[Gentoo] Hele zooi probs na upgrade GCC 3.1

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb hier een Linux bakje staan met Gentoo linux erop, heeft een tijd gedraaid met GCC 2.95, ging prima.
Nu hoorde ik van iedereen dan GCC 3.1 sneller etc was, dus ik denk, ook maar ff upgraden.
Heb geupgraded naar GCC 3.1, en binutils 2.12. Daarna glibc ff opnieuw gecompileerd, en daarmee GCC 3.1 en binutils 2.12 nog een keer.

Om alles te verbeteren ben ik vervolgens progjes en libs gaan hercompileren.
Maar dat lukt bij een aantal niet.
Perl heeft het over incompatible type of argument 5 & 2: recvfrom, sendto, bind, connect, accept, getsockname, getpeername.
Dit alles gebeurd bij het compileren van pp_sys.c
Tijdens het compileren van Perl komt ie ook met miljarden(beetje overdreven) meldingen:
code:
1
2
cc1: warning: changing search order for system directory "/usr/local/include"
cc1: warning:   as is has already been specified in a non-system directory.

Autoconf zegt dat ie m4 > 1.4 nodig heeft, dat is ook geinstalleerd, automake zegt dat ie autoconf nodig heeft, die is ook geinstalleerd, maar hercompilatie wil dus niet.
xfree wil niet compileren, die geeft de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
make[1]: *** [config/makedepend/Makefile.proto] Aborted
make: *** [World] Error 2

!!! ERROR: The ebuild did not complete successfully.
!!! Function src_compile, Line 2, Exitcode 2
!!! (no error message)

!!! emerge aborting on /usr/portage/x11-base/xfree/xfree-4.2.0-r9.ebuild

Wat is dit? Kent iemand dit? Is 3.1 dan toch knudde?

Tja

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
Sommige dingen zijn gewoon knudde geprogrammeerd, zoals de powervr DRM module voor mn videokaart (heb nu noodgedwongen een Viper2 in mn PC zitten).
Sinds GCC 3.0 is de ABI een beetje aangepast en zal dus niet alles meer goed werken.
Wat je wel kunt wagen: libc6/glibc, kernel en Xfree86 compileren met GCC 3.1, deze zullen zonder problemen compileren. Pas wel op voor GCC 3.1.1pre1, die Debian hier zomaar wou installeren, die kan alleen kernels en zichzelf compileren, verder niets :(

Verwijderd

Volgen mij heeft het te maken met Makefiles, die /usr/include gebruiken om te linken, terwijl gcc 3.1 dit automatisch doet.
Als je de Makefile aanpast, en er alle -l/usr/include uithaalt, wat doet hij dan?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 16:32 schreef _JGC_ het volgende:
Sommige dingen zijn gewoon knudde geprogrammeerd, zoals de powervr DRM module voor mn videokaart (heb nu noodgedwongen een Viper2 in mn PC zitten).
Sinds GCC 3.0 is de ABI een beetje aangepast en zal dus niet alles meer goed werken.
Wat je wel kunt wagen: libc6/glibc, kernel en Xfree86 compileren met GCC 3.1, deze zullen zonder problemen compileren. Pas wel op voor GCC 3.1.1pre1, die Debian hier zomaar wou installeren, die kan alleen kernels en zichzelf compileren, verder niets :(
Zoals ik al schreef, ik heb glibc al gecompileerd met gcc 3.1-r5, en geprobeerd Xfree te compileren, maar die geeft dus allerlei errors zoals hierboven staat.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 16:33 schreef MarcelP het volgende:
Volgen mij heeft het te maken met Makefiles, die /usr/include gebruiken om te linken, terwijl gcc 3.1 dit automatisch doet.
Als je de Makefile aanpast, en er alle -l/usr/include uithaalt, wat doet hij dan?
En hoe doe ik dat met Gentoo? :) Emerge download, 'configure'd, 'make'-ed en 'make install'ed alles achter mekaar door en 'tis niet echt mogelijk om daar tussen te komen...

edit:
Ik lees in de KDE-ervaringen thread dat The_Surfer Gentoo linux met GCC 3.1/Binutils 2.12 heeft... Heb je ook nog iets speciaals moeten aanpassen voordat dat werkte?

