Toon posts:

linux invoeren in lesstof

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een soort artikeltje geschreven voor de opleidingscommissie van m'n school, Daarin raad ik ze aan om Linux te gaan gebruiken tijdens de opleiding, met de nodige aantal argumenten waar ik zo op kon komen. Nou zullen er vasty veel dingen zijn die niet kloppen, of die verbeterd kunnen worden (met name de eerste zin). Het artikel staat op
. http://eddo.dyndns.org/college/
Hoe meer commentaar ik hier op krijg hoe beter, dus brand maar los..

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
misschien nog als vóór argument: http://www.nrc.nl/internet/1023166324697.html

ik weet niet of het helemaal relevant is, maar je zou het argument aan kunnen voeren dat als een geheel landsbestuur over gaat op linux, dat het zeker geen een dag vlieg zal zijn, en het OS ook steeds meer serieus genomen zal worden.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

ziet er goed uit. Misschien erbij dat je linux net zo eruit ziet als Windows (of omgekeerd) en dat je niet bang hoeft te zijn voor dat je moet betalen voor software. Misschien dat er voor elk Windows proggramma wel een linux variant is.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Op donderdag 06 juni 2002 00:23 schreef Brazza het volgende:
ziet er goed uit. Misschien erbij dat je linux net zo eruit ziet als Windows (of omgekeerd) en dat je niet bang hoeft te zijn voor dat je moet betalen voor software. Misschien dat er voor elk Windows proggramma wel een linux variant is.
is er zo goed als, kan wel paar varianten noemen?

M$ Ooffice = Openoffice.org of StarOffice
Adobe = The Gimp

en verder alle servers zoals http , ftp is allemaal standaard te installeren.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Dat de knakkers bij Electro aan de TU Delft veel Linux/Unix workstations hebben en dat jouw opleiding dus niet de eerste is als ze linux zouden implementeren, sterker nog, straks lopen ze achter!

ik doe geen electro, ik zou niet weten wat de werkelijke situatie is, maar ik hoor wel een hoop van vriendjes. En de stations in de hal zijn ook geen windows compu's

Verwijderd

Topicstarter
Dat Linux een goede grafische desktop heeft weten ze al, wat het leuke is, is dat de studenten Linux al zelf al gedeeltelijk in de opleiding ingevoerd hebben. Voor enkele projecten is redhat 7.2 en suse 7.0 gebruikt. dat zijn enkele studenten die al zeer ervaren waren met linux en ook echt de voordelen kunnen toepassen, zoals zelf drivers schrijven voor PCI devices, beeldherkenningsalgortimen en grote datanetwerken. Maar het meeredeel van de studenten, en ook de docenten zitten er naar te kijken vinden het prachtig maar doen verder niks. (te ingewikkeld, m'n windows is te belangrijk, "put favorite excuse here" ). Daarvoor is dus een klein zetje nodig zoals demolinux, en een practicum waar het gebruik van linux geleerd wordt. 3 jaar terug waren er nog HP-unix systemen met een practicum, vandaar ben ik in aanraking gekomen met linux.

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Misschien heb je hier wat aan? Dit zijn een hele waslijst met argumenten om open-source software te gebruiken.

Ik heb het uit dit topic. Ik heb het hele verhaal gelezen en die peruaan heeft een interessante blik op het geheel moet ik zeggen.
[edit... Typo's :P ]

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Op donderdag 06 juni 2002 00:32 schreef balk het volgende:
Dat de knakkers bij Electro aan de TU Delft veel Linux/Unix workstations hebben en dat jouw opleiding dus niet de eerste is als ze linux zouden implementeren, sterker nog, straks lopen ze achter!
Op de Universiteit Twente draaien alle prakticum-systemen bij de faculteit Informatica Linux (dualboot met Win2K, vroeger NT4).

En dat is al zo minstens sinds 1998 (want toen begon ik er te studeren), dus de eerste zullen jullie zeker niet zijn hoor :)

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Op donderdag 06 juni 2002 01:02 schreef Wilke het volgende:

[..]

Op de Universiteit Twente draaien alle prakticum-systemen bij de faculteit Informatica Linux (dualboot met Win2K, vroeger NT4).

En dat is al zo minstens sinds 1998 (want toen begon ik er te studeren), dus de eerste zullen jullie zeker niet zijn hoor :)
dat wil ik ook niet zeggen. Wel dat 'de grote jongens op de universiteiten' wel al Linux gebruiken (en veel ook) dus dat het opleidingstechnisch niet slim is om achter te blijven. Ik heb ook geen enkel benul van de status bij electro. Ik weet wel dat bij Scheikunde de servers op SuSE of Novell draaien en de workstations op W2K :'(

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:40
Op donderdag 06 juni 2002 01:02 schreef Wilke het volgende:

[..]

