Toon posts:

Intel Celeron 1,2 Ghz MB  |  non-DDR / goedkoop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet 9 Intel Celeron 1,2 Ghz systemen kopen voor een basisschool. Het moeten (zonder reden) Intel processoren zijn. Ik wil zo goedkoop mogelijk uitzijn en dus geen DDR geheugen, omdat dat voor dit gebruik absoluut niet nodig is.

Ik heb tijdens mijn zoektocht de JetWay moederborden gevonden om maar even de goedkoopste te nemen en de Asus. Snelheid is niet echt van belang en daarom ging mijn keuze richting JetWay. Alleen is dit moederbord betrouwbaar genoeg om er 9 van te bestellen? En welk type JetWay is dan de beste keuze?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Is zo'n Asus Terminator barebone-ding niet wat? Is ook lekker goedkoop.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

JetWay ken ik helemaal niet. Je hebt voor 90 Euro al Gigabye mainboards die zijn prima. Voor 110 euro per stuk heb je de 256kb Celeron 1,2Ghz versie. Goedkoper kan bijna niet. En met n stripje van 256Mb SDRAM geheugen voor 70 euro zit je ook goed.

Zover ik weet zijn er geen Celeron mainboards die DDR geheugen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je een versie nummer voor me dat zoekt wat sneller. De website van moederborden fabrikanten zijn soms werkelijk om te huilen.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
OP school hebben we ook Jetway borden met Celeron's. Het merendeel is al dood. Of IDE kanalen kaput, of floppy kanaal dood. Of PCI dood. Dikke troep imho

Verwijderd

Als het echt Intel moet (domme baas die alleen reclame gelooft), haal dan Asus TUV4X Apollo Pro133T bordjes. Die mobo's kosten bij ons in België 108 euro per mobo. Intel Celeron 1200Mhz (tualatin) Boxed kost 100 euro. 256 MB SDRAM M-Tec PC133 kost 52 euro.

Op paar euro's na is mijn voorstel beter, asus zijn goede A-merk mobo's en boxed Celerons hebben 3 jaar garantie. Kwaliteit en garantie is belangrijker dan paar euro's sparen en binnen paar weken weer nieuwe mobo's gaan halen. Jetway ken ik niet, waarschijnlijk zijn dat brakke mobo's (zie vorige posten).

Verwijderd

Intel CA 1200

Intel CA 1200Mhz
Moederbord FCPGA
20,4Gb Harddisk
128MBS-dram PC133
16-BitSound ob.
52x CD Rom
VGA AGP ob. 3d
Monitor 17
Keyboard ps/2
Muis
ATX kast Midi
Floppydrive 1,44mb
€ 599.00

Misschien zijn deze complete systeempjes bij www.citysystems.nl iets voor je,....

Ik zoek namelijk ook iets dergelijks voor m'n opa! en kwam deze tegen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Goedkoopste oplossing volgens pricewatch:

ECS P6S5AT
ATX
SiS 635T chipset
2x SDR, 2x DDR slots (DDR hoef je dus niet te gebruiken)
Tualatin support
AGP, 5xPCI, AMR
Sound onboard (is desnoods uit te zetten)
Afbeeldingslocatie: http://www.ecs.com.tw/products/graphics/b-p6s5at-1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.ecs.com.tw/products/graphics/b-p6s5at-2.jpg
http://www.tweakers.net/pricewatch/19633

Is dus voor €63 te krijgen

De 635T heeft vrijwel identieke performance met de i815EP, DDR of SDR maakt qua performance vrijwel niets uit (de P3 bus is toch maar SDR). Dit is beduidend sneller dan een geintegreerde VGA oplossing.