Tja

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 16:37 schreef MadEgg het volgende:

[..]

En hoe doe ik dat met Gentoo? :) Emerge download, 'configure'd, 'make'-ed en 'make install'ed alles achter mekaar door en 'tis niet echt mogelijk om daar tussen te komen...
Je zou het eens in een aparte source-tree kunnen uitproberen met gewoon een ./configure en make met de hand te doen.
Ik ken Gentoo niet, maar met rpms is het mogelijk patches te maken, en die ook te gebruiken tijdens het bouwen van de rpm.
ik neem aan dat het build-proces in Gentoo ook zo'n mogelijkheid heeft.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 05 juni 2002 16:37 schreef MadEgg het volgende:

[..]

edit:
Ik lees in de KDE-ervaringen thread dat The_Surfer Gentoo linux met GCC 3.1/Binutils 2.12 heeft... Heb je ook nog iets speciaals moeten aanpassen voordat dat werkte?
KDE3 draait prima, maar ik heb alleen arts/kdelibs/kdebase en kdegraphics getest. Kdemultimedia en nog wat packages schijnen problemen te geven met compileren.

Overigens is het aan te raden om Gentoo compleet opnieuw te installeren (dus incl. bootstrap etc.) als je GCC3.1 wilt gaan gebruiken.
Het heeft me zelf uren gekost om een goed draaien systeem te krijgen, eerst weigerde glibc en darna was perl met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Dat scheen weer allemaal door portage te komen die niet goed compileerd. De oplossing voor deze problemen is vrij simpel: je moet _voor_ de bootstrap GCC3.1 emergen met als compile flags i486. Daarna doe je de bootstrap met aangepaste compile flags (bijv. athlon-xp, sse, 3dnow oid) en emerge je de benodigde packages. Op die manier geeft bij mij geen enkel package problemen (al moet je wel XFree release 11 unmasken).
Ik heb op de Gentoo forums een kleine stap-voor-stap handleiding gepost (/me heet Niek daar :) ): http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?p=16312#16312

Je moet er trouwens wel op rekenen dat het compileren stukken langer duurt dan met GCC 2.95. Maar goed, dat heb ik wel over voor de snelheidswinst :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Misschien is het nu leuk om de nieuwe Gentoo te proberen. Op http://www.ibiblio.org/gentoo/releases/build/1.3_gcc3.1_test/ is een nieuwe release verschenen. Deze is met gcc 3.1 bewerkt en werkt misschien dus beter als wat je nu hebt.

Veel succes.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Systeem werkte net zoals het moest :)
Maar goed, ik download de nieuwe Gentoo release wel.. moet ik dan ook nog van tevoren GCC3.1 compileren met -march=i486?? Naja, ik download/brand eerst wel ff..

Tja

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 05 juni 2002 17:16 schreef MadEgg het volgende:
Systeem werkte net zoals het moest :)
Maar goed, ik download de nieuwe Gentoo release wel.. moet ik dan ook nog van tevoren GCC3.1 compileren met -march=i486?? Naja, ik download/brand eerst wel ff..
Ik neem aan dat bij die test-iso (url is overigens http://www.ibiblio.org/gentoo/releases/build/1.3a_test/) GCC3.1 al is gecompileerd voor i486. Dan kun je dus die stap overslaan :)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Is weer geen ISO :(
Moet ik ff wat anders versieren...

Tja

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 05 juni 2002 17:30 schreef MadEgg het volgende:
Is weer geen ISO :(
Moet ik ff wat anders versieren...
Ah, nu zie ik het ook :)
Waarschijnlijk moet je gewoon de 1.1a ISO gebruiken en deze tarball ipv die op de 1.1a CD.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Yepz, dat ga ik nou doen. Heb de stage1.tbz2 op de tijdelijke ex-swap partitie gezet(is dus geen swap meer tot ik de file ervanaf kan kopieeren)
En nu gaat ik 'm installeren, ben terug over een uur of 3 :)

Tja

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Ik heb ook vanaf begin Gentoo met GCC 3.1 geinstalleerd, alles ging prima. Alleen toen ik "kdemultimedia" wilde installeren ging het fout. Ik kreeg allemaal foutmeldingen om mijn oren, maar dit is dus bekend?

