[DELPHI] DelphiX, spel, hoe werk je met platforms.

Pagina: 1
Acties:

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 18:34
De titel, is niet je van het,
maar het komt hier op neer..
Ik ben bezig met een platform game in dephiX, de vraag is nu alleen hoe pak je dat aan met platforms..
zijn daar standaard methodes voor..
bijvoorbeeld dat als je er van onder inspringt, je er wel doorheen kan maar als je eropvalt, dan niet..
Als je een schuine wand hebt, dat je daar tegenop loopt..
dat soort standaard principes..

Het hoeft dus eigenlijk niet eens delphi te zijn, maar gewoon algemene theorie.. als iemand hier iets over weet, graag.

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Probeer eens 4 elementen aan het platform te geven:

fromleft: true
fromright: true
fromtop: false
frombottom: true

Als je in je beweging nou ff bekijkt welke richting hij opgaat, dan is het goed :)

(maar dan natuurlijk wel mooi geprogrammeerd ;) )

Verwijderd

Ik ben zelf ook druk met een soort platform spelleke voor delphix... en ik probeer het tile based te maken, zodat je op je achtergrond allemaal vakjes maakt, die je kan inkleuren met kant en klare bitmapjes, en al die vakjes vormen dan samen een level. Deze tiles geef je allemaal eigenschappen mee, zoals

Background true/false
Walkable true/false
animated true/false

om zo maar wat op te noemen... (Ik denk dat ik deze eigenschappen in een bestandje zet ofzow..) dan kan ik die weer opvragen wanneer ze nodig zijn, en dan zet ik ze in een array (werkt denk ik wat sneller dan via hdd)

Wanneer de sprite (poppetje) nou op zo'n tile komt waarop die mag staan, dan blijft ie gewoon staan, maar als ie niet walkable is dan zakt hij vrolijk door die tile heen..

Je kan dan dus ook mischien eigenschappen meegeven als

beginhoogte = 0
eindhoogte = 16

hiermee kun je mischien je poppetje dan omhoog laten lopen..

Naja, dis vanuit mijn idee, mischien dat ze het in echte games heeel anders doen, en mischien wel veel makkelijker, maar dit lijkt mij de beste oplossing.. Maja, heb al druk gedacht over hoe ik dit ging maken, maar heb't nog niet geprogrammeerd, ik ben nu zover dat ik 1 laag tiles kan aanmaken, en dat ik die dan kan opslaan, en ook weer openen.. en dat de grootte van het level enzo dynamisch is, dus ik kan hem zo groot maken als ik wil (totdat ie out of memory is, maar dat doettie bij 10000*10000 tiles pas es een keer... )

iig veel succes :Y)

edit:

Hier nog ff een pic van hoe et er nu bij staat.. (zoals je ziet heb ik heel creatief al 1 tile getekend, en kan ik die her en der in het level plaatsen.. dit kan ik dan opslaan in een bestand, en dan later weer openen.... dus eigenlijk doet het nog verrekte weinig, maar de ideeen zijn er al iig.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/waterkoeling/images/pic.jpg