de beste weg van digitale foto naar printer

Pagina: 1
Acties:

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:25
Ik vraag me af wat de beste stappen zijn om een digitale foto uit te printen. Ik gebruik psp en worstel nu met het volgende:
Ik heb een aantal digitale foto's in JPG formaat, van 2048x1536. Ik wil 3 fotos op 1 A4 krijgen (boven elkaar).

1. elke foto pixel resize ik naar ong. 11x8. Deze sla ik vervolgens op in het .psp formaat (uncompressed)
2. ik maak een nieuw plaatje aan in formaat van A4
3. vervolgens copy en paste ik elke foto in de nieuw aangemaakte. Dan flatten ik de layers om zo 1 foto te krijgen (die uit die eerste 3 bestaat)

Om een of andere duistere reden wil psp deze niet printen, ik heb de foto dus opgeslagen in het .bmp formaat (ik denk dat dit geen compressie verlies geeft).
Als ik deze dan uitprint via paint in de beste modus op fotopapier krijg ik een enorm blokkerige foto.

Nu begrijp ik dat de bmp stap overbodig is, ik kan me alleen niet voorstellen dat hierdoor de foto blokkerig wordt. Iemand enige zinnige tip?

Verdere vraag is hoe ik uberhaupt het beste een foto kan resizen vanuit die jpg 2048x1536 formaat. (tot acceptabele 10cmx15cm)
Eerst de foto opslaan in het eigen psp formaat?, of in tiff uncompressed?, vervolgens resizen.
Of de jpg rezizen en alleen saven. (dit lijkt me dan dat er weer een jpg compressie op wordt gedaan)

Een heel verhaal maar misschien dat iemand er wat op kan zeggen.

signature

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Je moet als eerste geen pixels en cm's door elkaar gaan halen. Elk formaat pixels is op 15 cm te printen daar hoef je nooit resize voor te gebruiken (kwestie van dpi instellen namelijk).

Verder zou ik geen Paint gebruiken om zoiets af te drukken, download even een trial van PaintShopPro of Photoshop.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

** ozzie was weer sneller **

dpi is da magic word

Flickr

• brooks123
normaliter print / gebruik ik paint ook niet. Dit was doordat ik een foutmelding krijg (psp generated errors en will be closed bij windows bla bla bla).

Maar als ik dus de dpi verhoog (in psp, dan zie ik de afmetingen in inches afnemen) dan wordt de foto dus verkleint?

Als ik dan die bewerkte foto open in bijv. acdsee dan heeft deze nog steeds de orginele afmetingen.???

signature

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Toevallig heb ik vandaag voor het eerst foto's laten afdrukken van m'n digitale camera (Fujifilm FinePix 2600Z B-) ) Donderdag verstuurd via internet naar kruidvat, vandaag dus opgehaald in de buurt. Das imho de beste weg naar de printer.

Enneh, niet resizen heh? Hoe kleiner je hem maakt, hoe blokkeriger hij wordt.

/edit: henkie verkeerd :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

AcdSystems heeft naast Acdsee ook een handig ander stukje software: FotoSlate

Ik heb t nog niet geprobeerd, maar het leek me wel erg makkelijk:
FotoSlate 2.0 - English

FotoSlate 2.0 photo album software lets you create, save and print professional layouts of your digital photos. Choose from 450+ photo printing templates or design your own. Create contact sheets and scrapbook layouts with ease. Plus, edit images and add text to album pages. Save time and money by getting your digital photo prints right the first time.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40
imho kun je het beste zo lang mogelijk blijven werken met de hoogste kwaliteit en via de kortste weg naar de digitale printer.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op woensdag 05 juni 2002 17:59 schreef brooks123 het volgende:
Maar als ik dus de dpi verhoog (in psp, dan zie ik de afmetingen in inches afnemen) dan wordt de foto dus verkleint?
dpi verhogen geeft meer dots per inch en dus een scherper beeld (dpi = dots per inch) dit merk je op je scherm misschien niet zozeer (behalve dat de aangegeven maat in cm/inch kleiner wordt) maar op print wel! de grootte in pixels veranderd dus niet.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• brooks123
Op woensdag 05 juni 2002 22:38 schreef The Source het volgende:
imho kun je het beste zo lang mogelijk blijven werken met de hoogste kwaliteit en via de kortste weg naar de digitale printer.
dat is ook mijn idee, echter ik dacht als je het als een bmp opslaat heb je het beste beeld. (al kun je vanaf jpg naar bmp geen beter beeld krijgen). Hoe ik dan een blokkerige print krijg is nog onduidelijk, het zal wel met de dpi te maken hebben zoals hierboven al beschreven.
Ik heb ergens gelezen dat als je een groot plaatje gaat verkleinen je deze ook een beetje moet blurren. Ik zal dat eens opzoeken en wat experimenteren.

signature

• The Source
  • Laatst online: 20:40
Op woensdag 05 juni 2002 22:45 schreef brooks123 het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat als je een groot plaatje gaat verkleinen je deze ook een beetje moet blurren. Ik zal dat eens opzoeken en wat experimenteren.
Dat is meen ik een techniek die je kunt gebruiken als je een klein plaatje wilt vergroten. Dus eerst klein plaatje veel te groot maken, blurren en vervolgens weer verkleinen naar de afmetingen die je wilt hebben.