Weet iemand wanneer dit gefixed wordt? Lijkt me wel handig... Zonder geluid is toch net niets ;)

Verwijderd

hey MadEgg hier ook, :P
kewl

Verwijderd

Ik had ook eerst 2.95.3.
Wat later geupgrade naar 3.0.4 en hele tijd mee gedraaid.

Dan kwam die 3.1 uit en ik had die, zoals jij, ook willen upgraden met niks dan problemen ;(

Hij overschreef glibc-libs (libc6.iets was ineens weg).
Na reboot gaf zelfs "ls -l" al een segmentation fout. (maw, na kernel kwam er niets anders [failed] op te staan en gn enkel prog werkte nog)

Dan heb ik maar opnieuw begonnen en vanaf nul 3.1 geemerged. Dit ging goed totdat XFree héél wat errors begon te spuien.

Heel regelmatig kwam er een GCC bugreport voorbijscrollen.

Dan maar weer opnieuw en gewoon gcc 3.0.4 genomen vanaf het begin.

In mijn ogen kunnen er 2 dingen fout zijn:
a) ik heb gcc met teveel optimalisaties gecompileerd zodat ie (intern) stuk is. De code is zo geoptimaliseerd dat ie feitelijk niet meer doet wat ie zou moeten doen.
b) GCC 3.1 is rommel.

't zal wel een beetje van beide zijn ;)

Dus een goede raad voor andere gentoo'ers.
Het allernieuwste is ook niet altijd het allerbeste voor jou systeem.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:56
Op woensdag 05 juni 2002 18:59 schreef DeJean het volgende:
Ik had ook eerst 2.95.3.
Wat later geupgrade naar 3.0.4 en hele tijd mee gedraaid.

Dan kwam die 3.1 uit en ik had die, zoals jij, ook willen upgraden met niks dan problemen ;(

Hij overschreef glibc-libs (libc6.iets was ineens weg).
Na reboot gaf zelfs "ls -l" al een segmentation fout. (maw, na kernel kwam er niets anders [failed] op te staan en gn enkel prog werkte nog)

Dan heb ik maar opnieuw begonnen en vanaf nul 3.1 geemerged. Dit ging goed totdat XFree héél wat errors begon te spuien.

Heel regelmatig kwam er een GCC bugreport voorbijscrollen.

Dan maar weer opnieuw en gewoon gcc 3.0.4 genomen vanaf het begin.

In mijn ogen kunnen er 2 dingen fout zijn:
a) ik heb gcc met teveel optimalisaties gecompileerd zodat ie (intern) stuk is. De code is zo geoptimaliseerd dat ie feitelijk niet meer doet wat ie zou moeten doen.
b) GCC 3.1 is rommel.

't zal wel een beetje van beide zijn ;)

Dus een goede raad voor andere gentoo'ers.
Het allernieuwste is ook niet altijd het allerbeste voor jou systeem.
Ik denk dat A jou probleem is. Ik heb GCC 3.1 gecompileerd met GCC-3.1.1-pre1 voor de Athlon zonder extra optimalisaties buiten wat debian voorschrijft. Met die zelfgecompileerde geoptimaliseerde GCC heb ik tot nu toe mn kernel, libc6/glibc, XFree86 4.1.0 en Gnome-2.0 beta gecompileerd, allemaal voor Athlon en geen van allen heeft problemen :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 05 juni 2002 18:09 schreef knopper het volgende:
Ik heb ook vanaf begin Gentoo met GCC 3.1 geinstalleerd, alles ging prima. Alleen toen ik "kdemultimedia" wilde installeren ging het fout. Ik kreeg allemaal foutmeldingen om mijn oren, maar dit is dus bekend?

