386 om iets te besturen of telefoon of te tappen ?

Pagina: 1
Acties:

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
hallo,

ik hier nog een 386 staan, nu vroeg ik me af als ik heb bvb kan gebruiken voor iets aantesturen via de parallele poort ,

ik had ook eens gezien dat je met een pc de telefoon kon opnemen maar ik weet nie als dat zou lukken....

er staat nog nix van os dus kweetnie als er 1 van die 2 dingen zou lukken ?

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-07 01:36

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Op een 386 moet je haast wel Win 3.11 installen, en daar zijn nou niet echt goede progjes voor te vinden voor wat jij daar mee wilt lijkt me...

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• Djeen
dt van telefoon openemen of antwoord apparaat lijkt me het leukst ik had hier een website gevonden http://www.voicecallcentral.com/
maar ik denk dat die proggie's niet draaien op 386,anders er zit een sb16 in,ik kan er ook een modem instoppen ,maar dan neemt hij nog niet op he,zou het niet lukken via linux ofzo ?

• dion_b
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 05 juni 2002 17:44 schreef FiRePaTH het volgende:
Op een 386 moet je haast wel Win 3.11 installen, en daar zijn nou niet echt goede progjes voor te vinden voor wat jij daar mee wilt lijkt me...
Uh, Win3.1 draait ook niet soepel op zo'n bak, maar waarom zou je:?

Neem een echt OS; OS/2, Linux ofzo. Zeker als je alleen telefoon wilt beantwoorden of iets aan sturen dan heb je geen GUI nodig. Command line werk dus. Dan liever DOS dan Win3.1 :7

Oslik blyat! Oslik!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 13:52
Je kunt er een met een IBM Mwave modem / geluidskaart inzetten. Met de bijbehorende software kun je een heel voicemail-systeem bouwen op een 386 (werkt gewoon onder win3.1). Ik geloof dat je zelfs z'n heel telefoonmenu kon maken daarmee, zo'n een van "Wilt u informatie over dit, toets 1, wilt u info over dat, toets 2 en als u een tuin heeft sluit 'm dan af met een #" :)

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05

hefaistos

feestelijk gehandicapt

tuurlijk zou dat mogelijk moeten zijn

je bent idd wel gebonden aan windows 3.1(1), of aan linux, je gebruikt je modem dan om de lijn te openen, en je geluidskaart voor de geluidsfragmenten af te spelen/op te nemen. Er zullen vast legio progjes zijn waarmee je e.e.a. kan uitvoeren :)

wordt hopelijk vervolgd :D

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05

hefaistos

feestelijk gehandicapt

rofl jurri@n, # is leuk ;)

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

• Djeen
welk programma's en os'en raden jullie me aan ?(en waar kan ik ze downloaden ?)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 05 juni 2002 17:52 schreef jurri@n het volgende:
Je kunt er een met een IBM Mwave modem / geluidskaart inzetten. Met de bijbehorende software kun je een heel voicemail-systeem bouwen op een 386 (werkt gewoon onder win3.1). Ik geloof dat je zelfs z'n heel telefoonmenu kon maken daarmee, zo'n een van "Wilt u informatie over dit, toets 1, wilt u info over dat, toets 2 en als u een tuin heeft sluit 'm dan af met een #" :)
Aarrghh!! Niet de mWave DSP :X :X :X

Rotdingen, ik heb er zelf 2 (in een oude Aptiva die tot kort bij m'n broertje stond en in m'n Thinkpad) en moet die dingen op m'n werk supporten (mensen die een Packard Bell met modem kochten in 1995 hadden flink pech)

Ding heeft allereerst idiote hoeveelheden drivers nodig (minimaal om iets aan de praat te krijgen is 3 floppen vol, de volle lading is een stuk of 10), het vreet geheugen (wat in een 386 meestal niet ruim voorradig is) en ze zijn ronduit lastig om te configureren en hebben de neiging te pas en te onpas zichzelf te de-configureren.

Sorry, frustratie moest er ff uit, maar ik kan ze NIET aanraden. Wel is er Linux support voor (al schijnt het daar een even hels karwei te zijn om het aan de praat te krijgen).

