uitleg over werking luchstroom??

Pagina: 1
Acties:

• jumpski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10-2025
Hoi,

Ik heb een erg eigenwijze collega, die niet gelooft dat de temperatuur in je kast lager kan zijn dan de temperatuur van de ruimte. Uit ervating weet ik dat, mijn chieftec kast met 5 fannetjes kouder is dan de buitentemp. Het valt me alleen niet mee om dit te ondebouwen met feiten. Kan iemand met vertellen hoe het precies werkt of een site met het antwoord doorgeven?

MVG,
Hein.

Verwijderd

In je kast lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk, je blaast er lucht (ambient) in en in je kast zitten uitsluitend warmteproducerende artikelen. Ik kan mij wel voorstellen dat er onderdelen zijn die koeler zijn dan de ambient temp. Ik kan dit echter niet natuurkundig (of anderzins) onderbouwen. Ik hoop dat iemand hier wat licht op kan werpen

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:52
normaal gezien is de lucht in de kast warmer, maar de onderdelen zelf kunnen kouder zijn omdat zij warmte afgeven aan de lucht etc.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:42
Is onmogelijk indien je geen actief koelend element in je computer hebt zitten. Je sensoren zullen wel niet kloppen; fans koelen niet, fans zetten in beweging; alleen met een peltier of ander koelblok zou het kunnen.

edit:
[quote]
maar de onderdelen zelf kunnen kouder zijn omdat zij warmte afgeven aan de lucht etc.
[/quote]

Ga daar eens op door. M.i. is, aangezien lucht medium is voor warmte de minimum temp. voor warmte-afgevende onderdelen de luchttemp.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:43
Puur het koelen met lucht kan nooit een voorwerp een lagere temperatuur geven dan de lucht waarmee gekoeld wordt. Wat wel mogelijk is is dat de luchtverplaatsing/ventilatie de verdamping van een vloeistof bevordert. De energie benodigd voor verdamping wordt opgenomen uit het onderliggende voorwerp. Een leuk experimentje is een schoteltje met een laagje water waarom een schaaltje staat met daarin een eenvoudig verdampende vloeistof bv ether. Door nu over de ether te blazen verdampt er extra ether, deze neemt de benodigde energie op uit het water en het water bevriest.

Maar omdat je het hier hebt over een computerkast denk ik niet dat er veel te verdampen valt. Het is dan niet mogelijk dat de temperatuur in je kast lager is dan de temperatuur buiten de kast. Als je dat wel meet dan meet je niet goed!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 14:46
Misschien dat lucht onder hoge druk wel koud wordt op de plaats waar het vrij komt, maar je fannetjes zorgen heus niet voor een luchtdrukverschil van 10 bar in je kast denk ik...

(Mocht het wel zo zijn... Zijn die fans stil???)

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025

BitBit3r

Lid

om eerlijkt te zijn kan ik me ook niet voorstellen dat het kouder is dan de temp buiten je kast, misschien kan jij me uitleggen waar de verkoeling vandaan komt?

Wat er ook gebeuren moogh...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

ik denk dat dit misverstand zo is ontstaan:

Zet maar eens een fan aan en houd hem voor je hand, dan lijkt het net alsof er koude lucht afkomt. Omdat er normaal een warme lucht om je lichaam hangt die je lichaamstemperatuur behoud. Die blaas je dan weg waardor je lichaamsisolatie wegvalt en het dus kouder lijkt. dit is alleen maar gevoelstemperatuur en een menselijke afwijking, hier hebben pc's geen last van
Pagina: 1