:29 schreef camelnl het volgende:

[..]

Niet helemaal waar wat je nu zegt, Win2k zet alles op irq 9, zie microsoft database, win98 + me krijgen de gegevens van de bios :+
Komt door ACPI volgens mij

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 20:36

nexhil

BAM!

als het niet werkt, install dan alleen winxp op een je computer terwijl er alleen een beeldkaart en cd-rom en HD aangesloten zitten, en voeg later 1 voor 1 de andere hardwere toe.

ik weet dat je hier niet jovol van wordt, maar zo kun je
wel bepalen welk apparaat loopt te klooien, ik gok op je SB live. misschien helpt het ook als je ff eruit haalt en de drivers un-installed

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-04 15:44
simpel denk ik, dma op je schijven staat gewoon uit. daardoor vreet je hd al je cpu tijd weg als hij iets gaat laden.

Verwijderd

Topicstarter
ACPI heb ik altijd uit staan.
Ik kan geen irq's toebedelen slechts bios forceren (PnP OS= YES),maar daar is Windows en vooral WinXP helemaal niet blij mee.
Het probleem is trouwens niet opgelost daarmee.

Heeft er iemand suggesties en vooral heeft iemand een antwoord op de vraag of het een virus kan zijn en zo ja, met welke scanner ik het beste kan scannen (alles gescanned met Norton 2002 updated)?

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 20:36

nexhil

BAM!

Op donderdag 06 juni 2002 12:39 schreef weareborg het volgende:
simpel denk ik, dma op je schijven staat gewoon uit. daardoor vreet je hd al je cpu tijd weg als hij iets gaat laden.
da's een goeie, probeer dit eerst maar eens.

Verwijderd

Topicstarter
Waar zet ik dat aan in XP, behalve dan met TweakXP of een ander tweak programma?
Waarom staat dit opeens uit?

Mijn Primary IDE channel staat ingesteld op DMA if possible (Auto).
Current Transfer Mode is PIO.

Verwijderd

Moederbord drivers toch wel geinstalleerd?

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10-04 20:51
Heb je in je bios wel dma aangezet voor die hd? Dat overruled windows namelijk niet.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Op donderdag 06 juni 2002 12:53 schreef victorvanacht het volgende:
Moederbord drivers toch wel geinstalleerd?
Op donderdag 06 juni 2002 12:01 schreef Bruxelles het volgende:
Drivers alle versies ongeveer al geprobeerd (Via 4in1, AC97 onbiard sound, detonators, realtek updates) NIETS,NIETS, NIETS.
;) ja dus...
Op donderdag 06 juni 2002 12:58 schreef Vorlon het volgende:
Heb je in je bios wel dma aangezet voor die hd? Dat overruled windows namelijk niet.
Op donderdag 06 juni 2002 12:49 schreef Bruxelles het volgende:
Waar zet ik dat aan in XP, behalve dan met TweakXP of een ander tweak programma?

Waarschijnlijk staat het in je BIOS dus uit. In Win9x kan je DMA uit- en aanzetten in device manager, bij de schijven en cd-roms. In Win2K (en WinXP?) ook in device manager, maar nu bij de (prim & sec) IDE controllers.

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

PIO dinges, aaarrghh, max theoretische tranferrate tussen mobo en hdd is 16,6MB/s. Dat wilt zeggen zo traag als een ouwe pentium op een 430vx-bordje. Zet dat zeker op DMA om UDMA en ATA te kunnen gebruiken. Het scheelt wat DMA om ATA100 (2*50MB/s = write en read snelheid tegerlijkertijd) te gebruiken of PIO om PIO mode 4 (1*16,6MB/s = alleen writen of alleen readen) te gebruiken.

Nog iets, is je IBM schijf aan het sterven???

Verwijderd

Topicstarter
Ga nu even aan de slag met S.M.A.R.T.

Verwijderd

Blijkbaar wil je HDD niet in UDMA mode draaien. Ik had hetzelfde probleem met mijn dvd-rom. Toen ik onlangs een brander toevoegde aan het systeem, weigerde de dvd in UDMA-mode te blijven draaien, ondanks dat "DMA if possible" aangevinkt was. Bij mij was uiteindelijk opnieuw windows installeren de enige oplossing. Ik deed wel een verse installatie. Dus de windowspartitie formatteren en dan pas weer installeren. Als na een herinstallatie van windows het probleem nog steeds niet is opgelost, dan heb je volgens mij gewoon pech :7.

edit: in het bios staan alle IDE kanalen toch wel op UDMA ingesteld ipv PIO?

