Ik ben nu een beetje mijn database aan het ontwerpen in MySQL. Het moet een database worden met onder andere een relatietabel (als in zakenrelatie). Nu dacht ik dat mooi op te lossen met een tabel met bedrijfsgegevens en een tabel contactpersonen en die te linken met elkaar. Je kan namelijk meerdere contactpersonen hebben binnen een bedrijf. Mijn zakelijk partner kwam toen me teen ander voorstel.
1 tabel met eigenlijk dezelfde inhoud als bij mij de standaardbedrijfsgegevens, aangevuld met een "geslachts"veld (man, vrouw, bedrijf) en een "fkBedrijfsveld" waar dus voor zowel het bedrijf als de contactpersoon moeten worden ingevoerd (contactpersoon met eventueel een ander adres dan het bedrijf) en dan door het fkBedrijfsveld aan elkaar gelinkt worden.
Dus (voorbeeldje):
record 1:
Naam: Scharnout BV
NAWTROEP
fkBedrijfsveld: Scharnout BV (verwijst dus naar zichzelf)
record 2:
Naam: Arno
NAWTROEP
fkBedrijfsveld: Scharnout BV (verwijst dus naar record 1)
Wat ik wil weten is of het technisch mogelijk is om een record naar zichzelf te laten verwijzen (intikken zou ook kunnen, maar dan zit je met intikvouten)?
En als het mogelijk is;
Wat is de beste oplossing?
en wat is de snelste oplossing?
of zijn er nog andere smaken?
Ik ga (na wat artikelen gelezen te hebben over normalisatie) voor mijn eigen methode, maar wil even toetsen of de echte databasebikkels daar net zo over denken.
Ik script met asp/vbscript.
1 tabel met eigenlijk dezelfde inhoud als bij mij de standaardbedrijfsgegevens, aangevuld met een "geslachts"veld (man, vrouw, bedrijf) en een "fkBedrijfsveld" waar dus voor zowel het bedrijf als de contactpersoon moeten worden ingevoerd (contactpersoon met eventueel een ander adres dan het bedrijf) en dan door het fkBedrijfsveld aan elkaar gelinkt worden.
Dus (voorbeeldje):
record 1:
Naam: Scharnout BV
NAWTROEP
fkBedrijfsveld: Scharnout BV (verwijst dus naar zichzelf)
record 2:
Naam: Arno
NAWTROEP
fkBedrijfsveld: Scharnout BV (verwijst dus naar record 1)
Wat ik wil weten is of het technisch mogelijk is om een record naar zichzelf te laten verwijzen (intikken zou ook kunnen, maar dan zit je met intikvouten)?
En als het mogelijk is;
Wat is de beste oplossing?
en wat is de snelste oplossing?
of zijn er nog andere smaken?
Ik ga (na wat artikelen gelezen te hebben over normalisatie) voor mijn eigen methode, maar wil even toetsen of de echte databasebikkels daar net zo over denken.
Ik script met asp/vbscript.
And Bob's your uncle ...