Toon posts:

[2,5" HDD] Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Ik heb gisteren een topic geopend waarin ik vroeg hoe je een 2,5" HDD aansluit op een IDE kabel middels een converter. Zie [topic=514731]

Hierin ben ik goed geholpen, maar nu stuit ik op een volgend probleem.

Na de HDD aangesloten te hebben als in andere topic vermeld heb ik mijn pc opgestart. Er komt netjes te staan:

PRIMARY MASTER TOSHIBA MK3017GAP A02.02H
SECUN... etc.

Vervolgens kwam de melding

Primary IDE Channel no 80 conductor cable installed

Maar de pc liep vrolijk door zonder te stoppen, dus ik heb de harddisk ingedeeld in FAT32 partities in Partition Magic en heb na een reboot een poging gedaan WIN98SE te installeren.

Ik start de setup en het bestandsysteem wordt gecheckt enzo. Ook hier geen problemen, maar vervolgens gaat setup de bestanden kopieren en dan krijg ik een foutmelding dat hij de bestanden niet kan kopieren.

Ik heb wel vaker Windows geinstalleerd en ik weet wel zeker dat ik het niet anders doe dan anders, dus ik vraag me af hoe dit komt. Ik denk dat het dus te maken heeft met die foutmelding aan het begin.

Overigens, de hdd wordt herkend als LBA, ATA 33, 30007MB. Klopt dit wel? Die nieuwe hdd's zijn toch ATA66 of ATA100?

Help :?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

_nethack

We're all MAD here

Als je geen 80 pins kabel gebruikt gaat ie niet harder dan ATA33. (Dat kan ook komen door die converter. Als het mainboard daardoor 'denkt' dat er een 40 pins kabel is gebruikt dan geeft ie die melding mij het opstarten en krijg je maar ATA33)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 23:22 schreef Operations het volgende:
Als je geen 80 pins kabel gebruikt gaat ie niet harder dan ATA33. (Dat kan ook komen door die converter. Als het mainboard daardoor 'denkt' dat er een 40 pins kabel is gebruikt dan geeft ie die melding mij het opstarten en krijg je maar ATA33)
Ik heb die kabel gebruikt omdat mijn normale IDE-kabel niet past op de converter. Achterop een normale hardeschijf wordt er in het midden een pin overgeslagen. Die converter heeft geen pin overgeslagen waardoor er geen normale kabel op past.

Het ligt dus aan de kabel? Ik gebruik nu dus een 40 pins kabel (=dus conducter)... Maar is dat dan ook de reden dat ik niet fatsoenlijk Windows kan installeren? Ik kan wel gewoon bestanden kopieren in DOS met 'copy *.* c:'

Verwijderd

Topicstarter
Nou, na 2 dagen mag ik wel een subtiele kick naar boven geven toch? Ik weet echt niet wat ik hier aan moet doen. Jullie ook niet :?

Verwijderd

dat leuke foutje heb ik ook is een keer gehad
kwam omdat mn ide kabel niet goed op het moederbord
aangesloten zat. waren een paar pinnetjes verbogen

heb toen de ide kabels om gewisseld en er goed opgezet
toen gaf ie geen probleem meer

hmmm d8t dat het toch ata100 was

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 10:35 schreef tha_stinger het volgende:
dat leuke foutje heb ik ook is een keer gehad
kwam omdat mn ide kabel niet goed op het moederbord
aangesloten zat. waren een paar pinnetjes verbogen
Er zijn geen pinnetjes verbogen, dus daar ligt het niet aan.

Ik heb even een paar andere topics doorgespit en mij is het volgende duidelijk geworden:

Die melding bij het opstarten komt inderdaad doordat ik een 40 pins IDE-kabel gebruik.

Op een 80 pins IDE-kabel mist er in het midden een pinnetje. Deze converter heeft dat pinnetje wel waardoor ik er geen 80 pins IDE-kabel op aan kan sluiten. Ik moet dus wel een 40-pins gebruiken. Maar hoe kan het nou dat ik geen Windows kan installeren? Heeft dat hier ook mee te maken???

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op vrijdag 07 juni 2002 10:48 schreef Rampheerde het volgende:
Maar hoe kan het nou dat ik geen Windows kan installeren? Heeft dat hier ook mee te maken???
Ik kan het me haast niet voorstellen.. Het enige effect wat een 40-aderige kabel ten opzichte van een 80-aderige kabel zou moeten hebben is dat de schijf ATA33 gaat draaien in plaats van een snellere mode..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 07 juni 2002 11:33 schreef Twynn het volgende:

[..]

Ik kan het me haast niet voorstellen.. Het enige effect wat een 40-aderige kabel ten opzichte van een 80-aderige kabel zou moeten hebben is dat de schijf ATA33 gaat draaien in plaats van een snellere mode..
Tja, ik kan het me ook niet voorstellen, maar ik kan niet bedenken wat het dan wel zou kunnen veroorzaken...

Verwijderd

Topicstarter
Weet je wat? Ik ga gewoon een 80-pins conductor cable gebruiken en het 40ste pinnetje achterop de converter die gesloten is op de IDE kabel eraf slopen. Die wordt toch niet gebruikt... Goed idee??

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 21:13
waarom niet

of een gaatje in de connector van de kabel boren

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ter info: Heb het 40ste pinnetje afgebroken en alles werkt nu naar behoren. Laptop HDD op ATA66 en geen problemen met het installeren van OS.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op woensdag 12 juni 2002 10:50 schreef Rampheerde het volgende:
Ter info: Heb het 40ste pinnetje afgebroken en alles werkt nu naar behoren. Laptop HDD op ATA66 en geen problemen met het installeren van OS.
Goed werk......

Denk dat je OS in de war is omdat ie een 40 kabel instelt en toch en 80 kabel gebruikt......

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 juni 2002 15:22 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:

[..]

Goed werk......

Denk dat je OS in de war is omdat ie een 40 kabel instelt en toch en 80 kabel gebruikt......
Ja, ik heb toen 'ie Win98 niet wilde installeren een bootdisk gekopieerd naar de Hard-disk. Gewoon om even te testen. Kopieren lukte toen wel, maar hij bootte er niet van. Weet niet hoe het komt, maarja. Het is nu in ieder geval opgelost.
Pagina: 1