Toon posts:

Verschil snelheid NT <-> XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In een klein netwerk draaien 7 computer via een 100 mbit switch. Nu valt de snelheid bij sommige computers (NT 4 workstation SP6) erg tegen. Waar 1 computer een snelheid van 4 Mb. (met netstat) haalt, halen die computers nog geen 50 Kb. Alle computers draaien met dezelfde 100 mbit netwerkkaarten (Unex), maar er zit nogal een verschil in de gebruikte protocollen...... welke zijn nu beslist nodig onder NT4. Onder Xp is alleen TCP nodig om een netwerk te draaien, terwijl NT (op de langzame computer)Netbeui, nwlink IPX/SPX, nwlink Netbios en TCP draaien. Ik heb het gevoel dat er iets teveel geinstaleerd is.

Kortom wat moet geinstalleerd worden en in welke volgorde (bindings)...

Alvast bedankt

ps: nieuwe drivers zijn al geinstaleerd, alleen de kabels moet ik nog controlleren.

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

Eerst TCP-IP dan eventueel NETBeui.
IPX/SPX heb je niet nodig tenzij je novell hebt.
off je hebt netwerk spellen die op IPX/SPX werken.

I believe what I want to Believe

Verwijderd

microsoft netwerken gebruikt alleen maar tcp/ip.

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Staan die nt4 machines al lang aan?
Er schijnt namelijk een bug te zijn waarbij netwerk verkeer tussen Windows XP en Windows nt 4.0 (bijna iedere servicepack) na verloop van tijd langzamer wordt.

Ik ben nu aan het zoeken in de knowledgebase maar kan zo geen artikeltje vinden.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Ik heb hier een 2tal XP Werkstations (XP Pro) en een NT4 domeinserver. Nooit problemen gehad met snelheid. NT server heeft SP6A erop staan. Afhankelijk van het gebruik valt snelheid wel iets terug, server heeft maar 5400 schijfjes (dataopslag) maar als er met 2 pc's getrokken wordt, vanaf verschillende schijven, dan krijg ik 'm toch wel op de 16Mb/sec.

Hangen wel goeie netwerkkaarten in, dat scheelt bestwel.. 2x Intel Pro 100 Server (1Mb) getrunked.

Protocollen? Alleen TCP/IP draait.. verder nix.

btw.. die snelheid, is dat windows netwerkomgeving ? (=brakke snelheid, niet echt representief), of is dat FTP snelheid??

Anders zou ik toch eens een andere nic proberen.... Wie weet is er wel eentje brak, of zijn de drivers voor nt of xp net niet echt fijn.

En uiteraard ff kabels checken, kan ook veel ellende geven

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reacties (best snel).

Ben er achter gekomen dat verkeer naar die langzame computers best wel snel gaat (ongeveer 3,5 Mb.) maar data van de computer zelf naar een andere (snellere) computer gaat nog steeds langzaam (100 kb.).

De netwerkkaarten zijn allemaal nieuw en de laatste drivers zijn geinstaleerd. Heb al wat protocollen gewist, maar toen deed de printer in het netwerk niet meer..... ik weet dus niet wat daar voor nodig is.

Bij services staan: Computer browser/netbios interface/remote access service/rpc configuration/sap agent/server en workstation.

Bij protocols: Netbeui/nwlink ipx-spx/nwlink netbios/tpc-ip

Toen ik wat gewist had (protocols en services) zagen de andere computers die computer niet meer, terwijl de schijven wel geshared waren. De computer zag wel de andere computers. Nadat ik de shares uit en weer aan gezet had waren ze weer zichtbaar..... vreemd.

Zal morgen even een nieuwe kabel proberen.

• LAN
  • Niet online

LAN

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q249799

Network performance may be sluggish after you apply Windows NT 4.0 Service Pack 4, 5, 6, or 6a.

Gevonden, ik weet niet of je er wat mee kan, maar laat maar horen.

edit:

Link werkte niet, nu wel.

Verwijderd

LAN,
je link is niet helemaal goed denk ik:
Artikel not available..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:19
Op donderdag 06 juni 2002 15:01 schreef LAN het volgende:
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q249799

Network performance may be sluggish after you apply Windows NT 4.0 Service Pack 4, 5, 6, or 6a.

Gevonden, ik weet niet of je er wat mee kan, maar laat maar horen.

edit:

Link werkte niet, nu wel.
Zit zoiets niet bij windows update in?? Dan ben je van dat probleem (+meer) af :)

of mag je dit dus apart opzoeken/installere?

• Elroyv
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Netwerkkaarten ook hard op 100 Mbit staan.
Dit kan ook er schelen in de performance (handshaking voorkom je dan)

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:51
Scheelt niks in performance..
Je hoeft enkel in te stellen als je kaart geen of n verkeerde verbinding met de switch maakt.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Met de kabels is niks aan de hand, scheelt maar een paar kb.
Aangezien de snelheid 1 kant op wel goed is, lijken die kabels ook niet het probleem te zijn....

Heeft iemand nog een idee
Pagina: 1