Op Elektro staan al minstends sinds '96 Linux machines. In de hal heb je 2 soorten compus: die waar je op kan zonder wachtwoord, en dat zijn hele oude en hele stoere Unix machines (thin clients; ze hebben geen HD).
De andere zooi compu's moet je op inloggen. Wat velen niet eens weten, is dat al die computertjes Pentium 133's zijn, en dat ze alleen X draaien. Vanaf XDM draait alles op de centrale server, een dual P3 800 met 1GB geheugen. Dat werkt dus echt super snel, met toch zeker zo'n 20 clients. Omdat iedereen toch grofweg dezelfde programma's gebruikt zijn die namelijk allemaal allang gecasht, Mozilla staat in 2-3 seconden op je scherm.

Een paar jaar geleden was er ng een rel over dat de computer systemen op de TU zo langzaam waren. Ik heb toen een journalist van de Delta (het universiteits krantje) laten zien hoe het inloggen bij ons ging... hij viel bekand van zjin stoel dat je binnen 4 seconden ingelogd was :D. (Bij bv. de faculteit IO duurde dat al snel enkele minuten, met hun perperdure en spikspliternieuwe NT netwerk :+)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Bij de Hogeschool Limburg (Diepenbeek, BE) krijgen we op de afdeling Toegepaste Informatica Linux sinds het eerste jaar bij het vak Besturingssystemen. Windows komt er niet echt aan de orde. Da's meer voor Netwerken.
Ik vind dat Linux serieus moeilijk kan zijn als ze daar beginnen over scripting en AWK :/
Die syntax vind ik toch niet altijd even logisch :P

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:09

servies

Veni Vidi Servici

Op de HIO in Enschede gebruiken ze al sinds de beginjaren UNIX voor de praktika. Windows is in de jaren dat ik er heb gezeten 1990-1996 nooit ter sprake gekomen. Niet om op te werken en niet als lesmateriaal voor wat voor vak dan ook... Misschien zou het wel geschikt zijn geweest als lesmateriaal voor een vak als "Hoe het niet moet" :+
Dus zo bijzonder is UNIX/Linux op een hogeschool niet. Een HBO Informatica die geen gebruik maakt van UNIX/Linux en alleen maar Windows kennsi verspreidt is mijns insziens de naam Informatica opleiding niet waard.
Echter en daar gaat het hier om, wat is de toegevoegde waarde voor een Electrotechniek opleiding...
Tja, het zal kostenbesparen op den duur doordat het stabieler is en dus minder onderhoud vergt en minder licentiekosten heeft... maar qua studie, Embedded systemen ok, maar verder ken ik het curriculum van Electrotechniek niet, dus...

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Zet er zeker bij wat je allemaal kunt doen met xterminals, dat scheelt massa's aan kosten en onderhoud!

http://www.ltsp.org/

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Op donderdag 06 juni 2002 11:56 schreef servaas het volgende:
Op de HIO in Enschede gebruiken ze al sinds de beginjaren UNIX voor de praktika. Windows is in de jaren dat ik er heb gezeten 1990-1996 nooit ter sprake gekomen. Niet om op te werken en niet als lesmateriaal voor wat voor vak dan ook... Misschien zou het wel geschikt zijn geweest als lesmateriaal voor een vak als "Hoe het niet moet" :+
Dus zo bijzonder is UNIX/Linux op een hogeschool niet. Een HBO Informatica die geen gebruik maakt van UNIX/Linux en alleen maar Windows kennsi verspreidt is mijns insziens de naam Informatica opleiding niet waard.
Echter en daar gaat het hier om, wat is de toegevoegde waarde voor een Electrotechniek opleiding...
Tja, het zal kostenbesparen op den duur doordat het stabieler is en dus minder onderhoud vergt en minder licentiekosten heeft... maar qua studie, Embedded systemen ok, maar verder ken ik het curriculum van Electrotechniek niet, dus...
Ik heb ook HBO Elektrotechniek (bijna), maar daar is het zeker wel nuttig om Linux te onderwijzen. Veel Elektrotechnici komen toch in de IT wereld terecht of embedded systemen (hangt o.a. van je afstudeerrichting e.d. af). Ik heb o.a. ook het vak besturingssystemen, microcomputertechniek, programmeren in C en C++ en assembly gehad. Dus het is zeker wel nuttig om ook ervaring/kennis over Linux op te doen op je school. Bij ons (hogeschool Zeeland :r) waren vroeger best veel Unix/Linux werkstations. Helaas heeft de school besloten dat iedereen met NT4 moet werken op brakke Compaq's. Er zijn nu nog slechts 2 X-terminals en een aantal non-NT4 bakken waar Linux op is geinstalleerd.. maar het wordt alleen dus maar minder ipv meer op mijn school. Gelukkig ben ik er bijna weg :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook het idee om CD's met knoppix bij de brieven toe te voegen en een boot diskette, Zodat een aantal leeraren er direct naar kunnen kijken. Of is zoiets te opdringerig en zou averechts kunnen werken.