Als je wel geintegreerde VGA wil, is de GiGabyte GA-6VEML met de VIA PLE133T chipset met €80 wel het goedkoopst:

Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.com.tw/products/img/6veml.jpg
http://www.tweakers.net/pricewatch/23504

Maar vermits voor €16 een VGA te vinden is:
http://www.tweakers.net/pricewatch/15975

4MB is zat voor 1024x768x32bpp, dus meer heb je niet nodig, zo heb je voor 16+63=€79 een volwaardige basis (die VEEL beter performt dan een vergelijkbaar systeem met geintegreerde zut)

Oslik blyat! Oslik!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:22
goede oplossing! ECS elitegroup heeft meestal goede mobo's,
en nog goedkoop ook:) ik heb zelf ook een ECS bordje onder men AMD 1400, loopt best maar ze zijn niet erg ocbaar maar dat heb je toch niet nodig

dot.blaat

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 10:37 schreef int het volgende:
Ik heb tijdens mijn zoektocht de JetWay moederborden gevonden om maar even de goedkoopste te nemen en de Asus.
Neem iig GEEN JetWay... goedkoop wordt dan echt duurkoop.

Verwijderd

waarom geen asus barebone idd?

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 13:16 schreef algabra het volgende:
Als het echt Intel moet (domme baas die alleen reclame gelooft)
Het gaat erom dat je processoren en systemen hebt die betrouwbaar en stabiel zijn. Ze draaien veel, en er moet niet teveel onderhoud aan hoeven te worden gepleegd. Ik ben niet tegen AMD ofzo (zelf ook een AMD-systeem) maar voor dit soort toepassingen kan je beter een Intel nemen. Zeker op een basisschool hebben ze waarschijnlijk geen vaste systeembeheerder, dus het moeten echt betrouwbare systemen zijn.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:04
Op donderdag 06 juni 2002 17:56 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je processoren en systemen hebt die betrouwbaar en stabiel zijn. Ze draaien veel, en er moet niet teveel onderhoud aan hoeven te worden gepleegd. Ik ben niet tegen AMD ofzo (zelf ook een AMD-systeem) maar voor dit soort toepassingen kan je beter een Intel nemen. Zeker op een basisschool hebben ze waarschijnlijk geen vaste systeembeheerder, dus het moeten echt betrouwbare systemen zijn.
sorry hoor, maar ik heb 2 amd pc`s gehad en 1 intel, beiden gaven nooit problemen met cpu....
Als het systeem eenmaal loopt loopt het toch net zo als een intel (maar dan sneller >:) )
Maar wat de prijs betreft: intel bordjes zijn idd goedkoper...

Verwijderd

Ik ben niet tegen AMD ofzo (zelf ook een AMD-systeem) maar voor dit soort toepassingen kan je beter een Intel nemen.
Helemaal met je eens! (en ik heb zelf ook een AMD...)
In dit geval zou ik daarom ook een Intel chipset nemen. Voor de Tweaker niet spannend, maar voor een school beter, want betrouwbarder dan VIA.
Ik heb zelf goede ervaringen met de TUSL2-C van ASUS. Staat als een huis. Is er vanaf € 107.

Maar het al genoemde Barebone systeem is ook een goede oplossing (goedkoop en goed genoeg voor het werk op eens school.)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 10:37 schreef int het volgende:
Ik moet 9 Intel Celeron 1,2 Ghz systemen kopen voor een basisschool. Het moeten (zonder reden) Intel processoren zijn. Ik wil zo goedkoop mogelijk uitzijn en dus geen DDR geheugen, omdat dat voor dit gebruik absoluut niet nodig is.

Ik heb tijdens mijn zoektocht de JetWay moederborden gevonden om maar even de goedkoopste te nemen en de Asus. Snelheid is niet echt van belang en daarom ging mijn keuze richting JetWay. Alleen is dit moederbord betrouwbaar genoeg om er 9 van te bestellen? En welk type JetWay is dan de beste keuze?
Ikzelf heb zo'n Jetway 942TAS oid en niets mis mee. Stabiel als een huis. Maar voltages veranders gaat op de kop verkeerd, ook de FSB gaat helemaal mis. Dus voor standaard gaan ze, maar twieken kun je vergeten.

