Toon posts:

opmaak pijltje in dropdown menu

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb simpele vraag; hoe kan ik de opmaak van het pijltje in een dropdown menu in een formulier aanpassen?

grt, Peter

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

antwoord is zo niet nog simpeler: kan niet :)
Een dropdown of select is een door het OS gerenderd element en kan daarom qua layout nauwelijks gewijzigd worden.
Je kan iets doen aan corpsgroote en line-height maar dan houdt het toch wel op..

www.jurgroessen.nl

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Kan niet denk ik.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Je kunt ook dhtml gebruiken!

(voordat iemand anders deze slimme reactie zou gaan geven :P)

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 13:01
Volgens mij kan dit met CSS, tenminste ik las laatst ergens zoiets.

Als ik het vind zal ik het direct ff posten.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Kan alleen met DHTML faken, met een echt windows/mac pijltje lukt het niet qua styleguide widget opmaakt enzovoort :)

|{ brrr }] |

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

voorbeeldje: nog lang niet af *druk druk druk* :)

Intentionally left blank

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 16:45 schreef SyphOn het volgende:
Volgens mij kan dit met CSS, tenminste ik las laatst ergens zoiets.

Als ik het vind zal ik het direct ff posten.
Laat mij dat dan ook maar ff weten want ik heb er nog nooit van gehoord :?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op woensdag 05 juni 2002 18:30 schreef crisp het volgende:
voorbeeldje: nog lang niet af *druk druk druk* :)
Nice, al vind ik de win-versie wat subtieler :) Ik mis nog de mogelijkheid om in het scrollvlak (dus onder/boven de bar) te klikken om naar dat punt te verspringen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Don't get me wrong, hip gedaan, maar het is wel een fikse lap code.... voor het resultaat. Je aapt namelijk tot 85% een bestaande GUI na, maar met de 15% die je overslaat verwar je teveel mensen. Referentie kader mensen, onthou het woord nu eens :)

vb. Prammenhanger: Ik mis nog de mogelijkheid om in het scrollvlak te klikken om naar dat punt te verspringen.

Prammenhanger herkent dit stukje visueel genot en heeft een bepaalde manier van werken ermee, het onderop betasten (pervers, maar okay :)), nu heb jij het nagemaakt, jij luist hem erin als het ware en laat hem denken dat het zijn geliefde dropdown menu is, maar je laat hem dan vallen als een baksteen, want het werkt niet zoals hij verwacht.

Vandaar, erg mooi en knap, maar maak het of 100% na, of maak het zo dat het niet meteen lijkt op een windows dropdowntje (of een mac :))

* Yellow|A the nitpicking twit strikes again :)

|{ brrr }] |

• 2
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Op woensdag 05 juni 2002 20:06 schreef Yellow het volgende:
Je aapt namelijk tot 85% een bestaande GUI na, maar met de 15% die je overslaat verwar je teveel mensen. Referentie kader mensen, onthou het woord nu eens
Als je het voor 100% na wilt maken, en met alle conventies rekening wilt houden, waarom dan met DHTML?

Verwijderd

een goed voorbeeld waar dit ook te zien is, (mooi scriptje ook trouwens!)

studio brussel

ik vind dit trouwens echt een hele goeie website.

[persoonlijke mening]
online stubru luisteren is waanzinnig beter dan al die andere nederlandse radio)
[/persoonlijke mening]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op woensdag 05 juni 2002 20:27 schreef zkywalker het volgende:
een goed voorbeeld waar dit ook te zien is, (mooi scriptje ook trouwens!)

studio brussel

ik vind dit trouwens echt een hele goeie website.

[persoonlijke mening]
online stubru luisteren is waanzinnig beter dan al die andere nederlandse radio)
[/persoonlijke mening]
Als je dat programma-menu bedoelt... sorry, vind het niet geweldig. Ook niet echt een SELECT-look-a-like eigenlijk, maar gewoon een geclipte div waar een andere div doorheen wordt gejast met een onmouseover. Maar ze hebben wél de klik-in-de-balk functie :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 20:30 schreef Prammenhanger het volgende:

[..]
Maar ze hebben wél de klik-in-de-balk functie :)
dat zocht je toch?
dus bij deze..
:)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Op woensdag 05 juni 2002 20:17 schreef 2 het volgende:
Als je het voor 100% na wilt maken, en met alle conventies rekening wilt houden, waarom dan met DHTML?
Hij wil het pijtje aanpassen, dat valt wel buiten de stijl qua visuals, maar als het 100% met DHTML wordt nageboost qua functionaliteit dan .... anyhoet, get my point :)

|{ brrr }] |

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Op woensdag 05 juni 2002 20:06 schreef Yellow het volgende:
Don't get me wrong, hip gedaan, maar het is wel een fikse lap code.... voor het resultaat. Je aapt namelijk tot 85% een bestaande GUI na, maar met de 15% die je overslaat verwar je teveel mensen. Referentie kader mensen, onthou het woord nu eens :)

vb. Prammenhanger: Ik mis nog de mogelijkheid om in het scrollvlak te klikken om naar dat punt te verspringen.