P.S. 1 Ik was van plan om 4 brieven te sturen, 1 naar opleidingscommissie, 1 naar lesplancommissie en de overige 2 naar de leeraren die les geven in programmeertalen.

P.S. 2 Knoppix werkt op bijna elke PC bij ons op HBO, internet wordt tijdens boot zelfs gedetecteerd en aangezet.

P.S. 3 zijn er geen andere lijsten met voordelen van gebruik van linux, Die brief van peru was op zich wel goed

Verwijderd

ik weet niet precies waarvoor je linux wilt gebruiken... maar als het voor server-related zooi is, dan raad ik je aan om FreeBSD te proberen.

*D

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 06 juni 2002 16:34 schreef pakje_bakmeel het volgende:
Ik had ook het idee om CD's met knoppix bij de brieven toe te voegen en een boot diskette, Zodat een aantal leeraren er direct naar kunnen kijken. Of is zoiets te opdringerig en zou averechts kunnen werken.
Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar als het gaat om bijeenkomsten van een of andere aard, dan is het misschien een idee om een stapel met 'meeneem-cds' te maken (met daarop bijvoorbeld Knoppix ja).
Zo krijg je namelijk dat mensen zelf kiezen om die CD(s) mee te nemen.

Met het pushen van mensen die niet willen / niet geinteresseerd zijn moet je namelijk wel wat oppassen ja. Als ze het niet willen zal het eerder tegenwerken.
P.S. 3 zijn er geen andere lijsten met voordelen van gebruik van linux, Die brief van peru was op zich wel goed
Misschien dat deze iets is? Deze gooit met termen als 'total cost of ownership' en met grafiekjes. Heel geschikt voor managers enzo dus :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat je ook kunt doen: Zet een of twee servers neer in je netwerk, en laat studenten een beetje goochelen met die machines via XDCMP. Op school moesten we in het begin van het tweede jaar stuk of 75 opdrachtjes maken, allemaal onder Linux.
Eerst was ik een Windows figuur met een Windows NT4 server, na het maken van die 75 opdrachten heb ik een Linux bak bij iemand geinstalleerd en ben ik later zelf ook overgegaan op Linux op mn server. Nu al 5 weken niet meer in windows geweest (ja, vanmorgen toen mn linux niet meer wou booten, denk je ff te kunnen internetten, slaat je machine na 1 minuut vast onder windows :( )

Edit: Die link naar de intro + opdrachten moet natuurlijk niet uitblijven: http://www.engineering.tech.nhl.nl/engineering/vakken/hi/werkplaats/linux/linux_opd.html

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb antwoord gekregen van de leerplancommissie, en ze waren geinterreseerd in m'n ideeen over het gebruik van linux in de opleiding en nieuwe ontwerpstrategien mbv linux (OSSD). volgende week ga ik met ze er over praten. Een duitse studiegenoot van mij zal er ook bij zijn, hij heeft al jaren (suse)linux gebruikt bij z'n opleiding in duitseland. Daar lopen ze toch een stukje voorop.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

jep

Leuk om te horen hoe 't gaan, post 't ook even na 't gesprek ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb net 2e gesprek afgerond, ze hadden er namelijk over vergaderd en hadden nog enkele vragen. o.a. welk kwartiel de studenten ermee in aanraking moeten komen en ook bij welk vak het zou moeten horen. Ook wilde ze weten op welke manieren de studenten in aanraking kunnen komen: dusof er speciale gnu/linux computers moeten komen; er dualboot systemen gemaakt moeten worden; Bootable CD's; of door Xservers in windows te gebruiken ( Exceed ). Mijn voorkeur gaat uit naar de Bootable CD van knoppix.org omdat die voor de minste problemen zorgen. Wat ook als belanrijk punt naar voren kwam was de vraag hoeveel uur studenten nodig zouden hebben om linux onder de knie te krijgen en er iets uit te halen valt. Als laatste werd er nog gevraagd over het aanbod van software en of ze tegenwoordig betrouwbaar/stabiel genoeg zijn. Ik zei dat ze op het punt staan om windows voorbij te streven op z'n eigen protocollen (SAMBA) en later gewezen op het verhaal over de cathedraal en de bazaar.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 00:05 schreef pakje_bakmeel het volgende:
Ik heb een soort artikeltje geschreven voor de opleidingscommissie van m'n school, Daarin raad ik ze aan om Linux te gaan gebruiken tijdens de opleiding, met de nodige aantal argumenten waar ik zo op kon komen. Nou zullen er vasty veel dingen zijn die niet kloppen, of die verbeterd kunnen worden (met name de eerste zin). Het artikel staat op
. http://eddo.dyndns.org/college/
Hoe meer commentaar ik hier op krijg hoe beter, dus brand maar los..
Om wat voor opleiding gaat het precies?
Pagina: 1