• smvs
  • Niet online
Neem iig GEEN JetWay... goedkoop wordt dan echt duurkoop.
ik heb heel wat ervaring met jetway p3 bordjes en naar mijn mening is er helemaal niks mis mee.

wil je geen jetway omdat je denkt goedkoop = duurkoop dan zou ik gaan voor een gigabyte met i815 fcpga-2 met onboard video en sound. perfect.

naar mijn mening zijn zowieso alle i815 bordjes 1 pot nat en moet je gewoon de goedkoopste nemen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 juni 2002 17:56 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Dit worden dus systemen die geplaatst worden en 5 jaar lang niet opengaan. Wat maakt dan in hemelsnaam uit of het AMD of Intel CPU's zijn of welke chipset type dan ook. AMD heeft een fysiek zwakkere core, maar als de kast niet open gaat heb je daar geen last van. En gezien hier geen SBlive of PCTV kaart in gaat, maken de (evt) zwakkere eigenschappen van de VIA PCI bus ook geen snars uit.

Punt is dat het goedkoop en stabiel is. Dat klinkt verdacht als ECS met een Duron als je het mij vraagt-

ECS K7VZA r.3. (Via KT133A chipset) €60
4MB VGA geval €16
Duron 1200 €59
------------------------------------
Totaal: €135

Met geintegreerde VGA:
ECS K7SEM (SiS 730 chipset) €80
Duron 1200 €59
-------------------------------------
Totaal €139

Voor een Intel CPU met non-Intel chipset:
ECS P6S5AT (SiS 635T chipset) €63
4MB VGA geval €16
Celeron 1200 €92
Totaal: €171

Met geintegreerd VGA:
GiGabyte GA-6VEML (Via PLE133T) €80
Celeron 1200 €92
---------------------------------------
Totaal: €172

Voor een Intel CPU met Intel chipset:
ECS P6IPAT (i815EB chipset) €82
4MB VGA geval €16
Celeron 1200 €92
Totaal: €190

Intel-on-Intel met geintegreerde VGA en toch Tualatin support kan ik niet eens vinden.

Ik zou al deze oplossingen stabiel noemen, de Via-Duron en SiS-Duron combo's heb ik zelf gebouwd en beiden zijn zo stabiel als een rots met WinXP erop. En ja, het waren systemen voor minimaal budget voor gebruikers die nooit de kap gaan opentrekken.

Maarja, de keuze blijft een persoonlijke :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 20:38 schreef dion_b het volgende:
Maarja, de keuze blijft een persoonlijke :z
Was het maar zo :'(.

Bedankt allen voor het updaten van mijn grijze massa. Ik onderneem morgen een laatste poging voor AMD en anders zal mijn keuze waarschijnlijk gaan naar 1 van de Asus moederborden.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 juni 2002 20:56 schreef int het volgende:

[..]

Was het maar zo :'(.

Bedankt allen voor het updaten van mijn grijze massa. Ik onderneem morgen een laatste poging voor AMD en anders zal mijn keuze waarschijnlijk gaan naar 1 van de Asus moederborden.
Dan om even het plaatje volledig te maken:
Asus TUSL2-C €107
Celeron 1200 €92
4MB VGA geval €16
----------------------------
Totaal: €215

Gefeliciteerd, €70/systeem duurder dan het goedkoopste (en gegarandeerd trager- een Duron maakt bij gelijke klok nog steeds mootjes van een Celly, al is het gat sinds de invoering van de Tualatin kleiner geworden), dat is in totaal €630 over de balk gesmeten bij 9 systemen.

Misschien relevant om te vermelden dat ECS afgelopen jaar meer units verkocht dan Asus. Het zijn beiden topmerken, de top 2 om precies te zijn, alleen heeft Asus meer features. Maar IMHO is de meerwaarde van Asus volkomen verspild bij PCs die in een klaslokaal gedumpt gaan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1