Ik denk dat als je in photoshop een plaatje verkleint er weinig te wensen over blijft.

Maar natuurlijk kun je het beste een foto maken van zeer goede kwaliteit / je betse foto uitkiezen. Dan elke foto verschillende bewerken/ verkleinen en elke foto voorzien van een duidelijk nummer. Vervolgens uitprinten en kijken welke het beste resultaat op levert.

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op woensdag 05 juni 2002 22:45 schreef brooks123 het volgende:

[..]

dat is ook mijn idee, echter ik dacht als je het als een bmp opslaat heb je het beste beeld. (al kun je vanaf jpg naar bmp geen beter beeld krijgen). Hoe ik dan een blokkerige print krijg is nog onduidelijk, het zal wel met de dpi te maken hebben zoals hierboven al beschreven.
dat kan maar als je een "bicubic" resize filter gebruikt hoef je je daar niet druk om te maken, dan gaat dat echt wel goed. Alleen als je resized op basis van "nearest neighbor" dan wil je idd wel ff de blur gebruiken. Waarschijnlijk dat de simpelere programma's dat doen. (paint?)

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Op woensdag 05 juni 2002 22:42 schreef mpegernie het volgende:
dpi verhogen geeft meer inch per cm en dus ..
Je haalt nu een aantal zaken door elkander. :P
Dpi verhogen houdt in meer dots per vierkante inch,
niet meer inch per centimeter.. :)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

2048 bij 1536 op 300 dpi = 17,34 cm bij 13 cm

als je je foto nou 50% verkleint wordt ie

1024 bij 768 op 300 dpi = 8,76 cm bij 6,5 cm

A4 = 21 cm * 29,7 cm

3 * 8,76cm = 26,28 cm
3 * 6,5cm = 19,5 cm

met een beetje geluk gaat dat dus net passen.

Foto's openen in psp, resizen, copy paste in nieuw a4 document en dan printen, niet eerst naar bmp gaan saven.

En mocht dat niet werken, misschien moet je het dan eens in een echt fotobewerkingspakket proberen.... :)

Flickr

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op donderdag 06 juni 2002 09:46 schreef DeFeCt het volgende:
En mocht dat niet werken, misschien moet je het dan eens in een echt fotobewerkingspakket proberen.... :)
-1 troll >:) ;)

"You're only as good, as what you did last week."

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op donderdag 06 juni 2002 13:16 schreef oh,when? het volgende:
[..]
-1 troll >:) ;)
nee,... +4 behulpzaam :P

Flickr

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op donderdag 06 juni 2002 01:06 schreef SillyJW het volgende:

[..]

Je haalt nu een aantal zaken door elkander. :P
Dpi verhogen houdt in meer dots per vierkante inch,
niet meer inch per centimeter.. :)
klopt, was een vaag foutje van me... niet gezien

Verwijderd

Ik laat mijn digitale foto's altijd afdrukken bij de HEMA...
heel simpel:

-foto maken
-jpegje mailen naar HEMA (wel eerst even aanmelden)
-mailtje met bevestiging afwachten
-foto's ophalen bij de dichtst bijzijnde HEMA
-goed resultaat (mits er een redelijke resolutie is gekozen natuurlijk)

Kzou zeggen: "give it a try!"

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op donderdag 06 juni 2002 14:42 schreef _10us_ het volgende:
Ik laat mijn digitale foto's altijd afdrukken bij de HEMA...
Dit levert inderdaad erg goede foto's op, ik heb laatst een stuk of 5 foto's af laten drukken, ze waren van de laagst-aanvaardbare resolutie maar de foto's waren echt prima..

Ze waren wel wat klein, maar met een hogere resolutie kan je ook grotere formaten kiezen..

Verwijderd

eh...

Met 300 dpi krijg je het beste resultaat om een afdruk te maken.Photoshop is dan het aangewezen proggie om mee te werken.Laat eerst wel even je kleuren kalibreren van je printer en je monitor.

Jeroen.8-)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op donderdag 06 juni 2002 15:42 schreef Thowra het volgende:
Met 300 dpi krijg je het beste resultaat om een afdruk te maken.
:?

Flickr

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Als je geen printergerelateerde software hebt die in 1 keer meer dan 1 foto op papier kan zetten, dan moet het volgende eens proberen. Maarrr ... dan heb je dus nog steeds een progje nodig waarmee je plaatjes kunt copy-peesten. (Paint Shop Pro kan ik aanraden.) Je maakt dan 1 plaatje van 3 * 1536 = 4608 pixels hoog en natuurlijk 2048 pixels breed. Je copy-paste elk plaatje netjes onder elkaar ... en printen maar! Je heb op deze manier de hoogst mogelijke DPI zonder interpoleren en shit.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Op donderdag 06 juni 2002 16:10 schreef DeFeCt het volgende:
[..]
:?
Mag ik me hier even bij aansluiten.... ;)

• brooks123
Killemov, ik denk dat dat de beste oplossing is. En volgende stap is photoshop erop zetten.....

signature

Pagina: 1