Op donderdag 06 juni 2002 17:56 schreef Tweak-Metallica het volgende:
[..]
Het gaat erom dat je processoren en systemen hebt die betrouwbaar en stabiel zijn. Ze draaien veel, en er moet niet teveel onderhoud aan hoeven te worden gepleegd. Ik ben niet tegen AMD ofzo (zelf ook een AMD-systeem) maar voor dit soort toepassingen kan je beter een Intel nemen. Zeker op een basisschool hebben ze waarschijnlijk geen vaste systeembeheerder, dus het moeten echt betrouwbare systemen zijn.
Dit worden dus systemen die geplaatst worden en 5 jaar lang niet opengaan. Wat maakt dan in hemelsnaam uit of het AMD of Intel CPU's zijn of welke chipset type dan ook. AMD heeft een fysiek zwakkere core, maar als de kast niet open gaat heb je daar geen last van. En gezien hier geen SBlive of PCTV kaart in gaat, maken de (evt) zwakkere eigenschappen van de VIA PCI bus ook geen snars uit.
Punt is dat het goedkoop en stabiel is. Dat klinkt verdacht als ECS met een Duron als je het mij vraagt-
ECS K7VZA r.3. (Via KT133A chipset) €60
4MB VGA geval €16
Duron 1200 €59
------------------------------------
Totaal: €135
Met geintegreerde VGA:
ECS K7SEM (SiS 730 chipset) €80
Duron 1200 €59
-------------------------------------
Totaal €139
Voor een Intel CPU met non-Intel chipset:
ECS P6S5AT (SiS 635T chipset) €63
4MB VGA geval €16
Celeron 1200 €92
Totaal: €171
Met geintegreerd VGA:
GiGabyte GA-6VEML (Via PLE133T) €80
Celeron 1200 €92
---------------------------------------
Totaal: €172
Voor een Intel CPU met Intel chipset:
ECS P6IPAT (i815EB chipset) €82
4MB VGA geval €16
Celeron 1200 €92
Totaal: €190
Intel-on-Intel met geintegreerde VGA en toch Tualatin support kan ik niet eens vinden.
Ik zou al deze oplossingen stabiel noemen, de Via-Duron en SiS-Duron combo's heb ik zelf gebouwd en beiden zijn zo stabiel als een rots met WinXP erop. En ja, het waren systemen voor minimaal budget voor gebruikers die nooit de kap gaan opentrekken.
Maarja, de keuze blijft een persoonlijke