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Op donderdag 06 juni 2002 15:11 schreef rsmit het volgende:

[..]
edit: in het bios staan alle IDE kanalen toch wel op UDMA ingesteld ipv PIO?
Da's niet altijd standaard. En bij mij wilde ook niet 2 apparaten aan 1 kabel allbei tegelijk in UDMA modus draaien. Na het vervangen van de IDE kabels door 80aderige ATA100-kabels wel.

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Topicstarter
Hij weigert de HDD in DMA te zetten ondanks het feit dat dit in de BIOS is ingeschakeld en dat ik een udma100 kabel gebruik.
Ik heb mijn de rest op een ander ide kanaal staan.

Is er miscshien een mogelijkheid om dma te forceren?

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
tsja ff format c: zou ik zeggen, heb deze probs ook wel es gehad en na een format en schone install was alles weer goed :)

..::System Specs::..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 10:52

job

sorry, hier stond onzin

niet goed gelezen

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de HDD niet van de PIO mode af.
Ik heb zojuist een andere kabel gebruikt, maar dit heeft niets opgelost.
Mijn HDD blijft maar gebruik maken van PIO.

Er is nog iets wat me te binnen schiet (zeer onwaarschijnlijk):

Is het mogelijk dat indien ik een virus gehad zou hebben (kan ik me goed voorstellen omdat ik zonder virusscanner werk), dat in de bootsector terecht is gekomen en dat ervoor zorgt dat de HDD standaard gebruik maakt van PIO en dat dit onveranderbaar is?
Het enige dat ik me kan voorstellen is een virus dat zich nestelt in de bootsector en zich installeert voor een windows setup, zodat format etc. geen zin heeft.
Ik heb dit probleem eerder gehad na het aansluiten en weer verwijderen van brandertjes en cdrom's.
Dit heb ik echter inderdaad met een format opgelost.

Heeft er dan niemand een oplossing,......?

Ps: het zou handig zijn als men het mijn eerste post lezen, dan krijg ik minder "oplossingen" die ik zelf al eens geprobeerd heb.

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
Probeer Linux dan kan je het software gedeelte uit sluiten als linux ook traag is. :)

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
Dat heb je ook niet dat gezeur over die boot virusen.
Anders moet het wel hardware zijn die niet 100% werkt.

Verwijderd

dan moet je na fdisken en formatten ff in DOS de string : fdisk /mbr intypen op deze m,anier word je master boot record verwijdert/opgeschoont..

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag blijven werken met XP.
Met een ander besturingssysteem kan ik het misschien wel oplossen, maar ja....

Verwijderd

gewoon ff je bootrecord verwijderen...hij word zelf opnieuw gemaakt als je een OS installeerd :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb net 10gb aan backups over een netwerk verstuurd.
Het grote formatfeest gaat beginnen!
Het wordt een lange nacht :z

Verwijderd

Moet je als dat gebeurt even kijken in windows task manager(ctrl alt del) en kijken onder processes. Als het proces 'system' (NIET SYSTEM IDLE dat is normaal als het op 99% of zo staat) veel cpu power in beslag neemt moet je even indexing en system restore uischakelen. Die willen wel eens raar doen. Heb ik ook last mee gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ben net klaar met alles.
Helemaal niets opgelost, behalve dan dat ik nu eindelijk de Nederlandse versie van XP geinstalleerd heb,.... die het (ook) niet doet,... :(

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Op vrijdag 07 juni 2002 03:28 schreef Bruxelles het volgende:
Ben net klaar met alles.
Helemaal niets opgelost, behalve dan dat ik nu eindelijk de Nederlandse versie van XP geinstalleerd heb,.... die het (ook) niet doet,... :(
nog steeds in pio mode?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

Verwijderd

Heb je toevallig een ouwe dvd of fikker of cd-rom als slave draaien op hetzelfde ide kanaal als je hdd?
Trek die d'r dan es uit en benchmark nog es.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Deze kan wel dicht... Topic gaat verder in nieuwe topic in OM.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.