Weet iemand wanneer dit gefixed wordt? Lijkt me wel handig... Zonder geluid is toch net niets ;)
KDEmultimedia moet je compileren met -O2 en zonder -fomit-frame-pointer flags in make.conf.
De eerste zorgt ervoor dat ie correct compileert, de tweede dat ie foutloos loopt.
Op woensdag 05 juni 2002 16:36 schreef MadEgg het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef, ik heb glibc al gecompileerd met gcc 3.1-r5, en geprobeerd Xfree te compileren, maar die geeft dus allerlei errors zoals hierboven staat.
Xfree4.2.0-r11 schijnt probleemloos te verlopen.
Met r10 had ik het volgende probleem (zie foumeldingen, en de oplossing): http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=3495&highlight=xfree

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 10:18 schreef AlterEgo het volgende:

[..]

KDEmultimedia moet je compileren met -O2 en zonder -fomit-frame-pointer flags in make.conf.
De eerste zorgt ervoor dat ie correct compileert, de tweede dat ie foutloos loopt.
[..]

Xfree4.2.0-r11 schijnt probleemloos te verlopen.
Met r10 had ik het volgende probleem (zie foumeldingen, en de oplossing): http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=3495&highlight=xfree
Xfree gaf wel problemen, daarvoor moest ik -mno-3dnow en -mno-mmx opgeven. KDEMultimedia ging echter zonder problemen met:

-march=pentium4 -mmmx -m3dnow -msse -O3 -pipe

En dat had ik er al in, dus ik hoefde niets te veranderen...

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 18:13 schreef MacFan het volgende:
hey MadEgg hier ook, :P
kewl
Ja, janneman, ik kom hier ook :)

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Grrr..
alle mogelijke progjes hebben Mozilla als dependency, en die compileert niet,
code:
1
2
too few arguments to function 'FT_Get_Next_Char' in fccharset.c
make: Error 1

Na uren klooien met optimalisation en desoptimalisation tags, tot aan GEEN toe, denk ik, dan doe ik het maar op mn andere bakkie met GCC 2.95...
Krijg ik het aardige bericht:
GCC cannot create executables.

WAT IS DAT NOU WEER VOOR ******** ONZIN.

Ahum, xcus meh

WIE HEEFT EEN PRECOMPILED MOZILLA PACKAGE VOOR ME???
Ik betaal er grof... euh.... wind voor :7

Tja

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 06 juni 2002 18:46 schreef MadEgg het volgende:
Krijg ik het aardige bericht:
GCC cannot create executables.
...
WIE HEEFT EEN PRECOMPILED MOZILLA PACKAGE VOOR ME???
"geinig".. dat heb ik met OpenOffice.org 1.0 (gcc3.1) |:(

De mozilla ( [url="http://'http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.0/mozilla-i686-pc-linux-gnu-1.0-sea.tar.gz""]hierzo[/url] )installer doet het prima op gentoo gcc 3.1
(in tegenstelling tot de Openoffice binary)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Op donderdag 06 juni 2002 22:45 schreef AlterEgo het volgende:

[..]

"geinig".. dat heb ik met OpenOffice.org 1.0 (gcc3.1) |:(

De mozilla ( [url="http://'http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/releases/mozilla1.0/mozilla-i686-pc-linux-gnu-1.0-sea.tar.gz""]hierzo[/url] )installer doet het prima op gentoo gcc 3.1
(in tegenstelling tot de Openoffice binary)
Tsja, maar ik werk liever met 't portage systeem. Ik heb 't 'cannot create binaries' probleem opgelost door de -march=pentium3 te veranderen naar -march=i686
Vervolgens deed ie het weer at een tierelier(de andere computer met gcc 2.95 dus), en daar heb ik een binary-package van de source gemaakt, die installeerde vrolijk.
Vervolgens zeurde de source van Galeon dat Mozilla nodig was :? :? maar dat was simpel op dezelfde manier op te lossen.
Nu ben ik glibc opnieuw aan het compileren met een patch die het nvidia-driver probleem zou moeten oplossen, ik duim :)
Naja, als je er veel tijd in steekt en veel opties probeerd is er best een redelijk werkbaar systeem met gcc 3.1 op te zetten :)

edit:
Met GCC 3.1 kan ik zelfs kmerlin wel emergen, lukte me met gcc 2.95 mooi niet :)
GCC 3.1 roelz :7

Tja

Pagina: 1