Prammenhanger herkent dit stukje visueel genot en heeft een bepaalde manier van werken ermee, het onderop betasten (pervers, maar okay :)), nu heb jij het nagemaakt, jij luist hem erin als het ware en laat hem denken dat het zijn geliefde dropdown menu is, maar je laat hem dan vallen als een baksteen, want het werkt niet zoals hij verwacht.

Vandaar, erg mooi en knap, maar maak het of 100% na, of maak het zo dat het niet meteen lijkt op een windows dropdowntje (of een mac :))

* Yellow|A the nitpicking twit strikes again :)
Daarom zet ik er al bij: nog lang niet af. Je hoeft mij niet te vertellen wat er nog aan schort hoor, want dat weet ik zelf ook wel (buiten dat het DOM/IE-only is).
Ik heb inmiddels wel een DHTML scrollbar die al bijna 100% is, en die ik uiteindelijk ook ga inpassen in deze select.
De code kan ook nog een stuk compacter, maar optimaliseren is bij mij pas de laatste stap... :)

Intentionally left blank

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:21

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op donderdag 06 juni 2002 01:13 schreef crisp het volgende:
...maar optimaliseren is bij mij pas de laatste stap... :)
daarom vertelde * Yellow|A dat verhaaltje:
en op een prima manier, je stopt heel veel werk in het simuleren van standaard functionaliteiten.

ik denk dat je dan raakt aan de rol van techniek in dit geval scripting binnen vormgeving.

waar vormgeving moet prikkelen, verwarren biedt techniek juist vaste standaard routing-wijzes.

een mixture loopt het risico mensen op een dwaalspoor te brengen, niet dat je hiermee op moet houden, maar hou ook in je achterhoofd wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde zou moeten zijn, waarom wil je dit maken, nabootsen van een bestaand element is niet de beste uitgangswijze en nogal onpraktisch.

ik kon hem helaas niet zien, op mn macosx/msie5.13 deed ie niks

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Op donderdag 06 juni 2002 01:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]

daarom vertelde * Yellow|A dat verhaaltje:
en op een prima manier, je stopt heel veel werk in het simuleren van standaard functionaliteiten.

ik denk dat je dan raakt aan de rol van techniek in dit geval scripting binnen vormgeving.

waar vormgeving moet prikkelen, verwarren biedt techniek juist vaste standaard routing-wijzes.

een mixture loopt het risico mensen op een dwaalspoor te brengen, niet dat je hiermee op moet houden, maar hou ook in je achterhoofd wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde zou moeten zijn, waarom wil je dit maken, nabootsen van een bestaand element is niet de beste uitgangswijze en nogal onpraktisch.

ik kon hem helaas niet zien, op mn macosx/msie5.13 deed ie niks
Ik ben het helemaal met je eens; je moet je gebruikers inderdaad een interface aanbieden die ze gewent zijn, of op z'n minst een die intuitief is.
Jij als vormgever zijnde (neem ik aan tenminste, ik ben maar een simpele programmeur), zou er echter ook een schurfthekel aan hebben als je opmaak vern**kt wordt door zo'n grijze select-box, hoe handig 'ie ook is. Daarom proberen programmeurs zoals ik die zooi te ontwijken, en kiezen voor andere oplossingen.
Dat die (nog) niet even perfect zijn, ala, maar je site ziet er een stuk beter uit! ;) <-- vette knipoog
Ik weet iig dat min select werkt op PC onder IE5.5+, ik heb helaas geen mogelijkheid om te testen op een Mac, maar op PC zou ik zeggen dat 'ie zelfs onder IE5.0 zou moeten draaien - hoewel ik dat ook niet kan testen...

Intentionally left blank

• 2
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Op donderdag 06 juni 2002 00:45 schreef Yellow het volgende:

[..]

Hij wil het pijtje aanpassen, dat valt wel buiten de stijl qua visuals, maar als het 100% met DHTML wordt nageboost qua functionaliteit dan .... anyhoet, get my point :)
/pak die mier en neuk hem in z'n * mode

mjaja, maar de conventies zitten hem juist in het visuele (herkennen van de functie) :)

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Plaatje van de DHTML select in actie:

Afbeeldingslocatie: http://www.crisp.demon.nl/pictures/newtopic.gif

Intentionally left blank

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

* Dark Blue kijkt rond maar ziet PAM nergens meer :o

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
crisp:
Ik weet iig dat min select werkt op PC onder IE5.5+, ik heb helaas geen mogelijkheid om te testen op een Mac, maar op PC zou ik zeggen dat 'ie zelfs onder IE5.0 zou moeten draaien - hoewel ik dat ook niet kan testen...
'zelfs'? IE5-6 is natuurlijk zeer waarschijnlijk niet genoeg. :) Dat je het niet vergeet ;)

Human Bobby

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Op donderdag 06 juni 2002 12:11 schreef Justice het volgende:

[..]

'zelfs'? IE5-6 is natuurlijk zeer waarschijnlijk niet genoeg. :) Dat je het niet vergeet ;)
Ligt eraan; op een intranet site kan dat wel hoor, of zoals in mijn GoT Tracker die toch IE-only is.
Met wat kleine aanpassingen moet dat ding ook wel DOM-compatible te krijgen zijn.
Gebruikers van oudere browserversies kan je natuurlijk ook heel netjes naar een andere pagina directen waar je bijvoorbeeld een gewone select gebruikt...

Intentionally left blank

Pagina: 1