• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 20:09
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van de Canon A40. Nu ging het gisterenavond als een gek tekeer hiero (onweer dus) en dacht ik kom, laten we het eens proberen.

Ik sluitertijd op 10 seconden en met de andere instellingen wat gespeeld, maar stuk voor stuk zijn ze toch te donker geworden.

Tevens had ik niet echt een goed statief, dus zijn ze allemaal iets bewogen, maar afgezien van dit moet het toch wel mogelijk zijn om iets betere foto's te maken.

Heeft een van jullie hier ervaring mee, of misschien links naar websites waar goede combinaties van instellingen en omstandigheden staan uitgelegd want het wil me maar niet echt lukken.

[edit]Er staan een hoop links in de FAQ, maar ik kom niet echt iets tegen of ben ik nou zo'n }:O ?

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

Verwijderd

In het pikke donker of overdag bij een omgeving waar niet veel objecten bewegen kun je volgens mij gewoon geen sluitertijd hebben. Ik weet niet hoe ik het moet zeggen omdat ik geen fototechie ben. Maar iets met diafragma(???) open laten staan tot de flits is geweest.

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 20:41 schreef dopy het volgende:
In het pikke donker of overdag bij een omgeving waar niet veel objecten bewegen kun je volgens mij gewoon geen sluitertijd hebben. Ik weet niet hoe ik het moet zeggen omdat ik geen fototechie ben. Maar iets met diafragma(???) open laten staan tot de flits is geweest.
uhm... een sluitertijd heb je altijd! er is altijd een tijd nodig om de sluiter te openen en weer dicht te doen
overdag is dit kort, maar als het donker is, blijft hij langer open zodat er meer licht naar binnen kan

heb je paar voorbeelden van hoe die foto's van gisteravond eruit zien? ben wel benieuwd! heb er zelf ook aan zitten denken, maar vroeg me af of ik hem dan gewoon 10 sec. open moest zetten of dat ik dan beter kon wachten ofzo en hopen dat het met 2 sec. zou lukken ofzo (hoewel dat volgens mij best moeilijk te bepalen is wanneer die flits komt)

onderstaande pic heeft iemand met z'n G2 gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://www.projectrun.com/photos/misc_photos/109-0918_crw_std.jpg
Specs: Tiffen wide angle, 15 sec @ F/8.0, incandescent WB

waarom niet eerst die knal en dan die flits? da's toch makkelijker met timen van de foto!

• MI5
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:02

MI5

Misschien anders proberen met een sluitertijd van 15 seconden, of een lange sluitertijd icm met een hogere ISO-waarde (niet te hoog ivm ruis)

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-02 20:09
Dit was er een waar tenminste nog iets op stond .

Sluitertijd : 10 sec
ISO : 100

Afbeeldingslocatie: http://www.breakie.com/images/bliksem.jpg

sorry voor de layout

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In het pikkedonker zeker 30 seconden openzetten. Ik doe het wel eens met m'n niet-digitale camera, Nikon F65 op een statief. Meestal knip ik er wel een paar goed op een rolletje van 36... (hmmm, wellicht is zo'n digitale camera toch zo gek nog niet ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Ik heb gisteren ook foto's gemaakt van het onweer.
Onweer was hier niet echt meer dichtbij, je zag alleen de lucht nog verlichten.
Hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fvdklund/20020604_onweer.jpg

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:23
haha ik ben dus niet de enige gek die gisteren foto's stond te maken buiten. ik heb ook een A40, maar ook bij mij alleen maar zwarte foto's, verschillende instellingen geprobeerd. Ik had wel een statief die stevig stond dus daar lag et niet aan... wel jammer, was wel een mooi nachtje voor een paar mooie pics :(

tja...

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

belgiumdigital.com/
misschien kan dit wel een beetje nuttig zijn

hmmm

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb het gisteravond ook geprobeerd, tot 32 uur 's nachts. Niet gelukt! heb ik eindelijk een camera met handmatige instellingen (Minolta Dimage S304) flitst (onweer niet mijn cam) het iedere keer al ie aan het saven is of als ik hem net heb uitgezet en de hoop heb opgegeven...

Deze heb ik een tijd geleden met mijn volautomatische Minolta Dimage 2300 gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://images.deviantart.com/large/photography/photonature/Thunder.gif
Animated gif, meer dan 300 KB.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• digitri
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

digitri

here and now

die is wel mooi, die animated gif!

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

Op woensdag 05 juni 2002 22:47 schreef Johnny64 het volgende:
Ik heb het gisteravond ook geprobeerd, tot 32 uur 's nachts.
Zal je nu wel moe zijn of niet? :P

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 09:00

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

gisteren ook een half uur geprobeerd maar elke keer mis :(
16 sec sluitertijd gebruikte ik...
en dan iso toch op 100...

de fotos die ik had waren iig vrij van ruis, maar kregen wel enkele hot pixelz, maarjah das normaal bij zo'n sluitertijd

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 09:20 schreef beschuitfluiter het volgende:
gisteren ook een half uur geprobeerd maar elke keer mis :(
16 sec sluitertijd gebruikte ik...
en dan iso toch op 100...

de fotos die ik had waren iig vrij van ruis, maar kregen wel enkele hot pixelz, maarjah das normaal bij zo'n sluitertijd
Ook al heb je nog zulke goede instellingen het blijf gelukt natuurlijk

Als er vanavond weer onweer is zal ik vanavond ook eens een poging wagen met mijn fuji 6900z

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 22:47 schreef Johnny64 het volgende:
Ik heb het gisteravond ook geprobeerd, tot 32 uur 's nachts.
Ik vind mn dagen altijd veel te kort, hoe doe je dat, een dag toch 32 uur laten duren :9 ?

Verwijderd

Op donderdag 06 juni 2002 15:16 schreef TonD het volgende:

[..]

Ik vind mn dagen altijd veel te kort, hoe doe je dat, een dag toch 32 uur laten duren :9 ?
Gaat het nog onweren vanavond !

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb last van tij/rumte gaten op mijn kamer... behoorlijk vervelend. Klokken die verschillend gaan lopen, spontaan verdwenen voorwerpen... Computers die midden in de nacht aanspringen, opeens in een ander jaar belanden, kapot springende lampen, aliens... enz.

Ik debk dat het komt door het radiomagnetische veld wat door al mijn aparatuur wordt opgewekt, en dan heeft mijn tweede PC ook nog eens een 4 demenensionale scrollmuis... Dus iedere keer als je aan dat wieltje zit verschuift de tijd ruimte continuteit.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier kun je onweer tracken voor diegene die het nog niet weten:
http://www.blikseminslagen.com/vdh/gpg/lex1/mapdisplay_free.jsp?Update=Refresh

Over dat fotograferen van bliksem wat ik zelf ook wil gaan doen, moet je dan een filmpje maken of per sé met die sluitertijd gaan werken? Ik wil graag een Sony DSC P9 aanschaffen, maar het schijnt dat je daarop geen sluitertijd kan regelen.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Pagina: 1