hoeveel fan's op radiator?

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb een vrij dikke radiator, waarin het water heen door een rij koperplaten gaat en ook weer terug( en dus dubbel zo dik) maar mijn temeratuur loopt met 2 verschillende zelfbouw blokjes op tot ongeveer52graden. de 1e daarvan is sowieso al slecht, maar de 2e had ik meer van verw8 want die had ik gemaakt van het koperen gedeelte van een dragon orb. nu merk ik ook dat als het systeem draait het water ook vrij lauw aanvoelt, en in het begin toch wel lekker koel.
zou ik er meer fans op moeten zetten? er is nu 1 80cm intake, en 1 blaast nog eens tegen de radiator aan. je voelt ook wel zacht lucht eruit stromen, maar is dit genoeg?

of ligt het probleem ergens anders aan?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 05 juni 2002 20:36 schreef _ferry_ het volgende:
ik heb een vrij dikke radiator, waarin het water heen door een rij koperplaten gaat en ook weer terug( en dus dubbel zo dik) maar mijn temeratuur loopt met 2 verschillende zelfbouw blokjes op tot ongeveer52graden. de 1e daarvan is sowieso al slecht, maar de 2e had ik meer van verw8 want die had ik gemaakt van het koperen gedeelte van een dragon orb. nu merk ik ook dat als het systeem draait het water ook vrij lauw aanvoelt, en in het begin toch wel lekker koel.
zou ik er meer fans op moeten zetten? er is nu 1 80cm intake, en 1 blaast nog eens tegen de radiator aan. je voelt ook wel zacht lucht eruit stromen, maar is dit genoeg?

of ligt het probleem ergens anders aan?
Als je water 'vrij lauw' wordt dan zit je blokje waarschijnlijk niet goed op je proc. Teveel koelpasta, of juist te weinig, niet strak genoeg etc.

Mijn water wordt namelijk goed warm en mijn XP 1800+ blijft onder normaal gebruik zo rond de 40 graden hangen (maximaal 45 met CPU burn)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Voorzover mijn ervaringen tot dusverre reiken is het beter om de lucht door je rad heen te zuigen ipv te blazen, vraag mij niet waarom, ik heb werkelijk geen enkel idee. Het scheelt echter toch een graad of 2 a 3 op mijn proc temp.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 10:55

BaRF

bijna kerst

Op woensdag 05 juni 2002 20:50 schreef Devil het volgende:

[..]

Als je water 'vrij lauw' wordt dan zit je blokje waarschijnlijk niet goed op je proc. Teveel koelpasta, of juist te weinig, niet strak genoeg etc.
als het blokje niet goed de warmnte opneemt omdat ie niet goed zit, word het wate rtoch juist minder warm? :) Heb je wel een stukje ruimte tussen je rad en fan? anders doet het bijna niks namelijk!

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 21:23 schreef BaRF het volgende:

[..]

als het blokje niet goed de warmnte opneemt omdat ie niet goed zit, word het wate rtoch juist minder warm? :) Heb je wel een stukje ruimte tussen je rad en fan? anders doet het bijna niks namelijk!
BarrrF,,
en hoe is ie met jou radiateurtje :? :9
Ik heb ff wat weinig tijd :'( om wat verder te werken aan mn Wc-tje.. heb alles al schoon gemaakt :+

Nu nog wat slangen bestellen, en demi water halen. ik kijk morge wel ff voor 5-Ltr wat dat moet €.

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
1 fanduct, dat vergroot het oppervlak waarop de lucht door je rad gaat.
2 Zuigen is beter dan blazen omdat een fan in een straal blaast -> veel stroming op een klein oppervlak van je rad(bij eeen 80 mm fan dus 80X80 mm). Een fanduct helpt hier maar gedeeltelijk tegen omdat de lucht tocht rechtdoor gaat. Een fan zuigd lucht aan vanuit de hele omgeving -> groter oppervlak.
3 het water gaat 2 keer door de rad, dus de lucht en het water komen elkaar 2 keer tegen. Het water moet eerst door de warme kant van de rad gaan en dan door de koude. Dus eerst door de kant waar de lucht uit stroomt/wordt gezogen en daarna door de kant waar de lucht in wordt geblazen. De in en outtake(water) van de rad omdraaien kan dus helpen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb hem nu getest met een grote 120mm 230v papst fan, word nu 42 graden. ga denk 2 enermax fan's erin monteren zodat ik de hoeveelheid lucht kan regelen. want 1 zal denk te weinig geven.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
mooi, hij draait nu op dezelfde temeratuur als met eendragon orb op 4500 tpm, 42 graden , en lekker stil met 2 enermax fan's erop

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 20:50 schreef Devil het volgende:

[..]

Mijn water wordt namelijk goed warm en mijn XP 1800+ blijft onder normaal gebruik zo rond de 40 graden hangen (maximaal 45 met CPU burn)
waterkoeling en die temp halen jammer joh volgens mij doe jij ook iets fout mijn xp 1800+ met een zalman 6000 cu haalt nu met een kamer temp van 23 graden de zelfde temp als jij
als ik mijn airflow harder laat brullen kan ik dus lagere temps halen dan een water koeling is al dat modden behalve pijn in de portomonee nog ergens goed voor geweest

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Op woensdag 05 juni 2002 23:24 schreef The_Frog het volgende:

Nu nog wat slangen bestellen, en demi water halen. ik kijk morge wel ff voor 5-Ltr wat dat moet €.
Demi water haal je uit de droger ;)

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 20:56 schreef nOOb2002 het volgende:
Voorzover mijn ervaringen tot dusverre reiken is het beter om de lucht door je rad heen te zuigen ipv te blazen, vraag mij niet waarom, ik heb werkelijk geen enkel idee. Het scheelt echter toch een graad of 2 a 3 op mijn proc temp.
ik ga dit testen, want op mijn radiator (senfu) zaten de fan's dusdanig gemonteerd dat ze lucht door de radiator blazen oftewel duwen. maar ik heb het id dat ze het andersom beter doen.

een minimaal verschilletje is al dat de warmte die door de fan geproduceerd wordt al niet door de radiator gaat
ik denk alleen niet dat dit voor 2a3 graden verschil kan zorgen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op zaterdag 20 juli 2002 05:07 schreef 18thSting het volgende:

[..]

ik ga dit testen, want op mijn radiator (senfu) zaten de fan's dusdanig gemonteerd dat ze lucht door de radiator blazen oftewel duwen. maar ik heb het id dat ze het andersom beter doen.

een minimaal verschilletje is al dat de warmte die door de fan geproduceerd wordt al niet door de radiator gaat
ik denk alleen niet dat dit voor 2a3 graden verschil kan zorgen.
als ie toch gekickt word: ik denk dat er gewoon een stukje stroming nodig is voordat het weerstand mag ondervinden (radiator) bij mij zit het in een case, en gaat het via de radiator er weer uit, dus ze zitten er niet op. en denk ik dus dat het dan weinig uitmakt of je hem dan laat blazen of zuigen
Pagina: 1