Verder blijf ik erbij dat iedere vorm van GUI overbodig is voor wat je wilt doen. Ik zou een SB16 ofzo met een ISA hardware voice-modem (14k4 of hoger) aanraden, dat heb je voor €5 of minder bij de eerste de beste grabbelton bij elkaar en gewoon een of andere DOS of Linux comms util. Voor iets aansturen via LPT geldt precies hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

• Djeen
een modem heb ik al het is denkik een USrobotics Sportster Winmodem 33 600.

als ik hem nu kan gebruiken via linux en dan nog een programma die opneemt en/of dient al antword apparaat,maar normaals: welk een linux (distro is het zeker) en welk en program voor in die linux ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 05 juni 2002 18:37 schreef Djeen het volgende:
een modem heb ik al het is denkik een USrobotics Sportster Winmodem 33 600.

als ik hem nu kan gebruiken via linux en dan nog een programma die opneemt en/of dient al antword apparaat,maar normaals: welk een linux (distro is het zeker) en welk en program voor in die linux ?
Winmodem :r

http://www.linmodems.org/

Om te zien of er onder Linux iets aan de praat te krijgen is, maar voor deze is er volgens dit tabel weinig hoop :'(

Oslik blyat! Oslik!

• Djeen
okay,alvast bedankt voor de link, het is denkik iets lijk zo'n modem
OK ? Model 1171, Sportster 33.6K Voice Faxmodem ? Yes ISA Ken Draper
OK ? Model 1172, Sportster 33.6K Voice Faxmodem - - EXT John Carnes

Ik weet niet juist welk een model maar dit staat allesinds op de doos ,

kan er me nu nog iemand helpen aan een linux besturingssysteem om op die 386 en een proggie voor in die linux ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 05 juni 2002 19:17 schreef Djeen het volgende:
okay,alvast bedankt voor de link, het is denkik iets lijk zo'n modem
OK ? Model 1171, Sportster 33.6K Voice Faxmodem ? Yes ISA Ken Draper
OK ? Model 1172, Sportster 33.6K Voice Faxmodem - - EXT John Carnes
Weet je dat zeker- dat zijn namelijk de non-Winmodem USR Sportsters. Controleer het adhv de FCC-ID, daar staan die dingen in het tabel op gerangschikt, dus je vindt het snel genoeg.
kan er me nu nog iemand helpen aan een linux besturingssysteem om op die 386 en een proggie voor in die linux ?
http://tinylinux.sourceforge.net/

Oslik blyat! Oslik!

• Djeen
okay,dat ga ik an es proberen,allemaal bedankt voor de reacties....

en dion_b als ge eens meiske zijt (lijk avatar) krijgde nen dikke kus van mij ,zoniet forget it...

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 17:51 schreef dion_b het volgende:

[..]

Neem een echt OS; OS/2, Linux ofzo. Zeker als je alleen telefoon wilt beantwoorden of iets aan sturen dan heb je geen GUI nodig. Command line werk dus. Dan liever DOS dan Win3.1 :7
windows 3.1 niet soepel op een 386??

hoop dat je zelf ook weet dat je ongelijk hebt...

• Djeen
Op woensdag 05 juni 2002 19:32 schreef Djeen het volgende:
okay,dat ga ik an es proberen,allemaal bedankt voor de reacties....

en dion_b als ge eens meiske zijt (lijk avatar) krijgde nen dikke kus van mij ,zoniet forget it...
ooops...geen meiske sry :o

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 05 juni 2002 19:36 schreef HAL-9000 het volgende:

[..]

windows 3.1 niet soepel op een 386??

hoop dat je zelf ook weet dat je ongelijk hebt...
Ach, ik heb hoge eisen- ik vond het op een P60 maar net gaan (al ben ik er wel mee blijven werken tot Win98SE er in 1999 was wegens algehele wantrouwen tov Win95)
ooops...geen meiske sry
Wat jammer :+

Ik zal die kus doorgeven aan m'n vriendin >:)

Oslik blyat! Oslik!

• Djeen
oke doet dat,....maarja ik ga eens zien als ik maybe ergens win3.1 kan vinden ,anders neem ik die linux.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 05 juni 2002 17:51 schreef dion_b het volgende:

[..]

yeah right... Windows 3.1 draait zelfs soepel op een 286 :?
En btw, Windows 3.1 is GEEN OS :P

C:\>_

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 05 juni 2002 23:41 schreef Vinnie het volgende:

[..]

yeah right... Windows 3.1 draait zelfs soepel op een 286 :?
En btw, Windows 3.1 is GEEN OS :P
Ik quote mezelf:
Neem een echt OS; OS/2, Linux ofzo. Zeker als je alleen telefoon wilt beantwoorden of iets aan sturen dan heb je geen GUI nodig. Command line werk dus. Dan liever DOS dan Win3.1
Denk dat ik duidelijk genoeg maakte dat Win 3.x geen OS is (maarja, dat zou je ook kunnen zeggen van Win9x- ik heb hier een Win98SE install met als default de command line van DOS :+ )

Oslik blyat! Oslik!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 00:35 schreef dion_b het volgende:

[..]

Ik quote mezelf:
[..]

