schakelen tussen verschillende audio-streams

Pagina: 1
Acties:

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-08 17:56
Ik wil hier een schakeling maken die het mogelijk maakt om (liefst met twee drukknoppen, omhoog en omlaag) te schakelen van 8 inkomende audiosignalen naar een koptelefoon. Nu weet ik niet hoe ik dit zou moeten oplossen, aangezien er volgens mij geen standaard ic'tje oid voor is.
Wie geeft me een duw in de goede richting?

• dreamscape
  • Laatst online: 14:15
Op woensdag 05 juni 2002 15:50 schreef Limhes het volgende:
Ik wil hier een schakeling maken die het mogelijk maakt om (liefst met twee drukknoppen, omhoog en omlaag) te schakelen van 8 inkomende audiosignalen naar een koptelefoon. Nu weet ik niet hoe ik dit zou moeten oplossen, aangezien er volgens mij geen standaard ic'tje oid voor is.
Wie geeft me een duw in de goede richting?
Je wilt dus gewoon tussen twee audiosignalen kunnen schakelen?
Daar is toch wel een of ander schakelaartje voor? Volgens mij is er ook wel iets te doen met twee drukknoppen. Lijkt me niet echt dat daar een IC bij nodig is.

Of denk ik nu in de verkeerde richting? Wie duwt me terug? :)

edit: sorry... niet goed gelezen... het gaat om 8 signalen...

Punctuality is the politeness of kings

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01

Illusion

(the art of)

Ik denk dat je met een schuifregister en twee drukknoppen wel 1 uit 8 signalen kan pakken. Hoe je de uitgangen van zo'n schuifregister gebruikt om een geluidssignaal door te laten gaan weet ik niet....maar dat moet niet al te moeilijk zijn.

Maar..Waarom neem je niet een 8standen draaischakelaar?? dat is veel makkelijker namelijk

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Limhes
  • Laatst online: 04-08 17:56
Op woensdag 05 juni 2002 16:11 schreef Illusion het volgende:
Ik denk dat je met een schuifregister en twee drukknoppen wel 1 uit 8 signalen kan pakken. Hoe je de uitgangen van zo'n schuifregister gebruikt om een geluidssignaal door te laten gaan weet ik niet....maar dat moet niet al te moeilijk zijn.

Maar..Waarom neem je niet een 8standen draaischakelaar?? dat is veel makkelijker namelijk
Schuifregister ey...? Zal es kijken.
Maar zo'n draaiknoppen heb ik in de conrad alleen gevonden om 8 losse kanalen te scheiden, en het is best wel stereo, dus...
Zal es op wat sites gaan kijken wat er over schuifregisters te vinden is. Thnx... (Verdere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Ik hoop dat je een beetje thuis bent in de electronica =)
In veel audioapparaten wordt een 4066 gebruikt om signalen te schakelen. Per 4066 kan je 2 stereosignalen aan en uit zetten.

Met een up/down counter (bv 74193) kan je omhoog tellen en omlaag tellen.
Met een 3->8 Line decoder (bv 74138) kan je van het binaire getal (dat als uitgang op de 74193 staat) omzetten zodat maar 1 pin tegelijk 'actief' is, die via een een invertor (7404) aan de 2 van de poortjes van de 4066 hangen om slechts 1 stereo ingangssignaal door te laten.

Uiteraard is dit slechts een simpele opbouw dus wat kleine dingen zoals wat versterking moet er nog bij komen.

edit:

Ik had 'koptelefoon' niet gezien |:(
Dan gaat het niet met de 4066 maar dan kan je misschien gewoon gebruik maken van een relais dat via een transitor (een invertor heeft te weinig vermogen) aan of uit gezet wordt.
Per relais kan je wel een stereo signaal aansturen afhankelijk van het type relais.

Senile! Senile Oekaki