Denk dat ik duidelijk genoeg maakte dat Win 3.x geen OS is (maarja, dat zou je ook kunnen zeggen van Win9x- ik heb hier een Win98SE install met als default de command line van DOS :+ )
Idd... Windows 9x en ME ( jah ook ME! :P ) is eigelijk in principe ook geen 'echt' OS.
Sloop maar de IO.SYS oid weg... of andere leuke belangrijke primaire dingen, werkt heel je windows niet meer ;)

Vanaf Windows NT heb je dat allemaal niet meer en is DOS vrijwel verleden tijd ( dat sommige mensen nog durven te beweren dat XP op DOS draait omdat er een prompt in zit :+ ).

C:\>_

• Djeen
maar welkeen zou ik draaiende krijgen op die 386 ,ik heb thuis me, 98 en xp liggen ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 juni 2002 17:48 schreef Djeen het volgende:
maar welkeen zou ik draaiende krijgen op die 386 ,ik heb thuis me, 98 en xp liggen ?(kan er me iemand maybe 3.1 bezorgen ?(sry warez request))ook moet dat programma erop draaien hé
Van die drie zal er geen direct draaien. Win98 heeft officieel een 486DX2-66 nodig met 16MB RAM, de andere twee meer.

Maar Win98 heeft achter de schermen wel iets nuttigs. Maak een Win98 bootdisk (Control Panel -> Add/Remove Programs -> Windows Bootdisk). Voila, je hebt DOS.

Verder blijf ik erbij dat een GUI volkomen overbodig is. Of je nou DOS, Linux, xBSD, OS/2, noem maar op draait, alles kan in tekstmodus.
En ja, er zijn zat GUI te krijgen die wel zouden draaien (Win3.x, TinyX etc.), maar die vreten alleen maar system resources en zijn nergens voor nodig. Met een 386 kun je je die luxe niet echt permitteren.

Er zijn nog altijd letterlijk miljoenen progjes voor DOS te vinden, grotendeels gratis ook nog. Dus ga daar ff achter searchen en laat die Windows (of X-Windows) voor wat ze zijn: opsmuk.

En haal maar ff snel die verzoek om Win3.1 weg, dat is een warez request (en het is bovendien bijzonder lastig om legaal te krijgen omdat het destijds zowat enkel via floppen verspreid werd, en die meestal na 10 jaar brak als de hel zijn- maar vergeet niet, als je een licentie hebt, mag je een werkende kopie hebben, ongeacht waar die vandaan komt- dus koop ergens een ouwe licentie (op beurzen voor €5 ofzo te vinden) en scoor dan een kopie op CD, dat is wel legaal)

Oslik blyat! Oslik!

• Djeen
dus wat je bedoelt is om via dos een fake windows versie te gebruiken en dan daarin een programma draaien om de telefoon enal op te nemen (beantwoorden)

sry dat ik zo dom ben ,maar ik heb daar echt geen verstad van ,en ook "vragen staat vrij"

• Djeen
ik heb hier nog een llijst gevonden met z'n proggie's maar t'is allemaal voor windows http://www.iconshareware.com/download/ProgramList.cfm?Id=5&CatId=28

weet er niemand een voor dos ?

Verwijderd

Niet voor M$-ware, maar wel weet ik dat het op Unix, Mac OS (9 of X?) en Linux zekers kan... ik zou ff op SourceForge kijken misschien zijn er daar wat programma's 'under constructie' waarvan de files al gereleased zijn

• Djeen
deze leek me wel wat,nu nog 1 vraag onder welk os moet ik het draaien en war kan ik dat os vandaan halen ?

http://sourceforge.net/projects/lintad/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 06 juni 2002 18:30 schreef Djeen het volgende:
dus wat je bedoelt is om via dos een fake windows versie te gebruiken en dan daarin een programma draaien om de telefoon enal op te nemen (beantwoorden)
Alle oude versies van Windows draaien bovenop DOS. Daar is niets 'fake' aan, pas met Windows NT/2K/XP is dat niet meer zo geweest. Wat ik bedoelde was om een legale licentie te kopen en vervolgens een kopie van de software 'ergens vinden'- dat is legaal want je hebt de licentie en niets 'fakes' aan omdat met binaire data een kopie exact is (duh :z )
sry dat ik zo dom ben ,maar ik heb daar echt geen verstad van ,en ook "vragen staat vrij"
Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden :)

Ik heb ff zitten kijken naar programma's en ik heb een gratis te downloaden fax/telefoon beantwoorder hier gevonden, maar die eist wel Windows 3.1 (let op dat dit de US Robotics versie is, andere modems hebben een andere versie nodig).

Maar voor DOS is idd lastig troep te vinden. Tegenwoordig is al die troep die vroeger op de BBS'en zat lastig te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1